Jump to content

Politimester stoppet på flyplass med skarp ammunisjon i håndbaggasjen


20mm cannon

Recommended Posts

Politimesteren ble stoppet med patron i håndbagasjen

 
Hages%25C3%25A6ter.jpg?chk=EFD043
 
Politimester i Vest politidistrikt Kaare Songstad fikk seg en overraskelse tirsdag morgen. Foto: Eirik Hagesæter
 11.01.22 09:50
Åpne deleknapper for artikkelen

Kaare Songstad skryter av sikkerhetskontrollørene på Flesland etter å ha tabbet seg ut. Avinor mener dette bør være en lærepenge for andre reisende.

 
 For abonnenter

Tirsdag morgen skulle politimester i Vest politidistrikt, Kaare Songstad, fly til hovedstaden. I sikkerhetskontrollen på Flesland ble han stoppet med en patron i håndbagasjen.

Hvordan den havnet der, er et mysterium for politimesteren.

– Noe må ha skjedd, den må ha falt oppi eller noe, uttaler han til BA tirsdag formiddag.

Patronen var skarp, og ene og alene i håndbagasjen. Trolig stammer den fra en jakttur han hadde i høst, spekulerer Songstad, som ikke pleier å reise med fly når han drar på jakt.

 

flesland%2B%25281%2529.jpg?chk=436A35
 
Songstad kaller sikkerhetskontrollørene årvåkne. Foto: BA

I forbindelse med hendelsen vil han skryte av personalet i sikkerhetskontrollen på byens flyplass:

– De er jo ikke så store, de patronene, så det er våkent av personalet, og viktig at det blir oppdaget. De var veldig hyggelig, så vi må skryte litt.

For Songstad ble det en påminnelse.

– Man må ha gode rutiner for sånt i heimen.

Avinor: Ikke første gang

Avinor bekrefter overfor BA at de fra tid til annen opplever hendelser som dette. Og mener polititabben bør være en vekker for alle flyreisende:

– På generelt grunnlag blir denne typen forglemmelser håndtert i sikkerhetskontrollen. Dette hender fra tid til annen, og gjerne rundt jaktsesongen. Patroner blir rutinemessig sendt til destruering. At politimesteren forteller om sin opplevelse på Bergen lufthavn Flesland, kan kanskje minne andre om å dobbeltsjekke at håndbagasjen er korrekt pakket, sier markeds- og kommunikasjonssjef Cathrine F. Framholt.

Hendelsen ble raskt twitret av politimesteren selv:

 

– Jeg tenkte at jeg måtte være først ute med å fortelle om dette, sier politimesteren til BT, som var først ute med å omtale den litt uheldige hendelsen.

 

 

Dette sier regelverket

Hva er lov å ha med seg i flybagasjen? Dette sier reglene om ammunisjon og våpen:

Ammunisjon:

  • Tillat i innsjekket bagasje så lenge flyselskapets prosedyrer for håndtering av våpen og ammunisjon følges.
  • Passasjeren må informere flyselskapet ved innsjekk om at bagasjen inneholder dette.

Skytevåpen:

  • Våpen og innretninger som avfyrer prosjektiler regnes som forbudte gjenstander og kan ikke tas med som kabinbagasje om bord i flyet.
  • De kan imidlertid medbringes i innsjekket bagasje dersom de er pakket forsvarlig og i tråd med våpenloven og bestemmelsene for forbudte gjenstander.
  • Kontakt flyselskapet du har tenkt å reise med i rimelig tid før du bestiller billett.
  • Skytevåpen kan være: Pistoler, revolvere, rifler og haglgeværer, leketøy, kopier og etterligninger av skytevåpen som kan forveksles med virkelige våpen, og deler til skytevåpen, unntatt kikkertsikter.

Kilde: Luftfartstilsynet

Edited by 20mm cannon
Link to comment
Share on other sites

Denne saken er tidligere nevnt i en annen tråd:

 

https://www.kammeret.no/topic/77493-kommentarer-til-nyheter-i-media/?do=findComment&comment=1374354

 

Ingen stor sak, egentlig, som flere skriver.

 

Meeeeen - - er det "likhet for loven", på dette feltet?

 

I går, da jeg skulle hente 9,3-mauseren fra det ene våpenskapet, for å veie den, og finne ut at den (IKKE) var et "lettvekts-våpen", så jeg at det lå ei eske med 11 stk. 9,3-patroner (18,5 S&B SP, 60,5 grs N-11) oppe på våpenskapet. Hvis det hadde kommet en (politimann), eh, edit., "polititjenesteperson" innom, ville vedkommende, hvis h*n så patroneska, sagt "ingen stor sak, egentlig" - eller - ?

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Jegermeistern said:

Ingen stor sak, egentlig, som flere skriver.

 

Meeeeen - - er det "likhet for loven", på dette feltet?

 

I går, da jeg skulle hente 9,3-mauseren fra det ene våpenskapet, for å veie den, og finne ut at den (IKKE) var et "lettvekts-våpen", så jeg at det lå ei eske med 11 stk. 9,3-patroner (18,5 S&B SP, 60,5 grs N-11) oppe på våpenskapet. Hvis det hadde kommet en (politimann), eh, edit., "polititjenesteperson" innom, ville vedkommende, hvis h*n så patroneska, sagt "ingen stor sak, egentlig" - eller - ?

 

Noen svært betimelige spørsmål dette. Jeg tror ikke at likhet for loven alltid er like gjeldende.

Edited by 20mm cannon
Trykkleif
Link to comment
Share on other sites

20mm cannon skrev (20 timer siden):

Avinor bekrefter overfor BA at de fra tid til annen opplever hendelser som dette.

Jeg bekrefter det avinor bekrefter.. Ett par ganger med haglpatroner, men stort sett med 17hmr eller 22lr. De er jo notoriske til å lure seg unna, og havne hit og dit.. Mistet en kniv eller to også i kontrollen.. relativt dårlig track-record hos Avinor 

Link to comment
Share on other sites

De ville ta strikkepinnene fra min kone på Gardemoen, på vei hjem til til Stavanger. Men hun lagde så pass "hekkan", som de sier her i byen, for det hadde ødelagt strikketøyet hennes å tre dem utav. Så de lagde en ekstraordning  der det hele ble pakket i en pose som noen tok hånd om. Så hun fikk det  med hjem, selv om hun ikke fikk strikke på flyet, som hun hadde planlagt. Nå har hun strikkepinner i tre. de er lovlig i kabinen. 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Strikkepinner og sikkerhetskontroll på flyplasser...

Så spørsmålet er: Har politimesteren oppbevart ammunisjonen etter lov og forskrift?

Fra våpenforskriften:

§ 6-3.Krav til tryggleik for oppbevaring av ammunisjon hos privatpersonar

I same husstand kan det oppbevarast:

1. inntil 10 000 ferdigladde patroner til ein- eller tohandsskytevåpen, eller
2. inntil 15 000 ferdigladde patroner når minst 5000 av desse patronene enten er i kaliber .22 Long Rifle eller .22 Short.
3. Inntil 5 kilo røyksvakt krut og inntil 10 000 tennhetter.
4. Inntil 3 kilo svartkrut fordelt på boksar på inntil 1 kilo.

Det er ikkje tillate å oppbevare ammunisjon i ubebudd hytte, hus eller liknande. Løyvehavar sin bustad reknast som bebudd sjølv om vedkomande er fråverande i lengre tid. Første punktum gjeld likevel ikkje for prosjektil til luft- eller fjørvåpen, som er unnateke frå løyveplikt etter § 2-3.

(Min utheving)

Ammunisjon skal oppbevarast nedlåst i særskilt skap, skuff eller annan låsbar innretning og vere åtskilt frå skytevåpenet.

 

Ammunisjon kan likevel oppbevarast saman med skytevåpen i godkjent tryggingsskap eller våpenrom i samsvar med krava som følgjer av tredje og fjerde ledd. Svartkrut skal oppbevarast i original emballasje av plastmateriale med skrukork, som rommar maksimalt 1 kilo svartkrut. Behaldarane med svartkrut skal oppbevarast i kasse laga av tre, med åtskilte rom for kvar behaldar. Svartkrut skal ikkje oppbevarast i rom med open varmekjelde, som peis eller omn.
 

I godkjente våpenrom kan det oppbevarast den mengd ammunisjon som følgjer av første ledd. I godkjent tryggingsskap, som også er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det saman med skytevåpen oppbevarast den mengde ammunisjon som godkjenninga gjeld for, men likevel ikkje meir enn det som følgjer av første ledd. I godkjente tryggingsskap, som ikkje er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det oppbevarast inntil 2000 ferdigladde patroner.

Den som vil oppbevare større mengder ammunisjon enn det som er nemnt i første ledd, må ha løyve etter brann- og eksplosjonsvernlova.

Link to comment
Share on other sites

On 1/19/2022 at 1:06 AM, nhd said:

Flisespikkeri. 

Det er jeg faktisk ikke uenig med. Dette burde egentlig ha vært en ikkesak. Så hvorfor gidder jeg å bruke energi på dette?

Jo, fordi det har vært en rekke saker, der folk har fått tilbakekall på sitt våpenkort, nettopp på grunn av "Flisespikkeri"

Fra Norges Grunnlov:
 

§ 98.

Alle er like for lova.

Ikkje noko menneske må utsetjast for usakleg eller mishøveleg forskjellsbehandling

Ingen i verden skal få meg til å tro at den håndbaggasjen til politimesteren har vært nedlåst, hjemme hos politimesteren. Så da er spørsmålet?

Hva med likebehandlig?

Burde Politimesteren ha fått tilbakekall, slik som noen hundre andre har fått pga. forlagte patroner, eller burde praksis vært at "kontrolløren" i hjemmet ditt, kunne løst det med at h*n sa:"du må passe bedre på patronene dine, lille venn"?

Et regelverk for noen, og et annet regelverk for andre???

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, 20mm cannon said:

Ingen i verden skal få meg til å tro at den håndbaggasjen til politimesteren har vært nedlåst, hjemme hos politimesteren. Så da er spørsmålet?

Hva med likebehandlig?

Burde Politimesteren ha fått tilbakekall, slik som noen hundre andre har fått pga. forlagte patroner, eller burde praksis vært at "kontrolløren" i hjemmet ditt, kunne løst det med at h*n sa:"du må passe bedre på patronene dine, lille venn"?

Et regelverk for noen, og et annet regelverk for andre???

Her er er det vel snakk om to ulike regelverk med to ulike formål. Jeg har også mista noen haglpatroner i sikkerhetskontrollen på høsten. Dagens system der fungerer knirkefritt, både for meg og for politimesteren. Jeg slipper til og med å komme i avisa for det. 

Det at slumsete oppbevaring av ammunisjon hjemme kan føre til uforholdsmessige reaksjoner hvis politi ser det er en annen sak. Og vi bør ikke blande de to med mindre vi ønsker at det å miste noen patroner i sikkerhetskontrollen skal få konsekvenser som tilbakekalte våpenkort. Her, som mange andre steder, gjelder det å ikke gi feil mennesker for mange ideer til ytterligere reguleringer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Umbo skrev (48 minutter siden):

Her er er det vel snakk om to ulike regelverk med to ulike formål.

 

Av og til må man ta fram teskjeen, for å forklare hva som åpenbart (ikke for alle, ser det ut til) menes med et innlegg:

 

@20mm cannon påpekte at politimesteren, som de fleste av oss andre (uansett hva Anne Elisabeth Westerlund, engle-prinsessen M/gemal, og den avdøde Snåsa-sjarlatanen måtte mene) ikke oppbevarer håndbagasje (stress-koffert/jordmor-veske/pol-pose) i våpenskapet. Skulle det slenge en patron i kaliber 22LR eller 9,3x74R i bagasjen, har det dermed vært ulovlig oppbevaring på et tidligere tidspunkt.

 

"Kanonen" påpekte det faktum at mange har fått tilbakekalt våpenkort, pga "ulovlig oppbevaring" av en eller flere patroner. Jeg kan ikke se at han krevde politimesteren, @nhd eller @Robinson straffet for dette, men at han (som jeg og flere andre) mener at en patron på feil plass får uforholdsmessig store konsekvenser, når dette er noe som de fleste av oss, og til og med en politimester, kan gjøre seg "skyldig" i.

 

Derfor spurte jo jeg, i et tidligere innlegg, om det var "likhet for loven" i slike forhold.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@JegermeisternJeg forstod hva @20mm cannon pekte på. Og man skal være forsiktig med å lese mellom linjene men jeg gjør det litt likevel. Og mellom linjene hos 'kanonen' leser jeg at h*n  kanskje synes det ville vært en slags poetisk rettferdighet om denne politimesteren fikk sine våpenkort tilbakekalt. Jeg synes tvert imot det er en dårlig ide å koble denslags hendelser inn mot kontroll av oppbevaring hjemme. 

Ellers enig i at politimesteren sannsnligvis ville fått en annen oppfølging under en visitasjon i våpenskapet enn oss andre dersom noen patroner lå og slang på feil sted. Det er ikke til å unngå at det er en lov for Tor og en annen for Loke. Men vi trenger ikke enda strengere og enda mer hysterisk håndhevelse av regler for oppbevaring av ammunisjon. Og skal man være konspiratorisk og skyggeredd på en fredags ettermiddag er det akkurat slikt man kan risikere dersom man gnager for mye på en sak som dette, egentlig en fillesak.

Link to comment
Share on other sites

Umbo skrev (34 minutter siden):

   -   kontroll av oppbevaring hjemme.

 

Et poeng er vel at politimesteren m/fl. ble kontrollert av vektere på flyplassen, og at de utførte sin oppgave, sørget for at disse skumle personene ikke fikk med seg en 404 Jeffery-patron om bord i flyet (hvordan man skal avfyre en patron uten våpen, er litt uklart. Men jeg vet at noen, etter inntak av anselige mengder fludium, har forsøkt å sette en patron i skrustikka, og angripe tennhetta med spiker og hammer!).

 

Spørsmålet er hva som kan skje, hvis det oppdages etpar patroner, for eksempel i midtkonsollen i en bil, under en ordinær trafikk-kontroll. Er de involverte tjenestemenn/-kvinner av det mer overivrige slaget, kan våpenkortene henge i en tynn tråd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort meg skyldig i en tilsvarende blemme sist jeg skulle til Irland.
I mangel av noe mer passende ble skytebagen som brukes i forbindelse med DSSN-skyting tømt og oppgradert til håndbagasje.
På utgang utland på Gardermoen ble det kaffe og leting i bagen etter et kamera.
I den forbindelse dukket det opp en 9x19 som hadde gjemt seg i en lomme i bagen.
Den hadde unngått kontrollen på Værnes og på Gardermoen.
Hva som ville skjedd i Dublin tør jeg ikke tenke på, og ikke spør meg hvordan jeg ble kvitt den.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig, dette er flisespikkeri!
Men det endrer ikke det faktum at folk har fått tilbakekall på sitt våpenkort, nettopp pga det som helt klart er flisespikkeri!
Så da er spørsmålet: Hvorfor kan vi godta at politiet gir tilbakekall på våpenkortet til Olsen pga flisespikkeri, mens politimesteren, når han synder på tilsvarende vis, får beholde sitt våpenkort?

Viser til § 98 i Grunnloven. Alle er like for lova! 

Det betyr at det IKKE skal være forskjell på behandlingen på av politimesteren eller Olsen!

Slik sett burde denne saken åpne for tilbakekall på politimesterens våpenkort, alternativt at en oversett patron generellt IKKE gir tilbakekall på våpenkortet!

Link to comment
Share on other sites

On 1/21/2022 at 7:13 PM, Gillen said:

Er det noen forskjell mellom "oppbevaring" og at 2 patroner ligger gjenglemt i en bag ?

Nei. Forskjellen er at om du har ammo i en bag, på vei til og fra jakt/skytebanen, så er det ok. Om den samme bagen inneholder en patron som ikke er nedlåst i skuff eller skap i hjemmet ditt, så er det brudd på våpenloven. Derfor er dette av juridisk interesse. Så snakker vi likebehandling, eller har vi et regelverk for politimestre og et annet for menigmann?

Det har vært saker som har vært omtalt her inne på kammeret.no, der en sto frem med fullt navn, og beskrev en nyerhvervelse, som han kun hadde blåkopien på våpensøknaden. En eller annen hadde lest dette, og fant ut at han IKKE hadde våpenkort på denne børsa, ifølge våpenregisteret, og alarmerte det lokale politi, med påfølgende storming av huset, beslag av alle våpen, og et jævla sirkus, i flere uker, før fadesen ble oppdaget, og våpna ble tilbakelevert, UTEN en behørig "UNNSKYLD, vi har gjort en feil"!

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har inntrykk av at sikkerhetskontrollen stort sett utøver grei common sense. Har sett folk bli fratatt jaktpatron på avveie, leatherman og foldekniv uten at det har ført til reaksjoner. Men har også hørt om folk som har blitt anmeldt for kniv, det var i Danmark, men det ble til slutt henlagt. Bra at det ikke fikk følger for politimesteren 

Link to comment
Share on other sites

@20mm cannon forståelse av både våpenlov  og grunnlov i denne tråden  er FEIL. @20mm cannon gjentatte konspirasjonsteorier mot politiet/pod mv er åpenbart i preget av feil og  "vrangforestillinger"... som IKKE gavner jegere/våpeneiere.

 

Hva mener @20mm cannon er lovbruddet politimester i Vest politidistrikt Kaare Songstad skal ha gjort?

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, alkymisten said:

@20mm cannon forståelse av både våpenlov  og grunnlov i denne tråden  er FEIL.

Hva mener du at er feil?

 

 

38 minutes ago, alkymisten said:

 @20mm cannon gjentatte konspirasjonsteorier mot politiet/pod mv er åpenbart i preget av feil og  "vrangforestillinger"... som IKKE gavner jegere/våpeneiere.

Kan du begrunne dette?

 

 

39 minutes ago, alkymisten said:

Hva mener @20mm cannon er lovbruddet politimester i Vest politidistrikt Kaare Songstad skal ha gjort?

Lovbruddet er uriktig oppbevaring av ammunisjon. Som jeg har påpekt en rekke ganger, så er lovbruddet flisespikkeri. Det som diskuteres her er: Når noen får tilbakekall på sitt våpenkort, fordi politiet av en eller annen årsak er på besøk, fordi det ligger en eller noen få patroner som ikke er oppbevart i henhold til lov og forskrift, hvorfor rammer ikke det herr Politimester på samme måte? Alternativt, hvorfor skal en slik forseelse medføre tilbakekall på våpenkortet generellt?

Link to comment
Share on other sites

Siden vi snakker om flyplasskontroller her, må jeg fortelle om en mer enn 30 år gammel hendelse på flyplassen i Hannover, Tyskland, som forteller litt om ungdommers idioti.  Jeg var der i forbindelse med en messe sammen med en kollega.  En av dagene der hadde vi ruslet litt på byen, i butikkstrøket, og der oppdaget jeg en liten butikk som så ut til hovedsakelig å selge kniver. Innenfor var det mye spennende, men det jeg endte opp med å kjøpe var en nydelig liten lommekniv med damask blad og noe som så ut som ibenholt sideplater på skjefte. Ca. 5 cm blad. Jeg var veldig fornøyd med den, og hadde den i lomma hele tiden resten av oppholdet, helt til hjemreisedag der vi sitter i flyplassterminalen etter å ha sjekket inn bagasjen vår. Den gangen var det ingen sikkerhetskontroll inn til venteterminalen. Bare passkontroll. Men jeg visste at det var en sikkerhetskontroll ved «gaten», rett før man entrer flyet. Akkurat det husket jeg, da avgangen vår ble annonsert. Og jeg husket kniven i lomma. «De tar den fra meg» var det eneste jeg tenkte og angsten for å miste denne dyrebare nydelige tingen, fikk meg til å gjøre det dummeste jeg kunne funnet på. Jeg tok fram lommeboken min, og for de litt yngre her som lurer på hva det er, så er det altså en liten sak i skinn, som sammenbrettet plasseres i en baklomme med blant annet mynter i. Jeg la denne nye kniven min i bretten på lommeboken og gikk mot gaten mens jeg holdt lommeboken i hånden. Jeg tenkte ganske fort at dette var veldig dumt gjort, men nå stod jeg i køen og det var for sent å gjøre noe. Med kniven i lommen kunne jeg unnskyldt meg med at det var en forglemmelse. Med kniven der den var nå, ville det være opplagt at jeg bevisst forsøkte å smugle en kniv ombord i flyet. Noe jeg jo gjorde. Det hadde aldri gått i dag, med slusene, bagasje skannerne og kurvene vi legger hele livet vårt i. Men den gangen var det en security mann eller kvinne, med en håndholdt metalldetektor, lik de håndholdte som brukes i dag. Da ble min tur begynte han som nå øverst i nakken, ned jakken i fronten der det pep ved glidelåsen. Han brettet bare jakkeslagene ut og stakk detektoren innenfor, og så fortsatte han ut ermene mine helt til han kom til lommeboken der det også pep godt. Men den er det jo også vanligvis mynter i. Før han fortsatte ned beina og til skoene uten noe piping. Jeg gikk ombord med kniven og lommeboken i hånden og turte knapt nok puste, men stappet fort lommebok med kniv, i lommen på seteryggen foran da jeg satte meg. Jeg var var livredd for at den skulle ramle på dørken hvis jeg forsøkte å ta kniven ut og putte den i lommen. I løpet av flyturen hjem tok jeg mot til meg og plukket fram lommebok med kniv og fikk puttet kniven i lommen. Etter at jeg hadde kommet hjem var jeg ganske fornøyd med meg selv, både for kniven og fordi jeg hadde klart å «lure systemet». Men etter hvert skjønte jeg jo hvor håpløst idiotisk det var og hvilke problemer det kunne gitt meg. Kniven ga jeg vekk til en av guttene mine noen år senere, og han mistet den noen uker etter det.

 

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

@RobinsonSå lenge du ikke hadde skumle intensjoner, så må det vel være greit?

Men tråden omhandler egentlig ikke flyplasskontroller, den omhandler likhet for loven.

Er det greit å gjøre en forglemmelse? Er det greit å glemme å låse inn noen patroner hjemme hos seg selv?
Er det greit å overse en patron i en bag? Eller bør man få tilbakekall på våpenkortet, og beslaglagt alle våpna, og fem år uten jakt og skyting?

Link to comment
Share on other sites

Hvem har vel ikke hatt noen patroner liggende i bil, bagger og utenfor våpenskapet i løpet av en hektisk jaktsesong.. Eller nede i håndbrekket uten å klare å få den opp. En liten reaksjon ala en fartsbot er kanskje fortjent, men inndragelse og jakt/skyteforbud er vel for mye om det ikke har vært onde intensjoner.

 

For de som aldri har kontakt med våpen virker det veldig farlig, mens for oss som bruker våpen jevnlig blir det nok ofte behandlet som litt for ufarlig i forhold til den jevne nordmanns oppfatning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20mm cannon skrev (43 minutter siden):

hvorfor rammer ikke det herr Politimester på samme måte?

Vi vet ikke, ut fra dette eksemplet, om det gjør det. Eller jo, forresten, det gjør vi. Det er flere her som har fortalt om lignende situasjoner, der det har fått akkurat samme utfall for dem, som for politimesteren. Bortsett fra at de ikke kom i avisa, da. Hvordan politimesteren ville blitt håndtert ved en hjemmekontroll, der samme patron dukket opp i baggen, under senga, sier dette eksemplet ikke noe om.

Link to comment
Share on other sites

Tiltross for at jeg burde ha solid erfaring (feks har jeg 61 flights bare med Star Alliance siden august i fjor) hender det for ofte at noe ligger i sekken jeg bruker som carry-on.

Hagelpatron, lommekniv, multiverktøy, et sluttstykke (!).

Alt løst effektivt i sikkerhetskontrollen (sluttstykket sendte de gratis hjem til meg i posten).

Null drama og politi.

 

Så medmindre noen faktisk har fått tilbakekallt våpenkort osv pga avglemt patron i håndbagasjen skjønner jeg ikke helt hva TS vil fram til?

Link to comment
Share on other sites

Og om det så skulle være at han hadde oppbevart en patron eller tre ulåst, så var det vel neppe med vilje. Skyldkravet etter våpenloven er rett nok uaktsomhet, ikke grov uaktsomhet, men slurv som medfører at en enkelt patron blir gjenglemt er likevel helt i nedre grense for hva som teoretisk sett kan straffes. Et visst rom for å gjøre feil uten å bli bøtelagt og fratatt alle våpen må der være.

 

Full disclosure: Jeg arbeider i Vest politidistrikt, men har ikke så mye til overs for Songstad så her har det null betydning at han er min overordnede (med nokså mange ledernivå imellom).

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

@alkymisten
Jeg forstår at du ikke har lest avisartikkelen.

Politimesteren forteller at den må ha lurt seg unna etter siste jakttur. Når han er ute og reiser så er ammunisjonen under transport, og dette blir lovlig, men når bagen står i hjemmet hans, eller på kontoret, så er patronen(e) ulovlig oppbevart.

Når det gjelder bevismessig dekning......så er ikke kravet til bevis så omfattende i en forvaltningssak, kontra en straffesak. 

Edited by 20mm cannon
Trykkfeil
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, 20mm cannon said:

@alkymisten
...men når bagen står i hjemmet hans, eller på kontoret, så er patronen(e) ulovlig oppbevart.

 

Igjen så spekulerer du, du fantaserer og legger til grunn fakta du ikke vet noe om... Ut fra artikkelen finnes det INGEN faktum eller bevis  på hvor og hvordan ammunisjon evt har vært oppbevart... Og igjen det vi vet er IKKE straffbart og det er selvsagt heller ingen forvaltningssak. Slutt med dine oppkonstruerte fantasier @20mm cannon

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, alkymisten said:

Igjen så spekulerer du, du fantaserer og legger til grunn fakta du ikke vet noe om... 

Nå har jeg stillt deg en rekke spørsmål som du galant unngår å svare på.

 

15 hours ago, alkymisten said:

Ut fra artikkelen finnes det INGEN faktum eller bevis  på hvor og hvordan ammunisjon evt har vært oppbevart...

Nei, det gjør det ikke. Men det er heller tvilsomt at den har vært innelåst på korrekt måte for oppbevaring av ammunisjon.

16 hours ago, alkymisten said:

 Og igjen det vi vet er IKKE straffbart og det er selvsagt heller ingen forvaltningssak. 

Dette dokumenterer kun en ting, og det er at du overhodet ikke vet hva du snakker om.

 

16 hours ago, alkymisten said:

 Slutt med dine oppkonstruerte fantasier @20mm cannon

Har ikke konstruert noenting, jeg har prøvd å belyse et problem. Prøv å dikuter sak, og ikke din personlige mening om meg. 

 

Jeg kjenner til flere saker som går på dette. En av dem er som følger: Mann kom hjem fra jakt, kald, og våt. Kona sur. Mann stresset.Skal skynte seg for å blidgjøre kona. Setter i farten 12 patroner i en patroneske på varmvannsberederen, og resten går i våpenskapet. Kona mygler helt. Krangel. Politi. Krangel slutt. Kona roer seg. Kone og mann har lik forklaring. Ingen vold. Ingen trusler. Nabo ringte pga høyt volum. Tilbakekall på våpenkort pga eske med 12 patroner på varmtvannsbereder i et låst rom!

 

On 1/23/2022 at 5:38 PM, Vargen said:

Og om det så skulle være at han hadde oppbevart en patron eller tre ulåst, så var det vel neppe med vilje.

Fullstendig enig!

 

On 1/23/2022 at 5:38 PM, Vargen said:

Skyldkravet etter våpenloven er rett nok uaktsomhet, ikke grov uaktsomhet, men slurv som medfører at en enkelt patron blir gjenglemt er likevel helt i nedre grense for hva som teoretisk sett kan straffes.

Det KAN straffes, og det straffes. Og man kan gå klar. Det er tilfeldigheter som råder.

 

On 1/23/2022 at 5:38 PM, Vargen said:

Et visst rom for å gjøre feil uten å bli bøtelagt og fratatt alle våpen må der være.

Så fullstendig enig. 

 

On 1/23/2022 at 5:38 PM, Vargen said:

Full disclosure: Jeg arbeider i Vest politidistrikt, men har ikke så mye til overs for Songstad så her har det null betydning at han er min overordnede (med nokså mange ledernivå imellom).

Dette har jeg ikke noe forhold til, så dette kan jeg ikke uttale meg om.
Men jeg takker for digresjonen, for den er interessant nok i seg selv.

 

@VargenDu har god støtte fra meg for ditt syn på saken.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, 20mm cannon said:

 

 

7 hours ago, 20mm cannon said:

Jeg kjenner til flere saker som går på dette. En av dem er som følger: Mann kom hjem fra jakt, kald, og våt. Kona sur. Mann stresset.Skal skynte seg for å blidgjøre kona. Setter i farten 12 patroner i en patroneske på varmvannsberederen, og resten går i våpenskapet. Kona mygler helt. Krangel. Politi. Krangel slutt. Kona roer seg. Kone og mann har lik forklaring. Ingen vold. Ingen trusler. Nabo ringte pga høyt volum. Tilbakekall på våpenkort pga eske med 12 patroner på varmtvannsbereder i et låst rom!

Situasjonen du beskriver her har INGEN TING juridisk eller forvaltningsmessig med om man  har en patron i en bag ved evt innsjekk flyplass.

 

Her forteller du om en situasjon der politiet kommer til bopel pga familievold/husbråk... Dette er typisk en situasjon der tilbakekall av våpenkort skal/bør vurderes. Når da i tillegg politiet finner usikret ammunisjon er dette et lovbrudd.  Helt riktig at våpenkort tilbakekalles.

 

Husbråk/familievold opp mot våpenbesittelse har vist seg å være en av de store risikofaktorer både opp mot fremtidige episoder mot partner/familie og selvdrap.

 

Riktig og god jobb av politi/forvaltning.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, tg1 said:

.... jeg krangler da relativt høylytt med fruen innimellom jeg også - betyr det at jeg bør levere inn alle mine våpen?

Hvis kranglingen  medfører at politiet kommer til stedet eller det medfører politianmeldelse så bør du være klar over at våpenkortet "står på spill"...  

 

Bladet Jeger skriver om "NÅR KAN POLITIET INNDRA VÅPENLØYVET DITT?" https://www.jeger.no/jakt-og-samfunn/jegerjuss/naar-kan-politiet-inndra-vaapenloeyvet-ditt

Link to comment
Share on other sites

alkymisten skrev (16 minutter siden):

Hvis kranglingen  medfører at politiet kommer til stedet eller det medfører politianmeldelse så bør du være klar over at våpenkortet "står på spill"...  

 

Bladet Jeger skriver om "NÅR KAN POLITIET INNDRA VÅPENLØYVET DITT?" https://www.jeger.no/jakt-og-samfunn/jegerjuss/naar-kan-politiet-inndra-vaapenloeyvet-ditt

 

Det har heldigvis aldri skjedd (og kommer nok ikke til å skje heller), men det vil jo være en stor grad av tilfeldighet involvert i sånne tilfeller.. En overnervøs nabo som ringer politiet fordi vedkommende hører krangling kan jo i så måte være nok til at h**vete er løs, uten at han/hun på noe sett og vis kjenner til forholdene rundt, eller dynamikken mellom de høylytte partene.  (Det kan jo være at det bare er "sånn de er", uten at det medførerer noen økt risiko for noe som helst..)

 

Uansett - moralen blir altså å krangle med lukkede dører og vinduer. :-) 

Link to comment
Share on other sites

tg1 skrev (23 minutter siden):

En overnervøs nabo som ringer politiet fordi vedkommende hører krangling kan jo i så måte være nok til at h**vete er løs,  -

Uansett - moralen blir altså å krangle med lukkede dører og vinduer.

 

Som jeg skrev i en annen tråd i dette "rommet", den om livsfarlige våpen som blokkfløyter, fotostativ og fastnøkler, man trenger ikke gjøre annet enn å sitte i sofaen og se på TV, for å få politi med skarpladde våpen på døra:

 

https://www.nrk.no/sport/myhrvold-overrasket-i-tour-de-ski-starten-1.15788132

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...