Jump to content

NSF 300m - Ammo


PaalGisle

Recommended Posts

Er det noen som har noen gode oppskrifter til ammo itil Sauer STR 200 i kaliber 6,5x55, jeg kan lade selv for bruk til skyting NSF Match skyting på 300m?

Så langt har jeg benyttet Vittavouri 38 grain N150 og Lapua Scener 123 grain. Dette fungerer godt på DFS 200m. Men tenkte jeg kanskje skulle forsøke å optimalisere litt for 300m.

Alle tips mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Det som fungerer godt på 200m, fungerer nok på 300m. Jeg har brukt 123gr NCC og 800m/s-ladninger på 200m og der det har vært stevner på 300m har jeg ikke merket noe handicap - jeg treffer på ligg og bommer på stående, sånn nesten alltid uansett...

 

Du kan selvsagt, til 300m, med fordel bruke noe med bedre BC enn 123gr Scenar. Men det er ikke mye å hente, der det er noe å hente er presisjon, og der må du bare prøve kuler og ladninger i din egen pipe.

 

Jeg tror den kula som har best forhold vekt/ BC er 130gr DL, evt. 130gr Berger VLD om du vil bruke mer penger. En annen, om du vil optimalisere noe sykt, og har 8" eller raskere riflestigning, er 120gr Peregrine GRM. Ltt kule med bra BC, som er lett å få til å gå bra. Men den MÅ ha 8" eller raskere riflestigning.

Vi har trent og skutt litt klubbstevner i 300m F-class her i familien, og følgende ladninger har gått "meget bra", 10 skudd på 25mm eller mindre.

144gr Sierra og 43gr N19, dette gir såvidt over 800m/s i S&L pipa jentungen brukte. Litt rekyl, men jiha for noen grupper

120gr Peregrine GRM og 47gr N19, 920m/s i S&L løpet, og <30mm på 10 skudd/ 300m

120gr Peregrine GRM og 41.5gr NC96M, i S&L løpet, denne har jeg ikke skutt på 300m, og ikke kronografert, men den holdt <100mm på 500m

130DL, med enten 43 eller 46gr N19, 830-850 eller 895-920m/s i ulike Blaser og Sauer piper. Denne gikk helt forferdelig i pipa over.

136gr ScenarL og 50gr N15, i flere Blaser og Sauer piper. Her er det en del rekyl, og den flytter litt på skytter, ca. 900m/s

 

Noen ladninger og kuler går godt i noen piper, og ikke i andre, og motsatt. Noen piper går med alt, noen er kresne, og noen ytterst få går bare ikke bra med noe.  Trenger man presisjonen til å holde seg i 5cm-innertieren på 300m, så bør en teste litt, og om en har tenkt å hevde seg - om en ikke får 10sk grupper rundt 30mm eller under, etter litt testing, så bytt pipe og bruk den gamle til DFS-skyting eller trening. Det er stor forskjell på STR-piper, de er helt enkelt ikke av den supreste kvalitet som fins - det gjenspeiles i prisen, gjorde ihvertfall...

 

Man kan prøve flere originalpiper, eller (til ISSF/NSF, ikke DFS) få laget ei custompipe. Jeg har ei nå fra kanadiske IBI, som har vært meget bra, og som uten videre holder 25mm på 300m med de ladningene jeg bruker mest, 125gr Peregrine GRM (må ha 7.5"/190mm stigning) og 43 eller 46gr N19, eller 147gr Hornady ELD-M, og 43.5-44gr N19. Litt ulike ladninger der for å prøve å slanke høydespredningen på 1000m.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker det samme som til 200 meter. N19 og 130gr DL. Når det ikke blir sentrum, skyldes det skytteren.

Men om du vil ha det riktig moro, kjøper du en muffe og en kvalitetspipe i 6BR eller 6XC hos Skytterlinken og lader med Bergerkuler i 105 gr og N-11.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (18 timer siden):

 ..og bommer på stående, sånn nesten alltid uansett...

 

K

 

Har du forsøkt pipe kappet til 50cm, med pipeforlenger/vekt til forsiktet, og 108gr kule ladet hardt?

Tipper resultatet på stående hadde gått markant opp med denne kombinasjonen og nytt "siktebilde/avtrekkstiming".

Du vinner mer poeng på skytbarheten enn du taper på dårlig ballistikk.

 

Edit: til 300m ISSF

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Får nå super presisjon på både 200 og 300m med 8g Sierra i 70cm S&L pipe ladet med 2,62g Nc96M og RWS tennhetter gir ca 840 m/s og grupper under 20mm 5 skudd på 200m.  

8,42g DL går også bra men samler litt dårligere ladet med 3g N-19 og RWS tennhette, gir ca 920 m/s. Men blåser det mye er den likevel og foretrekke. 

Fruen får nå utrolig nokk bra samlinger på 300m med 6,5g Lapula Scenar ladet med 2,57g NC96M og RWS tennhetter, gir ca 840 m/s i en 67cm S&L pipe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...