Jump to content

Tips om egnet ammo - en til trening og en til jakt


chmeland

Recommended Posts

Hei og godt nyttår

Jeg vil trene mer i år enn jeg har gjort tidligere, ut til 300 meter. Ideelt vil jeg finne to typer ammo som går likt, fmj til trening (med akseptabel pris) og en god jaktpatron som går tilnærmet likt som treningsammoen. 
Bruker 3006. Har dere noen tips? Hvis det ikke er noen universalløsning, men individuelt ift børsa, har dere tips til hvor jeg skal begynne å teste?

 

mvh Chr

Link to comment
Share on other sites

chmeland skrev (1 time siden):

Hei og godt nyttår

Jeg vil trene mer i år enn jeg har gjort tidligere, ut til 300 meter. Ideelt vil jeg finne to typer ammo som går likt, fmj til trening (med akseptabel pris) og en god jaktpatron som går tilnærmet likt som treningsammoen. 
Bruker 3006. Har dere noen tips? Hvis det ikke er noen universalløsning, men individuelt ift børsa, har dere tips til hvor jeg skal begynne å teste?

 

mvh Chr

Jeg har ikke mye erfaring med 30-06, men jeg ble positivt overrasket av Federal American Eagle for litt sida. Norma har "Golden Target" i 30-06. Begge disse har en anstendig pris også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

chmeland skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. Skal prøve en av dem. Men hva m dette m å ha ‘tvillingpatroner’, som går likt….eksisterer det kun i teorien (evt individuelt hva som matcher?)

 

mvh Chr

Det er KUN prøving som kan vise.

 

Noen ganger går det av seg selv, og noen ganger går det ikke. På meg virker det som at det er pipene som bestemmer, noen skyter "alt" til samme sted, og noen har et treffpunkt for hver type, oftest med forskjell i høyden, men noen ganger også sideveis.

Noe av dette skyldes nok "dårlig kvalitet" eller "feil" i pipene, som skjevheter og spenninger - men det er nå der, uansett hva det er. Du må prøve.

Men best odds har du med kuler som veier det samme, og kuler som "ligner" hverandre i konstruksjon - og selvsagt har brukt samme krutt. Med kjøpeammo vet du ingenting om kruttet, men samme kulevekt dikterer ofte lignende krutt. 

 

Jeg ser ikke på det som noe stort poeng. Trening er trening og jakt er jakt. Og man må finne seg i å skyte noen jaktpatroner for testing og verifisering.

 

K

Link to comment
Share on other sites

chmeland skrev (10 minutter siden):

Men hva m dette m å ha ‘tvillingpatroner’, som går likt….eksisterer det kun i teorien (evt individuelt hva som matcher?)

Dette vet du ikke for du har prøvd i ditt våpen. Jeg har ei rifle i 6,5x55 (A-bolt) som "spiser alt" uten nevneverdige forskjeller i treffpunkt, og ei i .30-06 (Sauer 404) som er mer kresen i kosten. Det var den forrige i .30-06 også, en gammel BRNO med Heym-pipe. Generelt er det slik at kuler med samme vekt og noenlunde samme geometri vil ha samme treffpunkt ved en gitt utgangshastighet. Hvis du lader selv har du mulighet for å gjøre noen tilpasninger her.

 

Edit: slått på målstreken av @M67!

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...