Jump to content

Kniver til treskjæring?


Yndag

Recommended Posts

eg er interessert i å byrja med treskjæring, er ei ung jente med null kunnskap om knivar fra før, men vil laga skeier og småfigurer. Det meste eg finn om dette er på engelsk og slit med å finn dei norske omsetjingane så er usikker på utvalet her i Noreg. Vil jo helst ikkje kjøpe frå nettet. 

Link to comment
Share on other sites

Yndag skrev (På 10.1.2022 den 15.37):

eg er interessert i å byrja med treskjæring, er ei ung jente med null kunnskap om knivar fra før, men vil laga skeier og småfigurer. Det meste eg finn om dette er på engelsk og slit med å finn dei norske omsetjingane så er usikker på utvalet her i Noreg. Vil jo helst ikkje kjøpe frå nettet. 


Det er kanskje litt forskjell på de som driver med tradisjonell treskjæring og de som driver med spikking av skjeer og figurer. Tradisjonell treskjæring er vel i dag som oftest rettet mot former av utsmykking og kunst, mens de som driver med spikking og bygdetradisjoner retter seg mer mot sleiver, skjeer, figurer og diverse bruksredskaper.
Du kan eventuelt kontakte Mari Fallet Mosand i Bø for tips, og eventuelt kurs. Hun driver firmaet Krokvokst – Lokalprodusert Trehandverk, korger, pil, kunst, og kurs.

 

Kniver som kan brukes til spikking får du kjøpt de fleste steder, men skal du ha mer spesialiserte spikkekniver, skjekniver, huljern, teksler og godt treskjærerverktøy må du temmelig sikkert på nettet for å kjøpe, med mindre du bor i nærheten av noen av de få velassorterte butikkene som har slikt på lager.
Har selv god erfaring med Sløyd Detaljer, som er nevnt over, men kan også anbefale Verktoy AS i Stavanger.
Finnes i tillegg mye bra fra utlandet...

Link to comment
Share on other sites

Skal du på Clas Olson.. kjøp også en Gyokucho Razor saw :)

 

Fantastisk japansk sag til tørt trevirke.

Har et par forskjellige modeller av disse også..

 

Ble overrasket over når jeg så disse i en Norsk butikk... :)

Er regnet som den beste fabrikk lagde sag produsenten i Japan.

Edited by Sør-jeger
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Denne YT kanalen (https://youtube.com/c/CarvingisFun) tester og viser en del treskjæringsteknikker. Jeg liker kanal pga. testene de har på kniver i markedet (fokus på Amerikansk marked).

Flexcut er sett på som en god start mht. treskjæring, Pfeil er også et godt alternativ, men mer i retning av stemjern. De har også en del skjekniver.

En annen kanal med veldig godt innhold er https://youtube.com/c/Zedoutdoors som viser flere gode oppskrifter, samt dypdykk i teknikker og egenproduksjon.

De har også et par flotte videoer på skje og krus.

Lykke til, det er en flott hobby og for noen få heldige/dyktige, et levebrød.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...