Jump to content

Leica geovid pro


308nm

Recommended Posts

Swift skrev (2 timer siden):

   -   men ingen lettvekter….

 

De som er noenlunde godvenner med forumets (noe lugubre) søkefunksjon, kan finne at jeg opptil flere ganger har avskrevet "avstandsmåler-kikkerter", med argumentasjonen "ingen av noenlunde kvalitet er under 42 mm".

 

Nå er det kommet en slik, og jeg må bla opp 34 store. - - - Eller - ?

 

Jeg har, i mange år, brukt Leica Rangemaster 1200 som vanlig (mono, riktignok) tur-kikkert. Av den enkle grunn at den går ned i vanlige brystlommer (også ned i en del "radio-lommer"), og veier sine 206 gram. Zeiss 10x30-kikkerten krever store lommer, og veier 648 gram med bæresela. For litt sida ble det en Zeiss Terra 10x25 i tillegg (made in Japan, ja), som veier 337 gram, og er nesten like liten som Rangemasteren.

 

Så da er jeg i "tenkeboksen". Og jo - - det nye fantomet er vel omtrent like lite som 10x30-Zeiss'en, og går dermed ned i de lommene som den går ned i, dvs., den går IKKE ned i brystlommene på de fleste jaktjakker. Så da må den bæres i bærereim/spesiell kikkertsele.

 

Og så veier den 870 gram, uten batteriER (fant ingenting om hvilke batterier, eller hvor mange). Altså MER enn 10x30'en og Rangemasteren til sammen!

 

Tror kanskje jeg kan finne noe annet å bruke 34 store på - - ?!?

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (8 timer siden):

 

Og så veier den 870 gram, uten batteriER (fant ingenting om hvilke batterier, eller hvor mange). Altså MER enn 10x30'en og Rangemasteren til sammen!

 

 

 

Batteriet heter CR 2 og veier 30 gram. Jeg tolket tegningen i bruksanvisningen som at det er ett batteri. 

 

Hva syns du om 10x25 vs 10x30 (til reinsjakt)? 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

New Leica Ballistics APP will be released this week (IMPORTANT NOTE: a new Leica Hunting APP will be released in March 2022 which will allow current “.com” products – Geovid 3200, CRF 2800, CRF 3500 - to be compatible with Applied Ballistics, so current owners/future owners for these products will not be left behind).

Measure temperature and pressure AND incorporate these measurements into the ballistic solution.
 

 

Link to comment
Share on other sites

Har lenge ønsket meg en 10x32 med avstandsmåler, men da MÅ den være lett. Det er ikke denne Leicaen. 
kanskje Swaro kommer med en? 
Enn så lenge er jeg storfornøyd med min El-Range 10x42 gen3. Den skal få seg en tur til USandA for montering av en stud, slik at jeg kan sette den på tripoden. 
 

Link to comment
Share on other sites

@Kiwi

Den generelle utviklingen når det gjelder Optikk er vel at størrelse og tyngde ofte blir ofret i forhold til funksjonalitet.

Her synes jeg Leica så langt har vært ett unntak, men jeg er enig i at den nye Geovid Pro /x32 ikke akkurat er LETT.

Jeg har liten tro på at Swarovski heller blir noe unntak hvis de kommer med en x32 med avstandsmåler.

 

Det som derimot er spennende er sammarbeidet mellom Leica og Applied Ballistics.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...