Jump to content

Info og tips til lett restaurering av eldre luftgevær


Werlin

Recommended Posts

Har et eldre luftgevær som har ligget ubrukt på hytta i minst 50 år. 
Har nå fått hus og har lyst til å henge det på veggen, men har også lyst til å gi det en shine/lett restaurering. 
 

Geværet skal ha vært innkjøpt av en slektning til konkurranseskyting en gang før krigen. I alle dall i følge noen i familien, for alt jeg vet kan det være en kinakopi fra 70 tallet, men det virker som det er litt kvalitet. 

 

Det fungerer (men har ikke nok piff til å skyte en kule - den må dyttes mesteparten av veien gjennom løpet for at kula skal komme ut på andre siden - men da detter den rett ned).


Har egentlig ikke noe mål om å få det til å kunne brukes, men har noen tips til restaurering? Spesielt utseende og å passe på at det ikke blir mer ødelagt, men tips til enkle ting som kan gjøres med mekanismen er også velkomment. 
 

Er det noen som har informasjon om våpenet eller kjenner det igjen? Kan det stemme at det er fra før krigen en gang? 
 

Legger ved noen bilder av gevær og tilstand, samt de eneste merkene jeg finner. 
 

Tusen takk for eventuelle svar :)

 

PS: Nybegynner her inne, så håper jeg poster riktig sted :)

2E0D57C3-C5E2-41F7-A976-887B6D07B8CA.jpeg

6A0E4D54-A63A-4795-8673-97365722C055.jpeg

1E7FBBA9-3C76-4791-8B54-5EBC82BD234C.jpeg

A8079D1D-691E-4BE1-A640-058C533C595C.jpeg

7B6FD2D9-51C1-4F4F-8B5A-4B150EB7FAD3.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Dekorativ puss, olje og fin stålull. Fjerner rust, og skader ikke blåneringen. Treverket ville jeg renset og oljet opp med treolje. Har du ambisjoner om bruk må du nok åpne børsa og plukke ut pakningene så forsiktig som mulig. Vet ikke hvem som kan ha nye, men det må kunne gå an å få laget nye. På eldre gevær er det gjerne lær eller oljet filtpakning. I så fall bør det la seg gjøre å få til noe selv med en passende stanse. Lykke til! 

Link to comment
Share on other sites

Jegerbombom skrev (18 timer siden):

Denne tråden blir jeg å følge da jeg også har en gammel Telly..👍

Takk for det, skal legge ut oppdateringer og status etter hvert. Men kan ta tid - har akkurat overtatt hus (egen verkstedbod, etter femten år i små leiligheter i Oslo! Himmel🤩) og kjenner jeg kona rett blir nok ikke stemningen best om jeg bruker all tiden på å pusse på et gammelt luftgevær i stedet for å bli med å fikse huset vårt 🤣

Så det blir nok tatt litt innimellom ;)

trombone skrev (15 timer siden):

Dekorativ puss, olje og fin stålull. Fjerner rust, og skader ikke blåneringen. Treverket ville jeg renset og oljet opp med treolje. Har du ambisjoner om bruk må du nok åpne børsa og plukke ut pakningene så forsiktig som mulig. Vet ikke hvem som kan ha nye, men det må kunne gå an å få laget nye. På eldre gevær er det gjerne lær eller oljet filtpakning. I så fall bør det la seg gjøre å få til noe selv med en passende stanse. Lykke til! 

Takk for godt tips med stålull. Har også vurdert elektrolyse på noen av de delene med mest rust, har du tanker om det?

 

Blånering har jeg aldri vært borti før, ser det finnes produkter for det, har du erfaring med noe av det? Mistenker litt at jeg må frem med dremelen der rusten er som verst. 

 

Vargen skrev (15 timer siden):

Google litt? Jeg fant en blogg om reparasjon av den modellen, linken er til del en og så kan du bla fire-fem ganger til høyre for å finne del 2.

https://www.pyramydair.com/blog/2012/12/the-relum-telly-part-1/

Hjertelig! Nå følte jeg meg passe idiot, men slo meg faktisk ikke at «Telly» var navnet på rifla. 🤣

 

Jegerbombom skrev (14 timer siden):

På mitt var o-ringen mellom løp og luft-kammer oppmorknet, fant en o-ring på Felleskjøpet som passet tilfredstillende, så nå går det å skyte med det, men det er fortsatt ganske slapt, så stemplet burde nok fått overhalt pakningen.

De er morknet her også. Fikk dette geværet når jeg var 10, for 25 år siden, og da var de allerede gått. Puttet inn noen nye o-ringer da, men de ser også slitne ut, og er ikke helt sikker på om jobben ti år gamle meg gjorde var helt optimal. Så de står på lista. Har heldigvis et stort sett med alle slags mulige o-ringer fra Biltema som det virker som er av grei kvalitet. Satser på at noe skal passe ;)

 

Ellers, status så langt:

Plukket av skjeftet og skilt treverk og metall. Alle skruene var forskjellige, så her måtte det merkes.  
Sprekken i skjeftet var mer alvorlig enn jeg trodde. Det som jeg hadde trodd var to relativt ufarlige sprekker er i virkeligheten en sprekk som nesten har kløvet skjeftet.
Nå er det, selv om jeg mot formodning skulle få våpenet tilbake til full effekt, ikke mye krefter dette blir utsatt for. 
Så tenker at en liberal dose med trelim og så klemme det godt sammen med tvinger bør være tilstrekkelig. Noen tanker om det?

 

Legger ved noen bilder. Mekanikken ser ellers ganske grei ut for mitt helt utrente øye, men med et sterkt behov for rengjøring og smøring. Kommer til å spørre om tips om smøring senere - ser nesten ut som de har brukt fett på fjæren?
 

 

4F170AEF-CF90-450E-9FEA-051B637D0A57.jpeg

D6964893-CC29-4B1E-9693-F28157B98183.jpeg

DC5D1E8E-5A40-46AE-A2F1-A2A525A8B5A2.jpeg

038FFCB1-E626-4D61-BF1E-95221ECC35E6.jpeg

13CF1A39-5653-4BDD-AD08-25493F84EF42.jpeg

218CE13C-B4AB-4EA9-9094-84EEB52A1FAD.jpeg

Edited by Werlin
Link to comment
Share on other sites

En luftgeværstokk utsettes for nokså store krefter når man spenner mekanismen, det er jo en grunn til at det har sprukket. Så en fagmessig reparasjon vil etter mitt skjønn innebære forsterkninger på tvers, skruer eller lignende i tillegg til lim. Med litt kreativitet kan forsterkningen bores inn på slike steder at de ikke synes når stålet er montert i stokken. Epoksylim er vel det beste, men trelim kan kanskje holde.

 

Hvis mekanismen ellers virker, så tipper jeg det lekker luft både ved pakningen bakerst på pipa og på stempelet. Hvis lærpakningen på stempelet er hel, så trenger den nok bare å dynkes i riktig sort olje. Folk med mer peil på luftgevær enn meg vet sikkert hva som bør brukes. Hvis stempel pakningen er ødelagt, så blir det en litt større operasjon da den antakelig er naglet fast i stempelet på den modellen.

 

For pakningen bakerst på pipa, se den bloggen jeg lenket til. Det er en skråflate man må ta hensyn til for å få pakningen til å tette, en kileformet shim pluss en standard O-ring burde gjøre jobben.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på rusta vil jeg anbefale fint stålull og olje, og en solid dose tålmodighet. Veldig ofte går det veldig bra med denne metoden. Ikke bruk dremel eller sandpapir. Stempelpakninga tørker ut etter hvert siden den er av lær. Jeg bruker en type lærolje, google neatsfoot oil. Prøv å få noen dråper inn i hullet der lufta kommer ut av kammeret, og la geværet stå vertikalt noen dager. Beveg stempelet litt, hvis du hører en surklelyd, klissete lyd er det bra. Ofte fikser dette problemet med tørr lærpakning. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips!

 

Da har jeg kommet litt videre. Hele rifla er nå plukket ned i sine enkelte bestanddeler. Der var det både positive og negative overraskelser, men det får jeg komme tilbake til. Kun en liten pause fra koronahjemmekontoret nå.

 

Fikk en nøyere titt på metallet, og det sto dessverre dårligere til enn jeg først hadde trodd - og langt dårligere enn det bildene tilsier. 
Bestemte meg derfor å gå langt mer drastisk til verks. 

 

På jaktlaget er jeg han byfyren, og jeg tilbringer dagene trygt på et kontor. Men jeg liker nå likevel både å mekke og eksperimentere, og bestemte meg for det nå. Og pipa fikk bli min forsøkskanin.

 

Har stående en boks med rustfjerner fra Biltema, som jeg tidligere har hatt god erfaring med. Det var riktignok på båt, og på et område som skulle dekkes av flere lag, men shit au.
 

Vasket helt rent med white spirit og fulgte så oppskriften med ett lag, 30 min pause og så et lag til. Var skeptisk til hvordan det skulle gå med blåneringen (har null erfaring med blånert metall), men tenkte at det var så stygt nå at dette fikk bare stå til, og så fikk jeg heller ta det problemet om det oppsto. Har da uansett ingen plan om å få denne rifla til å se butikksny ut.

 

Men for å likevel prøve å skåne blåneringen lot jeg ikke pipa stå de oppskriftmessige 24 timene, men mer rundt 12. Skylte først av godt med vann, da satt en del igjen og jeg var alvorlig redd for å skapt et like stort problem som det jeg forsøkte å kurere. Men, etter en ny vask i white spirit så det adskillig bedre ut, og etter at den ordentlige rifla hadde donert litt våpenolje til bittelillebroren sin så det faktisk helt greit ut. Og rusten er så godt som borte, det var nesten det viktigste for meg. Hvor mye det er igjen av blåneringens rustbeskyttelse vet jeg ikke , men siden dette stort sett skal henge på veggen inne og taket heldigvis er tett er det en mindre bekymring.

 

Før:

8F852D1F-7E9F-4E05-A05D-A42B59EAEE23.jpeg.5fe39de66207eeea733bb0d6247a4327.jpeg

 

Etter White spirit:

6E0A70E5-6A5B-4301-96CF-5AA7F7DDEF4C.jpeg.653150ac84872156fa2bdc5928c53e4d.jpeg

Etter olje:

5E56BE2D-157F-4F1D-AF3F-42F6B4AA5D2B.jpeg.af288f2e0e65fb9f67bc969427bea645.jpeg

 

Som en ekstra bonus fikk jeg (med litt overtaleleshjelp fra en hammer) løs siktet bak - det har i følge min far vært rustet fast siden 70 tallet og var umulig å løsne med hammer før behandlingen.

 

Etter jobb skal resten av de metalldelene som trenger det få samme behandling.

Edited by Werlin
Link to comment
Share on other sites

Jegerbombom skrev (På 8.1.2022 den 20.36):

Denne tråden blir jeg å følge da jeg også har en gammel Telly..👍

Har din rifle fortsatt forsiktet? I så fall, hadde du giddet å målt hvor høyt toppen av kornet stikker opp fra flaten det står på? Og kanskje tatt et bilde? Alt mangler hos meg..
PS: Haster ikke, lenge før jeg kommer dit ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Til tre og lær bruker jeg vaselinolje. Snill olje, "matsikker" på skjærefjøler og turkopper, det er jo en fordel. Kaldblånering har jeg aldri brukt. Men slitt blånering får det gjerne bedre av å være oljet inn. Skal ikke børsa leve hardt i regnvær eller rå bod/ kjeller holder det i massevis. Har du gravrust eller pitring ville jeg stoppet det med olje, og nøyd meg med det. Sprekker i kolben.. tja jeg hadde nok brukt epoxylim og et par tverrgående stifter. F. Eks messingtråd. Bor tynne hull, dypp tråden i lim og lev lykkelig med at børsa har fått kjærlighet til slutt :-) tråden pusser jeg jevnt med treverket med fil og bryne. Praktisk og pent i mine øyne. Lykke til, artig prosjekt dette!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...