Jump to content

Tree stands eller saddle hunting….. i mangel av en god norsk oversettelse


BlackHillsRoy

Recommended Posts

Har sittet og sett snart alle YouTube filmer om buejakt langt oppi et tre.

Er det noen med erfaring i å klatre opp i et tre for å sitte på post her til lands?

 

Nå er det jo ikke lov til å jakte med bue er til lands, men Danmark og Finland tillater dette…. Så nå blir det snart bue og blink i hagen her hos meg også….

 

Men det jeg egentlig trengte å spørre dere alle om er om noen av dere har noe erfaring med å sitte på post i et tre enten en slik stol som stropper fast, det er jo flere butikker som selger slike her til lands. Eller hva med «saddle hunting» noe jeg ikke har funnet i noen norske butikker. Poenget er at det er et tre du må klatre opp i og at du må ha med deg alt utstyr du trenger i sekken, klatreturen opp og alt du trenger for å sitte/stå trykt der oppe….

Link to comment
Share on other sites

En slik ca:

Amazon.com : Muddy The Boss Hang-On Treestand- Silent Straps, Flex-Tek  Comfort Seating, Extra Wide Platform, Black (MUD-MFP1080) : Sports &  Outdoors

Jeg har sittet noen timer oppe i et tre på et brett, med føttene på et brett til ja. Faktum er at det ikke er så dumt. Det eneste er at mye av skogen her i Kongleriket ikke egner seg like godt som trærne de har mange steder i USA. Der er det jo også delvis nødvendig mange steder, siden det er flatt som ei pannekake. Eller at det nesten eneste måten å komme nært nok med bue, eller trygt nok, om en jakter bjørn. (men jeg ble skeptisk da jeg kom en morra, og bjørnen hadde vært oppe og spist puta)

Den vanligste jaktulykken i USA er forresten ikke at de skyter hverandre, de faller ned fra trær. Bruk av sikkerhetsseler i treestands er pensum i "jegerprøven" i flere stater...
Du setter forresten sekken og skiten du skal ha med på bakken, og heiser det opp når du er på plass. Karabiner og taulåser ala klatring og seiling kommer godt med om en skal sitte lenge.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå kan det hende dette blir litt skivebom siden du ser ut til å tenke bue jakt, men dette er  min erfaring med å sitte i trær. 

I feltet vi jakter så har vi flere hogstfelt og i takt med at de nyplanta trærne har blitt litt høye har vi  de siste åra fått noen poster med  tree stand. Det vi gjorde var rett og slett å kjøre de ut noen måneder før jakta og stroppa de fast inntil hvert sitt tre. De er enkle å sette opp og når man har festa de med to stropper i overdrevne dimensjoner så føles det sabla stabilt. 

Vi har 2 slike tree stands av den typen du ser nedenfor, men for meg personlig så er det noen  ting jeg ikke liker. Den aller viktigeste er at det begrenser seg hvor høyt man kommer. Når det står at man kommer 3,25 meter over bakken så tenker man "supert, det er plenty" men så er det kanskje nedoverbakke ved treet og man kommer kanskje bare om det da går litt nedover ved treet så blir man plutselig 2 meter over bakken i stede. Om behovet for flere slike stands så tipper jeg vi blir å kjøpe noe som ligner på det m67 viser. Hovedgrunnen er da at man lettere kan regulere høyde. Man ofrer kanskje litt sikkerhet gjennom at man ikke har bakkekontakt ;) og man risikerer å dette ned om man ikke bruker noe fallsikring. På den andre har du en hel bom i veien for å dette ned, men mulig dette blir irritasjon om du bruker bue -food for thought

 

902313&width=1600&height=1200&resize_mode=fill.jpg

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (14 timer siden):

Den vanligste jaktulykken i USA er forresten ikke at de skyter hverandre, de faller ned fra trær. Bruk av sikkerhetsseler i treestands er pensum i "jegerprøven" i flere stater...

 

Det er ikke nødvendig her i landet, å sitte oppe i et tre, er, bokstavelig talt, barnelærdom for norske jegere.

 

Men i Norge er det byttet som sitter oppe i treet, og jegeren som sitter, eller etterhvert ligger og sover, under treet:

 

https://www.youtube.com/watch?v=S8DXPXuOjqI

 

 

Link to comment
Share on other sites

Enig i det.
Vi har et par jaktstiger på trekk der elgen passerer når vi driver visse områder.
Med stige har vi full oversikt over et større område, hører dyra tidligere, og kan avgi trygge og sikre skudd "fra oven" uten å støkke dyra.
Samtidig virker det som om vi værsetter mindre enn når vi sitter på bakkenivå.
Stort sett bare positive erfaringer med jaktstige (og tårn).

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...