Jump to content

Heve kinnstøtte Sauer 200str


Hako

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har kjøpt meg en lite brukt, men ganske gammel Sauer str. Den har det gamle patentet på kinnstøtte. 

 

Er det noen som vet om ett godt produkt eller patent for å heve kinnstøtten på originalskjefte til å skyte med stor kikkert?

 

Den fungerer helt greit i dag, men kinnet får ikke god nok kontakt med kinnstøtten. Ser at det finnes en justerbar variant her: https://www.bmwear.no/produkt/konkurranseskyting/sauer-200str-deler/deler-sauer-200str/s524j-kinnstottebasis-justerbar

men denne koster 2650,-

 

Må man ut med så mye for å fikse kinnstøtten er det litt fristende å bare gå for en GRS bifrost eller lignende for 5000,- ved en senere anledning

 

Noen som har erfaring eller gode innspill?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dreiv og "studerte" på det selv her om dagen.Synes originalstokken kjennes bedre ut enn McM stokken når det skal skytes med reim, men kinnstøtta er alt for lav når kikkertsikte skal brukes. Har et x56 sikte på ei HG skinne, så jeg må opp endel. Noe rundt 20 mm ift laveste posisjon på originalstøtta. Det vil nok være individuelt og avhengig av siktehøyde hvor mye en trenger opp, men et sted mellom 10 og 20 mm tror jeg vil være vanlig. Tipper jeg velger å lage avstandsstykke(r) mellom kinnstøtteadapteren og kinnstøtta. Enten dreie til et par søyler av 20 mm alustang eller få noen med 3D printer til å lage noe mer elegant. Trenger da bare å få tak i to lengre skruer for å feste adapteren og mellomlegg til kinnstøtta. Feste mellom stokk og adapter blir som originalt. Er iaf planen.

Link to comment
Share on other sites

On 1/7/2022 at 1:49 PM, ironni said:

Skru ut skruane under skjefte som holder kinnstøtta på plass. dra ut kinnstøtta og så hevar du støtta med å tre på mutra på skruane før du monterer igjen.

Mitt forrige svar ble ikke publisert

 

Att jeg ikke tenkte på dette :) Kjøpte noen lengre skruer og noen mutre. Funket fjell på kjøkkenbordet. Får se hvordan det fungerer under skyting. Mulig jeg må kjøpe noen avstandsstykker som holder bedre. 

 

Ser lovene ut hverfall. Fikk kinnstøtten til akkurat riktig høyde. Nytt problem som dukket opp ar at sluttstykker treffer kinnstøtten når den skal dras helt tilbake. Den må bare kuttes litt. 

 

Takk for tipset :) 

Link to comment
Share on other sites

Hako skrev (4 timer siden):

Mitt forrige svar ble ikke publisert

 

Att jeg ikke tenkte på dette :) Kjøpte noen lengre skruer og noen mutre. Funket fjell på kjøkkenbordet. Får se hvordan det fungerer under skyting. Mulig jeg må kjøpe noen avstandsstykker som holder bedre. 

 

Ser lovene ut hverfall. Fikk kinnstøtten til akkurat riktig høyde. Nytt problem som dukket opp ar at sluttstykker treffer kinnstøtten når den skal dras helt tilbake. Den må bare kuttes litt. 

 

Takk for tipset :) 

Det fungerer. Har fungert for meg nokre 1000 skot verfall. Og framkant av støtta er berre å kappe av litt på skrå. Held med ein skarp kniv og smi det av. Ta nokk så du får sluttstykket heilt ut. 👍 Enklaste er ofte det beste, og billigast 😂

Edited by ironni
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...