Jump to content

Mcmillan A3 vs Gunwerks clymr


ung

Recommended Posts

Da jeg har slått fra meg chassi på jakt så er det nå i all hovedsak 2 stokker som jeg vurderer veldig, men de er også noe forskjellig.

Den ene jeg vurderer er en mcmillan A3 og den andre er en Gunwerks clymr. 

A3 TROR jeg er langt bedre til alt som har med baneskyting å gjøre pga justerbar kolbehøyde og vertikalt grep. Samtidig så er clymr litt lettere og kanskje litt mer tradisjonell utforming? Nå jakter jeg ikke i tettskogen heller. Elg jakter jeg på fjellet ish 1200m ovh der vegetasjonen er laber, hare jakter jeg i litt lavere terreng men det er ikke tettskog heller ca 1000m ovh Nå er det sikkert ingen fasit på dette, men det hadde likevel vært interessant om dere som har prøvd litt ulike stokkvarianter kunne gi ett innspill i hva dere hadde valgt og hvorfor. 

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke hatt noen av disse selv, men ved litt kjapp googling så er man jo at det er en god del forskjell på disse stokkene. 

Den største og aller tydeligste forskjellen er jo da utformingen på stokkene. A3 har da vertikalt grep, flatere forskjefte og mer egenvekt. Når det kommer til vekt så ligger en A3 på 2.4 lbs = 1.1 ish Clymr stokken tikker inn på 29 ounces = 822 g  ish. Har ingen mulighet til å kontrollere om folk har lagt ut korrekt vekt, men dette blir i alle fall opplyst på amerikanske forum. 

Nå har vi rett og slett jævelig mange sokker og det er heller ikke uten grunn at vi har så mange forskjellige utforminger. Noen ønsker vertikale grep, mens andre ønsker helt tradisjonelle rifler. Bruksområdet bestemmer egt alt og man må selv vektlegge hvor rifla brukes mest. Å finne en stokk som gir godfølelsen i alt fra langhold til drivjakt er vel omtrent umulig. 

En annen ting som kan være vert å nevne er jo prisen:

Mcmillan a3 utfrest for eks rem 7 og med mcmillan kolbekappe skivesystem montert er =16130kr

Gunwerks clymr utfrest for rem 7 i den facy farga du måtte velge, integrert pica så er prisen=8814 mulig man må betale toll for å få den i norge så si + 25% da har du prisen 11017kr og sleng på en 1000 lapp i frakt så er du på ca 12500. Totalt sett er clymr ca 4k billigere en mcmillan og har da stivere materiale i tillegg. 

Om du skyter noe jævlig magnumkaliber, holda er lange eller stort sett bare blir å bruke rifla til baneskyting så velger du A3. Ellers så ser det ut til at clymr har bedre utforming til generell jakt og lavere vekt. 

Nå skal jeg ikke prøve å forvirre så frykeltig mye, men jeg ønsker likevell å si noe om dette med (vekt hysteri). Det er greit at mange vil ønsker ei superlett rifle om de skal klatre etter hjorten eller konstant gå med rifla i arma. Ellers så vil jeg ikke si at det er nyttig å jakte gram. Jeg har ei rifle som veier omtrent 3 kg og selv om denne er super til sitt bruk så turte jeg faktisk ikke å skyte ett rådyr nå i høst som stod på 200m. Når jeg lå der og sikte på dyret så føltes det rett og slett uforsvarlig å skyte. Hadde jeg vært i samme stilling med den andre rifla mi så kunne rådyret ha stått på 400m og fremdeles ligget i fryseren. Det er ikke til å feie under en stol at tyngre våpen gir mer stabilitet ofte bedre balanse og hvertfall større evne til å se skuddefekt på dyret. 

Nå sier ikke du noe om hvilket kaliber du bruker, men om jeg skulle satt opp et oppsett til deg hadde det blitt ganske nøyaktig slik:

Gunwerks Clymr tilpasset din lengde

RPS tofot 

Vortex viper pst gen II 5-25 x 50 --> kanskje ikke det mest ideelle til ren jakt, men jeg er godt fornøyd med siktet til både jakt og lengre hold.

A-tec H2 eller optima 45 forutsatt 6,5 x 55 er kaliberet 

De 4000kr du sparte på clymr vs mcmillan bruker du til å kjøpe ammo til trening :)

kos deg 

 

ProBuild - Clymr 7mm Rem Mag No Frills Hunting Rifle | Gunwerks489672730_mcmillana3adj.png.52000e2e7d1b5cd4fbfdab593a0c7e9e.pnggunwerks.jpeg.1cdb34526d14f22d6636f59a9a596081.jpeg

 

1082390930_mcmillana3.png.b7119a0c800aedeefb916385b409e418.png

Link to comment
Share on other sites

PakningPå skrev (9 minutter siden):

pst gen II i 3-18x44

en får 3-15x 44 men når retikkelet er det samme (ebr7c) og forskjellen i pris er 1k så tar jeg 5-25x50 hver gang. Litt mer lys inn i kikkerten gir noen minutter ekstra og dette skader ikke TS jakter hare i morgen/kveldsbeitet :) 

 

En vortex razor hd lht 4.5-22x50 har litt ryddigere retikkel, men prisen er også merkbar mer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...