Jump to content

Lettest drilling til storfugl og storvilt?


Wintel

Recommended Posts

Under elgjakta i høst fikk jeg 1-2 skuddsjanser på tiur og røy hver dag, men med Kipplauf-en i hendene ble det med tanken...

 

Tenker jeg satser på drilling til høsten, men orker ikke gå med 3.5kg skuddklart våpen i hendene ei uke i strekk...

Hva er den absolutt letteste drillingen som finnes?

 

Gjerne oppspenner på rifle-løpet, og begge hagleløpene må kunne dras av uten å spenne opp i mellom.

Kaliber og finish er uviktig, må være lett og duge på tiur og elg.

 

Link to comment
Share on other sites

Ligger en brukt Heym Anson 2x16 og 7x57R hos Våpenbua, veier bare 3,0 kg med 60 cm piper. Hvis hovedformålet med riflekombinasjon er elgjakt burde det kanskje vært 7x65R, eller noe med enda mer whoomp? Ellers er vel de fleste (Merkel, Blaser, Krieghoff, mv.) rundt 3,5 kg. Jeg har tidligere (i Vis meg din drilling-tråden) beskrevet min egen Merkel som veier 4,37 kg komplett. Ja, det er tungt, men så fikk jeg tips av @Skaubjønnom ei bærereim som heter Quick Shooter og da er vekta til å leve med. 

Edited by Sølvrev
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Dersom vekt er veldig viktig ville jeg tatt med egen vekt og kontrollert selv. Kjøpte en Krieghoff drilling som jeg er veldig fornøyd med, den lå ute med en vekt på 2,9 kg. Jeg veide den på en nøyaktig vekt til 3,08 kg.  Dersom andre våpen han selger har samme feilmargin kan det fort veie mer enn du ønsker. 

Edited by PG
Link to comment
Share on other sites

On 1/5/2022 at 7:48 PM, Wintel said:

Jeg skyter så dårlig med hagle at jeg trenger 2 skudd :-)

Kjenner til problemet.🙂 Men en måte å forbedre treffprosenten er jo å kjøpe en lett kombi. De fleste skyter muligens bedre med kombi/enkeltløp. Når en vet at en har kun ett skudd tilgjengelig- streber en etter å treffe på første skudd. Og da bommer en heller ikke med andreskuddet.... Og en kombi er muligens litt lettere å skyte med enn en drilling? Jeg har både lettvekts drilling og lettvekts kombi- men må nok innrømme at det som regel er drillingen som blir brukt. Kombiene er for øvrig en Krieghoff dural 16/7x57R, med både hagle og kombiløp. Vekta er 2.7 for hagle og 2,8 for kombi- og en drøm å skyte med. Minuset er rifleløp på fremste avtrekker. 😦

 

Lettvekts drillinger finnes jo på bruktmarkedet, men de har som regel  Greenersikring. Dette kan medføre en del plunder om en er gammel hagleskytter- og orrhanen letter i krattet. 

Det er mye fint å finne her, både som kombi- og som drilling:  http://www.vapenbua.no/gun_list.htm

 

 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (På 5.1.2022 den 18.08):

Da var jeg nr 11 som la den til som favoritt på finn.no :-)

 

Bør få 160gr Accubond opp i 750ms uten å slite ut børsa,  så 7x57R er mer enn nok til elg. Får ta meg en tur til Hemnes og tafse litt

 

 

Sørg for at du har god tid, ta bare med kontanter på beløpet du har tenkt å bruke, legg alle kort igjen hjemme...

I forhold til hva de har på lager i Våpenbua er det et utrolig lite utvalg de legger på finn..

 

http://www.vapenbua.no/gun_list.htm

 

Feks denne med uttakbar riflepipe..:

 

image.png.211887ae93a08dd32e4d1afc543ec709.png

 

Eller denne Karl Eyring dobbelrifla som tar låsingen til "next level".. (jaeger lås? blahh.. 8)  )

 

Edit: Jeg vet ikke om det kommer helt klart fram men på øvre bildet er låsklakkene i låst stilling. Når topleveren er i  åpen stilling vris klakkene 90 grader.  Når løpet lukkes og topleveren går tilbake til senter låser vris klakkene tilbake 90 grader, som vist på bildet, og låser i løpet som to boltrifler side ved side. Fantastisk mekanisme!

 

image.png.dc2bbf364ea6d2f135e8d208b8cb6321.png

Edited by Torf
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...