Jump to content

Råd om blodsportrening


Sultix

Recommended Posts

Hei kan ligge 600 meter med spor med 1 dl blod, han trekker som bare f….

sporet ligger 18-20 timer 

 

Har også lagt inn 6-7 vinkler, men har ikke hjulpet. 

Prøvde seinest i dag og bare holde han igjen og stoppe opp når han drar for mye, men med engang jeg begynner å gå igjen så gir han gas. Kan jo være om jeg gjør det konsekvent hver gang at han skjønner tilslutt han må gå rolig for å komme frem til sporslutt. 
 

Tenkte å gå opp til prøve i feb/mars men blir stryk med den farten. 

Får bare se om jeg får noen gode tips her🤞🏻

Link to comment
Share on other sites

Hvis hunden klarer å følge et blodspor lagt med 1 dl blod over 600 m uten tap ville jeg ikke vært så bekymret for tempoet.... Men jeg leser vel mellom linjene her at sporingen pga. farten går litt over stokk og stein. Ellers er vel medisinen som TS selv beskriver riktig medisin, men man må være tålmodig. Jeg ville tatt en periode med (mye) kortere blodspor og vært helt konsekvent på at det blir stopp når hunden ruser av gårde (på overvær?). Og så overstrø med ros når hunden fortsetter i rolig(ere) tempo (og nesa i bakken!). Det er jo samme metoden som benyttes for å lære hunden å gå pent i vanlig kobbel. Jeg vet ikke om sporingen skjer med vanlig halsbånd. Hvis ja, kjøp heller en egen sele for bruk til blodspor/ettersøk, slik at bikkja forbinder selen med at nå skal den på jobb..

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Han får av og til et tap, men henter seg fort inn igjen. Han går rimelig godt der sporet er lagt, og 90 graders knekker både med og uten opphold i blod, når han mister så går han en runde å søker det opp igjen. Men han går så fort at det ser litt rotete ut, jeg holder jo igjen å går i mitt tempo, men bruker jo det mye av konsentrasjonen min på å holde han igjen og passe på at han plutselig ikke drar meg ned en skråning, eller når jeg går på vått berg, han finner alltid kloven. Har lagt blodspor fra 150-1200 meter. Prøver alltid å legge sporene med vinden i ryggen slik at han ikke skal ta overvær for den feilen gjorde jeg et par ganger i starten og da tok han overvær og gikk rett på kloven med engang. Jeg prøvde bare gå gøy og å legge et 150-200 langt spor kun med kloven uten blod, han gikk sporet rett på kloven da også, så selve blodet er vel bare en forsterker, han lukter jo både den som har lagt sporet og fra kloven.  Han går veldig fint når vi går tur, da med vanlig halsbånd, bruker sele og langline når vi går blod. Får prøve å fortsette på det jeg begynte på i dag og bare stoppe opp når han drar og være tålmodig å se om det hjelper. Er iallefall ingenting gale med nesen hans. 
 

En annen ting jeg har tenkt på er at jeg bruker den selen og langlinen i skogen også og han tar ut dyr på ferskspor og da vil jo han gi gas etter de for å innhente hjorten. Tror du det kan ha noe for seg å ha forskjellige seler til dette, merker hunden at det er forskjellig sele til forskjellig bruk?
 

Planen er å bruke han til ettersøk og løs halsende etter hjort, skal også prøve å få han til å gå stille i line på snik, men den tror jeg kan bli vanskelig, eventuelt postere med han og at han er stille. 

Link to comment
Share on other sites

Fikk tips om følgende av en som trener mye spor : 

Ikke følge på hvis nesa ikke er helt ned i bakken. Holder ikke å følge på bare fordi den starter i riktig retning. For å få det til kan det være lurt å trene på kort gress da det hjelper på å få nesen ned.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

vux skrev (2 minutter siden):

Fikk tips om følgende av en som trener mye spor : 

Ikke følge på hvis nesa ikke er helt ned i bakken. Holder ikke å følge på bare fordi den starter i riktig retning. For å få det til kan det være lurt å trene på kort gress da det hjelper på å få nesen ned.

Okei, har hatt noen spor på innmark også på relativt kort gress, da er snuten nede hele tiden men han han trekker like mye, han kommer liksom ikke fort nok frem. Men kanskje jeg kan prøve det noen ganger igjen å se. 

Link to comment
Share on other sites

Sultix skrev (46 minutter siden):

En annen ting jeg har tenkt på er at jeg bruker den selen og langlinen i skogen også og han tar ut dyr på ferskspor og da vil jo han gi gas etter de for å innhente hjorten. Tror du det kan ha noe for seg å ha forskjellige seler til dette, merker hunden at det er forskjellig sele til forskjellig bruk?

Nei!

Men det er en stor fordel om du kommer i mål med sporprøvene (blod- og fersk-spor) før hunden har gått i los på hjortevilt. Hvis så har skjedd risikerer du å ikke få godkjent på fersksporprøven fordi hunden halser på sporet. Det skjedde nesten med meg fordi jeg var overivrig med å la dachsen jakte for tidlig. Vi klarte fersksporprøven med et nødskrik (bjeff?) etter at dommeren hadde gitt advarsel.

Hva angår tempoet, kan du regulere dette med langlina (så ikke dommeren må fly beina av seg). Men halsing under sporing vil være diskvalifiserende. Det viktigste er som @vuxsier, å få bikkja til å gå med nesa i sporet.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (14 minutter siden):

Nei!

Men det er en stor fordel om du kommer i mål med sporprøvene (blod- og fersk-spor) før hunden har gått i los på hjortevilt. Hvis så har skjedd risikerer du å ikke få godkjent på fersksporprøven fordi hunden halser på sporet. Det skjedde nesten med meg fordi jeg var overivrig med å la dachsen jakte for tidlig. Vi klarte fersksporprøven med et nødskrik (bjeff?) etter at dommeren hadde gitt advarsel.

Hva angår tempoet, kan du regulere dette med langlina (så ikke dommeren må fly beina av seg). Men halsing under sporing vil være diskvalifiserende. Det viktigste er som @vuxsier, å få bikkja til å gå med nesa i sporet.

Hmm kan få meg et problem da kanskje, han finner stort sett dyr og begynner å pipe å småbjeffe hver gang jeg går i skogen med han. Han går ferskspor i langline helt stille til han kommer tett innpå de da begynner han å pipe/småbjeffe da har jeg flere ganger hørt dyret ta ut innimellom tett skog. Men har aldri hatt han løs halsende etter hjort ennå. Jeg holder igjen langlinen hele tiden, så jeg går i mitt tempo, så er ingen problem for en dommer å følge på etter. Problemet er at han går på, så holder jeg igjen, så stopper han kanskje litt for det går for seint og får litt slakk så nøkker han til så en får ubalanse å så ligger du der på berget eller i lyngen🤣 jeg får smøre meg med tålmodighet og holde igjen å stoppe opp og håpe på han forstår tegningen, at om han ikke går rolig, så kommer han ikke frem🤞🏻

Link to comment
Share on other sites

vux skrev (52 minutter siden):

Min har å høy fart. Han ser ikke vitsen med å gå sakte med nesen ned når han vet kor han skal uansett 😂

Nei sant, det har en fantastisk luktesans. Han finner kloven 10/10 ganger og følger sporet rimelig bra, jeg ser også på han når han er ute av sporet, at han er rask å jobbe å hente seg inn igjen, det er eneste gangen det er slakk i linen🤣🤣. Får prøve å være konsekvent å tålmodig å holde han igjen å stoppe opp så ordner det seg vel, ellers får vi utsette prøven noen måneder til jeg har fått han til å ta det med ro. 

Link to comment
Share on other sites

vux skrev (57 minutter siden):

Stram line = stopp å vent kjedelig lenge til han roer seg og har øyekontakt med deg. 

 

Skal gjøre alt dette med jakthund versjon 2.0 😀

Ja får prøve det. Blir litt prøving og feiling i denne perioden. Potensialet ligger iallefall i hunden det er det ingen tvil om, er bare jeg som må forme han best mulig slik jeg vil ha han. 😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

vannebo skrev (49 minutter siden):

prøvd å avslutte aktiviteten når hunden er for hard i line? Dvs tilbake til bil og prøv igjen ved senere anledning?

Det har jeg ikke, har alltid gått sporet men holdt han igjen i mitt tempo hele veien. Kan kanskje prøve en kombo med å holde igjen stoppe opp og stå i ro til han roer seg noen ganger og så prøve å gå igjen og om han fortsetter bare gå i bilen. Hvis jeg gjør det hvert spor så vil han kanskje forstå at han må roe seg om han vil gå spor. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå er tråden ett år gammel og jeg lurer på om du fikk kontroll på problemet?

Funka det med stopp ved hardt drag i Lina?
 

Labradoren har gjort det bra på prøver, men gjennomgående er det trekk for høy fart.

 

Har lest kritikker i Dogweb og ser at de hundene som får topp score på hastighet ligger på 2-3 km/t. Det føles saaaakte!

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

AKJ skrev (På 15.1.2022 den 10.28):

Nå er tråden ett år gammel og jeg lurer på om du fikk kontroll på problemet?

Funka det med stopp ved hardt drag i Lina?
 

Labradoren har gjort det bra på prøver, men gjennomgående er det trekk for høy fart.

 

Har lest kritikker i Dogweb og ser at de hundene som får topp score på hastighet ligger på 2-3 km/t. Det føles saaaakte!

 

 

 

 

 

AKJ skrev (På 15.1.2022 den 10.28):

Nå er tråden ett år gammel og jeg lurer på om du fikk kontroll på problemet?

Funka det med stopp ved hardt drag i Lina?
 

Labradoren har gjort det bra på prøver, men gjennomgående er det trekk for høy fart.

 

Har lest kritikker i Dogweb og ser at de hundene som får topp score på hastighet ligger på 2-3 km/t. Det føles saaaakte!

 

 

 

 

Hei ja er bare noen uker siden jeg la ut tråden😊. Hadde meg et blodspor i forgårs på 1300 meter, prøvde da å holde han igjen når han gikk på og overværet, og ga han slakk og ros når nesen var nedi bakken. Ble veldig ukonsentrert til å begynne med å snudde seg til meg og lurte på hvorfor han ikke fikk gå, og begynte å søke litt andre veier rundt sporet, syns det ble bedre de siste par hundre meterene, at han begynte å forstå at han måtte ha snuten i bakken. Så skal fortsette dette noen ganger å se om jeg klarer å få ned farten. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...