Jump to content

Gongene detter ned eller blir sundskutt, hva bør man gjøre.


SOS

Recommended Posts

At gongene detter ned  på sommeren har vel ikke plaget meg noe særlig, men å traske i 1 m snø.... Noen anskaffet noen seg noen fancy kaliber og gongene blir sundskutt eller detter ned. Kjettingen som holder gongene oppe blir rett og slett rivd av eller så ryker sjaklene. Noen gonger har også fått hull, eller kraftige deformeringer. 

 

Så hva bruker dere for å få de til å henge og hvor tykt stål. Tidligere har vi brukt 22lr, 6,5  på disse blinkene uproblematisk, men nå har noen kjøpt seg 300 rem ultra mag og en enda en kjøpe seg 338 lapua. RUM tolererer de sånn hekt på kanten, men 338 river de ned... what to do.

Vi har blinker på 100,2,3,4 og siste på 500 m.

Edited by SOS
Link to comment
Share on other sites

Brukte brannslanger - fås ofte gratis fra brannvesenet når de går ut på dato.

Hullene i stålet bør være tilpasset M16 bolter, og 4-5cm fra ytterkant. Vi bruker 16mm Hardox 450 - de ser ut til å vare evig!

 

Sett et T-kryss i slangen med kniven, skru en M16 bolt gjennom stålet og deretter gjennom slangen. Bruk 4-kantskive på baksiden og skru mutteren godt fast slik at det ikke blir bevegelse som utvider hullet i slangen.

image.png.f3c6d58d732d324b5132853f3e7e04e5.png

 

Når slangen ryker etter noen tusen skudd, tar man nye hull og flytter gongen opp 20cm. Slangen bak stativet senkes tilsvarende.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (4 timer siden):

Brukte brannslanger - fås ofte gratis fra brannvesenet når de går ut på dato.

Hullene i stålet bør være tilpasset M16 bolter, og 4-5cm fra ytterkant. Vi bruker 16mm Hardox 450 - de ser ut til å vare evig!

Vi bruker 10mm Hardox 450. 10mm armert gummi  (gamle transportbånd) til oppheng. M16 12.9 skruer. Noen gamle har fremdeles 12mm skruer. Men de holder også. Jeg har aldri sett disse falle ned. Noen har tålt 4-5 PRS stevner uten vedlikehold.

IMG_4362.jpeg.9b7067347d98138e9302120f055b2ef6.jpeg

 

Noen av dem henger i par, der høyre gong (som blir skutt minst på) henger i 12mm kortlenket kjetting og sjakler. Disse faller ned regelmessig når "the Big Bois" er innom med kanonene sine. Men som NHD sier, hint litt om at "de som skyter ned må henge opp", så forsvinner problemet. Faller de store gongene nært ned, så er det bare å henge opp flere små lenger unna...
De i gummi skjøt vi faktisk på med M107 uten at det var et problem. Så de tåler en del. Men vi har ingen hengende på "kloss hold" heller ;)

 

Det er hull i et par gonger, de har vært der i mange år nå, og det her ikke kommet fler, jeg aner ikke hva som har laget dem. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (3 timer siden):

Hva med å la de som skyter de i stykker ordne egne gonger og stå for vedlikeholdet av disse?

Hadde vært stas det ja, men så skal du ta F*** på at "alt var i orden sist jeg var der" -svaret kommer. Resultatet er da å bygge noe som man må dra frem 50'n og ap kuler for å ta livet av xD 

M67 skrev (3 timer siden):

Hardox 450

Da får jeg bare finne ut hvor man får tak i dette i passe størrelser ! 

Link to comment
Share on other sites

Våre gonger er fra 20x20 til 40x40cm. 20x20 henger helt inn på 200m ett sted, men 25x25 på 400m, 30x30 på 450/500m, 35x35 på 550 og 40x40 fra 700m og ut til ca 1200. Jeg har en 70x70 som skal ut der etterhvert.

Det er også noen 20x20 - "rundt forbi", på 500m, på 1000m (!) og litt spredt. De fleste er firkantede, bare fordi det var enklere å skjære ut.. Men noen runde, "THLR" henger også rundt om.

 

Vær og vind varierer jo fra dag til dag. 25x25 på 400 kan man stort sett treffe når man vil, men vanskelighetsgraden varieres med tid og grad av støtte. 600m og utover så spiller vinden (og rifle/ ammunisjon) så stor rolle at det går fra "nesten umulig å bomme", til "helt umulig å treffe" på samme gong, på to ulike dager.

 

Alle som selger stål har Hardox, eller tilsvarende kvalitet fra andre produsenter. Hardox er et registrert varemerke for SSAB. Norsk Stål https://www.norskstaal.no/kontakt-oss/vaare-avdelinger forhandler Hardox, og de har avdelinger rundt forbi, eller kan sende deg videre til et verksted som kjøper av dem.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Våre gonger er fra 20x20 til 40x40cm. 20x20 henger helt inn på 200m ett sted, men 25x25 på 400m, 30x30 på 450/500m, 35x35 på 550 og 40x40 fra 700m og ut til ca 1200. Jeg har en 70x70 som skal ut der etterhvert.

Det er også noen 20x20 - "rundt forbi", på 500m, på 1000m (!) og litt spredt. De fleste er firkantede, bare fordi det var enklere å skjære ut.. Men noen runde, "THLR" henger også rundt om.

 

Vær og vind varierer jo fra dag til dag. 25x25 på 400 kan man stort sett treffe når man vil, men vanskelighetsgraden varieres med tid og grad av støtte. 600m og utover så spiller vinden (og rifle/ ammunisjon) så stor rolle at det går fra "nesten umulig å bomme", til "helt umulig å treffe" på samme gong, på to ulike dager.

 

Alle som selger stål har Hardox, eller tilsvarende kvalitet fra andre produsenter. Hardox er et registrert varemerke for SSAB. Norsk Stål https://www.norskstaal.no/kontakt-oss/vaare-avdelinger forhandler Hardox, og de har avdelinger rundt forbi, eller kan sende deg videre til et verksted som kjøper av dem.

 

K

Da tenker jeg det blir 30x30 14mm tykk med 2 hull for m16 bolter og bruke de gamle transportbeltene til knuseverket som oppheng. Skyter de denne sund/ned så ska de få høre det lol 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...