Jump to content

Fluidfilm som våpenolje?


OO

Recommended Posts

2 hours ago, 1937M98 said:

Det stoffet skal ikke inn i mitt hus, det lukter sauhus lang vei. Å sauer skal være ute eller i fjøs.

 

Det er flere som har testa fludfilm til bil, det endte med store gnager problemer, da mus spiser svineriet... Sååå ellers takk.

Det med mus og fluidfilm må være en myte satt ut av en konkurrent. 

Jeg hører flere sier at de har "hørt om det", men jeg kan ikke huske å ha sett en eneste person som har stått frem og klaget sin nød.... Så jeg heller til å tro at det er en konkurrent som har lagt ut et rykte for å skremme folk.

Fluidfilm lukter generelt svært lite så lenge det ikke er i kontakt med varme overflater. Om du har en dunk med stoffet og lukter på det, så er ikke sau det første som slår deg.

Jeg ville nok ikke brukt fluidfilm som smøring i en halvauto, men å legge et tynt lag på et tørrpusset våpen, og tørke bort etterpå er garantert bare bra.

 

Edited by jlovold
Link to comment
Share on other sites

1937M98 skrev (2 timer siden):

Det stoffet skal ikke inn i mitt hus, det lukter sauhus lang vei. Å sauer skal være ute eller i fjøs.

 

Det er flere som har testa fludfilm til bil, det endte med store gnager problemer, da mus spiser svineriet... Sååå ellers takk.

Ja, sau og mus i våpenskapet er noe drit!

Link to comment
Share on other sites

Har sett mye rart av ff i løpet av mange år i bilbransjen. Utvilsomt effektiv til å holde vekk fuktighet, men att det bremser rust som har begynt? Aldri i livet! Så å sprøyte en ny ubehandlet bil er ingen dum idé. Vi pusser opp forsvarets lastebil park der jeg jobber, å de nekter å ha ff på sine kjøretøy, de skal ha tectyl. Jeg hadde heller brukt anna olje på våpen.. Mek olje feks, eller forsvaret sin våpen olje. Mye som er både billig og bra 🙂

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Ståle R said:

Har sett mye rart av ff i løpet av mange år i bilbransjen. Utvilsomt effektiv til å holde vekk fuktighet, men att det bremser rust som har begynt? Aldri i livet! Så å sprøyte en ny ubehandlet bil er ingen dum idé. Vi pusser opp forsvarets lastebil park der jeg jobber, å de nekter å ha ff på sine kjøretøy, de skal ha tectyl. Jeg hadde heller brukt anna olje på våpen.. Mek olje feks, eller forsvaret sin våpen olje. Mye som er både billig og bra 🙂

At fluidfilm stanser rust som har begynt er det ingen tvil om. 

Min gamle Landcruiser 100 så ut som hadde en hel del overflaterust på understellet når jeg kjøpte den, og jeg fikk den nesten umiddelbart sprayet med fluidfilm. Når jeg ett og et halvt år senere fikk steamet ramma og understellet for å sandblåse, så var det ganske minimalt med rust å se noe sted. 

Men det var litt å skru på bilen, så jeg fikk sprayet den med linolje og owatrol, slik at det skulle være litt mindre kliss å jobbe med.

Et halvt år etterpå var jeg under bilen, og så at rusten hadde utviklet seg betydelig. Så da ble det full spraying med fluid-film igjen.

Når det gjelder forsvaret, så er det mye rart som foregår der, som man bare kan riste på hodet av. Og mye av det er basert på konsulenter med en agenda.
I nordsjøen er det i alle fall mange operatører som sverger til bruk av fluidfilm på utstyr som blir utsatt for saltvann.

Link to comment
Share on other sites

Ståle R skrev (40 minutter siden):

Har sett mye rart av ff i løpet av mange år i bilbransjen. Utvilsomt effektiv til å holde vekk fuktighet, men att det bremser rust som har begynt? Aldri i livet! 

 

Da har du enten ikke sett godt nok etter eller er svaksynt...

 

Fluidfilm og rå linolje har begge krypende egenskaper som gruser alt Tectyol osv har av produkter.  Der div Tectyl legger seg oppå rust (og dermed bare skjuler problemet) trenger linolje og FF inn og gjennom rusten og stopper videe utvikling.

 

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Til rust beskyttelse så bruker eg Fluid film på det meste. Også utvendig på våpen. Trur ikkje sau er det verste noko jaktutstyr kan lukte. Om det kamuflerer litt min menneske lukt på jakt er ikkje det noko bakdel, sjølv om ej tviler på noko merkbar effekt.

Sprayer på ein liten fillebit og dreg det forsiktig utover løpet og låsekassen.

Men som det meste anna så forsvinner dette med mykje berøring.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Ståle R said:

Ikke sett hva? Lovordene på etiketten? Eller ff som flasser av i store kaker under kjøretøyene ved vask, og av dekker rust? Tro meg, har sett begge deler🙂

Har du tatt høyde for at rusten kan ha vært der fra før, og bare ble dekket med fluidfilm?

Jeg har ikke sett noen lovord på etiketten som de ikke klarer å holde.

Fluid Film Nas

Link to comment
Share on other sites

Testet fluid film på AG-3'en, og den ble full av drit etter ca 400-500 skudd, og da ble det litt problemer. Så ikke å anbefale på automatvåpen i mekanismen. Men for å hindre rust fungerer den veldig bra. Lukta forsvinner etter noen dager. 

 

Kjøpte også endel våpen fra et dødsbo, der våpnene hadde stått i en fuktig kjeller i noen år, og de var ikke fine. Skrudde de i småbiter, og smurte med fluidfilm. Lot stå noen dager, og pusset. De fleste ble veldig bra etterpå. 

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (13 timer siden):

Fluid film er et kjempestoff til mye slags bruk, men har du slike rustproblemer på våpen at FF må til?

 

Nei har ikke vært plaget av rust.

 

bruker Bore tech CLP våpenolje. Dekker til alt av metall med en god dose av den oljen, aldri hatt rust, så det er vel et tegn på at det fungerer godt nok.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...