Jump to content

Skyting, varmegang, valg av utstyr


Kverk

Recommended Posts

Hva slags våpen/pipe bør jeg trene med for å kunne skyte flere skudd uten at jeg ødelegger stålet?

 

Jeg har et jaktvåpen i 6.5. På banen blir løpet fort varmt,8-10-12 skudd, og jeg må la det kjøle seg ned. Det er kjedelig å vente, jeg vil skyte mer. 


En kollega skyter med Sauer 200, han sier han knaller avgårde over 30 skudd før han gir seg. Er det noe spesielt med løpene til den modellen?

 

Eller må man bare belage seg på å vente på nedkjøling?

 

Godt nytt år!

 

Link to comment
Share on other sites

Kverk skrev (7 minutter siden):

    -   uten at jeg ødelegger stålet?

 

Hvis du skal "ødelegge stålet", må du skyte til pipa får en passe lilla-rød farge. Det tærer nok før på ammo-budsjettet, enn på stålet.

 

Det som kan "ødelegge stålet", gi ekstra slitasje i 6,5x55 og andre "magnum"-patorner, er nok heller heftige ladninger med tunge kuler og saktebrennende krutt.

 

Problemet med at pipa blir varm, er heller varmeflimmeret, "mirage". I stille og fuktig vær vil sjøl ei tjukk STR 200-pipe lage varmeflimmer etter 10 - 15 skudd på noenlunde kort tid. Men det kan man unngå de verste plagene av, ved å bruke miragebånd / -rør, eller "kle på" demperen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kverk skrev (21 minutter siden):

Hva slags våpen/pipe bør jeg trene med for å kunne skyte flere skudd uten at jeg ødelegger stålet?

Tjukk tung pipe blir saktere varm. Men også saktere kald.

 

Kverk skrev (21 minutter siden):

Jeg har et jaktvåpen i 6.5. På banen blir løpet fort varmt,8-10-12 skudd, og jeg må la det kjøle seg ned. Det er kjedelig å vente, jeg vil skyte mer. 

6.5x55 bruker relativt mye krutt. En patron med mindre krutt vil varme pipa saktere/mindre

 

Kverk skrev (21 minutter siden):


En kollega skyter med Sauer 200, han sier han knaller avgårde over 30 skudd før han gir seg. Er det noe spesielt med løpene til den modellen?

Annet kaliber? Tykkere pipe? Mannen bryr seg mindre?

 

Kverk skrev (21 minutter siden):

Eller må man bare belage seg på å vente på nedkjøling?

Vente litt, tenke litt over hva man skal fokusere på i neste serie, hva en skal forbedre ift. forrige. Prate skit. Skyte med ei anna rifle.
Men det er fort å gå i fella og bare skyte masse skudd uten å egentlig trene - jeg er ekspert på det. Komme hjem med 150 tomhylser og hva faen har jeg trent på?

 

Kverk skrev (21 minutter siden):

Godt nytt år!

 

Godt Nytt År!

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Godt nyttår!

 

Det de andre sa. Og tren med 22 lr, så sparer du både penger og pipe. Da kan du skyte for en tidel av prisen, inne og ute.

 

Matchvåpen som Sauer 200 STR har tykkere pipe som varmes opp saktere, men de slites de også. Forskjellen er at vi regner piper som slitedeler som skiftes på fem minutter. 

Link to comment
Share on other sites

boble skrev (17 minutter siden):

Matchvåpen som Sauer 200 STR har tykkere pipe som varmes opp saktere, men de slites de også. Forskjellen er at vi regner piper som slitedeler som skiftes på fem minutter. 

Dette er et godt poeng. Kjører du i 70 siden dekkene slites mindre enn i 90 - og den type ting? Pipa på ei rifle er en forbruksdel - den brukes opp litt etter litt. Samlet levetid på ei 6.5x55-pipe er 4-5 sekunder. (ei kule bruker 1-1.5ms på vei ut)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når du spør hvilket våpen du bør trene med er det opplagte svaret for meg luftgevær og 22LR. Jeg er temmelig aktiv skytter og konkurrerer for det meste med 6,5x55 men all trening foregår med luftgevær og 22lr. For meg er et vært avfyrt grovkaliber skudd avfyrt utenfor konkurranse eller på jakt et bortkastet skudd. 

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (9 minutter siden):

Når du spør hvilket våpen du bør trene med er det opplagte svaret for meg luftgevær og 22LR. Jeg er temmelig aktiv skytter og konkurrerer for det meste med 6,5x55 men all trening foregår med luftgevær og 22lr. For meg er et vært avfyrt grovkaliber skudd avfyrt utenfor konkurranse eller på jakt et bortkastet skudd. 

Hvordan trener du feltskyting?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sannheten er vel at jeg ikke trener noe sørlig på det. Skuter noen 6 skudds serier med 22 på kne for og få inn takta for og skyte disse på 60s. Men jeg deltar på alt som arrangeres av feltstevner innenfor de nærmeste 20-30 mil. Ser ut for å funke for meg. Nå har jeg vært syk siden i høst så har ikke skutt noe på en stund. Men det siste stevnet jeg deltok på før jeg ble syk var samlagsmesterskapet i felt der vant jeg klasse 2-5 og v55 med 42/24 i frisk vind.

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips for de som ønsker en billig «kortholds» treningspatron til 6,5x55 med lite rekyl og varmgang.

 

H&N lager kobberbelagte kuler til bl.a 6,5mm. Disse er 140 grs. Prisen for tiden er 0,74 pr kule (!).

 

https://nordbygunshop.no/produkt/ladekomponenter/kuler/riflekuler-264-140-grs

 

Det er to viktige momenter med kobberbelagte kuler i typiske riflepatroner

 

1) De tåler ikke normale ladninger. Her er det reduksjonsladninger med «uvante» krutt som gjelder. H&N har data i en ladebok, de gir også noen eksempler på hjemmesiden sin.

 

2) De tåler ikke å settes i hylsehalser med «vanlig» halstensjon. Du trenger enten:

- en ekspansjonsdie (RCBS, Lyman eller slike man bruker før halsdreiing) eller

-bushingdie med bushing som setter minimal tensjon eller

- en Lee collet hvor du justerer inn minimal tensjon

 

Hvis du bruker et system som ikke samtidig gir en liten «traktform» på hylsehalsen (som du får med f.eks RCBS/ Lyman die), bør du gjøre raus innvendig avgrading av halsen, ideelt med en «VLD- avgrader». Evt bruke en Lee «universal flare die» i tillegg.

 

Oppgitt max-ladning  for 6,5x55 med H&N 140 grs med Vihta N110 er 18grs. Jeg har testet litt:

 

-15 grs ga OK presisjon, men lett ovale hull

-16grs ga runde hull i skiva og bedre presisjon

-17 grs ga ytterligere presisjonsforbedring (5 skudd, 25-30mm på 100m). Treffpunkt med 17grs var 12-13 cm under jaktladning på 100m.

- 17,5 og 18 grs er ladet opp, men ikke testet ennå.

 

Med 17grs- ladningen, plukkhylser og tennhetter kjøpt i bulk lader jeg patroner til komponentpris snaut 2,50. Varmgang (og antagelig løpsslitasje) er betydelig redusert. Du kan antagelig halspresse inn i evigheten med disse lavtrykksladningene. Kulene er så myke, og farten så lav, at du kan skyte på «snurre» gradert for håndvåpen. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

spindrift skrev (2 timer siden):

17grs N110 ga 508 m/s i en «rask» 47cm pipe, som gjør ca 750 m/s med fabrikkladet Lapua Mega (mener jeg å huske).

 

For mange av oss er dette kanskje en fin «langholdspatron». Slapp fart og elendig BC gjør jo at en vanlig 300m- bane er utfordrende nok 😄

Tenkte mer til kortholds fuglejakt, feks med treskjeller.

Edited by Polardego
Link to comment
Share on other sites

Det kan nok fungere utmerket. Kulen har en fin, passelig flatspiss. Hvis du vil ha litt mer fart, fungerer Norma 200 fint til reduserte ladninger med knapp hylsefylling.

 

Ellers er H&N .308/ 165 grs FN glimrende i .308 win  med 20,5 grs N110. Sikkert utsøkt til matnyttig småvilt ved inntil 120m hold.

Link to comment
Share on other sites

Mange bra innspill her, som vanlig. 

 

Ang 22lr. Er ikke skuddene følsomme for vind på 100m? Har dere anbefaling på treningsskudd som er egnet til skyting på 100m bane?

 

Ellers vurderer jeg å kjøpe en brukt 200. Eller finnes det tilsvarende tjukke løp jeg kan sette på en R8? ... Koster vel det samme som brukt Sauer 200 likevel 😂🤪

 

 

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (1 minutt siden):

Det skal faktisk blåse ganske mye før 22lr blir et problem på 100m. Vanlig match ammo fungerer utmerket. SK Rifle match, Eley Match, og en mengde andre.

+ at man får trening i å se på vinden.

 

K

Link to comment
Share on other sites

22lr på 100 m er en treningssak. Du lærer mye av det. 

 

God ammo er som @bardpsier, for trening vil jeg også si SK Std+ og Eley Club. Hovedsaken er at den ikke er veldig rask eller treg; CCI Stinger er bare sorgen. Og europeiske merker er bedre enn amerikanske. 

 

Blaser lager fine våpen men det koster å være kar, så jeg ville kjøpt en STR. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...