Jump to content

Nidaros TRD fjerne stålmål?


Overkommandoen

Recommended Posts

#Feltrykte.

Hørte fra en standplassleder på lørdagskyting at det var diskusjoner i klubben og mulig vedtatt at stål målene skal fjernes i løpet av 2022?

Vet at DFS vi fjerne stålmål innen 2025 på sine baner eller hva det var.

 

Noen som vet litt mer eller evt kan avkrefte? Snakk om Nidaros Skytterlag Trondheim.

 

Hvis de blir fjernet, har styret diskutert andre løsninger for å skyte på de lengre holdene på banen. Skal det settes opp annet målmateriale eller blir det kun papir.

Edited by Strikkejeger
Link to comment
Share on other sites

@bardp trener nok på neste års LS-arena (hvis ikke den #¤?&%!! koronaen setter stopper for det), Bestemorenga ved Bodø.

 

Miljøhensyn er jo viktig, så bort med stålplater, som kan gi noen gram blystøv nede i torva! Så kan vi i stedet kjøre ut til 800-meteren med bensindrevne ATV-ere, for hver 3-skudds-serie. Og snart kommer det nok elektriske ATV-er, som går på strøm fra europeiske gass- og atomkraftverk, til dobbel pris av vannkraftstrømmen vi eksporterte. Og som lagrer strømmen på batterier med metall fra kinesiske gruver, der "arbeidsmiljø" ennå ikke er blitt såpass som et fremmedord, og som er framstilt ved strøm fra de nye, flotte kullkraftverkene.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (3 minutter siden):

Miljøhensyn er jo viktig, så bort med stålplater, som kan gi noen gram blystøv nede i torva! Så kan vi i stedet kjøre ut til 800-meteren med bensindrevne ATV-ere, for hver 3-skudds-serie. Og snart kommer det nok elektriske ATV-er, som går på strøm fra europeiske gass- og atomkraftverk, til dobbel pris av vannkraftstrømmen vi eksporterte. Og som lagrer strømmen på batterier med metall fra kinesiske gruver, der "arbeidsmiljø" ennå ikke er blitt såpass som et fremmedord, og som er framstilt ved strøm fra de nye, flotte kullkraftverkene.

 

Om halvparten av det du sa var sant, så ville det vært nokså ille. Dessverre er det omtrent det som er tilfelle.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (17 minutter siden):

Det er så enkelt som å kjøpe   - 

 

Har du skiftet til kredittkort-bransjen, @nhd? :mrgreen:

 

"Kurt B" ( @mig16: Kurt Bekkevold, fremragende hurtigskytter, driver "Skytterlinken") kan jo tilby følgende:

 

https://skytterlinken.no/skytterlink-komplett-skivepakke-eks-standplassenhet

 

https://skytterlinken.no/skytterlink-standplassenhet

 

Og så må man jo ha standplassmonitor i tillegg.

 

Kongsberg har vel også et system, i omtrent samme prisklasse.

 

Alternativet kunne altså vært dette:

 

https://skytterlinken.no/stalmal-gong-hx450

 

Men siden vi har ubegrenset med midler, og skal ta "miljøhensyn", er jo det uaktuelt.

 

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (4 minutter siden):

 

Har du skiftet til kredittkort-bransjen, @nhd? :mrgreen:

 

"Kurt B" ( @mig16: Kurt Bekkevold, fremragende hurtigskytter, driver "Skytterlinken") kan jo tilby følgende:

 

https://skytterlinken.no/skytterlink-komplett-skivepakke-eks-standplassenhet

 

https://skytterlinken.no/skytterlink-standplassenhet

 

Og så må man jo ha standplassmonitor i tillegg.

 

Kongsberg har vel også et system, i omtrent samme prisklasse.

 

Alternativet kunne altså vært dette:

 

https://skytterlinken.no/stalmal-gong-hx450

 

Men siden vi har ubegrenset med midler, og skal ta "miljøhensyn", er jo det uaktuelt.

 

 

Takk for linker! De elektroniske blinkene blir nok for dyre for meg som privatperson, litt tunge er de å drasse med seg også. Jeg holder på alternativet foreløpig, så lenge jeg får lov.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er alltid like forbauset når billig alltid er bedre enn bra.

 

Elektronisk skive gir en helt annen informasjon enn en gong (nøyaktig treffpunkt/ gruppestørrelse/ hastighet, alt lagres), og man lærer mye mer både om egen skyting og om ammunisjonen man skyter. 

"Alle" har rifler til mangfoldige titalls tusen, men å dele på noen få elektronikkskiver til det samme, nei det går ikke. Man skal skyte på ei billigst mulig stålplate (noen tar seg jo ikke råd til Hardox engang) som henger i hesjestreng i ei halvdød bjerk...

 

 

 

 

 

K

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (17 minutter siden):

  -  mangfoldige titalls tusen, men å dele på noen få elektronikkskiver til det samme,  -

 

Her er det ingen som vil dele på disse kostnadene. Jeg er "i tenkeboksen" om å kjøpe noe slikt, privat. Og så får jeg jo skikkelig trim, ved å flytte dem rundt på min egen, totalt veiløse eiendom

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):

Jeg er alltid like forbauset når billig alltid er bedre enn bra.

 

Elektronisk skive gir en helt annen informasjon enn en gong (nøyaktig treffpunkt/ gruppestørrelse/ hastighet, alt lagres), og man lærer mye mer både om egen skyting og om ammunisjonen man skyter. 

"Alle" har rifler til mangfoldige titalls tusen, men å dele på noen få elektronikkskiver til det samme, nei det går ikke. Man skal skyte på ei billigst mulig stålplate (noen tar seg jo ikke råd til Hardox engang) som henger i hesjestreng i ei halvdød bjerk...

 

 

 

 

 

K

Dette har ikke noe med deling av kostnader. Stålgong kan jeg hive bak i bilen og ta med til banen når det passer, og plassere ut der jeg ønsker. Den er miljøvennlig og varer evig. Hvis jeg skal sjekke treffpunkt skyter jeg på pappskive. På stål er treffpunkt uviktig, det er lyden som teller. En elektronisk skive vil stå ett fast sted og kan ikke flyttes på. Den må vedlikeholdes og kalibreres. Kun noen få i den indre krets vil ha nøkkel kjenner jeg Nidaros rett, slik det er med skivetrekket idag. 
 

Kamera er dyrt og man mister den umiddelbare feedbacken, men er kanskje den beste løsningen, på noe som i utgangspunktet ikke burde vært et problem. 

Edited by mig16
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

mig16 skrev (3 timer siden):

En elektronisk skive vil stå ett fast sted og kan ikke flyttes på.

Den består av 4 mikrofoner og en sender, alt tilsammen er halvkilo tipper jeg. Settes på ei treramme som kan stå hvor som helst og som er enklere enn et gongstativ. Vil du ut og male gonger før skyting, så er det nøyaktig samme arbeid som å sette på mikrofonene - gåturen.

Vi er normalt så mange som skyter, og folk bruker brems og alt mulig, man har dobbelthørselvern, og det er alltid noen som skyter,  øreklokkene stenger - så det å høre gongen er en sjeldenhet, du vet uansett ikke om det er din. Det er verre jo lenger det er.
Pappskive til 10 mann på 600m er ikke SÅ praktisk, om man skal skyte flere serier. Ei elektronikkskive, null problem.  Alt lagres, og ansvarlig sender Excelfila til alle på kvelden. Alle skudd kronografert, og treffpunkt x og y i millimeter - treffer virkelig det langsomste skuddet lavest?

 

K

Edited by M67
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Den består av 4 mikrofoner og en sender, alt tilsammen er halvkilo tipper jeg. Settes på ei treramme som kan stå hvor som helst og som er enklere enn et gongstativ. Vil du ut og male gonger før skyting, så er det nøyaktig samme arbeid som å sette på mikrofonene - gåturen.

Vi er normalt så mange som skyter, og folk bruker brems og alt mulig, man har dobbelthørselvern, og det er alltid noen som skyter,  øreklokkene stenger - så det å høre gongen er en sjeldenhet, du vet uansett ikke om det er din. Det er verre jo lenger det er.
Pappskive til 10 mann på 600m er ikke SÅ praktisk, om man skal skyte flere serier. Ei elektronikkskive, null problem.  Alt lagres, og ansvarlig sender Excelfila til alle på kvelden. Alle skudd kronografert, og treffpunkt x og y i millimeter - treffer virkelig det langsomste skuddet lavest?

 

K

Sikkert fint, men hvis noen andre sitter med nøkkelen, bokstavelig talt, hjelper ikke det.

Link to comment
Share on other sites

 

 

mig16 skrev (16 minutter siden):
M67 skrev (2 timer siden):

Den består av 4 mikrofoner og en sender, alt tilsammen er halvkilo tipper jeg. Settes på ei treramme som kan stå hvor som helst og som er enklere enn et gongstativ. Vil du ut og male gonger før skyting, så er det nøyaktig samme arbeid som å sette på mikrofonene - gåturen.

Vi er normalt så mange som skyter, og folk bruker brems og alt mulig, man har dobbelthørselvern, og det er alltid noen som skyter,  øreklokkene stenger - så det å høre gongen er en sjeldenhet, du vet uansett ikke om det er din. Det er verre jo lenger det er.
Pappskive til 10 mann på 600m er ikke SÅ praktisk, om man skal skyte flere serier. Ei elektronikkskive, null problem.  Alt lagres, og ansvarlig sender Excelfila til alle på kvelden. Alle skudd kronografert, og treffpunkt x og y i millimeter - treffer virkelig det langsomste skuddet lavest?

 

mig16 skrev (17 minutter siden):

Sikkert fint, men hvis noen andre sitter med nøkkelen, bokstavelig talt, hjelper ikke det.

Jeg tror løsningen er om en 4-5 mann med god erfaring med hverandre, spleiste på en slik løsning med en 1-2 elektroniske blinker.

Det har en oversikt, kan registrere alle skytterne/seriene, og dersom noen ødelegger noe vet en hvilken person/serie som kuttet hvilke kabler/mikrofon når.

Da har en også blitt enig på forhånd hvordan dette skal handteres, og en unngår at noen legger skadd utstyr pent tilbake uten å si fra.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...