Jump to content

10x40 til jakt og langhold


Trugetur

Recommended Posts

Jeg har denne robuste Mildot saken uten variabel forstørrelse som ikke har

altfor mange bevegelige deler til å fryse seg seig i kulden, eller gi slark slik ved variabel tubene med små treffpunkt forandringer som resultat. Denne er sertifisert til å bli montert på .50 BMG rifler, men skal monteres på en TRG .300winmag med 20moa baser.

 

Er forstørrelsen for stor til jakt, og ubrukelig til langhold feks. deltakelse ved Midnight Sun Rifle Challenge?

 

B919C0D8-7833-4DBE-946B-8073102809EF.jpeg.29572f9d711766f903b9b9a5dd4f606e.jpeg

 

3A538E68-8AE2-41EF-89A0-3847645D280D.jpeg.9c6b8fd0b69b935547417bff1d50bc56.jpeg

 

E5B218AC-88B2-48C2-91AD-39F0E21813AE.jpeg.fda4572e714e83b9cff1210e21a605ec.jpeg

 

E56B5510-61F3-499E-8182-EB48E8624868.jpeg.c8c7d78c7dd5740ca0fccaeb3bda11fb.jpeg

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Optimal er den vel ikke til noe, men brukbar til alt. 
Tipper den gir flere ulemper på jakt enn ved langholdsskyting.

 

Dagens kvalitetskikkerter med zoom trenger du neppe å bekymre deg om. Jeg har brukt kikkertsikter med zoom i -30 til +30 i alle år, og at noe har frosset fast siden en noname 2-7 jeg hadde på tidlig 80-tall kan jeg ikke huske.

FFP-kikkerter kan ikke endre treffpunkt ved zoom, men SFP kan, og gjør

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Trugetur said:

ubrukelig til langhold

Det største problemet ditt er at du har et sikte med MIL retikkel og MOA justering. I tillegg har du ikke zerostop og bare 15 MOA justering per runde, som tilsvarer ca.4,5 MIL. Det betyr at du kommer til å bruke minst 3 runder på tårnet hele tiden. Det tårnet du har er ikke lett og merke om på et fornuftig vis som blir enkelt å forholde seg til. 
For å prøve ut litt «langholdsskyting» går det jo helt greit, men ikke regn med at det kommer til å funger godt nok til som du nevner feks. deltakelse ved Midnight Sun Rifle Challenge.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det Bly sier gjør at det kreves en del mer trening for å beherske det, enn f.eks. Et mil/mil sikte med 100 (mil) klikk på en runde, og et mil-hash-retikkel.

Nå vet jeg ikke hvor gammel Bly, eller du er, men før, da sikter var slik som den Mk IVen din, eller knapt nok det, vi traff da også. 
Men noe førstevalg er den ikke.
 

K

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, M67 said:

Nå vet jeg ikke hvor gammel Bly

Gammel nok til at jeg tror jeg må ha lesebriller for å være 100% sikker på og se merkingen på det tårnet Trugetur har 🙄. ( Og bruker emojis  ukritisk 😱….)

Vel, så ja! Jeg har skutt min del med MOA, og man treffer nå med det også om man må. Men skal du stille på en konkurranse med de greiene, så skal du virkelig ha det i blodet for å kunne få noe ut av det. Siden du mest sannsynlig kommer til å ha problemer med å spotte treff/bom med 10x, om ikke forholdene skulle være uvanlig gode, betyr det at noen må gjøre det for deg. Da får du nok korrigering i mil som går greit om du bruker retikkelet, men kanskje ikke fult så greit om du vil justere på tårnet? Som jeg sa tidligere, og det som er min stratergi med MOA, er å merke om tårnet til MIL. Jeg har jo et sikte som ikke er helt ulikt den Leupolden på bildet så jeg har jo litt erfaring med å bruke en slik kombinasjon. Det er fult mulig, men du gjør det ikke veldig lett for deg selv. 
 

En annen ting er nå at den 300 win mag’en også havner i en kategori som heller ikke nødvendig vis vil hjelpe på treffprosentene om man ikke er godt trent på å skyte med litt omf i skuldra. Så både rifle og sikte er nok en mindre heldig kombinasjon om man er nybegynner. Men igjen, det er helt greit å prøve med det man har. Jeg ville bare ikke hatt for store forhåpninger om at det utstyret skulle være konkurransedyktig om ikke skytteren var veldig godt trent.

 

Nå følte jeg meg litt som en gledesdreper 😒 Det var egentlig ikke intensjonen..

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt litt langhold i høst, med denne 

A233ACCA-DE33-4112-8959-FF61257AA39A.jpeg.52d8482c1934074722e64d5ebdf4d06e.jpeg
 

9C81D67B-7601-4513-BFD9-D77304A7B36E.jpeg.154878464df086af8c6b242900023469.jpeg

 

Leupold 6-18x40 Target. Det går fint, sålenge jeg kan tenke en halvtime mellom hvert skudd - eller ihvertfall hver avstand og retning.

Og jeg treffer stort sett (har bare skutt i «gode» forhold).

skulle begynt å korrigere med de greiene, så hjelpe meg.

Det er først og fremst en «retro» rifle for meg, derfor tidsriktig kikkert, dessuten er den billig. Men gammel amerikansk optikk kan ikke helt måle seg med det japanere, tyskere og østerrikere lager i dag.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Bly said:

Som jeg sa tidligere, og det som er min stratergi med MOA, er å merke om tårnet til MIL. Jeg har jo et sikte som ikke er helt ulikt den Leupolden på bildet så jeg har jo litt erfaring med å bruke en slik kombinasjon. Det er fult mulig, men du gjør det ikke veldig lett for deg selv. 
 

En annen ting er nå at den 300 win mag’en også havner i en kategori som heller ikke nødvendig vis vil hjelpe på treffprosentene om man ikke er godt trent på å skyte med litt omf i skuldra. Så både rifle og sikte er nok en mindre heldig kombinasjon om man er nybegynner. Men igjen, det er helt greit å prøve med det man har. Jeg ville bare ikke hatt for store forhåpninger om at det utstyret skulle være konkurransedyktig om ikke skytteren var veldig godt trent.

 

Nå følte jeg meg litt som en gledesdreper 😒 Det var egentlig ikke intensjonen..


Neida, det går bra og er ‚74 modell😊

 

TRG i .300 winmag er mitt allround valg i å kunne bruke denne til stevner i DFS jegerklassen og normal jakt (smått og stort) med noe langhold 1000+ meter. Jeg kunne ha gått lenger opp til .338LM, men i DFS er et slikt kaliber ikke tillatt, i tillegg til at munningsbrems heller ikke får være med, så ønsker jeg ikke møte rekylen til en sånn kanon på standplassen eller i felt. Som nybegynner investerer jeg nå kun i utstyr det profesjonelle benytter seg av for å unngå masse våpen, da jeg heller vil bruke mest penger i det enkelte våpen som kun skal bestå i 1 hagle og 1 rifle (min egen minimalisme projekt).

 

Selv om TRG våpenet (green phosphate med vanlig skjefte og rekylbrems) har egenvekt i matchklassen som tar endel av rekylen til mine tynne skulder, så har vel en del skyttere en tendens å „flinche“ bak en .338LM kontra til .300winmag. Der er ikke helt uten grunn at feks. det amerikanske og tyske forsvaret holder seg til .300winmag for å unngå nettopp dette, men denne infoen kommer kun gjennom research på nettet.

 

Siden rifla er så dyr, blir jeg i første omgang å bruke det siktet jeg har inntil jeg blir god til langholds skyting. Jeg er forresten sånn ellers ingen dreven rifleskytter, men er da medlem i DFS jegerklassen for å kunne bruke skytebanen deres og planen blir at jeg skal bli mer aktiv til dette, også til generell jakt med rifle.
 
Fra mil til moa konvertering på tårnet har jeg denne staselige saken som jeg engang kjøpte til Leupold Mildot siktet. En 12gr. Sølvkroken spesial ørretsluk skal henge i tråden til vinkelmåleren.

 

1E3A278F-D25C-406B-BEF0-50D899DB4E71.jpeg.b3aeb8e58748aefb93119254df61b235.jpeg

 

ED0A1F01-F189-40B3-A5C2-85CC0E6BD710.jpeg.a2e190ebe600d41accbbaafdc9510b95.jpeg

Edited by Trugetur
Link to comment
Share on other sites

Det Bly sier. (eller behold siktet til en retrorigg senere, det kaster jo ikke akkurat penger av seg)

 

Samtidig vil du nok se mye bedre resultater med en 6mm, eller rett og slett 6.5x55. Eller en TRG22 i 308Win, til den skytinga du beskriver unntatt kanskje jakta. 
Du sier at du ikke er noen dreven rifleskytter - min erfaring er at da er 300 og ihvertfall 338 - SVÆRT vanskelig å bli bedre til å skyte av. En god skytter med alle vanene, rutinene og refleksene på plass kan trene seg god til å skyte 338 med en 338, men å lære seg grunnleggende god skyting uten backup med 22LR eller 6.5mm - kun med de store kanonene - det gir jeg ikke gode odds.
Når du da i tillegg skal plage deg selv med moa, og "mildot-master", så tror jeg du kan gå på en lang og slak lærekurve.

 

Installer en app i telefonen, lag en tabell som er avstand mot klikk direkte, og kjøp et mil-mil sikte så dyrt som du har råd til, selv det billigste kinarælet er mindre frustrerende å bruke enn en mil/moa "Luupool".

 

Er du hekta på TRGen så er det jo ei grei rifle å være hekta på, den står høyt på lista om jeg skulle ha bare ei. Jeg ser ikke helt poenget med 42en om man ikke skal drive å skyte på 1000-1200m + men om jeg skulle hatt ei rifle til det og, så er den et svært greit, og faktisk rimelig alternativ, en av hver. 

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (1 time siden):

Tror du går lei av MOA/MilDot kombinasjonen  -

 

Njaaa  -  det spørs jo hvilke forutsetning du har. Starter du fra "bunnen", kan jo ett være like bra/dårlig som noe annet. Da må du lære deg et system, og holde deg til det.

 

Men har du bakgrunn som "nybegynner/rekruttskytter" eller mer i DFS (som alle burde ha), og dermed har litt kjennskap til "cm-knepp", så sky MOA etc. som pesten. Det samme hvis du vil ha hjelp fra mer rutinerte skyttere, hvertfall i DFS. Det er en stor fordel å snakke "samme språk".

 

Jeg skjøt en del DFS-stevner i "kikkertklassen" med et utmerket Leica-sikte, som av en eller annen uforklarlig grunn (nåja, ikke mer uforklarlig enn at de håpet å få eksportert det til USA) hadde fått 1/4 MOA-knepp. Jeg er jo ganske god i hoderekning, så jeg hadde ikke særlige problemer med å multiplisere/dividere alt med 0,7, og traff som oftest som jeg skulle. Men dette er en totalt unødvendig ekstrabelastning, for en som er urutinert. Som @M67 skriver, sjøl billig kina-ræl gir bedre resultater enn et MOA-sikte, som man feilaktig skrur til å treffe en meter over eller under.

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, M67 said:

Samtidig vil du nok se mye bedre resultater med en 6mm, eller rett og slett 6.5x55. Eller en TRG22 i 308Win, til den skytinga du beskriver unntatt kanskje jakta. 
Du sier at du ikke er noen dreven rifleskytter - min erfaring er at da er 300 og ihvertfall 338 - SVÆRT vanskelig å bli bedre til å skyte av. En god skytter med alle vanene, rutinene og refleksene på plass kan trene seg god til å skyte 338 med en 338, men å lære seg grunnleggende god skyting uten backup med 22LR eller 6.5mm - kun med de store kanonene - det gir jeg ikke gode odds.
Når du da i tillegg skal plage deg selv med moa, og "mildot-master", så tror jeg du kan gå på en lang og slak lærekurve.

 

Har jeg mulighet å bli tatt opp i DFS klasse Nybegynner Voksen og få utdelt lånevåpen Sauer 200 i .22lr/6.5mm til grunnleggende trening under oppsyn? Jobber forresten 100% i helsevesenet og har i alle år ikke fått tid til mye skyting inntil jeg nå har har blitt tildelt langvaktsturnus med 1 uke på og 3 uker fri, så da blir det masse tid til overs😎
 

Hovedsaklig skal jeg i første rekke bruke TRG‘n til jakt og DFS jegerklasse, deretter slå meg i lag med de lokale langholds entusiastene til å gå over på lengre hold oppå vidda. Sako Ballistics app er lastet ned på telefonen til TRG rifla som er i bestilling, men vil også lære meg å være analog uten elektronikk og bruke manuelle beregninger med Mildot masteren.

Link to comment
Share on other sites

Det skal ikke være noe «opptak» i NV, det er igrunnen en «alle som vil»-klasse.

Hos oss vil du få låne våpen (til bruk på banen) straks du kommer på banen, og om du viser interesse og virker pålitelig så får du fort låne våpen med hjem eller til stevner.


K

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Trugetur said:

Siden rifla er så dyr, blir jeg i første omgang å bruke det siktet jeg har inntil jeg blir god til langholds skyting.

Hvis du ikke er hjemmelader og må betale (25-)50 kr per skudd i den 300WM’en kontra en 10er for 6,5x55 så kan du jo selv regne ut hvor mange skudd du får skutt før du har spart inn en STR el.l med passe dyr optikk på toppen. Jeg tror du kommer til å bli litt overrasket over det regnestykket. Du blir ikke en god langholdsskyter på noen 100 skudd. Du må nok regne med å skyte noen 1000 før du begynner å få kontroll. Når du i tillegg finner ut at den 300WM’en ikke kommer til å gjøre noe bedre enn en helt enkel 6,5x55  så hva er poenget?  
Skal den TRGen din yte det den fortjener på langhold må du mest sannsynlig bytte pipe til noe med kortere «twist», og du må nok antagelig vis også lade ammoen selv. 

 

 

22 hours ago, M67 said:

Jeg har skutt litt langhold i høst, med denne 

A233ACCA-DE33-4112-8959-FF61257AA39A.jpeg.52d8482c1934074722e64d5ebdf4d06e.jpeg
 

9C81D67B-7601-4513-BFD9-D77304A7B36E.jpeg.154878464df086af8c6b242900023469.jpeg

 

Er det en retro Sako med BRish patron? En Forester Varmint kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (11 minutter siden):

Hvis du ikke er hjemmelader og må betale (25-)50 kr per skudd i den 300WM’en kontra en 10er for 6,5x55 så kan du jo selv regne ut hvor mange skudd du får skutt før du har spart inn en STR el.l med passe dyr optikk på toppen. Jeg tror du kommer til å bli litt overrasket over det regnestykket. Du blir ikke en god langholdsskyter på noen 100 skudd. Du må nok regne med å skyte noen 1000 før du begynner å få kontroll. Når du i tillegg finner ut at den 300WM’en ikke kommer til å gjøre noe bedre enn en helt enkel 6,5x55  så hva er poenget?  

Ja, og hvilken fabrikkammo i 300WM er brukbar på langhold?

 

Bly skrev (11 minutter siden):


Skal den TRGen din yte det den fortjener på langhold må du mest sannsynlig bytte pipe til noe med kortere «twist», og du må nok antagelig vis også lade ammoen selv. 

300WM skal ha 10" stigning. Du kan bruke rett så giftige kuler med det, Dette er ikke et reelt problem. Men det at det ikke fins fabrikkammo er. En annen ting er jo at på denne siden av 1000m gjør ikke en 300WM noe som ikke en 6.5x55 gjør.

 

Bly skrev (11 minutter siden):


 

 

Er det en retro Sako med BRish patron? En Forester Varmint kanskje?

Det er en Vixen Varmint, enkeltskudds, i 6PPC USA.

892121941_IMG_7432(1).jpeg.25c49a79035f743c7a5a39d26e1271f2.jpeg

 

skarv.png.408b4c5308b650338c4f4a0e96d23c2e.png

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, M67 said:

Ja, og hvilken fabrikkammo i 300WM er brukbar på langhold?

Det har jeg også lurt på 🙄

Denne kanskje?

https://www.jaktogfriluft.no/barnes-precision-match-300-win-mag-220gr-otm-bt

25 minutes ago, M67 said:

300WM skal ha 10" stigning.

Ikke i følge Sako! De sier 11’’  https://www.sako.fi/rifles/sako-trg/trg-42, og der ligger problemet mitt med Sako og Tikka i kal 30 de gidder faen ikke lage noe annet enn 11’’??

 

25 minutes ago, M67 said:

6PPC USA.

Ordentlig retro med andre ord 😅

PS! Du fikk med deg at speed limit bare er 5 knop🤭 Det blir slappe ladedata av det 😂

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (10 minutter siden):

Den der må jo virke. Før var det Norma Trainer som kom nærmest... Men så spørs det om 220gr-kula liker 11" stigningen. Generelt skal man vel under 210-ish.

Jeg kjenner rimelig mange som har brukt 300WM til langhold på et tidspunkt, men jeg har aldri hørt om fabrikkammo brukbar til langhold før du kom med den der.

 

Bly skrev (10 minutter siden):

Ikke i følge Sako! De sier 11’’  https://www.sako.fi/rifles/sako-trg/trg-42, og der ligger problemet mitt med Sako og Tikka i kal 30 de gidder faen ikke lage noe annet enn 11’’??

Faen, det visste jeg egentlig (Har jo en TRG22 med 11" stigning selv). 308 skal ha 12 og 300WM 10, men i Finland tar vi gjennomsnittet... 

 

Bly skrev (10 minutter siden):

Ordentlig retro med andre ord 😅

Helt retro, her fra Våpenjournalen, 

242130693_10158041582021561_1106092781618340721_n.jpg.735d717bf42769a787f7a79151b1b624.jpg

 

@trugetur jeg håper du overlever OT-vrøvlet vårt, og at du finner noe nyttig innimellom.

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, M67 said:

Men så spørs det om 220gr-kula liker 11" stigningen.

Jeg fant ikke lett tilgjengelige data på den kula, men tror ikke jeg hadde betalt over 50 lappen per stykk for å prøve de med 11 twist. Jeg tipper man må ha 9 twist for å få noe glede av den patronen. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei, igjen.

 

Jeg har denne Seekonk 65“lb momentnøkkel til Mark 4 montasje ringer sertifisert fra 2002 som kun er blitt brukt et svært få antall ganger. Denne er blitt oppbevart i vanlig romtemperatur ved normal luftfuktighet i bolig gjennom alle år. Er det lurt å bruke den videre mht. kalibrering, eller burde jeg kjøpe meg en ny hos Brownells?

 

0AE55503-2433-482E-BBA2-E811452B98A7.jpeg.fd6f7bf58a95853c86076d4a0942ea1a.jpeg

 

7913C665-0B7E-4FBF-A2F2-CF2B74414B20.jpeg.5b696b0c529e1c456f631412806251bc.jpeg

 

52237B03-D003-4334-9585-590FD25C2761.jpeg.01da928e8593e9d64050baea3018d127.jpeg

 

6E6D1E96-DA48-4354-8D98-F3E9705BD288.webp.8a9d7d7e8ef1619d3ca7e919c3dc1565.webp


Disse Mark 4 montasjene med Seekonk momentnøkkel og siktet i tråden bruktes til min tidligere langholds rigg (på bildet) inni et Duun SGS7 skap. Disse smale og stive Duun våpenholderne var en vits i forhold til det tykke pulverlakkerte løpet, slik at den måtte lenes ytterst på holderen og fikseres med strips.

 

Løsningen til akkurat dette problemet ble avklart i denne tråden😊  

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Trugetur
Link to comment
Share on other sites

Momentnøkkler med oppspent fjør har ein tendens til å sige over tid. 

Eg driver og kaliber 100-150stk på jobb kvart år, og mange må justeres.

Kjenner ikkje til akkurat den nøkkelen som du har, men ønsker du og få den sjekket så kan du ta kontakt så kan eg sjekke den for dej. Vil ikkje ha noko for jobben.

Edited by Terje338
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...