Jump to content

Barnebaikail får nytt liv i kjelleren


trombone

Recommended Posts

Jeg har en gammel tacticool Baikal som har hatt en sørgelig stebarnstilværelse i endel år. Husker ikke modellbetegnelsen, men den har sideoppspenning, femskuddsmagasin og lengdejusterbar kolbe. Siktene er nærmest AK inspirert, med baksiktet halveis ned på løpet. I sin tid kjøpte jeg denne for å ha som en litt artig opplæringsbørse til eget og andre unger, og det gikk fint en stund til jeg lånte den bort. Jeg fikk igjen nesten hele børsa, forsiktet manglet. ( Siktet på denne er ligner AG3 forsikte, men det er festet med en skruhylse i kornbeskytteren) Butikken kunne/ville/gadd ikke skaffe nytt sikte, så Baikalen sto taus i kjelleren og sturet seg gjennom tilværelsen. Men.. nå er det barnebarn som begynner å nærme seg riktig alder, og jeg kom på noe viktig: Bakerst på, tja, låsekassa? Har denne børsa standard 11 mm skinne integrert i kassa. Så jeg børstet støvet av en gammel ide, og trålte Finn etter et passende diopter. Det dukket snart opp et Anchuts til en hyggelig pris, så jeg slo til. Snakker om å klaske mercedesstjerne på skoda.. Forsikte har jeg saget og filt ut av et kronestykke. Lett å bearbeide, passende dimmensjon, og godt beskyttet inni korntunellen. Mulig jeg finner på noe bedre etterhvert, men det er neimen ikke sikkert. For: med doblet viserlengde og diopter vil børsa plutselig skyte! Det blir naturligvis aldri noen miniatyrrifle, men tiern på luftskiva får kjørt seg regelmessig på kjellerhold. Nå gjenstår det bare å låne et barnebarn noen timer, så skal vi nok bli kvitt noen blypotter! Romjulsterapi😃

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ikke billigere tror jeg, diopteret fikk jeg for en trehundrelapp. Dessuten har jeg bare frustrerende erfaringer med billige kikkerter og fjærluftgevær. Og  så er det noe eget med skikkelige åpne sikter i opplæringsøyemed. Syns heller ikke kikkert gir noen reell fordel på mindre enn 10m hold. Kunne for all del satt på Zeissen min, jeg har en diavari 1,1-4x26, men kornringen på munningen er en solid sak. Av skal jeg nok få den... Men da er den_av_

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Blitt ei stund siden nå, og børsa hoster uregelmessig i kjelleren. Det er barnebarnet på tre år som er mest ivrig. " Besse, jeg vil sjyte!".  Jada, av med kolben, på med tofot, og bygg opp bak med rispose. Da kommer tassen nær nok siktet og rekker fram til avtrekkern. Og vi storkoser oss med benkeskyting på fem meter🤣. Har også kjøpt noen metallsiluett figurer til luftgevær. Greit å jobbe inn forståelsen for vernebriller tidlig. Siste investering til prosjektet kom når jeg oppdaget et sett med kornringer til Krag? på Finn.  De passer nær nok i kornbeskytteren, jeg må bare justere kornet litt på høyden. Billig moro dette, og kvalitetstid i dynger og lass!

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...