Jump to content

Politiets skarpskytterrifle - bruksforbud


Think!

Recommended Posts

2 hours ago, Torf said:

 

Dette høres ut som militær doktrine for FSK.

 

Politiet skal gjøre sitt ytterste for å redde liv som feks slik de gjorde på Torp. Der var det ingen angripere.

For å lykkes i framtidige "Torp-scenarioer" bør skarpskyttere få utstyr som gir dem best mulighet til å løse det, ikke utstyr som er "Jack of all trades, master of none".

 

Rent skyteteknisk mener jeg BT's skarpskyttere burde ligge på 345p+ på vanlig DFS-program med skarpskytterrifla med kikkert (uten bruk av tofot i liggende) for å ha grunnlaget inne. 

Sleng gjerne på 98p (med finale) på løpende elg også for å få litt dynamikk i sakende.

Så kan noen BR-folk legge på resultatkrav her:

 

Hvor relevante øvelsene er kan diskuteres men de har formelle målbare resultater som kan måles over tid som gir indikasjon på skyteferdighet for en spesifikk skarpskytter med utstyr.

Det er godt du har fasiten for de situasjonene politiet kan komme opp i, i fremtiden.

 

Alle situasjonene vil ikke være som på Torp, så man kan ikke basere behovet rundt den spesifikke hendelsen.

 

Og å drive skytetrening uten støtte/anlegg er bare bortkastet tid, når det er skyting med støtte eller anlegg som vil være mest sannsynlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke fasiten for alle situasjonene Politiet kan komme opp i. 

Jeg mener at de også skal være forberedt på på de spisseste som feks Torp.

 

Generell skyteferdighet er aldri feil.

Dessuten tipper jeg at 90% av hendelsene hvor det i så tilfelle er hensiktsmessig at skarpskytteren har en halvautomat ikke medfører bruk av 2-fot.

Da er vi tilbake til Paragraf 1: Generell skyteferdighet er aldri feil.

 

En helttidsansatt skarpskytter betalt med mine skattepenger, med det det innebærer, må da vel for h****e greie å være innenfor de 150 beste rifleskytterne i DFS med ei rifle med kikkertsikte?

Edited by Torf
  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, AGR416 said:

Nope. Jeg nevnte det bare for å underbygge grunnlaget jeg uttaler meg på.

 

Dette er 6 år siden, og i denne bransjen så er man ikke bitter fordi man ikke vinner et anbud. Hadde det vært økonomiske incentiver så hadde de blitt tatt tak i da.

 

Og jeg har vel ikke snakket ned våpenet, jeg har henvist til det som er fremsatt.

 

Videre så eksisterer ikke det våpenet vi deltok med lenger, heller ikke firmaet i sin daværende form.

Å, du har nå vært ganske så klar om egne meninger og vurderinger om våpenet som ble valgt og hva Politiet burde ha. 

 

Og siden du fortsatt er bransjetilknyttet kan det fort minne om å fiske i opprørt vann. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg lovet meg selv å ikke skrive i denne tråden, men nå klarer jeg ikke å holde fingrene borte fra tastaturet.

 

Tror flere i denne tråden trenger litt mer informasjon om den norske politirollen dersom man tror det er flust opp med heltidsansatte skarpskyttere i norsk politi. Den jevne politibetjent, være seg IP3 eller IP4, er generalist. Det vil si at de i tillegg til ordenstjeneste også skal forebygge og etterforske. Noe som opptar mesteparten av tjenesten. En IP4 skal trene 48 timer operativt i året, mens en IP3 ca. det dobbelte. Skyting er bare en liten del av denne treningen. Det er realiteten vi må forholde oss til i denne debatten.

 

Sånn. Da er jeg ferdig med mitt bidrag. Lykke til videre med meningsutvekslingen.

Edited by skog
  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, boble said:

Å, du har nå vært ganske så klar om egne meninger og vurderinger om våpenet som ble valgt og hva Politiet burde ha. 

 

Og siden du fortsatt er bransjetilknyttet kan det fort minne om å fiske i opprørt vann. 

Hva har jeg sagt da?

 

Har jeg skrevet at de ikke burde ha valgt Steyr SSG08-A1? Det eneste jeg har skrevet om tildelingen er:

 

Quote

Ang anskaffelsen så vant Steyr ganske overraskende, da det var antatt at AI AX308 var våpenet som var brukt som utgangspunkt for kravspesifikasjonen.

 

Jeg deltok ikke på anbudet med AI AX308, og at Steyr vant var faktisk overraskende.

 

Bortsett fra det så har diskusjonen stort sett gått på forskjellen mellom bolt og halvauto, og egnethet rundt disse våpnene.

Jeg har brukt HK417 som referanse, da det er det våpenet jeg har mest personlig erfaring med og kjenner ytelsen til.

 

Vennligst ikke tillegg meg motiver jeg ikke har.

 

EDIT: Jeg jobber heller ikke for firmaet som kan delta på anbud med HK produkter heller, så er ikke noe habilitetsissue der heller.

 

EDIT2: Rammeavtalen med Steyr er også utløpt, så bestemmer POD seg for at politiet må ha flere eller nye rifler, så må konkurransen utlyses på ny.

Edited by AGR416
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, skog said:

Jeg lovet meg selv å ikke skrive i denne tråden, men nå klarer jeg ikke å holde fingrene borte fra tastaturet.

 

Tror flere i denne tråden trenger litt mer informasjon om den norske politirollen dersom man tror det er flust opp med heltidsansatte skarpskytter i norsk politi. Den jevne politibetjent, være seg IP3 eller IP4, er generalist. Det vil si at de i tillegg til ordenstjeneste også skal forebygge og etterforske. Noe som opptar mesteparten av tjenesten. En IP4 skal trene 48 timer operativt i året, mens en IP3 ca. det dobbelte. Skyting er bare en liten del av denne treningen. Det er realiteten vi må forholde oss til i denne debatten.

 

Sånn. Da er jeg ferdig med mitt bidrag. Lykke til videre med meningsutvekslingen.

Det er distrikter som har rene IP3 patruljer, og personell som stort sett kun driver med tjeneste relatert til dette.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Torf said:

En helttidsansatt skarpskytter betalt med mine skattepenger, med det det innebærer, må da vel for h****e greie å være innenfor de 150 beste rifleskytterne i DFS med ei rifle med kikkertsikte?

Nå kom både @skog og @Vargenmeg litt i forkjøpet, men det finnes vel knapt en eneste heltidsansatt skarpskytter her i landet. Det er som tidligere nevnt et tilleggsverv til en allerede travel arbeidshverdag.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Vargen said:

Og disse IP3 patruljene må håndtere det som måtte dukke opp av hendelser, stort og smått. At man forsøker å samle IP3- godkjente mannskaper på en bil er fornuftig, men de driver like fullt med generelt politiarbeid det meste av tiden.  

 

 

Selvfølgelig.

 

Men et par av de jeg kjenner har mye tjeneste som instruktører, og er følgelig mye på skytebanen, som inkluderer en hel del egentrening.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Vargen said:

Du blir ikke så mye bedre med skarpskyttergeværet av å instruere "Torvald Tåke" i pistol og MP5 dagen lang.

Når de sender meg bilde på messenger av dem på skytebanen med Steyr-rifla, så tolker jeg det til at de faktisk skyter med skarpskytterrifla.

 

Poenget mitt er at jeg ikke skjønner fremstillingen som kommer her om at UEH sine skarpskyttere av en eller annen merkelig grunn skal være helt udugelige.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

…også er de bare utstyrt med kassebil. Det er jo helt krise😂

Hehe, jeg jakta sammen med en kar fra oslopolitiet, han beklaga seg over disse nye bilene som var så vanskelige å stjele - det var "ingen skikkelige biljakter lenger". 

 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

disse nye bilene som var så vanskelige å stjele

Snart snur vel den trenden også?? Det er vel ikke lenge før det er de skikkelig gamle med manuell kasse som ikke blir rappa fordi ingen kan kjøre med manuelt gir lengre.

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (7 timer siden):

Diskusjonen bolt vs halvauto.. og hvem vant….? 

 

Ikke bolt vs halvauto, men: bolt, yrkesskarpskytter, hjemmeladd, VS. halvauto, hobbyskytter, fabrikkammo. Og skivene hadde ikke magnet, slik at de spratt fram og tilbake, både skivene man traff og de nærliggende.

 

Pålitelig test? Neppe. Her ble det bare rot, og mange faktorer man ikke har kontroll på.

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (3 timer siden):

hobbyskytter

Hobbyskytter!!😂 Erik Cortina er blant de ypperste skytterne i USA..

«F-Class and PRS shooter Erik Cortina

Erik Cortina is one of the  top F-Class shooters in the US, and has had tremendous success at National and World F-Class Championships. Erik is Texas State Long Range Champion 3 years in a row and has also won a bronze medal in the World Championships. He also placed 3rd in F-Class Nationals. Recently, Erik also began shooting competitively in PRS in 2018, and won his first match at the SoTex club match on July 23. Erik also has his own  his own YouTube Channel with informative videos on shooting and reloading.

MY FAVORITE LAPUA PRODUCT

Lapua 6.5×47 brass

COMPETITION HIGHLIGHTS

2019
Texas State Long Range Championship – 1st
NRA F-Class Long Range Nationals Team – 1st
Berger Southwest Nationals Team – 1st

2018
Texas State Rifle Association Long Range State Championship – 2nd place
Mid-Range F-Open Team Champion, new National Record
F-Class Long Range National Championship – 6th place overall

2017
Texas State Rifle Association Long Range State Championship – Champion

2016
Berger Southwest Nationals – 600 yard Champion
Berger Southwest Nationals – Team Champion
Texas State Rifle Association Long Range State Championship – Champion

2015
Southwest Regional Mid-Range F-Open Champion
Texas State Rifle Association Long Range State F-Open Champion
Berger Southwest Nationals – 600 yard Champion
Set new LR team record Berger SW Nationals – Team Lapua-Brux

2014
Texas State Rifle Association Long Range State Championship – 4th place
Texas State Rifle Association Midrange State Championship – 3rd place
Texas State Rifle Association Long Range State Championship – 4th place

Achieved “High Master” F-Class Open Classification in one year – Mid-Range and Long Range.

Former Member of the USA F-Open Class National Team

LATEST RESULTS

2018
Texas State Rifle Association Long Range State Championship – 2nd place»

Link to comment
Share on other sites

Det er uansett ikke en god test, da det fremstår som at forutsetningene ikke er like.

De to største forskjellene er at våpnene bruker forskjellig ammo samt at de bruker forskjellig optikk.

 

I anskaffelsen av boltriflene til politiet så ble alle våpen testet med samme ammo og samme optikk.

 

Videre så er det ikke en ren presisjonstest, men en duell på tid.

Edited by AGR416
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (1 time siden):

Det er uansett ikke en god test, da det fremstår som at forutsetningene ikke er like.

De to største forskjellene er at våpnene bruker forskjellig ammo samt at de bruker forskjellig optikk.

 

I anskaffelsen av boltriflene til politiet så ble alle våpen testet med samme ammo og samme optikk.

 

Videre så er det ikke en ren presisjonstest, men en duell på tid.

Nå har det kommet opp med flere argumenter for at halvautomat rifle er «bedre» alternativ i denne tråden, utsagn som er nevnt under florerer..

 

- man slipper å lade om.. (ga ikke en fordel her)

 

- Man sparer tid..( spiller liten rolle med kjappe skudd når en bommer)


- Man kommer ikke ut av stilling og siktebilde.. (men bommer gjør man uansett, og ga ingen fordel)

 

- Jeg har testskutt MR308 med NM258 og Federal Gold Medal og den skyter sub-MOA dagen lang (stålet på gongene er 6 tommer..15.4 cm altså over 1 Moa på 500m, med tanke på alle bommene..så er vel ikke dette tilfellet?)

 

- Hadde all skyting vært frihånd, så hadde det nok spilt en rolle. Denne bruken involverer mest sannsynlig en eller annen form for støtte eller anlegg, som gjør slagtid mindre viktig. (Tydeligvis så påvirker det presisjonen med tanke på alle bommene som ble levert fra AR10)

 

Berger ammunisjon som AR10 riflen bruker blir vel definert som «The shit» når det kommer til ferdig ammunisjon.. AR10 som blir brukt er ei heller en «stock» rifle..da den er optimalisert.. med bedre avtrekk..løp..mm.. Optikken er ikke noe «dårligere» enn den som står på boltriflen.. skytteren som ligger bak AR10 er blant USA og kanskje verdens beste skyttere på distanse.. konklusjonene er vel at en halvautomat gjør en av verdens beste skyttere dårligere..

 

Når det er sagt..så har jeg personlig ikke noe i mot halvautomatiske våpen.. og jeg har mang en gang prøvd å skyte så små samlinger med halvauto som jeg er i stand til.. og på tross av mye øvelse og mange muligheter så har jeg aldri fått mindre samlinger med nevnte våpen plattform enn med en boltrifle produsert og tiltenkt samme brukergruppe som tidligere nevnte halvautomater..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Sunnmøring said:

Nå har det kommet opp med flere argumenter for at halvautomat rifle er «bedre» alternativ i denne tråden, utsagn som er nevnt under florerer..

 

- man slipper å lade om.. (ga ikke en fordel her)

 

- Man sparer tid..( spiller liten rolle med kjappe skudd når en bommer)


- Man kommer ikke ut av stilling og siktebilde.. (men bommer gjør man uansett, og ga ingen fordel)

 

- Jeg har testskutt MR308 med NM258 og Federal Gold Medal og den skyter sub-MOA dagen lang (stålet på gongene er 6 tommer..15.4 cm altså over 1 Moa på 500m, med tanke på alle bommene..så er vel ikke dette tilfellet?)

 

- Hadde all skyting vært frihånd, så hadde det nok spilt en rolle. Denne bruken involverer mest sannsynlig en eller annen form for støtte eller anlegg, som gjør slagtid mindre viktig. (Tydeligvis så påvirker det presisjonen med tanke på alle bommene som ble levert fra AR10)

 

Berger ammunisjon som AR10 riflen bruker blir vel definert som «The shit» når det kommer til ferdig ammunisjon.. AR10 som blir brukt er ei heller en «stock» rifle..da den er optimalisert.. med bedre avtrekk..løp..mm.. Optikken er ikke noe «dårligere» enn den som står på boltriflen.. skytteren som ligger bak AR10 er blant USA og kanskje verdens beste skyttere på distanse.. konklusjonene er vel at en halvautomat gjør en av verdens beste skyttere dårligere..

 

Når det er sagt..så har jeg personlig ikke noe i mot halvautomatiske våpen.. og jeg har mang en gang prøvd å skyte så små samlinger med halvauto som jeg er i stand til.. og på tross av mye øvelse og mange muligheter så har jeg aldri fått mindre samlinger med nevnte våpen plattform enn med en boltrifle produsert og tiltenkt samme brukergruppe som tidligere nevnte halvautomater..

Jeg bestrider ikke resultatet av testen i videoen, jeg sier at metodisk så er den ikke bra nok for å gi et godt sammenligningsgrunnlag. Ergo kan man ikke konkludere noe basert på den videoen.

 

De to samme våpnene, med samme optikk, samme ammo og presisjon under fri tid med samme type anlegg ville gitt en bedre pekepinn. Gjerne med flere skyttere.

 

Og jeg vet ærlig talt ikke hvordan mine observasjoner av presisjonen i HK417 med NM258 og Federal Gold Medal er relevante ift en video av en ukjent AR-10 som skyter Berger.....?

 

Videre er argumentene mine gjort utifra behovet som er definert av politiet, som er skudd ut til og med 300m.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sunnmøring said:

Hobbyskytter!!😂 Erik Cortina er blant de ypperste skytterne i USA..

 

Må innrømme jeg tenkte noe av det samme selv. Det er ikke heelt rettferdig å putte Cortina i samme kategori som meg selv. Jeg er hobbyskytter, i likhet med mange andre her. Kanskje de fleste. Men utsagnet var kanskje ment som en morsomhet eller lite provokasjon?

Mye interessant fra Erik Cortina: https://www.shootsmallgroups.com

https://www.youtube.com/c/ErikCortina

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For at ein slik test skal ha verdi må ein vel samanligne kva to skytterar med tilsvarande treningsgrunlag som politifolka som skal bruke våpena kan gjere, ikkje kva verdenseliten kan.

 

Eg personleg vil nok klare å holde høgare skuddtakt med ein halvautomat enn med boltrifle, sjølv om resultatet blir det omvendte blandt 'mad minute' skyttarane på LS.  (I den grad det i det heile tatt er relevant for den bruken desse riflene er tenkt å ha.)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde litt research på nett og YT i går, og har funnet følgende halvauto rifler som med rett ammo (fabrikk) skyter sub-MOA:

 

KAC SR-25

JP LRI-20/LRP-07

LMT MARS-H

Daniel Defense DD5

GAP-10

 

HK417 er nevnt tidligere i tråden.

 

Her er og en interessant video, som sammenligner bolt vs halvauto, hvis man skal ta de til inntekt for noe:

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
AGR416 skrev (33 minutter siden):

Vi diskuterte presisjonskrav tidligere i tråden, og her er noen interessant betraktninger fra Bryan Litz

Jeg har sett den der før - trolig da Litz kom med de WEZ-beregningene. Og de er interessante, og lærerike. Men det er (minst) to ting jeg ikke forstår, like lite nå som da.

For det ene mener han at det betyr lite om rifla samler 0.5 eller 1.5moa, i en skarpskyttersammenheng. Det gjør an SAMTIDIG som han beregner at man dobler avstanden hvor man har "100%" treffsannsynlighet med den presise rifla kontra den upresise. Og man har 99% mot 69% på 400m. Det er stor forskjell i min bok.
WEZ beregningen har heller ikke høyde for at avstand eller vind er feil - han har høyde for at det er upresist. Er han med ei presis rifle litt skjev, så kan han med den lille samlinga fremdeles treffe - og på et stor mål / kort avstand, ha 100% treffsannsynlighet, mens han med den store samlinga, har en treffsannsynlighet som raskt faller under 50%. Dette fenomenet er en klassiker i konkurranseskyting mot mål med ukjent avstand, og/ eller i vind. De med små grupper har full uttelling uansett, og har margin til feil vind og avstand, mens de som har store grupper må ha alt annet perfekt. Litz sin modell tar ikke hensyn til dette. Den kan, men han gjør det ikke i eksemplet over.

 Det andre er selve tallene i det andre eksemplet. Jeg skyter en (hel) del på blink på f.eks. 500, 600, eller 1000m, og konkurrerer der. Min, og alle jeg kjenner sin erfaring er at på f.eks. 1000m så er ei rifle som samler 1.5 moa på 100m, helt meningsløs mot alle relevante mål (det største folk normalt bærer ut i felt er nettopp ei IPSC-skive av stål) på 1000m, mens man med ei som skyter riktig "tight", kan nærme seg 100% treff (som modellen sier)
Jeg tror årsaken til dette er i modellen, og i antagelsene bak, å verifisere, og skyte inn ei "1.5moa rifle" på 1000m er svært vanskelig - og man vil alltid risikere å være litt over, under, eller til siden - mens 0.5-moa rifla er enkel å skyte inn, verifisere, og ha en god tabell til. Modellen derimot beregner at alt er perfekt innskutt.

SSGen har uansett alle forutsetninger for å være ei halv- eller tilogmed kvart-moa-rifle, og når nå avtrekkene er fiksa, så har Politiet ei utmerket rifle til oppdraget. Man kan alltid diskutere om noe kan være "bedre", men det er ikke mye innen presisjonskyting man ikke kan løse med en SSG08

K

Link to comment
Share on other sites

Bakgrunnen var vel at kravet til politiet var 1MOA, for deres bruk som er definert ut til 300m, og at noen mente at det ikke holdt mål.

 

Og han sier ikke at det ikke spiller noen rolle om den er 0.5MOA eller 1.5MOA, han sier:

 

"Follow me for more reasons why a tactical rifle doesn't need to shoot 1/4MOA groups".

Edited by AGR416
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, AGR416 said:

Bakgrunnen var vel at kravet til politiet var 1MOA, for deres bruk som er definert ut til 300m, og at noen mente at det ikke holdt mål.

Jeg aner ikke om de da sier noe om at ammo og rifle skal komme som en pakke? Men det første jeg tenker er nå at en SSG08 er nå heller en 0,5MOA rifle eller bedre, enn 1 eller for den saks skyld 1,5. Med 1,5 så er det noe som er riktig galt..


Uansett det jeg stiller meg mere tvilende til er ammo og pipe forhold som leverer en SD på 3m/s som Litz bruker som grunnlag. Her er vel snarere realiteten det dobbelt eller mer. Og jeg tenker at dette er ikke noe politiet kommer til å skjønne? Om de gjør det så kommer de ikke til å få kontroll på det. De er vel heller prisgitt flaks eller tilfeldigheter.  Skal de i tillegg fjotte rundt med ei rifle som slenger kuler i 1,5 MOA sirkel så går det nok heller skikkelig dårlig om holdet begynner å dra på seg litt utover normalen.

 

WES analysen er fine greier for å illustrere et poeng, men forutsetter riktig grunnlag for å forstå begrensninger. Ingen med rifle som skyter 1,5 MOA har SD på 3m/s eller er i stand til å lese vind med en feilmargin på under 0,5 m/s. Kanskje kan de måle avstanden med en feilmargin på under 1 m 😏. 0,1MIL «klikk» flytter uansett treffpunktet mer på litt avstand…

 

Jeg sier nå; Løgn-Jævla løgn-Statistikk!

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (1 time siden):

 

Er jo ikke det som er konklusjonen i analysen....

Såvidt jeg har forstått var kravet da riflene ble kjøpt 1.5moa.

135mm på 300m. Jeg liker igrunnen realistiske krav, og jeg ser begrunnelsen. 
Nå har jeg skutt med flere SSG08 - og sett flere i bruk. De ser ut for meg, som <1moa rifler. Langt bedre enn kravet.

Ammunisjonen de bruker vet jeg ikke noe om, men NM258 er nevnt, og den går nå godt i mine rifler ihvertfall.

 

Jeg skjønner ikke at den skal gå dårlig i SSGen, så jeg ser ikke helt problemet?

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, AGR416 said:

Er jo ikke det som er konklusjonen i analysen....

Konklusjonen hans er jo;  «Depends on target size» 😏

 

Men igjen det er en hel haug med faktorer som bidrar til om du til syvende og sist treffer målet. Det er selvfølgelig illustrativt og sette opp parametrene på denne måten for å se hva bare en faktorer bidrar til, men det er like vel ikke et realistisk scenario.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, AGR416 said:

Kravet var, som jeg har beskrevet i tråden flere ganger, maks 1MOA.

Jeg ser ikke problemet? Hva er egentlig kjernen i problemet? Jeg har nå fått meg meg at de ikke skjønner bak/frem av avtrekkeren. Kanskje de egentlig bare trenger å skyte litt mere? Det er nå stort sett bare det som hjelper for meg 😏

Link to comment
Share on other sites

On 4/20/2022 at 8:26 AM, Bly said:

Jeg ser ikke problemet? Hva er egentlig kjernen i problemet? Jeg har nå fått meg meg at de ikke skjønner bak/frem av avtrekkeren. Kanskje de egentlig bare trenger å skyte litt mere? Det er nå stort sett bare det som hjelper for meg 😏

Det var et svar til M67, ref presisjonen.

 

En teknisk feil på våpenet tilsier ikke at det er noe galt med skyteferdighetene til politiet.....

Poenget med å vise bildene til Litz var at det var en interessant analyse i treffprosent mellom forskjellige mekaniske presisjonsnivåer.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, AGR416 said:

En teknisk feil på våpenet tilsier ikke at det er noe galt med skyteferdighetene til politiet.....

Det er jo ikke slik at de vil si  hva som faktisk er problemet, så man kan nå av og til begynne å lure…?

Hva ble løsningen siden de deler kostnaden? -Vi kjøper nye avtrekk med så høy avtrekksvekt at de uten fingerkontroll ikke klarer å tafse av avtrekket utilsiktet? Jeg vet ikke, men det hadde ikke forundret meg. 
 

6 hours ago, AGR416 said:

Poenget med å vise bildene til Litz var at det var en interessant analyse i treffprosent mellom forskjellige mekaniske presisjonsnivåer.

Hvis du synest det er interresant burde du lese bøkene hans. De anbefales om du ikke allerede har lest de..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...