Jump to content

Politiets skarpskytterrifle - bruksforbud


Think!

Recommended Posts

– Rifla gikk av automatisk da det ble ladet hardt, ladet forsiktig, men avsikret hardt, og da det ble banket på med knokene litt på sidene av våpenet, forteller han.

.....

..årsaken til den utilsiktete avfyringen er funnet og at det er utarbeidet nye sikkerhetsrutiner som skal eliminere feilen.

 

Hva årsaken er, står der ingenting om.

Edited by Nybegynn3r
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (2 timer siden):

– Rifla gikk av automatisk da det ble ladet hardt, ladet forsiktig, men avsikret hardt, og da det ble banket på med knokene litt på sidene av våpenet, forteller han.

.....

..årsaken til den utilsiktete avfyringen er funnet og at det er utarbeidet nye sikkerhetsrutiner som skal eliminere feilen.

 

Hva årsaken er, står der ingenting om.

Altså, dårlig inngrep i avtrekket da skje dette. Dette kan justeres på de fleste våpen og om du er litt for ivrig i jakten på ett lett avtrekk kan du fort ende med lignende avtrekk som dette :P Derfor skal du alltid "slenge" litt med sluttstykke, sikre teste avtrekk avsikre, dunke litt i kolbe osv når du justerer avtrekk for at det skal være sikkert ;) Har gjort samme bommert selv i jakten på lette gode avtrekk ;) 

Edited by Rugerdud
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (9 timer siden):

Helst ser jeg også at de bytter fra bolt til halvautomatisk.

Hvorfor ser du helt at de bytter til halvautomatisk rifle? Spent på å høre argumentene dine!!

Om vi ser på Politiets beredskapstropp og deres valg av bevæpning når det kommer til rifle.. så så har de riktignok et litt bredere utvalg når det kommer til rifler..

 

I tillegg til håndvåpen så disponerer de 

Heckler & Koch MP5

Diemaco C8 en M4 klone som de deler bruken av med FSK 

FN SCAR 4H automat våpen 7.62x51

SIG Sauer SSG3000 boltrifle og er fetteren til STR200 7.62x51

Barrett MRAD boltrifle som også er et "skarpskytter" verktøy.. og en plattform de deler med forsvaret og FSK 7.62x51 og 338LM

 

De kunne sett internt når de skulle velge våpen.. men de eller politiske krefter ønsket at de valgte SSG08..

 

F.eks HK 416/417 ble ikke funnet gode nok til å erstatte DC8 eller SCAR 4H.. overnevnte våpen blir heller ikke definert som «skarpskytter våpen» det er det SSG3000 og MRAD som blir..

 

SSG08 er i mitt hode faktisk et bedre våpen enn både SSG3000 og «Skrangle verket» MRAD.. riktig nok er MRAD laget for å herjes med..men herregud for et dårlig avtrekk.. og boltgangen😱

 

At politiet føler at de fikk et «tungt våpen"  i SSG08 forteller hvor langt ut på viddene de er.. og hvor dårlige skyttere de er.. at du er enig i konklusjonen viser svært mangelfull kjennskap til disse våpenet egenskaper..

 

Jeg har observert noen treninger der politiets «skarpskyttere» har trent.. aldri har jeg sett de skyte på hold over 200m og samlingene de fikk var av en slik art at en 10-14 årig DFS skytter hadde skammet seg..

 

Presisjonsmessig så har de alt å tape på å gå fra Bolt til halv/helautomatisk.. og enda mere fra en «tung» ca 6 kg pluss rifle  som de har i dag.. til et lettere automatvåpen.. men hyggelig for de at de har en «disippel» i deg..

 

Med tanke på det mangelfulle vedlikeholdet disse våpene får så kan det være mange årsaker til funksjonsfeil.. eller det jeg mest trolig antar det er .. brukerfeil..

  • Like 4
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

@Sunnmøring

Politiet hadde en rekke kravspesifikasjoner til våpenet de gikk til anskaffelse av, som de i ettertid nå mener ikke er oppfylt. Det er en grunn til at politiets bilpark ikke består av et flertall racerbiler, men heller en kjedelig Mercedes Vito. De fleste oppdragene er bynert, og de trenger ikke en bil som går lynkjapt. De vektlegger heller en praktisk bil med celle, slik at de får fraktet personer til stasjonen.

Trenger egentlig politiet rifler og personell som kan ta ut mål på 1+ km? Kanskje ikke. (Og det sier vel seg selv når de bruker 308W.) Til det har de det norske forsvaret, som ble kåret til de beste skarpskytterne i en konkurranse for noen år siden.

 

Og det skytes ikke på papp eller stål, med hvilepuls. 

Oftest blir det kanskje mellom 200-700 m, og da kjøper de et våpensystem som presterer best under gitte forhold. På slike "korte" avstander så er det kanskje mer hensiktsmessig med et hendig, halvautomatisk våpen, som med rødpunktsikte også presterer inne i bygninger.

Staten har dessverre ikke råd til å kjøpe en våpenpark til 1 mill pr betjent, som er skreddersydd for hver tenkelige situasjon, slik du har @Sunnmøring. De må ha en allround "rigg" som presterer greit på "alt". De vet ikke på forhånd at de skal skyte på oppmålte 500 m f.eks., og kan gå i skapet og plukke ut en "rigg" som er best egnet under gitt forhold.

 

Det blir også helt feil å sammenligne militær og sivil langholdsskyting som du hinter til. At den militære "riggen" blir tung kan jeg skjønne, med termisk, rødpunkt, lykt, tofot, lyddemper etc..

Og, @Sunnmøring, trener du på å avlevere skudd med høy puls, på en plakat av et menneske, på 372 m og vinkel wtf?, liggende på en bygning, 35 m over bakkenivå?

Edited by Nybegynn3r
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (2 minutter siden):

1/2auto skrapskytterrifle

Jeg er enig, med skrapskyttere trenges ikke skarpskytterrifle, det klarer seg med noe skrap.

 

Generelt er jeg enig med Sunnmøring i at problemet er treningsnivået, når man ikke klarer å vedlikeholde en boltrifle blir det ikke bedre med en mer komplisert mekanisme som en halvautomat. Påstanden om at en halvautomatisk rifle er mer "smidig" enn en boltrifle har jeg vansker med å forstå, den har langt flere deler og mekanismen blir tyngre enn en boltrifle.

Politiets skarpskyttere skal ikke i krig der de møter større grupper væpnete motstandere, de skal levere presisjonsskudd på relativt korte hold. Ser man på stangskyting fra et landskytterstevne er det tydelig at en boltrifle kan avgi presisjonsskudd mer enn raskt nok, skytteren skal kunne observere og motta korreksjoner fra spotter mellom skuddene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener Politiet er på ville veier i sine våpenvalg.

 

Nå det gjelder skarpskytterrifle har jeg tidligere skrevet at jeg mener de burde valgt enkleste AI AT med enkleste S&B PM2 3-12x50 med fast parallakse innstilt på 100m.

 

I det siste har vi også hatt noen episoder hvor det høres ut på usensurert video som om det er krig når Politiet må benytte håndvåpen. Det er ingen tvil om at Politiets treningsopplegg for HK-pistolene er altfor dårlig. Det blir ofte "spray and pray" som ved ambulansetyveriet ved Sandaker i Oslo der kuler slo inn i befolkede butikker i området. Når Politiets utdanning er som den er mener jeg de fortsatt burde vært bevæpnet med revolvere. Det hadde vært tryggere for dem selv og omgivelsene.

 

Her er en fin video om våpenbruk i GIGN som spesielt går på at de første skuddene er viktigst og selvfølgelig nok trening: 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (6 timer siden):

trener du på å avlevere skudd med høy puls, på en plakat av et menneske, på 372 m og vinkel wtf?, liggende på en bygning, 35 m over bakkenivå?


Det finnes et svært hurtig voksende miljø i Norge som heter PRS som simulerer overnevnte faktorer i både trening og match.. 

Der skyter det fra stillinger som simulerer hustak..Helikopter.. liggende..sittende..krypende..skyting med høypuls..ulike vinkler.. med mere..så ja jeg har trent på diverse helt unødvendige og til tider komiske skytestillinger.. (selv om PRS ennå ikke er blitt helt min «cup of tea»)

Og jeg skal garantere deg at jeg har skutt mye vilt med høy puls..

pulsen har en tendens til å øke ganske mye når en tråkker seg oppover bratte vestlands lier..

 

Det er en god del sivile SSG08 rifler i bruk der ute.. de blir også brukt i PRS og går sikkert mang en gang flere skudd enn det Politiets rifler får gjennom seg pr år.. uten noen «selvskudd» 

 

ps @Nybegynn3r du har fremdeles ikke kommet med dine argumenter på hvorfor ?

Nybegynn3r skrev (20 timer siden):

Helst ser jeg også at de bytter fra bolt til halvautomatisk.


I mitt hode så er det treningsmengden uansett våpen plattform som er for dårlig i Politiet.. sitter ikke muskel hukommelsen og rutinene godt nok så blir det gjort feil.. 

 

slik det også blir gjort feil på norske skytebaner hvert eneste år av jegere som maks er på banen for å skyte plikt skudd pluss oppskyting.. 

 

Rutiner..repetering av rutiner..trening og repetering.. det er det som må til..nå det blir gjort feil..så skylder de så ofte de kan på alle andre faktorer enn seg selv..

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (3 timer siden):

ps @Nybegynn3r du har fremdeles ikke kommet med dine argumenter på hvorfor ?

Nybegynn3r skrev (På 27.12.2021 den 17.12):

Helst ser jeg også at de bytter fra bolt til halvautomatisk.

 

 

Man slipper å lade om, enkelt og greit. Man sparer tid, og man kommer ikke ut av stillingen, siktebildet og man slipper å ta fingeren av avtrekkeren.

Selvfølgelig kan alt trenes, men en halvautomat er alltid raskere. Og siden de ikke trener så mye/bra i følge deg, så kan de heller fokusere på helt andre ting.

 

Et vanlig scenario har vært at skarpskytteren har hatt en tilbaketrukket rolle for å sikre egne mannskaper, og eventuelt ta ut farlige personer på lang avstand.

 

– Med ekstreme oppdrag i tankene, som politiet de senere år har hatt, er det slett ikke sikkert at skarpskytteren får anledning til å ha den tilbaketrukne og statiske rollen han til nå har vært tiltenkt. I en kritisk situasjon, er det ikke sikkert at det vil være mannskap nok til å legge en skarpskytter på avstand. Hvem vet om vedkommende vil måtte trekkes inn mot hendelser inne i bygg, mot kjøretøy eller til taktiske bevegelser i terrenget. I et virkelig scenario vet man aldri hva slags oppdrag en skarpskytter skal håndtere.

 

Selvfølgelig har skarpskytterne et eller flere våpen på kropp i tillegg, men å bytte våpen tar også tid i en kritisk situasjon.

 

https://www.politiforum.no/kai-inge-schaathun-larsen-nyheter-skarpskytter/far-kritikk-for-anskaffelse-av-nytt-skarpskyttervapen/119285

Edited by Nybegynn3r
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r:

 

Det er ikke noe problem å sette opp et sivilt politiscenario hvor ei boltrifle er suverent bedre enn ei automatrifle. 

Gisselsaken på Torp er et slikt eksempel. 

 

Det andre eksempelet har ingenting med Politiets behov å gjøre. 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det finnes mange halvauto rifler som fint passer til bruksområdet politiet har. Politiet vil mest sannsynlig aldri skyte lenger enn 300m, og flere våpen på markedet holder fint sub-MOA med rett ammo. Det er ingenting iboende i en boltrifle som gjør den bedre egnet enn en halvauto rifle til å skyte gjennom frontruta på en bil, så skjønner ikke helt det eksempelet.

 

Ang anskaffelsen så vant Steyr ganske overraskende, da det var antatt at AI AX308 var våpenet som var brukt som utgangspunkt for kravspesifikasjonen.

 

Når det gjelder det tekniske på denne riflen, så er altså avtrekkene justert fra fabrikk, festet med loctite og merket slik at det ikke skal være mulig å justere disse på brukernivå.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (55 minutter siden):

Man slipper å lade om, enkelt og greit. Man sparer tid, og man kommer ikke ut av stillingen, siktebildet og man slipper å ta fingeren av avtrekkeren.


Her blir alt bare feil!! Fingeren skal ikke være på avtrekkeren før en er klar til å avlevere skudd.. (om du mener at fingeren i tide og utide skal befinne seg på avtrekkeren så skjønner jeg at vådeskudd skjer i tide og utide..) En går ikke ut av hverken stilling eller siktebildet om en må ta ladegrep med en boltrifle.. rekylen påvirker både siktebilde og stilling uavhengig av bolt eller halvautomatisk plattform..

En halvautomat har dårligere presisjon enn en god boltrifle.. dvs at vanskelighetsgraden for å sleppe trygge presise skudd øker for operatøren.. men ja..en sparer tid om en trenger å løsne  flere skudd etter hverandre..

Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (1 time siden):

Fordi?

Fordi treffprosenten på en ballong som blafrer i vinden i et halvmeter snøre på 150m er mye høyere med Tikkaen i 22-250 enn med en halvauto med hane i 308.

Henger det to ballonger der blafrende i vinden er sjansen for å skyte feil ballong mye høyere med halvautoen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (1 time siden):


Her blir alt bare feil!! Fingeren skal ikke være på avtrekkeren før en er klar til å avlevere skudd.. (om du mener at fingeren i tide og utide skal befinne seg på avtrekkeren så skjønner jeg at vådeskudd skjer i tide og utide..) En går ikke ut av hverken stilling eller siktebildet om en må ta ladegrep med en boltrifle.. rekylen påvirker både siktebilde og stilling uavhengig av bolt eller halvautomatisk plattform..

En halvautomat har dårligere presisjon enn en god boltrifle.. dvs at vanskelighetsgraden for å sleppe trygge presise skudd øker for operatøren.. men ja..en sparer tid om en trenger å løsne  flere skudd etter hverandre..

 

Poenget til Nybegynn3r var nok at du kan skyte flere ganger uten å måtte fjerne hånda fra kolben/grepet. Ikke at du skal gå rundt med fingeren på avtrekkeren konstant..

 

Hvor stor forskjell er det egentlig dere mener det er på moderne boltrifler og halvautoer?

 

Match-AR-15 kan som et eksempel fint skyte fletta av samtlige "æljgjevvær" på en normal treningskveld hos Tytgubbdal jeger og fisk.

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Torf said:

Fordi treffprosenten på en ballong som blafrer i vinden i et halvmeter snøre på 150m er mye høyere med Tikkaen i 22-250 enn med en halvauto med hane i 308.

Henger det to ballonger der blafrende i vinden er sjansen for å skyte feil ballong mye høyere med halvautoen.

Igjen, basert på hva?

 

Hva er det med en rifle med repetermekanisme som gjør den i stand til dette, evt hva er det som gjør at en halvauto ikke klarer dette?

 

Har du skutt med en moderne halvauto basert på AR-15/AR-10?  

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (16 minutter siden):

 

Poenget til Nybegynn3r var nok at du kan skyte flere ganger uten å måtte fjerne hånda fra kolben/grepet. 

 

Ole

 

Problemet med det i et Politiscenario er at hvis en må ha oppfølgingsskudd, selv fra en halvauto, har oppdraget gått feil. "Oppfølgingsskuddet" går som regel samtidig fra en annen skarpskytter med synkron avfyring. 

Tidligere nevnte GIGN hadde en "bussaksjon" i Djibouti med mange skarpskyttere. Tror det var en 8-10 stykker.

 

Hvert tusendels sekund teller for politiet som skal redde liv. Halvautoer er først og fremst for "treige".

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (4 minutter siden):

 

Og da er forsvarets skarpskyttere med HK417 treige siden de ikke bruker NM149 enda? ;)

 

Ole

Nei, de er fine til det militære oppdraget de er designet for.

HK417 passer ikke til sivile politioppdrag.

I militære oppdrag kan man vinne statistisk. Det gjør man ikke i sivile oppdrag. I sivile kan man bare "vinne" elle "tape" og "tape" vil man ikke.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (18 minutter siden):

 

 

Har du skutt med en moderne halvauto basert på AR-15/AR-10?  

Ja, og det er mange situasjoner, som kan simuleres i konkurranser, hvor halvautoen er fullstendig underlegen ei moderne boltrifle av tidligere nevnte årsaker.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Torf said:

Ja, og det er mange situasjoner, som kan simuleres i konkurranser, hvor halvautoen er fullstendig underlegen ei moderne boltrifle av tidligere nevnte årsaker.

Du har enda ikke forklart hva det er mekanisk som gjør en type mekanisme overlegen en annen, i det gitte eksempelet ditt.

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (39 minutter siden):

Hvor stor forskjell er det egentlig dere mener det er på moderne boltrifler og halvautoer?

 

Nå har jeg skutt mine tusener av skudd med div halv/Helauto våpen..

HK417..MR308..M4/AR15 og diverse avarter av samme klone.. SCAR4H.. AG3 .. med mere i 7.62x51..  og med nato ammunisjon.. jeg har også sammenlignet flere overnevnte plattformer med min M10 og tilsvarende plattformer..der jeg har skutt serier på forskjellige avstander med ammunisjon ut fra samme pakke  ..med tofot.. med reim..fra barrikader osv.. det er svært stor forskjell på samlinger..der M10 gruser alt annet jeg har testet av automat våpen i 308/7.62x51.. når det kommer til presisjon.. 

Jeg snakker her om standard våpen uten noen form for modifikasjoner ut av esken.. jeg har også testet noen Race guns beregnet for dynamisk skyting som er påkostet 2-4 ganger innkjøpsprisen på original våpen..som er en helt annen opplevelse enn et original våpen som feks HK416.. dette er jo selvfølgelig min subjektive oppfatning…

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (28 minutter siden):

Kanskje politiet bør skaffe seg Blaser?


det er faktisk mange land og etater som bruker Blaser TACTICAL LRS2 rifler som skarpskytter plattform.. 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Torf said:

Med halvauto/hanerifle tar det for lang tid fra man trekker av til kula er ute av løpet. 

I eksempelet med 22-250 vs 308 på Torp er det også stor forskjell på flygetid på kula fra munning til målet som kommer i tillegg "til aksjonstiden".

Nå var det ingen fra FSK på Torp, så ser ikke helt relevansen. Politimannen som skjøt var fra Beredskapstroppen.

 

Har du noen dokumentasjon for å underbygge påstanden om at en boltrifle avfyrer skuddet raskere?

 

Forskjell på flytiden mellom en 22-250 og en 308 er på noen få hundredeler på 300m, så ikke avgjørende.

Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (10 minutter siden):

Nå var det ingen fra FSK på Torp, så ser ikke helt relevansen. Politimannen som skjøt var fra Beredskapstroppen.

 

Har du noen dokumentasjon for å underbygge påstanden om at en boltrifle avfyrer skuddet raskere?

 

Forskjell på flytiden mellom en 22-250 og en 308 er på noen få hundredeler på 300m, så ikke avgjørende.

 

1: Torp er eksempel på et polititypisk scenario.

 

2: Forskjell i lukketid er kjent stoff.

 

3: Prøv å overbevise amerikanske varmintjegere om det..

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Sunnmøring said:

Nå har jeg skutt mine tusener av skudd med div halv/Helauto våpen..

HK417..MR308..M4/AR15 og diverse avarter av samme klone.. SCAR4H.. AG3 .. med mere i 7.62x51..  og med nato ammunisjon.. jeg har også sammenlignet flere overnevnte plattformer med min M10 og tilsvarende plattformer..der jeg har skutt serier på forskjellige avstander med ammunisjon ut fra samme pakke  ..med tofot.. med reim..fra barrikader osv.. det er svært stor forskjell på samlinger..der M10 gruser alt annet jeg har testet av automat våpen i 308/7.62x51.. når det kommer til presisjon.. 

Jeg snakker her om standard våpen uten noen form for modifikasjoner ut av esken.. jeg har også testet noen Race guns beregnet for dynamisk skyting som er påkostet 2-4 ganger innkjøpsprisen på original våpen..som er en helt annen opplevelse enn et original våpen som feks HK416.. dette er jo selvfølgelig min subjektive oppfatning…

Jeg har testskutt MR308 med NM258 og Federal Gold Medal og den skyter sub-MOA dagen lang. Mer enn godt nok for å fungere som skarpskyttervåpen for politibruk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (5 minutter siden):

Jeg har testskutt MR308 med NM258 og Federal Gold Medal og den skyter sub-MOA dagen lang. Mer enn godt nok for å fungere som skarpskyttervåpen for politibruk.


Om presisjonen er «god nok» er din subjektive oppfatning..og har ingenting med hva andre mener.. poenget er at presisjonen var bedre i boltrifler som feks M10 og AI.. mye bedre..

Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (9 minutter siden):

Hadde du sagt slagtid, hadde jeg skjønt hva du mente.

 

Det er og helt irrelevant i denne sammenhengen, da det er så kort tid at en god skytter ikke blir påvirket av det.

Lukketid/slagtid er ikke irrelevant for en treffprosent.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Sunnmøring said:


Om presisjonen er «god nok» er din subjektive oppfatning..og har ingenting med hva andre mener.. poenget er at presisjonen var bedre i boltrifler som feks M10 og AI.. mye bedre..

Jo, sub-MOA halvauto er mer enn bra nok for politiets tenkte bruk. Det er ikke min subjektive mening. Kravet til presisjon i konkurransen hvor Steyr SSG08-A1 vant, var egenspredning på <1MOA, maks treffpunktforandring på <5MOA mellom dempet/udempet og maks 1MOA treffpunktforandring etter montering/demontering av demper.

 

Din egen testing kan ikke tas som sannhet for alle våpen/ammo kombinasjoner.

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Torf said:

Lukketid/slagtid er ikke irrelevant for en treffprosent.

Dette er ikke akkurat flintlås våpen.

 

Du får AR avtrekk med slagtid på 4ms, beregnet for sksk våpen.

 

Hadde all skyting vært frihånd, så hadde det nok spilt en rolle. Denne bruken involverer mest sannsynlig en eller annen form for støtte eller anlegg, som gjør slagtid mindre viktig.

Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (43 minutter siden):

Jo, sub-MOA halvauto er mer enn bra nok for politiets tenkte bruk. Det er ikke min subjektive mening. Kravet til presisjon i konkurransen hvor Steyr SSG08-A1 vant, var egenspredning på <1MOA, maks treffpunktforandring på <5MOA mellom dempet/udempet og maks 1MOA treffpunktforandring etter montering/demontering av demper.


5skudd på 500m 308w SAKO TRG M10..C74EC0C1-5D1E-4C16-B982-1AB68C670AC6.jpeg.a9dfa8a64b0de5fef8a09692405b58ed.jpeg

 

3skudd 200m samme kaliber og samme våpen.. få til dette med halvautoen.. race gun eller ikke..07AE3CA7-1253-4AB6-827A-164240B7434A.jpeg.09e2478d893ee345d59ad79dd6684b7c.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, Torf said:

 

1: Torp er eksempel på et polititypisk scenario.

 

2: Forskjell i lukketid er kjent stoff.

 

3: Prøv å overbevise amerikanske varmintjegere om det..

 

 

 

Å dra frem 22-250 som kaliber til Politiet blir fullstendig idiotisk....

Hvilken fabrikkrifle i 22-250 er egnet som rifle for Politiet og de aktuelle avd det er snakk om her?

Hvilken fabrikkammunisjon i 22-250 er egnet for politiet?

 

Nei det er ikke aktuelt for Politiet å lade ammo selv. Og nei, det er er heller ikke aktuelt for Politiet å få spesiallagd ammo (som sikkert de eneste i Vesten) i 22-250.

Hadde de vært så fantastisk som du gir uttrykk for, hadde Delta og andre spesialstyrker valgt det for lenge siden.

 

De eneste kaliberne som er aktuelle er 308 og evt 556/223. Spesialavd som Delta vil kanskje ha en .300 mag men det er ikke aktuelt for dette våpnet.

 

 

Gjennomsnittsavstand for skudd for skarpskytter i Politiet I USA var 71 yards IIRC, fra tall fra FBI. Det var da på landsbasis.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...