Jump to content

Meningsmåling


ung

Chassi eller stokk ?  

21 members have voted

  1. 1. Ser mange komenterer at chassi er kalde, men alt er vel kalt når det er 20- ute. Skal bytte ut en trestokk med en synt/ chassi stokk og lurer da på hva folk hadde valgt for 90% baneskyting og resten jakt

    • Chassi
      7
    • Ny stokk
      14


Recommended Posts

Begge.

Jeg stortrives med chassi når det skal skytes på lengre hold med stor optikk og generelt når det skal skytes mye er det jo alltid digg å ha noe som du kan justere i alle retninger. At chassi ikke passer inn på jakt fordi de er kalte er jeg litt på bølge lengde med deg. Alt er kalt i 20- og det er jo ikke sånn at man ligger med hode på rifla 24/7, jeg gjør i alle fall ikke dette. På elgjakta blir rifla stroppa på sekken og stappa i en trefot når jeg er kommet på post. Jeg stortrives med å kunne krabbe ned i fjellduken, snø ned og samtidig har rifla rett foran meg siden jeg da liksom sitter under trefoten og får rifla i fanget klar til skudd. Jeg liker mye bedre chassi til denne typen jakt, da jeg får mulighet til å bruke ei rifle jeg skyter mye med vs ei jaktrifle som får noen hundre skudd i beste fall.

Skal jeg på rypejakt på fjellet eller smyge meg etter rådyr så er det igjen ikke ei chassi rifle jeg tar med meg. Hva skal jeg med ei rifle som veier 7kg ink optikk, demper og tofot?. I slike situasjoner er heller ikke justeringsmuligheter, vertikal grep noe jeg overhode lengter etter. Man kommer utrolig langt med riktig tilpassa stokkelengde og evt kolbejustering. 

Alt etter bruk, men om jeg måtte trykka på en av de mulighetene du har laget så hadde jeg trykka (stokk).

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (3 minutter siden):

Spørs jo litt hvilken rifle det gjelder, også.

Kaldt, ja, men du får jo lett tak i gummierte pistolgrep, gummi på kolbekam fikser du på 10 minutt, på forskjeftet kan du knø på gummi, tape, camotape, mlok-deksel, osv

 

Ole

Veldig fint at folk har løsninger på denne kuldetematikken. Rilfa er en Remington 700 adl i 3006

Link to comment
Share on other sites

En kan kombinere egenskaper med stokk alternativer som kombinerer innvendig chassis og tradisjonelt utseende..A52D6D67-69E7-45D1-9761-4F3C5E1B306E.jpeg.de5b1642c0ab481106c332fc653f4dcf.jpeg

Som jeg har gjort med min tikka T3.. her med Spuhr 20moa skinne..Spuhr montasje..Hardy carbon løp og Manners PRS stokk med chassis innvendig..

 

Jeg har også chassis rifle.. har felt noen dyr med den også.. bærekomforten er ok om en bruker riflesekk.. 2CFF32DC-5231-44F5-A5B9-338451C7C162.jpeg.b311c8590aec889431a071c7aa0cfea7.jpeg

Sako TRG M10 308w og 338LM 

 

ingen av de overnevnte er valget om en trenger et lett alternativ.. 54C76D8C-5DBE-4DAA-80A5-C21B2B1E0835.jpeg.38a015410b91a838d62b2a5558167b54.jpeg

Blaser K95 Kipplauf godt under 3 kg med optikk og reim..

 

i tillegg har jeg 3 stk Blaser R8 i forskjellige konfigurasjoner.. men uansett til jakt så velger jeg mere tradisjonelle stokk alternativer enn chassis..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har brukt sauer 200str med jet01 chassi på jakt i kuldegrader. Hadde eg ikke hatt bog 3fot og måtte holde den hadde eg nok fryst ganske heftig på nevene, selv med hansker. 
 

aluchassi går greit til jakt, så lenge du har stativ å sette den i. Men eg, personlig ville gått for krg, pse, manners, noe i den duren. Ikke veier de så mye heller. Da ligger vel på rundt 1,3kg vil eg tippe. Pse kan du få ned på 1kg. 

Link to comment
Share on other sites

«Alt er kaldt i minus 20», jada, alt holder minus 20, men ville du helst svevd naken i minus 2 graders luft eller flytt i minus 2 graders vann? (Det er mulig, under pol-isen). Eller for å spørre på en annen måte: vil du helst holde i en jernstang i minus 20, eller en isoporblokk? 
 

forskjellige materialers evne til varmeledning varierer. Aluminium leder for eksempel varme mye lettere enn jern, og VELDIG mye lettere enn tre. 
 

bare mine 0,02$. Selv har jeg veldig lyst på chassis…

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...