Jump to content

Archangel AA98 stokk til Kongsberg M/67 6,5x55


okris

Recommended Posts

Nylig fikk jeg den idéen å bytte stokk på en gammel Kongsberg jeg anskaffet for noen måneder siden. Den originale stokken virket som om den var laget av et helt eiketre som var styvet, kvistet, barket og så stappet et løp inn i. Med andre ord - tungt. Fra Brownells bestilte jeg Archangel AA98 til en Kongsberg M/67 6,5x55 som skulle være på lager. Først ringte jeg Brownells Norge og fikk bekreftet av en meget kyndig person at dette geværet ville gå rett i stokken.

Det var ganske lang leveringstid og jeg begynte å lese på hjemmesiden. Var varene på lager, ble de sendt omgående fra lager lokalt, i Europa eller i USA. Hipp hurra... Hadde jeg visst det, hadde jeg bestilt fra konkurrenter der det koster mye mindre. Brownells er de dyreste i verden på denne stokken. Faktisk selges dette på tilbud i USA til 120 usd, men de har dessverre ikke lov å sende ut av landet.

Men omsider kom den. Stokken var gild. Føltes bra å holde i. Selve monteringen skulle i utgangspunktet være en lek som (faktisk) kan gjøres på 5-10 minutter om flatt skrujern ligger klart. På Kongsbergen er det kun 4 skruer som må løsnes. En foran og en bak fingerbøylen, hvorav den ene i tillegg har en låseskrue. Så gjenstår bare skruen til båndet rundt overtréet. Deretter løfter man over selve geværet og skrur kun i to skruer med umbraco som følger med stokken, den foran og den bak avtrekksbøylen. Så er man ferdig. Ingen tilpassing av stokk er nødvendig til M/67, låskasse, hevarm og løp passer aldeles nydelig.  Det tykke løpet har mer enn nok plass og ligger frittliggende. Det er en støttekloss i plast man kan skru opp under løpet om ønskelig for å gi støtte, men dette er ikke nødvendig. I tillegg monterte jeg Archangel picatinny-skinne (plast) foran, under skjeftet spesielt (også) til denne modellen. Produktnavn: PRO MAG ARCHANGEL MOSIN NAGANT OPFOR PRECISION FOREND RAIL.

Men noen skjær i sjøen var det. Produksjonfeil gjorde monteringen mye lenger enn nødvendig. Faktisk brukte jeg hele to timer på å rette produksjonsfeil på stokken. Små, men utrolig irriterende detaljer. Nede i stokken, i forkant av låskassen, skal det settes ned én av to plastklosser. Den som passer til M/67 er den bredeste med ovalt hakk. Denne var støpt for stor og passet overhodet ikke ned der den skulle. Så var det en liten oval metalldel med hull. Denne fungerer som ”skive” når man stikker gjennom bolten som fester fremre skrue i låskassen. Den skal ned i et hull med samme fasong, men hullet var alt for lite. Det gikk ikke å bruke skarp kniv og skrape, måtte til slutt finne dremel og fjerne ganske mye. Denne utvikler varme og plaststokken mer smeltet enn den ble slipt. Til slutt fikk jeg alt på plass. Selve monteringen gikk som sagt på 5-10 minutter, men utbedring av produksjonsfeil tok et par timer. Helt unødvendig.

Minus: Magasinet klakker litt når det står i og geværet beveges. Det burde vært en fjær som holder det litt mer stabilt. Kolbekappen er justerbar og også denne klakker i mekanismen ved bevegelse. For mye slakk. Ikke mer enn man kan leve med, men dette burde fabrikken ha fikset før de slapp stokkene på markedet.

Pluss: Stokken ligger godt i nevene, ser bra ut og ble noe lettere enn med den gamle eikestokken.

Sluttresultatet ble allikevel ekstremt bra. Jeg er totalt sett kjempefornøyd. Alternativet hadde vært en dyrere GRS-stokk som i tillegg må beddes, men jeg angrer ikke et sekund på at jeg valgte Archangel.  Mye enklere montering og våpenet føles veldig bra og ligger godt i hendene. Det må bemerkes at på 6,5x55 skvetter ikke patronene like sprettent ut som med originalstokken, de mer detter ut. Dette er uansett helt uten betydning. Så ønsker du å friske opp din gamle ”Kongsbær Mævser”, så er dette en grei stokk.

Neste steg er nå å få børsemaker til å montere picatinny skinne og gjenge løpet. Picatinny-skinnen som er spesielt til M/67 var jeg heldig å finne på Finn til en billigere penge enn ny. Dette blir over jul.

Er det verd pengene? Tja, det er masse poster på forumet om akkurat dette og jeg vil si ja, men det kommer an på hva man er ute etter. Det blir billigere enn en ny børse, men man sitter allikevel igjen med noe som er gammelt og pimpet til det ugjenkjennelige.  Blir som å kjøpe en rusten Lada Niva og sette på flunk ny kufanger og blanke felger med oversizede dekk. Jeg var fullstendig klar over dette, men valgte allikevel å gjøre det. Man får liksom et annet forholdt til en slik børse enn noe som er flunk nytt fra butikken.

 

Pris:
Børse 300,-.

Picatinny 870,-.

Stokk 3098,- (kan kjøpes billigere om man leter litt)

Totalt 4268,-.

Så kommer børsemaker i tillegg.


Skal poste fler bilder når den er ferdig gjenget.


 

arch1.jpg

Edited by okris
Skriveleif
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

 

Holder på med akkurat det samme som deg, men jeg har brukt stokken til en M98 først. M98 skled rett nedi, måtte bare file litt mer plass til hevearmen. Men, M67 (original tjukk pipe) gikk ikke rett nedi. Problemet er at når du setter til skruene i underbeslaget presses pipen mot løpskanalen i stokken og det oppstår et spenn. Stokken er såpass myk at den gir etter, men dog ikke såpass at jeg mener det ikke er et problem. Jeg driver i skrivende stund med å fjerne såpass mye i løpskanalen at pipen er fri hele veien, men ser at jeg må forsterke den (glassfiberstav?)i etterkant, da den blir veldig myk. Men, stokken var god til m98. Fikk fine samlinger med den på banen, og den er veldig lett. Fin plass til pussefille og boresnake i grepet på den også. 

Link to comment
Share on other sites

Eppesatan skrev (På 31.12.2021 den 13.27):

Problemet er at når du setter til skruene i underbeslaget presses pipen mot løpskanalen i stokken og det oppstår et spenn. Stokken er såpass myk at den gir etter, men dog ikke såpass at jeg mener det ikke er et problem. Jeg driver i skrivende stund med å fjerne såpass mye i løpskanalen at pipen er fri hele veien, men ser at jeg må forsterke den (glassfiberstav?)i etterkant, da den blir veldig myk. 

Hei!
Beklager sent svar, for lite fritid :)

Før jeg bestilte, ringte jeg Brownells Norge og spurte og fikk kontant svar med en gang at det tykke løpet på M67 gikk fint nedi. 
Når jeg monterte, var jeg allikevel obs på dette (bedre og være føre var) og tok den ut og inn flere ganger for å være 100% sikker på at det ikke ble spenn noe sted. 

For å vise dette, har jeg laget en videosnutt du kan se under. Brukte "papirmetoden" som de viser på en reklamesnutt på nett. Løpet er helt frittliggende med klaring hele veien frem.
(Ups, gikk visst ikke med video her, så jeg la ved noen screenshots fra filmsnutten).

Jeg har en helt vanlig M67 med originalt løp.

Det eneste (som kan) gå i mot løpet, er den variable klossen midt på skjeftet som (kan) skrus opp for å gi støtte til løpet om man ønsker dette. Men den er regulerbar og går ikke imot før man skrur den opp.

Akkurat hva som har skjedd med titt chassis, vet jeg ikke. Kanskje det er feilprodusert? Som jeg nevnte innledningsvis, var det produksjonsfeil med mitt. Irriterende småfeil i støpingen som hadde fått plasten til å ekspandere for mye rundt enkelte huller slik at det som skulle nedi ikke passet i det hele tatt. Det kan jo tenkes at noe slikt har skjedd med din stokk, men høres litt rart ut.

Håper du får det greit til :) 

 

Skjermbilde (585).png

Skjermbilde (587).png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Brasen skrev (9 timer siden):

Hva med Kongsberg-avtrekket på M67… passet det rett ned i Archangelstokken? Eller måtte det tilpasses?

Alt av originale deler gled perfekt på plass uten tilpassing. 

Nå vet jeg ikke om jeg har Mauser- eller Kongsberg-avtrekker. De første M67 kom med det gamle Mauser-avtrekket. Tipper min børse er fra en gang på 80-tallet ut i fra serienummeret å dømme. Vet ikke når Kongsberg-avtrekket kom, men tipper jeg har det. Har ikke studert det særlig.

Uansett er jo Kongsberg-avtrekket laget for å passe i samme geværet som Mauser-avtrekket stod i (de første M67), så jeg regner med de er identiske i utvendig form.

 

Kan i samme sleng nevne at bøylen rundt avtrekket er en integrert del av stokken. Derfor bruker du ikke den originale metallbøylen slik du gjør på enkelte andre universalstokker. 

 

Så enklere stokk å montere finnes ikke. Ingen beddemasse, bare løfte over og skru fast (men som sagt frese opp noen irriterende produksjonsfeil i støpingen).

 

Om du tenker å kjøpe, prøv å finne noen som er billigere enn Brownells.

Husk på at det koster 2000,- + (innkludert den ekstremt dyre skinnen) å få montert Picatinny-skinne hos børsemaker og 800-1000,- for å gjenge for lyddemper.

 

Når stokken koster 3098,- hos Brownells, blir totalprisen høy.

 

Vi snakker om 6000,- i tillegg til prisen av geværet. Kikkert og demper kommer på toppen av dette.

 

Du får ikke pengene igjen ved salg, men om du lager den for å beholde den, får du et sabla greit våpen, om enn noe tungt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da var prosjektet ferdig. Tysk krigsbytte fra ww2, bygget om av Kongsberg våpenfabrikk, pimpet med amerikansk stokk, kinesisk kikkert og dansk lyddemper. Snakk om internasjonal børse.

 

Fikk en legendarisk norsk børsemaker til å montere Picatinny, samt gjenge i 14x1 mm. En stor takk til ham!

Takk også til dere to som solgte meg en fin Sonic 45 lyddemper og Picatinny på Finn! Kikkerten er en Firewolf kjøpt  for å være 10-40x56, men en test på Youtube sier 6-24x56. Uansett - perfekt for en gjerrigknark som meg og mer enn god nok.

 

Bestilte tofot fra Aliexpress, men nå er det plutselig ikke lov å sende slike ut av Kina lengre (kun i plast for softgun). Den ble stoppet to ganger i sikkerhetssjekk på flyplassen. Nå er alle av metall for jaktgevær fjernet fra nettsiden til Ali. Men jeg greier meg uten.

 

Vekten på hele herligheten? Den havner i light- kategorien med stakkarslige 5,9 kg innkludert alt på og fullt magasin. Barnemat for en ekte norsk viking på milelange turer på fjellet.

 

Er jeg fornøyd? Kjempefornøyd, kommer til å få mye glede av denne!

 

received_477074810458953.jpeg

received_504610824426339.jpeg

 

 

 

received_674271183764979.jpeg

Edited by okris
Link to comment
Share on other sites

 

-Jeg driver i skrivende stund med å fjerne såpass mye i løpskanalen at pipen er fri hele veien, men ser at jeg må forsterke den (glassfiberstav?)i etterkant, da den blir veldig myk.-

 

Eg veit att det er en post i mausertråden der en freste ned og støypte inn to rustfrie gjengestenger for og stive av med. Han var fornøgd.

Link to comment
Share on other sites

Kvernhuselva skrev (13 timer siden):

Jeg ser en over også som har skrevet det samme (eller er det du som har to profiler?).
Som nevnt, har jeg ikke dette problemet. Mulig stokken jeg har kjøpt er modifisert i nyere utgaver. Min har i hvert fall god klaring hele veien. Finnes ikke et eneste punkt der løp kommer borti stokken noe sted. Er du helt sikker på at du har stokken til Mauser, eller er den noe annet enn M67/K98 du har?
Jeg kan til og med se ned på/under pipen og se at det er god klaring.

Oppstod forresten et problem jeg glemte å nevne i postene over. Skulle teste på skytebanen, men så klikket den. Viste seg at armen ikke gikk ned den siste mm. og da går ikke tennstiften helt frem. Hadde ikke merket det. Filte ned stokken og da gikk alt som det skulle. Fant flere poster på utenlandske forum om dette. Mange som hadde gjort det samme og ikke skjønte bæret.

 

Link to comment
Share on other sites

Klønete av meg, eg skulle hennvise til det eppesatan sa og komentere det

Så det er godt å sjå att det er fleire enn meg som klønar @okris 😄

 

Men eg har sjølv en k98 som pr. I dag ligger i Archangelskjefte. Kjøpt på tilbud hjå Brownels til omlag tolvhundre kroner dersom eg hugser riktigt for omlag to år siden vill eg tru.. måtte tilpasse bittelitt i nærheten av låsekassa ellers var det ingen problem

 

Det beste med dette skjeftet er oppbevaringsrommet i pistolgrepet der det er plass til øyrepropper og snop

Edited by Kvernhuselva
Link to comment
Share on other sites

Kvernhuselva skrev (15 timer siden):

Eg veit att det er en post i mausertråden der en freste ned og støypte inn to rustfrie gjengestenger for og stive av med. Han var fornøgd.

Fant den

 

Var ikkje særs mykkje kurant info men det kjem fram i komentarane under korleis han gjor det

Edited by Kvernhuselva
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...