Jump to content

Gullkorn fra Våpenjournalen


Locasto

Recommended Posts

Som 15-åring tegnet jeg i januar 1980 abonement med bladet "Våpen", senere Våpenjournalen. Abonnerte til bladets slutt, med etteranskaffelse av årgangene 1977 til 80.

Om ikke daglig, så leser jeg ofte fra den store bunken. I dag har man ubegensede muligheter til info om alt, men Våpenjournalen lever fremdeles hos meg både som kilde til info, like mye som underholdning når det gjelder språk, og ikke minst innhold. I dagens PK-samfunn er det ikke sikkert de hadde gått like under radaren som de gjorde.

 

Når det gjelder gullkorn vil jeg oppfordre alle gamle lesere tilå gjøre det samme som meg, nemlig å legge ut en liten snipp ala mine i denne tråden, for glede til gamle og nye lesere.

 

Tror ikke dette vil være i konflikt med ev. copyrightrettigheter.

 

Jeg starte med to klipp fra nr. 5 1996, omtale av HK V70 og villkatten 300 OAM

 

2021-12-18 13.10.41.jpg

2021-12-18 13.09.13.jpg

  • Like 8
  • Thanks 4
  • Haha 7
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her er noen gullkorn "FRA REDAKTØRENS MASKIN", i nr. 1, 1986:

 

"Er politifolk dummere enn andre? Jeg finner det tvilsomt, skjønt man kan absolutt lure på det enkelte ganger. Akkurat nå tenker jeg på våpenloven, hvor høyere funksjonærer innen politiet flere ganger den siste tiden har krevet innstramminger og nye forbud.

 

Nå sist var det politimester Tore Johnsen i Drammen som fikk meg til å fundere over politifolks generelle plassering på IQ-skalaen. I et intervju i Fremtiden den 13. januar hevder han at det nå må bli registreringsplikt på hagler. Jeg får vel presentere noen sitater fra hans forunderlige vurderinger.

 

"Fordelen ved en slik registreringsplikt er at det gir oss oversikt over hvem som har våpen, en kan unngå at folk som ikke bør ha våpen kommer i besittelse av for eksempel et haglgevær".

  -  -

  -  -

Maken til uintelligent vrøvl skal man  -  nåja, forresten trenger man ikke lete lenge efter maken. Lignende uttalelser ser man både titt og ofte. Men det er nå likevel trist at en mann i Johnsens stilling ikke skjønner bedre. Vurdering av slike forhold hører vel nærmest med til hans arbeidsområde.

  -  -

  -  -

Man får oversikt over hvem som har våpen  -  jaha, og hva så? Hva kan man bruke dette til? I praksis ingenting.

 

En unngår at folk som ikke burde ha våpen klarer å skaffe seg slike.

 

Sier Johnsen.

 

Den var ikke dum.   Eller, det er akkurat det den er.  DUM.

 

I dag har vi registreringsplikt på pistoler, og det har definitivt ikke klart å forhindre at uønskede personer får fingrene i omtrent så mange de vil.

  -  -

  -  -

Når skal det gå opp for politimester Johnsen at forbrytere gir blaffen i registreringsplikt på våpen? De gir blaffen i lover i det hele tatt, det er jo nettopp det som særtegner "yrket" deres!

  -  -

  -  -

Æsj, jeg orker ikke skrive mer om dette tullet! Herr politimester Johnsen burde sette seg litt bedre inn i sakene. For eksempel kunne han jo starte med å lese assisterende politisjef Greenwood's utmerkede undersøkelse om våpenlovens påvirkning på kriminelt våpenbruk i England. Den finnes i bokform, og Justisdepartementet har den i sitt bibliotek. Det vet jeg, for jeg har selv forært den til dem".

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I en annen tråd lovet jeg å innvie kammer-atene i ex-Vesper, redaktør Erik Braathens tanker om "de seriøse skytterne".

 

I Braathens betraktninger om politifolks intelligens kuttet jeg ut deler av innlegget. Tankene om virkningen av "seriøse" skyttere er imidlertid så logisk oppbygd at jeg må skrive av hele innlegget. Det er fra VJ nr. 6, 1984 (ja, nesten 40 år siden, men fortsatt aktuelt!):

 

              "SERIØSE SKYTTERE ER FARLIGE".

 

Det finnes en type våpenfolk som irriterer meg kraftig, og det er "seriøse" skyttere. Det er nå over 20 år siden jeg begynte å delta i pistolkonkurranser, og i alle disse årene har "De Seriøse" (herefter kalt "DS") vært en pest og en plage. Den typen skyting de bedrev var "seriøs" - det var sann og ekte "idrett". Andre skytegrener så de ned på og omtalte hånlig som "tull", "teknisk visvas" eller "cowboyskyting".

 

Denne typen skyttere er neppe mer utbredt nå om dagen enn før, men i våre dager er de adskillig farligere for skytesporten. At de er irriterende er jo for så vidt greit nok, irriterende personer finner man overalt, og av og til er man det selv. Men "DS" er langt mer enn bare irriterende, de er direkte farlige for skytingens fremtid. I gamle dager var skyting en anerkjent og respektert sport; få personer foreslo forbud og hemmende restriksjoner. Nå om dagen er det ganske anderledes; mange ser på skyting som skummelt, og det skal lite til før massemedia og lovgivere skriker opp om forbud, innstramminger, nedleggelser og lignende elendigheter.

 

Det er under slike forhold at "DS" blir skadelige. Hvis det ikke er deres - meget seriøse - skytegren som er utsatt for forbudsforslag, så er de helt med. De nikker fornøyd, eller endog med moralsk indignasjon, og stemmer gladelig for forbudet. I de mer ekstreme tilfellene venter de heller ikke på at noen andre skal komme med forbudstankene - de presenterer dem selv. På denne måten vil skytesporten stå temmelig hjelpeløs overfor angrep, og blir revet i biter litt etter litt.

 

Et av de tristeste eksemplene på "DS" fant jeg for en tid tilbake i Sport, tidsskriftet for Norges Sportshandleres Forbund. I et forsøk på å skape reklame for det nylig etablerte Norsk Våpenråd, som er et underbruk av sportshandlerforbundet, presenterte de i nr. 3 i år et intervju med innehaveren av Kristiansandsbutikken Våpen og Sport - nemlig Olaf Austrud.

 

Austrud presenterte en mengde tanker og ideer om både dette og hint, hvorav jeg er dypt uenig i nesten samtlige. Jeg skal imidlertid begrense meg til ett sitat:

"Forresten - med det samme vi snakker om dette - jeg synes at enkelte former for skyting ikke hører hjemme som idrett. Stridssskyting er helt uforenelig med idrettens prinsipper. Jeg skulle gjerne sett at skyting ble idrett, og ikke en slags militær kulturvariant".

 

Sett overfladisk på, kunne man jo avfeie dette bare som tullprat. Her er det mange misforståelser ute og florerer. For eksempel - hvor har Austrud fårr denne underlige ideen fra; at begrepene "militær" og "idrett" ikke kan høre sammen? Hva med idretter som har sitt utspring i militære aktiviteter? Hva med spydkast, skiskyting, orientering, fekting, osv? Og fremfor alt, hva med Det Frivillige Skyttervesens Kragskyting, som er klart militært basert og som kanskje har flere aktive utøvere enn noen annen idrett i Norge? Er disse idretter mindreverdige? Hvorfor er de det?

 

Nå kunne jeg også bli fornærmet på min egen idretts vegne, og spørre: hvilke av "idrettens prinsipper" er det stridsskytingen bryter med? Hva er det som gjør at stridsskyting ikke er idrett? Og for den saks skyld; hva er egentlig en "militær kulturvariant" for slags merkelig dyr, herr Austrud?

 

Men det er egentlig bagateller. Det som betyr noe, er at det nettopp er slike fraksjonsaktiviteter som ødelegger, nettopp slike "ned med andre skytegrener" type uttalelse som hindrer skytingen i å stå som en samlet, sterk enhet. Og det trenger vi mer enn noen gang.

 

Jeg synes Austruds syn er nedslående, og at han presenterer det offentlig er intet mindre enn uintelligent, men han er ikke på noen måte alene. Våre skytterorganisasjoner tilhører på mange måter "DS'ene", de også. Norges Skytterforbund er ikke interessert i hvordan lovverket innvirker på en vanlig, skyte- eller våpeninteressert borger, men bare hvordan det vil påvirke akkurat deres grener og det de tror er deres interesser. De ser ikke at de hjelper til å undergrave hele grunnlaget for skyting som sport. De sitter passive mens det negative synet på skyting og våpen sprer seg mer og mer i samfunnet.

 

Det Frivillige Skyttervesen mister stadig medlemmer; aktiviteten har ikke bare stagnert, men gått tilbake de siste årene. Hva gjør de med det? Ingenting av verdi, ser det ut til. Ingen nye og artige skytegrener prøves, ingen utradisjonelle aktiviteter som ganske sikkert ville skaffe nytt blod og sette mer fart i det gamle. De tradisjonelle grenene er tilsynelatende perfekte - nye tiltak vil kanskje ikke være "seiøst"?

 

Hagler var sterkt utsatt for angrep for noen år tilbake. Forbud ble foreslått, og lisensplikt innført. I den tiden hadde Norges Jeger- og Fiskerforbund en "merkesak". Det var visst noe om å gå inn for dobbeltvirkende sikring på hagler. Presset på hagler har på ingen måte letnet, og faren for forbud mot halvautomater og lisensplikt for alle hagler er overhengende. NJ&FF har visst en merkesak nå om dagen også. Er det ikke innføringen av obligatorisk jegerprøve det dreier seg om denne gangen, tro?

 

Nei, Austrud er nok i godt selskap. Men jeg vet, efter mange år blant skyttere og jegere, at det store flertallet har et ganske annet syn enn det som kommer frem i organisasjonsstyrene. Problemet er at de sjelden sier ifra, og at de enda sjeldnere har noen interesse av å sitte i styre og stell. Det hadde vært fint om de kunne snu litt på den flisa. Løfte stemmen litt høyere, la seg velge inn i klubbene i første rekke - og senere gjøre seg gjeldende i krets, fyke og forbund.

 

Det nytter ikke bare å håpe på bedre tider og bedre krefter, man må klatre ut av hengekøyen og hjelpe til litt selv også. Og det er slett ikke så vanskelig som mange tror. Jeg kjenner flere som jobber ganske intenst for å forbedre både det ene og det andre om dagen, og en god del av dette arbeidet kommer til å bære frukter. Ikke alle har mulighet til å engasjere seg i særlig grad, men alle kan si tydelig fra at de slutter opp om slagordet: - Nei til "DS".

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 13
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Jegermeistern skrev (På 6.1.2022 den 12.51):

Det finnes en type våpenfolk som irriterer meg kraftig, og det er "seriøse" skyttere. Det er nå over 20 år siden jeg begynte å delta i pistolkonkurranser, og i alle disse årene har "De Seriøse" (herefter kalt "DS") vært en pest og en plage. Den typen skyting de bedrev var "seriøs" - det var sann og ekte "idrett". Andre skytegrener så de ned på og omtalte hånlig som "tull", "teknisk visvas" eller "cowboyskyting".

 

Konkurranseskyting på rundskive med pistol har sitt opphav i Frankrike. Dette ble særlig stort etter den franske revolusjon, og ble ansett som en måte for de som overtok etter adelen å ha "kontroll" på skytevåpen. Adelen i Europa drev i riktig gamle dager med "øst- europeisk" skyting. Men, det beste innen skytetriks fra det gamle ville vesten er bedre enn gammeldags "øst- europeisk" skyting.  

 

"Øst- europeisk" skyting er mest kjent fra gamle tyske manualer fra andre verdenskrig i dag vil jeg anta. Det er historie og bør forbli historie....

 

Kranglingen om hvordan man skal skyte, er i stor grad en pistol ting. Stort sett alle former for rifleskyting fungerer så bra at det er lite krangling.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...