Jump to content

Restaurering/Oppussing av eldre engelsk hagle


300RUM

Recommended Posts

Jeg har i lengre tid vurdert en håndlaget engelsk hagle fra "gamle dager", så da sjansen endelig var til stede så ble en Henry Atkin sideligger handlet inn. Hagla så ok ut men trengte en god del "stell" for å bli i topp stand. Jeg tok kontakt med Nimrod67 (som har flere engelske hagler) for bistand ved kjøpet og råd vedrørende hva som måtte gjøres med hagla. For øyeblikket er hagla hos børsemaker Vågsland for oppussing men det ser ut til at den nå snart er ferdig.

Opprinnelig var den nr. 2 av et par som ble laget rundt 1887-89 av H.Atkin.

Stokken er nå forlenget og venter på ny "engelsk best gun finish", låskassen er pusset og klar for ny flammeherding og løpene/sikteskinne er loddet på nytt klar for brunering.

Så langt stor takk til Nimrod67 for hjelp og børsemaker Vågsland for strålende utført arbeid hittil.

 

Så fort hagla er ferdig så kommer ferdige bilder.

 

_657648820.jpg

Resized_20211117_1139551.jpg

Resized_20211208_095642.jpg

2.jpg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Gamle hagler er interessante, kvalitetshagler er ofte bedre lagd en det meste en får kjøpt i dag. Skyteegenskapene er også gode, de har både cast off og vridning på kolbekappen som gjør dem bedre å skyte med enn en rett staur.

Jeg holder på å reparere kolben på en Cogswell & Harrison Avant Tout fra ca 1895. Den har nydelig damaskløp og er nitro proof originalt. Baskylen er en av de første som ble lagd i stål, og våpenet er nok fra en bra periode hos produsenten. Metallet er i fin stand og det gjør jeg ingenting med. Desverre har noen kappet og formet om kolben samt montert en "rembøyle" som så ut som en stor øyenskrue gravd inn i kolben. Jeg valgte å tilpasse en kolbekappe i nøttetre for å få tilbake lengden. Jeg lurer fremdeles på hvordan jeg skal få tilbake de fine linjene i stokken, da det er pusset ned både på toppen og bunnen bak på kolben og får et snev av svinerygg. Det blir vel til at jeg prøver å få tilbake den rette linjen både på kolberygg og bunn. Hullet etter rembøylen må jeg også finne en måte å reparere om jeg finner en bit nøtt med samme farge.

 

IMG_3107.JPG

IMG_3108.JPG

IMG_3109.JPG

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...