Jump to content

Bevilling for salg av lyddempere?


Tikka-Sporter

Recommended Posts

Sitter her og klør meg litt i hodet vedrørende lite hjelp fra lokalt politikontor, og sprikende meldinger.

 

Kan en nettbutikk fritt selge lyddempere for rifler uten bevilling som våpenforhandler? 

 

Etter muntlig dialog med politiet og etter å ha ventet 3mnd på skriftlig svar fra dem, er jeg like langt. På telefon så ikke juristen hos politiet noen problemer med å importere og selge lyddempere, da dette ikke er en registreringspliktig våpendel. Når jeg da referer til paragraf 34, ble hun plutselig i tvil og skulle gi meg skriftlig tilbakemelding når hun hadde sjekket det mer opp...og det er nå 3mnd siden, etter utallige purringer, sitter jeg fremdeles uten svar.

 

Noen som har vært i samme båt? Noen som vet helt sikkert?

 

 

paragraf 34.Krav om bevillingen og dens omfang

Bevilling til å drive handel med skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon [...]  gis av politimesteren på det sted hvor virksomheten skal drives. Bevillingen omfatter kun skytevåpen, våpendeler og ammunisjon som lovlig kan omsettes i Norge.

Krav om bevilling gjelder også for den som vil drive handel med paintballvåpen, air soft gun, registreringspliktige og ikke-registreringspliktige luft- og fjærvåpen, og lyddempere til registreringspliktige skytevåpen.

Edited by Tikka-Sporter
Link to comment
Share on other sites

Tikka-Sporter skrev (6 timer siden):

 

Krav om bevilling gjelder også for den som vil drive handel med paintballvåpen, air soft gun, registreringspliktige og ikke-registreringspliktige luft- og fjærvåpen, og lyddempere til registreringspliktige skytevåpen.

Svaret er jo gitt.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan begynne med å konstantere at du viser til en paragraf fra en opphevet forskrift som ikke lenger er gjeldende.
På generell basis trenger man løyve for å drive med handel av våpen og våpendeler.

 

Våpenlova §23 1. ledd sier

Quote

Den som skal drive næringsverksemd med skytevåpen, våpendelar eller ammunisjon, må ha løyve frå politiet. Med næringsverksemd etter første punktum meiner ein mellom anna handel, tilverking for sal, reparasjon eller ombygging, utleige eller mekling.

 

Våpenforskrifta §9-1 1. ledd sier

Quote

Den som vil drive handel, mekling eller utleige av skytevåpen, våpendelar og ammunisjon som er underlagt løyve- eller meldeplikt må ha løyve etter dette kapitelet. Eit løyve kan avgrensast til å gjelde for nærare bestemte skytevåpen, våpendelar eller ammunisjon.

 

Når det kommer til lyddempere så er det etter min tolkning ikke noe krav til løyve, men politiet må underrettes om at du tenker å drive handel med varen, som i utgangspunktet er en ikke registreringspliktig våpendel. 

Våpenforskrifta §9-2

Quote

Den som vil drive handel, mekling eller utleige av luft-, gass- eller fjørvåpen, som er laga for å kunne skyte prosjektil med diameter på 4,5 millimeter eller mindre, airsoft våpen, paintballvåpen, samt våpendelar og ammunisjon til slike skytevåpen, må på førehånd sende melding til politiet. Kravet til melding gjeld også for handel, mekling eller utleige av deaktiverte skytevåpen og lyddemparar til løyvepliktige skytevåpen.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

vass skrev (14 timer siden):

Vi kan begynne med å konstantere at du viser til en paragraf fra en opphevet forskrift som ikke lenger er gjeldende.
På generell basis trenger man løyve for å drive med handel av våpen og våpendeler.

 

Våpenlova §23 1. ledd sier

 

Våpenforskrifta §9-1 1. ledd sier

 

Når det kommer til lyddempere så er det etter min tolkning ikke noe krav til løyve, men politiet må underrettes om at du tenker å drive handel med varen, som i utgangspunktet er en ikke registreringspliktig våpendel. 

Våpenforskrifta §9-2

 

Ja har du sett..... Tusen takk @vass der ble jeg jaggu særdeles mange hakk klokere... Den nye forskriften er jo satt igang, å der er ordlyd endret. 

 

Har ventet på svar fra politiet siden september, men nå skal jeg heller vise til forskrift å sende dem en melding om at jeg kommer til å forhandle lyddempere. 

 

Merkelig at politijurist på våpenkontor ikke er sikrere i sin sak spør du meg da men...

Link to comment
Share on other sites

Tikka-Sporter skrev (2 timer siden):

Merkelig at politijurist på våpenkontor ikke er sikrere i sin sak spør du meg da men...

Disse jobber hovedsakelig med strafferettslige spørsmål, ikke forvaltningsmessige som dette. Hadde du spurt noen som jobbet på våpenkontoret, ville du nok fått bedre svar 🙂 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...