Jump to content

9x18 Makarov - .364


okris

Recommended Posts

For en tid tilbake fikk sønnen meg interessert i pistolskyting og jeg ble ganske fort hektet. Som med mange, får man av og til dilla på en pistolmodell - i mitt tilfelle "Makarov". Denne selges under navnet Baikal i Russland (der den produseres på to forskjellige fabrikker) eller andre navn fra lisensierte fabrikker i andre land.

Jeg begynte den lange veien med sikkerhetskurs og deretter aktive treninger for å bane vei for våpentillatelse. I mellomtiden dukket et av de få eksemplarene i Norge opp (46 eller 47 stk. mener jeg å huske i følge politiets våpenkontor) og jeg visste jeg måtte slå til. Jeg kjøpte og betalte pistolen og fikk en våpenforretning til å registrere og oppbevare våpenet lovlig (mot et pent gebyr på to ganger våpenets pris) til min tillatelse foreligger en gang neste år. De trodde sikkert jeg var litt sprø, men det som for de fleste er skrapjern, var for meg gull :)

Makarov kommer i to kaliber, enten 9x18 som er det klassiske kaliberet, eller .380 ACP (9x17 kurz) som har blitt mer vanlig med årene.
Min var registrert som 9x19 Para på våpenkortet til forrige eier som var samler (meget pussig), men dette kaliberet går ikke inn i pistolen og har heller aldri vært brukt på Makaroven. Etter litt undersøkelser, fant jeg ut at det var 9x18 Mak.

Fra før av lader jeg riflepatroner og tenkte å gjøre det samme med 9x18 Mak. Har bestilt die-sett som er på vei i posten. Men så oppdaget jeg at det ikke var så lett å få tak i kuler. Det selges hylser til dette kaliberet i Norge og tennhetter er rimelig standard. Men hvor får jeg kuler? Makarov bruker nemlig større kuler enn andre 9mm patroner. I tommer er det .364 som er 9,25 mm. Hverken Hjemmelading dått no, Brownells eller de fleste kjente butikkene på nett fører dette kaliberet i kuler. Hylser og die-sett har de, men ikke kuler.

Om noen vet hvor jeg får tak i dette, så skriv gjerne et lite svar her. 

Nøyaktige ladedata og kruttype hadde også vært greit om noen har dette.

Kristian

 

9x18.jpg

9x1789.jpg

9x18 tverrsnitt.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Fiocchi har også 9mm. Makarov på produksjonslisten. Der skulle det heller ikke være umulig å få en til å importere. Dersom du avtaler med en importør, ved å fremlegge et våpenkort og betaler et depositum så burde det gå. Skulle jeg gått for Partizan ville jeg bestilt 1000 patroner og 5000 kuler, om det gikk. (Da har du for en god stund, burde ikke koste mer enn å kjøpe nye dekk til bilen pluss felger.)

Har en først valgt et slikt kaliber så har en tråkket seg inn i en komponentfelle (bevisst eller ubevisst).

Det enkleste og forutsigbare er å støpe kuler selv. For snart 20 år siden fikk jeg tak i en eske med 9mm. Makarov, Barnaul produsert, siden jeg er patronsamler. Et annet sted og av et ukjent innfall fra meg fikk jeg kjøpt 10 kuler fra Hjemmelading, disse er produsert av "Berrys" 95 grain .364" Som sagt vi nærmer oss 20 år tilbake i tid. Berrys er vel ute av markedet? Kan være smart å kjøpe en .22 LR pistol til ukentlige treninger og stevner, greit å ha muligheten til å være litt aktiv, og bruke Makarov til felt og litt gøy. 

DSC05255.JPG

 

De blanke patronene er Barnaul, den med MFS bunnstempel er ungarsk. Magyar Löszergyártó Kft., Mátravidéki Fémmüvek, H-332 Sirok, Hungary

DSC05256.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vaquero skrev (På 15.12.2021 den 5.55):

https://www.prvipartizan.com/search_h.php

 

Partizan produserer, jeg har selv bestilt "hard to find"  ammunisjon fra dem gjennom Magne Landrø. Det tar litt tid før de kommer til Norge. Sikkert andre som importerer også. Heller ikke umulig å få kjøpt en bulk med kuler på forespørsel, prøv.  

Hei!
Takk for svar! Skal undersøke der.

Edited by okris
Feil
Link to comment
Share on other sites

Vaquero skrev (På 15.12.2021 den 10.36):

Kan være smart å kjøpe en .22 LR pistol til ukentlige treninger og stevner, greit å ha muligheten til å være litt aktiv, og bruke Makarov til felt og litt gøy. 

 

Ja, jeg skal forhøre meg rundt om noen er villige til å ta inn kuler. Regner med at jeg etter hvert sporer opp noe. Å støpe blir for omstendelig. Har ikke ork til å sitte å støpe to og to små 9mm kuler. Da hadde jeg heller kjøpt ferdige patroner. 

.22 er selvsagt også en nødvendighet. Det blir ikke så mye skyting om man ikke har det kaliberet. Kommer nok til å bli ganske aktiv på stevner, regner jeg med. Synd de ikke lager en Makarov i .22 😁 Det fantes et konverteringssett tidligere i historien, men da var den enkeltskudds. Disse er heller ikke å oppedrive lenger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...