Jump to content

Skytestøtte/stav


starhagle

Recommended Posts

Hei! Skal kjøpe inn jule gave til far da han har ønsket seg skytestav. Men hvilken burde jeg kjøpe? Noen som har noen anbefalinger?. Eneste kravet jeg har er at den må være lett og hendig. Skytestaven kommer til og bli brukt i skogen på rådyrjakt med hund så må være hendig og grei. 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke allverdens erfaring med skytestav, men jeg har hatt to forskjellige i noen sesonger.
Jeg kjøpte først en med kun ett enkelt ben, utgangspunktet var enklest mulig og minst mulig leamikk. Den anbefales ikke.
Nå bruker jeg en med tre bein (kjøpt på xxl), den er ett helt greit hjelpemiddel når det ikke er mulig å legge seg ned med sekken som anlegg. 
Anbefaling:

- kjøp med tre bein og gode justeringsmuligheter

- leggmed ett par esker med treningsammo, slik at han får trent med skytestaven

- tenk ut en måte å montere staven på sekken hans

Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (25 minutter siden):

Heisan. Litt lite info. Er du ute etter ein einfotin? Tofoting. Quad Sticks? Skal han kun skyte frå ståande stilling, eller skal den kunne brukast frå sittande stilling og. Liggande? 

Er usikker på hvor mange ben er best med tanke på stabilitet og at det skal være hendig og greit og ta med seg ut i skogen. Det blir sittende og stående eventuelt 

Link to comment
Share on other sites

Hiver meg på her. Hvilke erfaringer har dere med skytestaver av forskjellig konstruksjon. Fikk tak i en tofot, Primos med trigger tenkt til stående skyting. Har trent noe med den på banen, men klarer ikke å få noe dreis på det. Skyter like bra, om ikke bedre, uten støtte med lang arm.

Link to comment
Share on other sites

 

starhagle skrev (57 minutter siden):

Jeg ser for meg enten en primos tripod eller en monopod, noen som har testet på tripod og monopod? 


Ja, som jeg har skrevet over, jeg har begge deler.
Monopod fungerer ikke for meg.
Min triple er en «primos triggerstick gen II». Jeg har trent med den på banen og jeg har jaktet med den, men jeg foretrekker fortsatt å skyte fra liggende stilling med sekken som anlegg. Fordelen med skytestaven er at man får muligheten til å skyte når det ikke er mulig å ligge. Jeg synes den er fin når jeg poster sittende på stubbe/stein/stol, blir mer stødig og høyere beredskap på våpenet.

Jeg strekker ikke holdet like langt med skytestav som jeg gjør liggende, men jeg synes det er mer stødig en å bruke en trestamme som støtte. 
Sikkert brukerfeil fra min side, men jeg synes det er vanskelig å få ett godt rekylopptak på ståendeskyting med skytestav, og da blir praktisk jaktavstand kortere.

Link to comment
Share on other sites

Klar over at det er julepresang men her trur eg heimalaga fungerar vel så bra. Eg har 3 eller 4 trur eg litt alt etter som bruk. Du tar enkelt og greit to pinnar og surrar saman pluss litt tøy rundt kvar pinne der geværet skal ligga. Deretter tar du eit separat tau og knyt fast til den eine pinnen. Når du skal skyta legg du geværet i klufta og tar tau nr 2 igjennom reim øgla rundt den andre pinnen tilbake igjen og surrar fast. Stødig og fungerer veldig bra

 Litt tynnare pinnar dersom eg skal gå langt, kan ofte lagast på plassen og, men føretrekk og ha med meg.

Link to comment
Share on other sites

Eg har brukt skytestokker ein del dei siste åra. For min del har eg konkludert med at skytestokker med eit bein utgår for min del, eg klarer ikkje å skyte godt nok med dei - eg trenger å kunne skyte relativt godt inntil 150 meter. Det samme gjelder også skytestokker med 2 bein, det blir for urolig til at eg er komfortabel til å bruke dei. 
 

Til postjakt anbefaler eg ein god stokk med 3 bein, men dei er tunge og klumpete, ryggsekk må til for å ha dei med seg. Til bevegelig jakt på rolige dyr bruker eg ein stokk frå Seeland, den har 2 bein som går i bakken, men det går 2 nye bein ut frå dei, slik at ein har støtte både framme og bak. Eg skyter like godt ståande med den stokken, som eg gjere liggende med anlegg. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis kravet er "lett og hendig" så vil jeg som førstevalg foreslå enbent skyte stokk til sittende ev. stående skyting. Skal det skytes på lengre hold enn eks. 100 m. eller mindre mål som rådyr, så kan det være en fordel med tofot. Kan anbefale Primos Trigger Stick. Jeg har 3 stk., men den som blir mest brukt er en enbent til sittende skyting. Skytestokk er et veldig bra hjelpemiddel, men krever litt trening på banen. 

Link to comment
Share on other sites

Når vi først er i gang med å diskutere skytestokk, er det noen som har tips ift hva som fungerer bra for dere når det gjelder skytestilling og trening, eks:

- fremre hånd på forskjeftet eller skytestokken

- oppfølgingsskudd, eksempelvis fra sittende til stående, eller med stor endring i side

- plassering av vogga/stokken på forskjeftet, fremme, bak eller midt på

- beina på stokken samlet eller mest mulig spredt 

- andre lure triks og tips ift skytestokk

Link to comment
Share on other sites

Har en Primos ettbens. Denne ligger alltid i sekken når jeg drar på jakt. God støtte ved spesielt sittende skyting, i stedet for å lene albuen på kneet. 

Eneste negative med denne er at den kan krype litt sammen, skulle gjerne vært mer hold i den. 

For min del handler det om å ha noe som er lite og lett nok til at det blir med ut, i stedet for satt det er stort og solid og ligger i boden...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Decoy tobent skytestokk (se foto, finner ikke modellen på nett) med trinnløs teleskopisk høyderegulering til skytestillinger fra stående til sittende. Den er meget solid og robust, så jeg bruker den også som støtte i bratt og ulendt terreng. Hadde en eldre modell av Primos Trigger Stick (tobent) før, men den tålte vann dårlig. I tillegg sa forhandler at den ikke var beregnet som støtte for annet enn rifla. Jeg har også en enbent variant, men den føler jeg blir for ustødig. Med tobent Decoy skyter jeg like godt stående som liggende på skytebanen, sittende på stolsekken vesentlig bedre.  Trebente skytestokker er etter min oppfatning til posteringsjakt når du ikke skal gå så langt fra bilen.....

20211214_175437.jpg.65984ec15dc49ce34b05c31db69043d1.jpg

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter med fingeren på avtrekkeren på stokken, og hvor jeg plasserer forskjeftet er litt avhengig av terrenget. Hvis stokken blir litt for lang synes jeg det blir stødigst å skrå stokken mot kroppen og ikke fra.. Synes også det blir stødigst å støtte venstrebenet mot den enbente skytestokken. Har ellers ikke opplevd at stokken siger eller synker sammen, det må være en reklamasjonsgrunn. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...