Jump to content

0 moa eller 20 moa sikteskinne?


Brasen

Recommended Posts

På hvilke avstander er det man "begynner å få bruk for" 20 moa sikteskinne? 

 

Jeg har en M67 stående i skapet som skyter godt, og som jeg for moro skyld skal sette på en stokk med tofot og en 6-25 kikkert for å skyte på stål på noe lengre hold. Jeg har pr nå mulighet opp til 500 meter. Men jeg vil også at den skal være mulig å justere inn på 100 meteren.

Jeg har en eldre Vortex Viper 6-25x50 liggende, men vil også ha mulighet til å sette på en 3-12 kikkert f.eks til revejakt. 

Jeg ser at ing. Ragnar Hansen har 0,  20 eller 30 moa sikteskinner tilpasset M67. -Hva er fordeler å ulemper med disse valg av sikteskinner?

Link to comment
Share on other sites

Det finnes vel en tabell til den ammunisjonen du bruker for ønsket lengre avstand. Dvs. hvor mye kula dropper, så ser du om hvor mye siktet ditt skrur seg ned til dette. Hvis ikke, da enten 20 eller 30 moa på låskassa.

 

Så om siktet lar seg skru opp fra feks. 20 og 30 moa baser til treffpunktet på 100 meter.

Edited by Trugetur
Link to comment
Share on other sites

Vortex viper har 190 klikk på den gamle modellen. Dvs ca 95 tilgjengelige til å skru opp,  om ting er som det skal være og 0 moa skinne.

Uten å vite kaliber etc kan jeg nevne at man kommer til 900 ish meter med slapt ladet 6,5x55 med 85 klikk opp. Nedover er sjeldent et problem med 20 moa skinner og jaktkikkert, men der må være 120ish  klikk tilgjengelig i kikkerten for å komme ned. 

20 moa =6mil=60klikk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...