Jump to content

Frakt av våpen i single cab pickupp


Kvernhuselva

Recommended Posts

I en pickupp uten hardtopp er det sjølvsagt uaktuelt og ha våpen i "bagasjerommet" og våpenet blir lagt inn i bilen og lett tilgjengeligt. Dette er for tida ikkje eit problem for meg og sist eg hadde pickupp var den utstyrt med hardtopp, men eg begynte og tenke litt på dette. Vil det rett og slett ikkje vær lovligt og frakte våpen i pickupp?

Link to comment
Share on other sites

Kravet er vel bare at det skal være nedpakket og ikke synlig, og at det ikke skal være lett tilgjengelig. Sett på en liten hengelås på glidelåsen på futteralet eller tilsvarende, så er det ikke lenger lett tilgjengelig. Legg ei jakke eller noe over futteralet, så er det ikke lenger synlig heller. 

 

Og så må ammunisjonen oppbevares adskilt fra våpenet. 

Edited by fleskebacon
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke vanskelig....

 

Sitat

§ 6-7.Krav til transport og sending av skytevåpen og ammunisjon

Den som transporterar skytevåpen på offentleg stad kan ikkje bære skytevåpenet i hylster eller liknande, som er festa til kroppen på ein slik måte at det gjev rask tilkomst til skytevåpenet.

Den som transporterar skytevåpen eller ammunisjon etter våpenlova § 20 i motorvogn skal ha skytevåpen og ammunisjon under forsvarleg tilsyn. Skytevåpen eller ammunisjon som transporterast i motorvogn kan likevel forlatast utan forsvarleg tilsyn når skytevåpen og ammunisjon er pakka og skjult og motorvogna er låst, eller når vital del av skytevåpen er fjerna.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Det er ikke vanskelig....

 

 

 

Ja og det er viktig å forstå at hylster er noe helt annet en futteral. :)

 

 

 

Dere som er bekymret for dette med "lett tilgjengelig", husk at også personer som ikke befinner seg i motorkjøretøy helt lovlig kan bære skytevåpen på offentlig sted til fra jakt/skyting så lenge en følger ovennevnte lov.
Gående, syklende eller på bussen om de så vil.

 

 

Så det skal ganske mye til for å komme inn under den ulovlige "rask tilkomst" dersom du har rifla i futteral, om så i passasjersetet foran fordi du ikke har plass bak.

 

En trenger heller ikke fjerne vital del under transport, kun om en forlater rifla i ulåst bil. Slik jeg forstår det. 

Edited by BaconErGodtNamNamNAm
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt nysgjerrig på hva problemet med å ha våpen på planet (uten hardtop) er? Jeg ser problemet om man skal stoppe noe sted, f.eks. gå inn på en bensinstasjon, men ellers ser jeg ikke utfordringer som ikke kan løses av et godt futteral/koffert, presenning og jekkestropp, men jeg er kanskje i overkant løsningsorientert/underkant problemorientert?

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...