Jump to content

Skifeltskyting DFS


Hjortesson

Recommended Posts

En liten korreksjon: Det er arrangøren som bestemmer om man skal la våpenet ligge på standplass, eller bære det med seg.

 

Skal våpenet ligge, må man jo skyte alle holdene fra en standplass, og det blir ganske vanskelig (umulig) å få til "ukjente hold".

 

I NM bærer derfor seniorklassene våpenet, og man har oftest ei sløyfe av løypa som ikke blir besiktiget før løpet, der man har etpar ukjente (og lange) hold.

 

Ungdomsklassene og V65-73 skyter finfelt, og har våpenet på standplass.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hjortesson skrev (2 minutter siden):

   -   det fort blir dyrt og ekstra bal med bærereimer etc.

 

Børsemaker Kjell G. Larsen i Øyslabø lager bæreseler (som til skiskyting), og ei skinne som den under skjeftet kan enkelt skrus fast på sida av våpenet.

 

"Alf Hanssen Båtkalesjer" i Trondheim laget patronbelter, tilpasset  magasiner for Sauer, og "skiskytter-reimer", og festeanordning på arma, slik som skiskytterne bruker (det må man ha, sjøl om våpenet ligger på standplass). Nå er Alf pensjonist, har solgt firmaet, og flyttet til Osterøy, jeg vet ikke om de som har overtatt, lager patronbelter og reimer.

 

Link to comment
Share on other sites

Hjortesson skrev (53 minutter siden):

Er det noen her inne som har erfaring med å trene og konkurrere i denne øvelsen?

 

Før NM på Oppdal i 2015 trente jeg ganske systematisk. Dvs., arbeids- og føreforhold ute ved kysten gjorde at det ikke ble mye skitrening. De fleste konkurrentene gikk derfor mye fortere på ski enn jeg gjorde.

 

Men jeg trente på "standplassdrill", få reim og våpen på plass, og skyte fort. De som vil se på utviklinga av dette i skiskyting, kan se filmen fra VM på Elverum i 1965, der Olav Jordet m/fl skjøt på ballonger, og sammenligne med Dorothea Wierer og Simon Eder i dag.

 

På Oppdal skjøt vi 3 ganger, og gikk 4 sløyfer i løypa. Flere av komkurrentene tok meg igjen i løypa, men jeg var raskere enn de på standplass, og gikk ut først - for så å bli tatt igjen i løypa, osv. (husk at all tid teller, fra start til mål, inkludert all tida en bruker på standplass). Etter som jeg også skjøt best av samtlige, gikk det jo bra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

"Sprint" er egentlig en ren konkurranse i langrenn eller terrengløp, og burde vært fjernet fra DFS-programmet. Denne "øvelsen" ble laget av daværende leder i "skiskytter-utvalget" i DFS i 1984, da skiskytterne dannet eget forbund, og gikk over til Idrettsforbundet. Grunnen var at man skulle beholde Eirik Kvalfoss og de øvrige skiskytterne under "HV/DFS-paraplyen". Dette har imidlertid skiskytterne klart seg utmerket godt uten.

 

Ekstra ille er "NM skogsløp" på LS, som ikke er "skogsløp MED skyting", men "Vanlig feltskyting OG en terrengtur etterpå". Dette favoriserer de raske løperne, som heller burde konkurrert (med Terese Johaug, Henrik Ingebrigtsen og Didrik Tønset) i NM terrengløp.

 

Opprinnelig hadde "sprinten" inntil 6 skudd pr. skyting (2 skytinger), og kunne minne litt om "Felthurtigskyting".  Først skulle man skyte treff, stående, på en stor sjølanviser (30 cm sirkel) på ca. 100 m hold. Så skulle man skyte treff mot en tilsvarende sjølanviser, liggende, på ca. 200 - 250 m hold. Til slutt skulle man skyte treff på en liten sjølanviser (rekrutt-tønne), liggende, på ca. 100 m hold. "Tidstillegget" var bare den ekstra tida det tok å skyte flere skudd, men fikk man ikke "felt" alle figurene, fikk man 5 min tillegg.

 

Dette ble for komplisert å gjennomføre, særlig hvis det kom inn flere skyttere samtidig på standplass. Og det var ikke alle arrangørene som hadde sjølanvisere. Så man gikk etterhvert over til dagens program, der man først skyter 6 skudd liggende, og så 6 skudd stående (oftest på pappskiver), og får tidstillegg for hver bom.

 

Andre enn "seniorklassene" skyter alt liggende på sprinten.

 

Ofte blir arrangementet forenklet, all skytinga skjer på elektroniske baneskiver, fra standplassen på banen. Gjerne slik at 9+10 er treff på liggende, 7+ er treff på stående, og så får man en liten strafferunde utafor standplassen for hver bom. Lengden på løypa avgjør om det er "sprint" eller "normalprogram". Aller enklest er det å kutte ut "strafferunden", og gi tidstillegg etterpå.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Jegermeistern said:

Ekstra ille er "NM skogsløp" på LS, som ikke er "skogsløp MED skyting", men "Vanlig feltskyting OG en terrengtur etterpå".

Nå har jeg aldri deltatt i DFS skogsløp, men er i utgangspunktet enig i at normalprogrammet ihht. Skytterboka virker litt mindre spennende enn å løpe sløyfe, skyte med høy puls, løpe ...

Link to comment
Share on other sites

Hensikten med disse øvelsene er jo at folk skal vise at de kan skyte, også under fysiske anstrengelser. Det er jo omtrent samme situasjon som når man er på jakt, storoksen kommer i krattet, og adrenalinet pumpes ut i blodårene.

 

Jeg ville hatt normalprogrammene slik som nå, og i stedet for "sprint" ville jeg hatt omtrent det som er "skytterklassen" nå, altså   slik at skytingen teller dobbelt så mye.

 

"NM skogsløp" på LS er jo ei fin anledning til å få mange deltakere, men hvertfall på finfelten blir det "lite vann mellom båtene" etter feltrunden. Det er jo rimelig, når man skyter i full "lærdrakt", har god skytetid, og får anvisning med treffpunkter etter hvert hold. Altså så forskjellig fra skyting under skifelt/skogsløp som man kan få til. Til overmål er det bare 30 sekund tidstillegg for hver bom, i en øvelse (finfelten) der omtrent ingen skyter mindre enn 25 treff. Jeg ville derfor hatt f.eks. 2 minutt for hver bom, og dessuten brukt innertreffene for å få enda mer spredning.

 

Grovfelten på LS er kanskje noe rettere, det har jeg ikke erfaring fra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jegermeistern said:

Hensikten med disse øvelsene er jo at folk skal vise at de kan skyte, også under fysiske anstrengelser.

Ja vil tro det også er relevant i situasjoner som "hovedsponsoren" til DFS er interessert i :)

 

Ellers utmerket informasjon. Jeg vurderer å stille som førstereis i både grovfelt, skifelt og skogsløp i år 😁

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Jegermeistern said:

Jeg ville hatt normalprogrammene slik som nå, og i stedet for "sprint" ville jeg hatt omtrent det som er "skytterklassen" nå, altså   slik at skytingen teller dobbelt så mye.

Er det derfor det heter Skytterklassen?

Edited by Hjortesson
Link to comment
Share on other sites

Hjortesson skrev (46 minutter siden):

Hvordan kan man trene lovlig med våpen i bæresele? Blir våpenbæring for eksempel regnet som "transport" ihht. lov og forskrift så snart man er utenfor skytebanen, med tilhørende påbud om å skjule våpenet?

Jeg har trent litt på løping med AG3/HK416 ifm konkurranser i NROF. Jeg har ringt politiet og fortalt om treningen, og at jeg løper uten sluttstykke. Null problem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...