Jump to content

Liten PSA om "Browning spec" på lyddempergjenger


Ei tohi varjata

Recommended Posts

I dag har jeg vært så heldig å få gleden av å erfare at "neida, det er det samme det" faktisk fort kan vise seg å ikke stemme. "Browning spec" er altså noe fjas en eller annen luring i Browning har funnet på. Kort fortalt; har du ikke fabrikkgjenget Browning, så kjøper du ikke "Browning spec"-gjenget lyddemper.

I mitt forsvar var dette de eneste demperene igjen i butikken, men det viser seg altså at disse gjengene er laget til et fullstendig absurd "trangt" nivå og er fullstendig ubrukelige på vanlige, normale gjenger.

 

!¤#!#%¤

 

Ole 

Link to comment
Share on other sites

@Chiefen.v-2

I dag dreide det seg om A-tec wave carbon, eneste salongdemper i .22 og 1/2"x20 de hadde inne. Litt irritert når jeg blir lovet i butikken at "Browning spec" ikke har noe å si; demperen stopper totalt etter 1/2 tørn på pipa. Veldig lite vitenskapelig måling viser forskjell på 0,35 mm mellom gjenger på demper og rifla. Ringer sjappa og får forklart at joda, Browning spec er mye trangere. Så greit..

 

(og nei, det dreier seg ikke om 1/2x20 vs x28, jeg har testa ;) )

 

Har latt meg fortelle i kveld at dette gjelder alt av Browning-dempere som selges, de er alle gjenget med verktøy levert av Browning Norge/Miroku..? 

 

Hadde dette vært en CMM-4 hadde jeg brukt makt, slipepasta, og stroppetang til driten lot seg skru av og på, men siden wave/wave carbon har ytterrør som er limt? fast så har jeg en gryende mistanke om at ved mer enn "litt" makt vil hele røret løsne, og det gidder jeg ikke finne ut av..

 

Ny og "normal" atec wave carbon er bestilt på nettet, passer ikke denne heller, så gir jeg opp på norske børsemakere og den sykelige trangen til å gjøre alt special special hvor M15x1 H6 blir til 15,25x1,854 P7 klem..

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (10 minutter siden):

Er jo bare å kjøre innom Biltema eller annen sjappe og kjøpe en 1/2 20 gjengetapp og gjenge en opp med normale gjenger.

 

det er helt absurd at dette skal være nødvendig å gjøre til å begynne med. Kjøper jeg en demper i 1/2x20 så skal den for pokker passe på riflene gjenget for 1/2x20.

 

Hvis du kan finne meg én butikk i Haugesund/Karmøy som har gjengetapp i 1/2x20 liggende og slipper inn vanlige dødlige, så blir jeg imponert. Det løser uansett ikke problemet med at demperen er et helsike å holde fast, ytterrøret gir jo 0 tak.

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (29 minutter siden):

Er jo bare å kjøre innom Biltema eller annen sjappe og kjøpe en 1/2 20 gjengetapp og gjenge en opp med normale gjenger.

 

 

Ikke er det vanlig handelsvare og ikke vill det hjelpe..

 

Et gjengesnitt derimot...

 

Helt rett løsning er å levere børsa tilbake med beskjed om å fikse.

 

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (3 minutter siden):

Ikke er det vanlig handelsvare og ikke vill det hjelpe..

 

Et gjengesnitt derimot...

 

Helt rett løsning er å levere børsa tilbake med beskjed om å fikse.

 

Ja, i prinsippet, men problemet er at både pipe #1 og rifle #2 er gjenget hos børsemakeren før jeg kjøpte pipa og rifla.

 

Kroneis til den som kan gjette inni seg hvilken børsemaker det er som har gjenget "tajt så demperen sitter"..

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Biltema altså!

 

 

Børsemakere flest skulket åpenbart de timene på skolen hvor læreren pratet om gjenger og toleranser... Ikke fikk de med seg hvordan gjenger fungerer heller.

 

Nå det er sagt, de jeg vet som har Browning rifler med ferdiggjenget tut har bare kjøpt demper, skrudd på og ikke noe drama.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig burde børsemakere få status som vernet bedrift, de driver jo verksted som om det var år 295 f. kambrium..

Det kan virke som at greia med Browning er at riflene gjenges i nedre ende av skalaen mens "Browning-dempere" lages med veldig trange gjenger.

 

Bestilte som sagt "normal" demper av samme modell på nett, regner med at den passer. Hvis den mot all formodning også skal stoppe etter 3/4 tørn går rifle og pipe rett til ansvarlig børsemaker med beskjed om å gjenge til standard og at jeg er totalt uinteressert i å ha "oversize" gjenger.

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (23 timer siden):

Jeg har det settet, kjøpt nettopp fordi det var eneste lokale kilde til halvtoms tjue gjengetapp. Brukt for å renske opp gjengene på en 3d printet demper til .22, det fungerte helt utmerket. Og så har jeg fått bruk for noen av de andre delene av settet til andre prosjekter, kvaliteten er helt grei.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...