Jump to content

Sivilpistol poeng?


Baldur

Recommended Posts

Hei, finner ikke noe info om dette men lurer på om man får «tellende» stevnepoeng for å delta i L2 og L3 Sivilpistol stevner?

Åltså om disse stevnene teller som stevnepoeng til f,eks erverv av rifle til DSSN?

 

Antar jo at dette er tilfelle siden man kan erverve våpen til bruk i Sivilpistol, men mulig jeg tar feil?

 

Takk for svar

Link to comment
Share on other sites

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av halvautomatiske rifler som nemnt i våpenlova § 5 andre ledd nr. 3, og våpenmagasin til slike rifler med større patronkapasitet enn 10, med dei avgrensingar som følgjer av § 3-1 og § 3-2, til personar som:

1. har gjennomført tryggingsopplæring som vert arrangert av skyttarorganisasjonen,
2. har i minst to år vore medlem i skyttarorganisasjon som har eit godkjent skyteprogram for den omsøkte våpentypen, og
3.

dei siste to åra har gjennomført minst 10 organiserte treningar og minst 10 opne stemner arrangert av skyttarorganisasjonen.

 

Altså er svaret helt klart JA, politiet vil vektlegge et sivilpistol stevne helt likt med et hvilket som annet IPSC stevne når de skal vurdere din søknad opp mot deres løpende krav på 10 stevner siste 24mnd. 

 

Forvirringen her kommer av at forbundet har vedtatt sitt eget karantenekrav som de forlanger at du skal oppfylle en enkelt gang i løpet av livet, her teller de ikke med. 

 

Så svaret avhenger om du har oppfylt forbundets krav fra før, for nå må du altså oppfylle begge. Trolig vil vi se en harmonisering mellom disse kravene, men der er vi altså ikke ennå.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@PeM
Har ikke oppfylt kravene fra forbundet om erverv til rifle nei. Derfor lurte jeg på om deltagelse i Sivilpistol teller på dette da jeg har deltatt på endel L2 og sågar L3 Sivilpistol stevner den siste tiden. Men da virker jo det som om jeg kan se bort i fra disse da. Og det var jo synd.

Link to comment
Share on other sites

Du kan se bortifra dem frem til du oppfyller forbundets krav, men da forbundet bruker "matchpoeng" gjør det mulig for deg å oppfylle forbundets krav før du oppfyller Politiets og da kan du bruke nm sivilpistol som et stevne i søknaden din. Viktig å huske på at level I-IV teller som det samme for politiet om stevnet er åpent, dvs. Åpent for andre enn klubbens medlemmer.

Link to comment
Share on other sites

On 12/6/2021 at 9:45 AM, aps said:

Se tabellen til Vass.

sivilpistol og sivilpistol nm teller kun for gledespoeng. 

 

Bare synd at Norsk Lov ikke er slikt, sivilpistol og steel challenge stevner sanksjonert av forbundet teller i politiets krav til 10 stevner. Det samme gjør Level I matcher åpne for andre enn klubbens medlemmer, viktig å huske på at vi nå har to karantenekrav vi må oppfylle for lang-pang. Det ene er en engangs affære og det andre er løpende.

Link to comment
Share on other sites

Loven definerer åpne stevner, forbundet definerer hva som kvalifiserer til åpne stevner som er godkjent i forbindelse med erverv av rifle. Sivilpistol kvalifiserer ikke. 

 

Jeg vil vel tro at en klubb som godkjenner noe slikt vil stå i fare for å bli ekskludert fra DSSN, selv om lovteksten ikke har en definisjon. Samt at de fleste politidistrikt kjenner til denne regelen også. Uten at jeg skal si dette med absolutt sikkerhet. 

 

Ikke så vanskelig å få to godkjente ordinære L3 på to år, heldigvis. 

Edited by tbdmmw
Link to comment
Share on other sites

Forskriften definerer ikke hva som er åpne stevner, det betyr at det vil være alle åpne stevner frem til vi får presedens eller får det spesifisert i et rundskriv. Likevel står det så klart og tydelig at har vanskelig for å tro på noen vesentlig endring, sivilpistol teller i politets løpende krav til aktivitet for å erverve rifle. For lovtekstens "minst 10 opne stemner arrangert av skyttarorganisasjonen" kan ikke forstås på noen annen måte. 

 

Forbundet kan egentlig kun endre sivilipistol som tellende ved å legge ned grenen, for den er godkjent av politiet. 

 

Likeledes er det verdt å merke seg at Norsk Lov står over forbundet, hva de bestemmer betyr intet utenfor sporten. Så forbundet kan endre sine krav til karantene, det står de fritt til. Men å forsøke å endre innholdet i juridiske begrep innen lovverket er utenfor deres makt, langt utenfor. 

 

Jeg tror du henviser til en avtale forbundet gjorde med POD mens den forrige våpenloven var i kraft og POD kunne endre aktivitetskrav i rundskriv. Nå er dette med åpne stevner og aktivitet flyttet fra rundskriv til forskrift og med det fra POD til Justisdepartementet. Det endrer hele dynamikken i problemstillingen, eksempler på dette er at nå teller ikke et level III stevne mer enn et Level I når det kommer til aktivitet. 

 

Forbundet kan kreve at man oppfyller karantene kravet de har utformet, så det må man gjøre. Er det først gjort så er det kun politiets krav man må forholde seg til.

Edited by PeM
Trykkleif
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@PeM

Trodde det var ett stevne hvert femte år i klassen du har ervervet dssn-rifle til som var politiets nye løpende krav til aktivitet for rifle jeg?

 

Må man samtidig til enhver tid også oppfylle aktivitetskrav om 10 åpne stevner siste 24 måneder?

Edited by Baldur
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Baldur said:

@PeM

Trodde det var ett stevne hvert femte år i klassen du har ervervet dssn-rifle til som var politiets nye løpende krav til aktivitet for rifle jeg?

 

Må man samtidig til enhver tid også oppfylle aktivitetskrav om 10 åpne stevner siste 24 måneder?

 

Det du nevner der er aktivitetskrav for å beholde våpen og magasiner.

Det løpende kravet som ellers nevner er for erverv, i det minste slik det står i lovverket per i dag. Det har, så vidt jeg vet, kommet signaler om at det ikke var intensjonen at det skal være løpende. Vi får se hva som kommer av endringer etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...