Jump to content

Spesialpistol, CZ 75 P-01


all trades, master of none

Recommended Posts

Noen som vet om:

- denne importeres til Norge

- om det er mulig å få den inn under målene til spesialpistol uten å bruke slegge og skjærebrenner

 

Jeg regner med at det er en smal sak å ta av tre mm på skjefteplatene, evt bytte skjefteplater, men jeg er mer usikker på høyden - hvor mye plastikken på magasinbunnen bygger


https://www.czub.cz/en/firearms-and-products-product/cz-75-p-01-o

 

 

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng ift sleidestopper, sikring og magasinutløser. Jeg får ikke 360 visningen på nettsiden til å fungere, hvor mye mer vil du anslå at de stikker ut ift grepet?

Når det gjelder høyden, så ser det ut som om det er endel plast nederst på magasinbunnen, det er vel der den potensielle showstopperen er….

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en CZ SP01 Shadow 2 liggende. Jeg ser sleidestoppen og magasinutløseren ser ganske like ut som denne.

Jeg målte at magasinutløseren stikker ca 4,45mm ut fra rammen.

Sleidestoppen går 4,53mm.

Sikringen på Shadow 2 er ganske mye slankere enn den du ser på så her gir det lite mening for meg å måle.

Det som er helt sikkert er at det er ikke grepet som er den bredeste delen av pistolen, det er uten tvil der sleidestopperen er så det har liten hensikt å høvle noe av grepet.

 

Det er også helt annen magasinbunn så ingen vits å måle den.

Jeg tror du må ha av veldig mye av det magasinet og det snorfestet bak for å ha noe håp om å få dette til.

 

Men kult om det hadde gått.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det blir sikkert en del metallfiling om du skal få den til å passe.

Jeg kjøpte meg en førstegenerasjons Steyr M9 med samme hensikt (101mm pipe, 176mm x 136mm x 30mm), men har ikke fått modifisert den ennå.

Om man ser på målene, så er det egentlig bare en lett forkortelse av magasin og magasinbrønn som behøves. Planen min er å få tak i et Steyr S9-magasin, og så frisere pistolgrepet slik at det passer. (S9 er kun 117mm i høyde). Og plast er nok noe lettere å file enn metall... 
Problemet er at 10 skudds S9-magasiner er relativt sjeldne, men jeg har sporet opp noen i Bulgaria...

 https://en.wikipedia.org/wiki/Steyr_M

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den Steyr'en har en litt annen vinkel på grepet og mye større magasinbunn å ta av. Så du har nok rett i at den er "rimelig enkel" å få modifisert inn i boksen.

Men det med 10-skudds magasin kan jo ikke være noe problem ref bygging av en spesialpistol? I spesialpistol skyter du jo kun 5 skudd.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Bartemannen said:

Den Steyr'en har en litt annen vinkel på grepet og mye større magasinbunn å ta av. Så du har nok rett i at den er "rimelig enkel" å få modifisert inn i boksen.

Men det med 10-skudds magasin kan jo ikke være noe problem ref bygging av en spesialpistol? I spesialpistol skyter du jo kun 5 skudd.

10-skudds magasin er for å få samme høyde på M9 som på S9, altså fra 136mm til 117mm (-19mm). Og forhåpentligvis et penere og mer funksjonelt resultat enn om jeg bare drar frem vinkelsliperen...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (14 timer siden):

Jeg har en CZ SP01 Shadow 2 liggende. Jeg ser sleidestoppen og magasinutløseren ser ganske like ut som denne.

Jeg målte at magasinutløseren stikker ca 4,45mm ut fra rammen.

Sleidestoppen går 4,53mm.

Sikringen på Shadow 2 er ganske mye slankere enn den du ser på så her gir det lite mening for meg å måle.

 

Antar at litt filing på sleidestopper/magutløser/sikring kan få den innenfor på bredde, usikkerheten blir om mag bunnen og snorfestet gir nok i høyden.

 

Noen som vet om den importeres til Norge?

 

@jlovold, Steyr prosjektet virker kult, men jeg har en en Glock 19 til mil felt som jeg har et modifisert magasin til slik at den går i kassa til spesialpistol. Glock og Steyr blir vel mye det samme?
Det våpenet jeg har til spesialpistol er en beretta 71 (22lr) som jeg ikke klarer å bli helt venner med, jeg skyter konsekvent mye dårligere i spesialpistol en jeg gjør i mil felt og revolverfelt, på tross av at jeg har skutt noen tusen skudd mer med berettaén en jeg har med revolveren. 
Min neste spesialpistol skal være maks på siktlinje og vekt, minst mulig plast…og 9mm. 

Edited by all trades, master of none
Link to comment
Share on other sites

Det er Schou AS som er importør for CZ, men de handler ikke direkte med privatpersoner. De er utelukkende distributør.

Jeg kjøpte en annen litt sær CZ i februar 2020. Da tok jeg kontakt med 2alfa.no som gav meg en god pris og skaffet den for meg.

Synes de har vært en veldig grei butikk å forholde seg til. De var ærlige på forhånd og sa at en spesial bestilling kan ta litt tid, men samtidig så liker jeg mye bedre at de sier fra om slikt på forhånd så du vet hva du forholder deg til. Mener det tok 3-4 måneder, men husk at det var også i tiden Corona smalt til for første gang.

Anbefaler deg å ta kontakt med de. Tore Haugli der er utrolig hjelpsom.

 

PS! Hva mener du med kassa i mil.felt? Det er jo ikke noe kasse-krav der?

Link to comment
Share on other sites

@Bartemannen, Takk for nyttig info!
At en evt leveranse tar tid er ikke nødvendigvis ett stort problem siden behandlingstiden på våpensøknader der jeg bor er opp mot 5 mnd. 

Jeg formulerte meg litt klønete ift kassa, det jeg prøvde å si var at jeg bruker en Glock 19 i militærfelt som er moddet til å passe i kassa til spesialpistol.  Har redigert opprinnelig innlegg. 

Link to comment
Share on other sites

Ah, skjønner @all trades, master of none. Greit å kunne bruke samme pistol to steder. Så har du en backup i spesialpistol. Forøvrig kan vel den samme G19 da brukes i Sivilpistol også om du skulle begynne å skyte dynamisk IPSC/DSSN en gang.

 

Lykke til med CZ prosjektet om du kjører videre med det. Artig om du ville delt her om du fikk det til.

Link to comment
Share on other sites

@BartemannenTakker, skal oppdatere ift hva jeg finner ut og evt går for.
Pr nå tenker jeg at jeg er villig til å file på sikring/magutløser/sleidestopper/ringen til pistolsnora, samt bytte/modde sikte og magasin…men å kjøpe et nytt våpen for å begynne å file på ramma/grepet gjør jeg ikke. 
 

IPSC /DSSN er veldig aktuelt, men det blir evt etter at ungene har flyttet ut. Det tar ca 45 minutter å kjøre til nærmeste IPSC /DSSN klubb, mens nsf klubben jeg er medlem i disponerer utebaner noen hundre meter fra kontoret mitt. 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, all trades, master of none said:

 

Antar at litt filing på sleidestopper/magutløser/sikring kan få den innenfor på bredde, usikkerheten blir om mag bunnen og snorfestet gir nok i høyden.

 

Noen som vet om den importeres til Norge?

 

@jlovold, Steyr prosjektet virker kult, men jeg har en en Glock 19 til mil felt som jeg har et modifisert magasin til slik at den går i kassa til spesialpistol. Glock og Steyr blir vel mye det samme?
Det våpenet jeg har til spesialpistol er en beretta 71 (22lr) som jeg ikke klarer å bli helt venner med, jeg skyter konsekvent mye dårligere i spesialpistol en jeg gjør i mil felt og revolverfelt, på tross av at jeg har skutt noen tusen skudd mer med berettaén en jeg har med revolveren. 
Min neste spesialpistol skal være maks på siktlinje og vekt, minst mulig plast…og 9mm. 

Er nok ganske like. Største forskjellen i forhold til Glock er at Steyr har svært lav kjernelinje, og svært kraftig rekylfjær. Og så tar den ikke Glock-magasiner, dessverre.

Jeg hadde egentlig tenkt meg en SIG P365XL, men så at en brukt Steyr M9 (1. eller 2. gen) ville være betydelig rimeligere, og ha bedre vekt, og pipelengde enn P356XL.

Så da ble det en Steyr M9. Jeg har ikke skutt så mye med den, men den virker svært solid og velbygget, og man kan egentlig bare undres over hvorfor de ikke er vanligere...

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, all trades, master of none said:

Hvordan er avtrekket på Steyrén? Har du sammenlignings grunnlag ift Glock?

 

Det er en stund siden jeg skjøt Glock sist, men jeg mener helt klart at avtrekket er bedre på Steyren, med svært lite kryp.

Fant en video som sammenligner: 

 

Link to comment
Share on other sites

@jlovold, Interessant!

Jeg har skutt en del med Glock 17 opp gjennom årene, og jeg har hatt Glock 19 og Glock 27 i noen år, så jeg har blitt sånn halvveis vant med Glock avtrekket.

På min Glock 19 har jeg fått avtrekket litt bedre, når jeg sammenligner det med min Glock 27 er forskjellen stor…men det er fortsatt Glock. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Bartemannen skrev (På 4.12.2021 den 12.24):

 

Lykke til med CZ prosjektet om du kjører videre med det. Artig om du ville delt her om du fikk det til.

Oppdatering på CZ prosjektet, det ble skrinlagt av flere grunner. Lang leveringstid, usikkerhet ift pris, men trolig høyere en jeg var villig til å betale når det var usikkerhet i forhold til om det ville være mulig å få den inn i boksen.

 

Trøstepremien var…..en Glock 43x! Blir trolig ikke å toppe noen lister med den, men mye skyte glede! 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt hvordan dette med den berømte spesialpistolboksen håndheves ved erverv. Gjør Politiet eller forhandler noen kontroll av at kjøpt pistol faktisk har en realistisk mulighet til å gå i boksen? Si at det er snakk om en pistol med gjenget løp som stikker ut og gjør pistolen 200mm lang, men en kan jo kjøpe et ugjenget løp som gjør den kortere. Går det noen grense som noen har hørt om? 🙃

Link to comment
Share on other sites

Egentlig skal selger (ihvertfall forhandler) forvisse seg om at våpenet som selges er det som er omsøkt ervervet og at det oppfyller visse krav. Slik jeg har tolket dette ved salg, så er mindre justeringer (filing av magasinbunn og grep) før den er lovlig helt kosher å selge, men en fullsize 1911 eller noe blir det verre med. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har aldri vært borte i at Politiet har lagt seg opp i slik. Jeg hadde selv en alt for lang S&W mod 17 liggende i sikkert 4-5 år, før jeg fikk fingeren ut og bygget den om til Spesialrevolver slik den var søkt.

 

Når det er sagt @gigafactory, om du kjøper en spesialpistol med litt for langt løp så vil du nok få problemer med å konkurrere med den selv om ikke Politiet sjekker pistolen din. Her sørpå er det slettes ikke uvanlig at eske for spesialpistol og spesialrevolver settes frem i sekretariatet på stevner. Hvert fall om det DM eller KM.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...