Jump to content

Toppjakt 6.5x55 kuler erfaringer


Overkommandoen

Recommended Posts

Det er gode dager for toppjakt og har felt et par allerede, og gleder meg for flere dager i ødemarken alene.

 

Men ser på det å gå over til annen ammunisjon.

 

Har testet scenar 136gr i fjor, og i år så har jeg brukt ELD-M 140gr.

Scenar virket som en ganske grei kule til toppjakt, ble ikke så stort utgangshull...men ELD-M som jeg bruker på langholdskyting har ikke helt de gode egenskapene. Kulen er veldig mjuk og har veldig stor ekspansjon hvis man treffer noen store bein i gåsa/storfugln.

Tok 2 orrhaner i dag(med ELD-M) og kula vomma dyret for meg, men fillene var intakte og fine.

 

Hvilke andre kuler duger til jobben, gjerne med litt høy BC?

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Strikkejeger said:

Har rundt 930ms på ELD-M, så det er nok for raskt for den myke kulen

Med 930 m/s sprenges det nok uansett kule desverre, selv om kula holder sammen. Vertfall min erfaring på rype. 

 

Får du ned farten til nærmere 800 m/s hjelper det mye. FMJ er også fine saker. Men kanskje ikke så stort utvalg i 6,5x55🤔 de fleste vanlige matchkuler er vel HPBT.. 

 

Om du vil beholde farten, så kan det vertfall hjelpe noe å gå over til fmj. 

Link to comment
Share on other sites

Lapua FMJ 100 grs er ei rundneset kule som gir ypperlig presisjon i min Browning A-bolt. Det bør være mulig å lade den ned til rundt 800 m/s, men høy BC har den ikke! Det har derimot 144 grs-kula:

6.5 mm (.264) 4 PL/HL 6014 6.71 .264 S341 6.5 100 FMJ FMJ 0.250  
6.5 mm (.264) 4 PL/HL 6000 6.71 .264 B343 9.3 144 FMJBT FMJ 0.636

 

Link to comment
Share on other sites

Høy BC vill under "normale" toppjaktforhold være av liten betydning. Sitter de i topp er det stort sett vindstille. Jeg har bestandig brukt 50/55 grs kuler i 223 rem. Disse har ikke bra BC. Men fuglene faller. En ELD-M er noe av det minst egnede som finnes om man er interessert i maten. 

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Norma FMJ tidligere, men synes det er en flygende murstein. Og må bruke mye tid i stilling for å finne eksakt klikk til målet. Ved en kule med høy bc så er banen så flat, samt vind avdrift er liten.

Liker veldig godt eld-m for den går veldig bra i rifla (sub 1/4) og er veldig billig, men man kan ikke få en alt i ett...

Ser litt interessant ut den FMJBT

Link to comment
Share on other sites

Strikkejeger skrev (8 minutter siden):

Ved en kule med høy bc så er banen så flat, samt vind avdrift er liten.

Innenfor 200m har BC veldig lite å si:

 

Dersom to kuler på 120gr kule i 800m/s, innskutt på 100m har BC (G1) på hhv. 0.3 og 0.6 (urealistisk høyt

for så lett kule i 6.5mm..) skiller det 1.5cm i kulebane på 200m.. 

 

300m litt mer (7cm), men "flat kulebane" får du av fart på disse holdene.. ikke BC!

 

Strikkejeger skrev (19 minutter siden):

Har brukt Norma FMJ tidligere, men synes det er en flygende murstein.

 Norma sin 120gr FMJ og Eld-M sin 120gr har ikke veldig ulik BC (G1 0.42 vs. 0.48). 

For "veldig bra BC" må du opp i tyngre Eld-M kuler..

 

Dersom du skyter 120gr Norma FMJ (BC 0.42) i 800m/s,  og 147gr Eld-M (BC 0.69) i 800m/s, skiller det (innskutt på 100m) knappe 4 cm på 300m mellom kulene.. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Lapua sin 144gr FMJBT med stort hell, på toppjakt. Denne i rundt 800m/s er gull på tiuren og mer enn bra nok BC

 

Å henge seg opp i mest mulig fart og bc blir egentlig bare teori. I praksis, så er det få klikk som skiller de vanligste kulene ut til 3-400 mtr (120-144gr)

Ekstrem fart, kan på korte hold "sprenge" fuglen, selv om det er ei fmj-kule.

 

Høyest mulig bc er fint det, men har liten betydning før etter 4-500 mtr og utover.

 

Så lenge du har ei innskutt rifle, hvor du har verifisert kulebane på kula du vil bruke, og er fortrolig med å skru noen klikk, så ikke heng deg opp i "flat kulebane". Lek deg litt i en balistikk-app og se hvor lite som skiller vanlige kuler i antall klikk på 0-300 mtr, så skjønner du hva jeg mener.

 

Eld-M er fin til kråke, ikke fugl du tenker å spise. Den er jo omtrent like ekspansjonsvillig som en blyspiss..

Link to comment
Share on other sites

En annen bakdel med "langholdskulene" er sikkerhetsavstanden ved toppjakt. De flyr jo faen meg til "Russland". 

Det våpenet jeg var mest komfortabel med å skyte mot himmelen med var en 17hmr. Om man tar de rette forhåndsreglene så er selvfølgelig sjansen for at noen skal bli truffet av en fallende kule bortimot ikke-eksisterende. Men det er lettere å ha kontroll på ett område på en 2-3 km, kontra 3-5.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lette FMJ-kuler i moderat hastighet fungerer bra på korte hold på store fugler, og på litt lengre hold på mindre fugler.

Med litt tyngre kuler i moderat hastighet, som feks Lapua 144 FMJBT så kan man strekke holdet litt utover området de lette funker.

Jeg bruker denne kula med starthastighet 780m/s, men på litt hold (150m+) på Tiur så må man treffe veldig godt for å være sikker på at den detter.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 123 gr. Sierra MK og Lapua scenar. Begge har fungert helt fint, uten å lage alt for store utgangshull. Jeg har brukt «baneammunisjon» (DFS) som gir ca. 830 m/s i 700mm Blaserpipe (Sauer 200). Får betraktelig lavere utgangshastighet i kort jaktpipe, noe som antakelig gir mindre ødeleggelse. Det er jo bare å skru! Som det skrives tidligere i tråden her, inntil 300 m har det lite å si. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, KapteinTJ said:

Jeg bruker denne kula med starthastighet 780m/s, men på litt hold (150m+) på Tiur så må man treffe veldig godt for å være sikker på at den detter.

 

 Det er forsåvidt sant, men dårlig treff er dårlig treff, med mindre man bruker ammo som sprenger fulgen, er min erfaring. Ved dårlige treff så kan tiuren seile laaaaaangt på stive vinger ja. Bare å ta kompasskurs og sette av dagen til ettersøk da ....Er man heldig finner man den igjen.

 

Kjenner jeg gleder meg litt til Januar her nå, og den årlige turen til Jamtland :)🦅

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sikkerhets aspektet skal man vurdere før man skal krype inn i stilling, selvfølgelig. Hva er bak og hvor lander den ved bom eller hvor kan den lande ved treff.

 

Super XX skrev (15 timer siden):

Kulefallet går jeg ut i fra at en som driver med langholdsskyting håndterer med å skru på siktet. Det tar jo ikke langt tid. Mål og skru. 

Ja men er det er litt på hvilke BDC man vil ha på tårnet og bytte i mellom. Så på noen patroner så har man klikktabellen i hodet og må tenke godt gjennom vindavdrift. enn å ha det rett på tårnet. Så for å treffe nøyaktig hvor man vill så må man ha tunga rett i munnen, det er jo ikke et stort mål og man vil helst unngå treffe brystet, samt et humant skudd. På toppjakt så liker jeg å være 200m + fra dyrene, da er det liten sannsynlighet for at jeg skremmer de bort når jeg sniker meg inn i stilling. Kan sikkert hende de har oppdaget meg og min stilling, men jeg er for lang unna for at de trur jeg er en trussel. Så på de holdene jeg skyter på, så må jeg ha kontroll på banen, og hva vinden gjør på kula. Det er litt begrenset mengde jeg vil bruke på å bli virkelig kjent med kula på skytebanen i forskjellige forhold, når formålet er kun toppjakt. Mens f.eks. eld-m den jeg bruker mest på trening og langhold. Så vet jeg hvordan kula oppfører jeg i alle forhold og hvor mye den drifter i vinden ect.

 

I mitt 6.5 løp så kan jeg dra frem et eks. på scenar l 136 vs eldm 140. På 300m er det 1.5mrad mot 1mrad = 15cm. og den forskjellen er treff eller bom/vådeskudd. 

500m - 196cm - 3.9mrad    600m - 318cm - 5.3mrad - L 136gr

500m - 134cm - 2.8mrad    600m - 216cm - 4.3mrad - M 140gr

Forskjell  62cm                                  102cm 

 

Ikke at jeg jakter på 500m, men 400m har jeg tatt noen på, bare for å poengtere.

 

Og jeg har blandet mellom Norma fmj og jaktmatch, jaktmatch har flyge egenskapene til en murstein i mitt løp.

En kule med høy BC har ikke noe med vind avdrift å gjøre, men de to går litt hånd i hånd. Tyngre kuler har en tendens til å ha bedre bc også vinden tar mindre tak i kulen. Da er det litt lettere å være nøyaktig. Det er et middels område man skal treffe, ikke noe problem å treffe den. Men vil treffe det lille området jeg sikter og dyret skal ha en rask død.

 

Men eldm 140 er jo utsolgt over alt i norden, så blir nok en god stund før jeg får ladet flere av det, så FMJBT ser lovende ut.

Som jeg ser over her så er lapua FMJ / BT en favoritt her. Hvilke hold bruker disse mest på og hvordan er den på kjøtt ødeleggelse når man treffer bryster og hvordan er den på dødelighet på viltet + annen erfaringer dere har lyst å dele

Edited by Strikkejeger
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Strikkejeger said:

kjøtt ødeleggelse når man treffer brystet

 På de holda du snakker om, så blir det hull inn og hull ut, bare å sikte midt i brystet om så er. Om man skyter fuglen med inngang rygg/utgang bryst kan det bli litt mere graps ved treff i større bein, men fullt spiselig. Jeg har kun gode erfaringer, men skyter sjelden over 250 mtr hold. Noen har det blitt opp mot/nærme 300, men yderst få. De datt de også. Jeg liker utfordringen med å snike meg innpå, heller enn å skyte på 300+. Opp til 200 mtr er perfekt hold synes jeg. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tok to stk i går på 200-250m med ELD-m, orrhanen ble vommet på det på 250m, men fillene var fine. Traff et sterkt bein som forårsaket at litt for mye energi overføring i dyret. Så eneste av organer som var igjen var 3cm av ende tarmen. Men har hatt gode inngangs hull og utgangshull på den kulen også, men dette var ikke et av de. Og ser at den er for mjuk kule til toppjakt, så den blir nok rev og LH kule bare.

200-225m er jeg enig i er et perfekt hold,

Edited by Strikkejeger
Link to comment
Share on other sites

Strikkejeger skrev (3 timer siden):

I mitt 6.5 løp så kan jeg dra frem et eks. på scenar l 136 vs eldm 140. På 300m er det 1.5mrad mot 1mrad = 15cm. og den forskjellen er treff eller bom/vådeskudd. 

500m - 196cm - 3.9mrad    600m - 318cm - 5.3mrad - L 136gr

500m - 134cm - 2.8mrad    600m - 216cm - 4.3mrad - M 140gr

Forskjell  62cm                                  102cm 

 

Her er det forskjellig fart på kula som gjør forskjellen.. ikke BC!

 

Ser du skriver at du får 930m/s med Eld M (140gr) som du bruker mye..

Strikkejeger skrev (21 timer siden):

Har rundt 930ms på ELD-M, så det er nok for raskt for den myke kulen

 

Er du sikker på at dette stemmer? I så fall er du godt oppe (og forbi?) 6.5-284 med hete magnumladninger..

 

I ei vanlig jaktrifle med 55-60cm løp, er vel dette sånn ca 100m/s+++ over hva som er mulig i 6.5x55..

700mm Sauer pipe, ladet til maks ligger vel V0 på 850m/s +- alt etter som..?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (6 timer siden):

 

Her er det forskjellig fart på kula som gjør forskjellen.. ikke BC!

 

Ser du skriver at du får 930m/s med Eld M (140gr) som du bruker mye..

 

Er du sikker på at dette stemmer? I så fall er du godt oppe (og forbi?) 6.5-284 med hete magnumladninger..

 

I ei vanlig jaktrifle med 55-60cm løp, er vel dette sånn ca 100m/s+++ over hva som er mulig i 6.5x55..

700mm Sauer pipe, ladet til maks ligger vel V0 på 850m/s +- alt etter som..?

Ja det er hastighet forskjell og rundt 12cm i høyde forskjell på 100m. Vet godt hva BC er...

 

Ikke testet med kronograf på ELD-M, men har verifisert kulebanen til 1200m og stemmer på flekken og har fått hastigheten gjennom applied balistic. 44.5gr n-19 0.5gr fra maks, men samler på under 6mm på 100m.

Bruker 60cm løp og har demper, demperen legger på 35ms(verifisert). Hvorfor den er å rask vet ikke jeg, men den er nå det etter klikktabellen

Link to comment
Share on other sites

Strikkejeger skrev (6 minutter siden):

Ja det er hastighet forskjell og rundt 12cm i høyde forskjell på 100m. Vet godt hva BC er...

 

Ikke tenk så mye på BC- med 6.5x55 og 120gr+ kuler er det ikke noe betydning på "normal" jakt>300m.  

 

Strikkejeger skrev (14 minutter siden):

44.5gr n-19 0

Ok, da er du veldig langt unna 930m/s i 60cm løp med 140gr Eld M..

Noe er feil i utregningen din. 

Sannsynligvis er du litt over 800m/s i fart- tipper mellom 810 og 830m/s.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Fult klar over det, men liker å teste ammunisjonen jeg bruker på jakt på lange hold. for deretter å mestre de på kortere hold hvor man har god margin med sine ferdigheter for hva man kan prestere og garantere.

Det er jo digg å ha en rask kule, lite vind av drift og ok BC, fremfor en murstein. Jaktmatch vs eld mitt løp på 200 er 5klikk i forskjell.

Hvis man er heldig på toppjakt så kan man få flere skuddsjanser i en flokk, for litt siden. Tok fugl nr1 og 60m lengre bak var fugl nr 2. .194m og 250m, forlegger 2klikk raskt i tårnet så ble det to fugler. Mens en kule som jaktmatch så har jeg måtte forlagt mer rundt 6klikk. Og man har ikke mange sekunder i slike øyeblikk, så det er lettere med kuler som flyr god. Har man en kule med laver bc så vil kulen tape hastighet raskere og falle mer, enn en med bedre bc. På slike hold så er det jo ikke alt for stor forskjell, men jeg liker å være litt nazi på det med kulefall og ha god kontroll på det. Samme kan f.eks. se på elgjakt, skyter på elgen på 150m, men den løper bort og man må da skyte på nytt og elgen kan ha kommet til en avstand på 250m. Så vil stresset og blodpumpa redusere handlekraften din og hva man kan prestere mye, så med en VLD kule så vil fallet være mindre enn med en oryx f.eks.. Og i stresset hete så kan man fort gå i muskelminne å sikte midt i, så skudd nr2 kan gi en god effekt eller en dårlig. Men det er for å dra det virkelig på spissen.

Men kuler handler jo om hva man skal bruke det til, hvis man kun skal skyte til maks 200m så kunne en oryx fungert. Kuler har forskjellige egenskaper, både ytre og indreballetsikken. For denne jaktformen så har jeg sett noen ganger nå at ELD-M har mye energi overføring i viltet, så trur jeg pensjonerer den til trening og rev/kråke.

 

Har verifisert dataen nøye og sjekket flere ganger i appen, og kalibrert med flere hold som er langt unna og nært. AB kommer frem til det tallet. Men skal teste med magnetospeed til uka, når den kommer i posten en gang.

Link to comment
Share on other sites

1. Farten på 140gr kula med den ladninga er 100m/s+- off.. ikke sjans i havet om du er nær 900m/s.. ikke 850m/s heller.. 

 

2. De BC greiene du snakker om gir null mening på holdene du snakker om.. Her blander du enten inn forskjellig ladet ammunisjon, eller så har du mistolket noen formler.. 

 

3. Om du tror BC skal utgjøre en forskjell på oppfølgingskuddet på 250m så må du definitivt revurdere det du holder på med.. Og ei VLD/Eld-X/A-max- kule etc. er ikke nødvendigvis ei veldig god kule på disse holdene på elg.. Treffer du bog/store bein kan den gå i oppløsning og gi dårlig penetrasjon..

Jeg hadde foretrukket Oryxen som du nevner, eller en AB/bonda blykule- BC'en spiller jo som sagt null og nada rolle her under 300m.. 

Strikkejeger skrev (14 minutter siden):

ELD-M har mye energi overføring i viltet

4. Dette stemmer ikke.. Ei kule dreper ikke ved å "legge igjen energi" i målet- Sårkanalen dreper, enten ved utblødning, eller at den ødelegger sentralnervesystemet(hjernen). Fuglen "detter" ofte rett ned ved rifleskudd pga. treff i bein som gir svingninger mot rygg/nervebaner slik at den svimer av. Så blør den i hjel av sårkanalen stort sett... Eld-M er ei kule med tynn mantel som ekspanderer raskt(og noe ukontrollert) til stor diameter, og går ofte i oppløsning. Kort oppsummert (terminalballistikk er komplekst) blir det mer graps.. Jeg har skutt sel med broren Eld-X, og mye rart med fetteren V-max.. når farta er lik oppfører de seg ikke veldig ulikt..

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Orker ikke å kverulere om bc fart og blabla, virker som du leser det du vil lese. Uansett vi begge enige med små variasjoner.

Men mest sannsynlig har du rett på Vo, men skal se på det med kronograf.

 

Men nr4, patofysiologi og akuttmedisin er noe jeg har studert og jobber med...

Du har ikke 100% feil, men makan til synsing.

 

Ja du har rett hypovolemisk sjokk som fører til BT fall er rett, men for at det skal se må det tilføres energi i kroppen. Når kulen skjærer gjennom vevet så har den en mengde kinetisk energi som blir overført til vevet. Og hastighet og egenskaper kulen har på terminalbalestikken avgjør hvor mye skade den gjør.

 

Den med svigninger er totalt feil, er så langt  bak mål at det ikke kan stadfestet i fagfeltet en gang!!!!!

 

Det som er snakk om da er hydrodynamisk sjokk, "trykkbølgen" som beveger seg gjennom vevet sprenger kapillærer og flytter på væske i vevet og kar blir ødelagt som fører til et momentant og akutt BT fall, som får hjernen til å "besvime" som du sier. treffer man sentralnervesystemet som ryggmargen, så kutter man kontakten. Slik at dyret blir lam fra der og nedover. Så kommer det litt an på hvor man treffer, treffer man i nakken så dør dyret innen sekunder etter hjertet stopper å få sympatisk og parsympatisk nervestimuli fra hjernen. Også kalt nevrogent sjokk!.

 

Som du sier ELD_M tynnmantel og ekspansjon er helt riktig, mye energi overføring i vevet som ødelegger kar/kapillærer som fører til mye blodtap og BT fall. Det man ser med slike kuler har en stor diameter på den midlertidige sårkanalen, og da blir det et sinnsykt høyt trykk særlig i kapillærer å mindre kar som får de til å sprenge og blod blir presset ut i vevet.(blodslått kan man ofte se som tegn på det) .Men mye av dette kommer an på hvor raskt og hvor sårkanalen og den midlertidige oppstår, for hva den gjør skade på.

Rein kjøttskade er ikke en skade som er akutt farlig for vitalia, men skader man større vener/arterier så er det snakk om blodtap, som fører til BT fall som da blir til sirkulasjonssvikt.

Er ikke mye forskjell mellom broren og m og v max, de har ganske like egenskaper. M og X er jo hovedforskjellen at X har en "låsering" som prøver å holde mantelen og blykjernen sammen, som kan føre til mer rest vekt til X fremfor M.

 

Men vi legger den dau, og går tilbake til hva denne tråden handler om.

Erfarings utveksling av kuler til toppjakt, gode og dårlige. 

Så får du ha en god helg!!!

Edited by Strikkejeger
Link to comment
Share on other sites

Var en tur i skogen i dag. Kompisen har 6,5x55. Brukte Norma jaktmatch 7,8 gram, som han hadde blitt anbefalt i butikk. Han fikk en orrhane på 187 meters hold. Den ble nesten vrengt. Voldsomt utgangshull og tarmer i alle retninger. Stygt syn. Trodde ikke denne kula skulle være så fæl. Hva kan fungere bedre enn denne i ferdigladet da? Veldig tynn erfaring, selvsagt, og kanskje det var tilfeldig, men det er jo kjedelig om dette er vanlig virkning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ko-stens skrev (13 minutter siden):

Var en tur i skogen i dag. Kompisen har 6,5x55. Brukte Norma jaktmatch 7,8 gram, som han hadde blitt anbefalt i butikk. Han fikk en orrhane på 187 meters hold. Den ble nesten vrengt. Voldsomt utgangshull og tarmer i alle retninger. Stygt syn. Trodde ikke denne kula skulle være så fæl. Hva kan fungere bedre enn denne i ferdigladet da? Veldig tynn erfaring, selvsagt, og kanskje det var tilfeldig, men det er jo kjedelig om dette er vanlig virkning.

Uheldig treff i bein sannsynligvis med påfølgende splintring vil jeg tro.. Den kula fungerer i likhet med andre helmantler fint på fugl så lenge farten ikke blir for høy.. 

Link to comment
Share on other sites

ko-stens skrev (2 timer siden):

Var en tur i skogen i dag. Kompisen har 6,5x55. Brukte Norma jaktmatch 7,8 gram, som han hadde blitt anbefalt i butikk. Han fikk en orrhane på 187 meters hold. Den ble nesten vrengt. Voldsomt utgangshull og tarmer i alle retninger. Stygt syn. Trodde ikke denne kula skulle være så fæl. Hva kan fungere bedre enn denne i ferdigladet da? Veldig tynn erfaring, selvsagt, og kanskje det var tilfeldig, men det er jo kjedelig om dette er vanlig virkning.

Kan være et uheldig tilfelle, har bare hatt gode erfaringer med kulen jeg det. Kan være splint effekten når man treffer et "stort" bein ved inngangshullet. 

Link to comment
Share on other sites

ko-stens skrev (3 timer siden):

Var en tur i skogen i dag. Kompisen har 6,5x55. Brukte Norma jaktmatch 7,8 gram, som han hadde blitt anbefalt i butikk. Han fikk en orrhane på 187 meters hold. Den ble nesten vrengt. Voldsomt utgangshull og tarmer i alle retninger. Stygt syn. Trodde ikke denne kula skulle være så fæl. Hva kan fungere bedre enn denne i ferdigladet da? Veldig tynn erfaring, selvsagt, og kanskje det var tilfeldig, men det er jo kjedelig om dette er vanlig virkning.

 

 

Norma Trainer.. den er billigere også.. bruker den i både 6,5x55 og 308 på fugl..

Link to comment
Share on other sites

Strikkejeger skrev (5 timer siden):

Orker ikke å kverulere om bc fart og blabla, vi begge enige med små variasjoner.

Men mest sannsynlig har du rett på Vo, men skal se på det med kronograf.

Du skyter jo langhold og fugl på 400m+ så dette burde du jo strengt tatt ha kål på..

I tillegg estimerer du V0 med rundt 100m/s for mye.. når du lader selv bør du jo absolutt vite sånn ca hvor i hastighetsregisteret du ligger..

Strikkejeger skrev (5 timer siden):

Den med svigninger er totalt feil!!!!! Det som er snakk om da er hydrodynamisksjokk, "trykkbølgen" som beveger seg gjennom vevet sprenger kapillærer og flytter på væske i vevet og kar blir ødelagt som fører til et momentant og akutt BT fall, som får hjernen til å "besvime" som du sier.

"Hydrodynamisk sjokk" er en hypotese som stort sett har blitt motbevist og ikke brukes i terminalballistikk. Om noe så er det to forskjellige effekter du snakker om i samme setning; trykk og sjokk. Dersom du (gud forby) må fjerne gallestein, brukes det sjokkbølger(lydbølger- same same) som er flere ganger kraftigere enn ett jaktprosjektil produserer- uten å skade omkringliggende vev i særlig grad. Trykkbølgen derimot forårsaker kavitasjon foran prosjektilet (størrelsen avhenger av fart og diameter på ekspandert prosjektil) og bak (midlertidig kavitasjon- se det store hulrommet som oppstår i det ei kule i høy fart ekspanderer gjennom ei gelatinblokk). @SteinarBM forklarer dette bra (bedre enn meg). Det er mange tråder med diskusjoner rundt kavitasjon, hastighet, inntrengningsdybde og sårkanal knyttet til prosjektilet. @Per-S er litt i motsatt ende her og mener det er stort sett tverrsnittsbelastning og ekspandert diameter som virker inn her på sårkanalen (korriger meg her dersom det er feil).  Når dyr som klapper sammen i smellen, (ref; rett ned) er det fordi sentralnervesystemet blir påvirket- enten ved treff i store bein hvor svingningene forplanter seg opp til ryggnerven og dyret besvimer, eller ved direkte treff i deler av sentralnervesystemet (ryggraden er en del av det). Jeg (og sannsynligvis flere her inne) har skutt dyr som har tilsynelatende har gått rett ned i det kula traff, for så å (flere sekunder senere) reist seg og løpe av gårde. Dette er etter treff i ryggrad som ikke ødelegger ryggnerven- kun knaster bein. 

Blodtrykksfall pga. kulehullet dreper ikke "i sekundet"- det tar flere sekunder (gitt adrenalin og dyr i flukt kan det ta mange sekunder). 

Strikkejeger skrev (7 timer siden):

treffer man i nakken så dør dyret innen sekunder etter hjertet stopper å få sympatisk og parsympatisk nervestimuli fra hjernen. Også kalt nevrogentsjokk!.

Dette er heller ikke riktig; Ved treff høyt i nakken eller rygg(forutsetter ødelagt ryggnerve), så inntreffer døden stort sett alltid pga. ånderettsnød- ikke hjertestans. 

 

Strikkejeger skrev (7 timer siden):

Men nr4, patofysiologi og akuttmedisin er noe jeg har studert og jobber med...

Det er ikke meningen å være belærende eller hakke ned på deg her, men det er en del skivebom fra begynnelsen på ting som burde være opplagt for en langholdskytter som du sier du er. Når du så følger opp med en "eksperttittel" og utsagn som ikke henger helt på greip, så blir det kanskje litt krast tilbake. 

Jeg er helt enig om å holde dette til kulevalg til fugl, men du dro dette litt ut til siden med BC og energi så jeg beit på ;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (20 minutter siden):

Ved treff høyt i nakken eller rygg(forutsetter ødelagt ryggnerve), så inntreffer døden stort sett alltid pga. ånderettsnød- ikke hjertestans. 

.. litt upresist av meg- ved treff høyt i nakken klipper man jo ofte noen av arteriene- da dør de av blodtrykksfall før ånderettsnød. 

Link to comment
Share on other sites

Ref; kulevalg til fugl ville jeg holdt meg til helmantel.

Har (flere ganger-ikke alltid) opplevd ekspansjon med harde kuler som ttsx/gmx og a-frame i fugl (dette er dog ved V0=900m/s+). 

Hadde en periode ett håp om å bruke ttsx/lrx kuler på fugl med lik ladning som til firbeinte, men de er styggere med slaktet enn helmantel. Skutt to fugl med GMX som var ganske fine (denne er hardere enn ttsx/a-frame), men fikk også en som ikke var bra. 

Link to comment
Share on other sites

Et lite sidespor her,,, har skutt endel orrhaner og tiur med 22-250 Sako speedhead, og Norma jaktmatch. Dette er jo helmantel.  Kun en ødelagt orrhane ved ett tilfelle, på 20m avstand og "tumbling" etter furukvister.. 

Har inntrykk av at ekspanderende kuler ved moderat hastighet er "værre" enn fmj i 1150 m/s.  🤔

Link to comment
Share on other sites

Jeg har "sprengt" rype med 50grs fmj i 22-250 i ca 1050 m/s og med 168 grs Nosler AccuBond Longrange i .308 i ca 750 m/s. Og jeg kan nok være enig i at den som fikk accubonden var betydelig mer sprengt enn den som fikk fmj'en. (merk at dette kun har blitt testa en gang i begge tilfeller, så grunnlaget er tynt) 

Link to comment
Share on other sites

Strikkejeger skrev (På 3.12.2021 den 11.18):

En kule med høy BC har ikke noe med vind avdrift å gjøre,

Feil, BC har alt å si for vindavdrift, dette er flere hundre år gammel kunnskap, les ballistikk til du finner en franskmann som  beskrev dette.

 

Strikkejeger skrev (På 3.12.2021 den 11.18):

vinden tar mindre tak i kulen

Feil, vinden tar ikke tak i kulen, gå ut en vindfull dag å slipp en kule ned 10 m og se hvor mye vinden tar tak og flytter kulen.

Strikkejeger skrev (På 3.12.2021 den 23.31):

ELD-M har mye energi overføring i viltet,

Som Ospa har påpekt er dette helt uvesentlig.

 

Strikkejeger skrev (På 4.12.2021 den 15.30):

Det som er snakk om da er hydrodynamisk sjokk, "trykkbølgen"

Det finnes ikke noe hydrodynamisk sjokk fra treff av håndvåpenammunisjon. Kulen har maks ca halvparten av lydhastigheten i vev og kan derfor ikke lage noen trykkbølge. Det som skjer er at kulen må ha plass og dytter vevet til siden. Hastighet og kuleform avgjør hastigheten vevet flyttes med og kan gi en  kavitasjonseffekt som danner en midlertidig hulrom rundt sårkanalen. Da kan kulen skade vev som ikke er direkte ødelagt av kulen. Disse vevskadene har ingen betydning for umiddelbar død, det er kun direkte avrevne blodårer som fører til umiddelbart blodtrykksfall og umiddelbar død. Hvor kulen treffer avgjør hvor mange blodårer som rives av og hvor fort dyret forblør.  Lengde på permanent sårkanal er da en parameter.

 

Ja Ospa, jeg står på at det er diameter (egentlig innvendig areal) og lengde på den permanente sårkanalen som har evne til raskt å avlive et dyr. Kulevekten er her avgjørende for hvor lang sårkanalen blir med en gitt diameter. Sjokkeffekt med ulike navn som hydrostatisk sjokk eller hydrodynamisk  finnes ikke, det er forsøk på å lage teorier for noe man ikke forstår, og så avslører man at man heller ikke forstår fysikk.

Ved ryggtakkskudd eller andre treff i bein nær ryggsøylen kan man få en lammelse av dyret selv om nervene ikke er truffet, da kan dyret livne til og forsvinne om det ikke har skader som gir nok blødning. Om dette kalles vibrasjon eller slag er uvesentlig.

Det finnes en teori om en form for "sjokkeffekt" som er beskrevet i Kevin Robertsons bok, jeg vet ikke helt om jeg tror på den.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bra dere korrigerer meg på små feil, bra med konstruktiv kritkk.

Har fortsatt praten i mld til ospa. Slik at det ikke blir så side forflytning i denne tråden. Og vil avslutte dette, vi tre snakker rundt hverandre hvis dere ikke har lagt merke til det.

 

Vi holder praten til kuler i 6.5 i formål toppjakt.

 

Så de som er nevnt er: 

 

Lapua FMJ

Lapua FMJBT

Lapua Scenar

Norma jaktmatch

Hornady Eld-m.

 

Det de fleste er ser ut til å trekke i favør, så langt er L FMJ/FMJBT 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...