Jump to content

Hvilket kaliber skal jeg velge?


Magelius

Recommended Posts

Heyo!
Tenker å kjøpe meg et kombivåpen som primært vil bli brukt på rådyr da de ofte kommer litt tett på og fort når jeg har rifla, og for langt unna når jeg har hagla.
Jeg har 6,5x55 rifle (veldig fornøyd med kaliberet) som jeg bruker på elg og nedover, så vet ikke om det er nødvendig med noe grovt - selv om det ikke er en ulempe med store kuler.
Ser det ligger ute en del .222, men leser også at 7x57r er et vanlig kaliber.

Mistenker at .222 ammo er minst like vanskelig å få tak i som 7x57R.

Er det noen åpenbare kaliber jeg bør gå for/unngå? Har lett litt på forumet, men er ofte gamle tråder eller litt andre spm som blir stilt.

Jeg har rifle til storvilt
Jeg har hagle til småvilt

 

Hva bør jeg gå for?

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Magelius said:

minst like vanskelig å få tak i som 7x57R.

7x57R er ikke vanskelig å få tak i:

https://www.xxl.no/norma-norma-7x57r-9-7g-helmantel-rifleammunisjon/p/1079097_1_style

https://www.jaktogfriluft.no/geco-7x57-r-tm-107g-geco-20pk

https://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/riflepatroner/7x57-r/7x57r-fmj-s-b-fmj-140grs

Og det er mer, om en leiter.

Jeg lader selv, men om jeg skulle ha behov for ei pakke fabrikk i 7x57R, så har den lokale sjappa alltids noe liggende.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ville gått for 7x57R i en kombi:

- Greit utvalg av ammunisjon

- Duger til alt hjortevilt- da får du også ei reserverifle dersom noe skulle skje med den andre 

- Relativt lite rekyl

-7x57r er en kragepatron- fordel i brekkvåpen med utdrager for lettere ekstraksjon av hylsa 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

znopi skrev (53 minutter siden):

7x57R er ikke vanskelig å få tak i:

 

Ja, finner dem på nett jeg også. Har en på jaktlaget som har 7x57R, han sliter med å få tak i ammo på intersport og g-sport her på staden (vi liker å handle lokalt).
Internett har nok tilgjengelig ammo ja.
Blir nok å starte med hjemmelading når jeg er ferdig som student, har en kompis som har begynt å produsere prosjektiler som virker lovende (Atomic 29).

Takk for tips 8)

Link to comment
Share on other sites

@Magelius, hvorfor er dere så glad i å handle lokalt hvis det er vanskelig for de lokale forhandlerne å skaffe det dere ønsker å kjøpe? Dette handler ikke om annet enn at de lokale forhandlerne ikke gidder å bestille inn det du trenger. Dårlig kundeservice mao. Ikke gidd å bruk tid på de, kjøp heller der du trenger på nett.

Link to comment
Share on other sites

Vapenskjold skrev (9 timer siden):

Jeg har hatt kombi i 12/6,5x55 i snart 25 år. Alt fungerer som det skal. Helt topp til rådyrjakt. Lett å få tak i ammo, som jeg også bruker i rifla med samme kaliber. 

Ja, har hatt lyst på 6,5x55 jeg også, da jeg er fornøyd med rifla.
Han med 7x57r på jaktlaget sverger til Rand patron, men jeg ser ikke helt utfordringen.
Jeg startet også en ny tråd siden jeg fant ut at den gamle BRNO haglen i skapet kan påmonteres kombiløp - tror ikke de har produsert i 6,5x55 :( vi får se hva jeg får tak i først tenker jeg (og billigst) :)

Link to comment
Share on other sites

Magelius skrev (26 minutter siden):

jeg ser ikke helt utfordringen.

Det er ikke sikkert det er noen utfordring heller. De fleste kombier med patroner uten krage(R) fungerer vel helt greit, men muligheten for plunder med ekstraksjon/omlading er nok større enn med en kragepatron.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Magelius skrev (31 minutter siden):

Han med 7x57r på jaktlaget sverger til Rand patron, men jeg ser ikke helt utfordringen.

Utfordringen ser du den dagen hylsa av en eller annen grunn sitter fast i kammeret. Ja, jeg har lest og vet at mange her inne har gode erfaringer med vanlige rillepatroner som .222/.223, 6,5x55 og .308W i kombinasjonsvåpen. Men like fullt er utdragermekanismen for R-patroner en mer solid og pålitelig løsning i brekkvåpen. Jeg har en drilling kamret for 5,6x52R i rifleløpet, men skulle jeg valgt om igjen hadde det blitt 7x57R.

 

Edit: Slått på målstreken av @Jeffery.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg ville anbefalt deg å handle på bruktmarkedet, prøv flere og velg en som passer deg. Kolbeform er like viktig på drilling som for hagle, og når du finner en som passer deg så kjøp den. De fleste patroner gjør jobben, om det er 6,5x55 eller 7x65 spiller ingen rolle, de virker på rådyr alle. Rekylen får du gratis, det er bare å nyte den.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...