Jump to content

Fed Gold Medal vs andre rettveggede hylser


mummitrollet

Recommended Posts

Skal lade 1-1/8 oz ladninger i 12ga

Har data og komponenter som i Hodgdon Reloading Data Center.

Fed209A, Fed 12S3 og Longshot.

oppskriften er for Fed Gold Medal, men jeg tenker å benytte enten Gyttorp Steel eller RC Steel hylser. 
 

Hva er erfaringen med å benytte data for en rettvegget hylse i en tilsvarende av annet fabrikat? 
 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar 

Blir da resultatet så likt den opprinnelige oppskriften at ladninger fra min til Max kan benyttes eller bør man etablere en ny Max litt under resultatet i oppskriften? 
Å gå for Max er jo ikke noe mål i seg selv så spørsmålet er mest for å skaffe  best mulig oversikt over hvordan ting fungerer.

mvh M

 

Link to comment
Share on other sites

Tror det har med en over snittet redsel for å bli saksøkt i usa.. 

 

Jeg fikk en enklere hverdag og mindre "angst" etter at jeg startet med italienske data;) Har dog ingen lett tilgang til trykkmåler\chrono så holder meg oftest ett stykke under max

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, de virker spesielt redde for å avvike det minste fra oppgitte komponenter i en oppskrift. Dette uten i særlig grad å ville diskutere konsekvens av et eventuelt komponentskifte. 
Det virker som om en praktisk tilnærming til problemet mangler «over dammen».

Slik jeg oppfatter det så ligger man godt an om man benytter rettveggede hylser, oppgitt wad og krutt av liktig type/mengde. 
Det virker også ut ifra det jeg kan se i oppgitte ladedata at man kan benytte  alternativ tennhette bare man holder seg unna Fed 209A, CCI 209M eller andre «magnum» hetter. Jeg vil tro ladninger som ligger i området 9500 - 10000 psi vil gi nok margin for trykkvariasjoner pga alternativ tennhette. 
Jeg vil gjerne ha kommentar til denne tenkemåten. 
Jeg har ellers så langt pga tilgjengelighet i hovedsak benyttet amerikanske komponenter og ladedata, men ser jo at jeg må begynne å se etter europeiske data. 
Slike data synes det dessverre å være noe  sparsomt med. 

Edited by mummitrollet
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Synes det du sier er veldig fornuftig.

Europeiske data ser du i linken på min andre post, tar den med på nytt for å glede evt nye lyttere ;) http://www.gualandi.it/docs/tabpolv_2013_eng.pdf

Masse data på ulike krutt..

 

Verdt å merke seg at i Italia er de mer ivrig på korrekt lengde på ferdigrullet patron.. Mens i Us driter de i hvordan de ser ut.. (jeg har sett bilder av halvåpne patroner hvor folk sier Shoot it, perfect, etc)..

jeg tror at en korrekt krymp har mye mer å si for trykk og dekning enn om der er en fed eller fio hylse. men der er min personlige mening. 

 

Også verdt å merke seg, er at Gualandi ikke skiller mellom de ulike tennhetter på samme måte som i us, men sier at fio616 og ched cx2000 kan brukes som samme.. Jeg har dog en italiensk bok med ladedata, hvor forfatter der ikke er helt ening i det tror jeg, men gualandi oppgir i hvertfall data med to ulike tennhetter sammen

Link to comment
Share on other sites

Har også lagt merke til det du skriver om amerikaneres oppfatning av hva som er bra eller godt nok når det gjelder krymp. Vi har også lik oppfatning av viktigheten av riktig «stablehøyde» i hylsa for å få til en riktig og ensartet stjernebrett siden det har betydning for slutten av ladeprosessen dvs skuddet.

Går ikke regnestykket helt opp så er det jo alltids en mulighet å rullekrympe isteden. Det har jeg sett behov for med hylser fra Fiocchi Steel som har litt høyere base wad enn f.eks Gyttorp og RC. Har ellers fått bra resultater med rullekrymp. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

mummitrollet skrev (46 minutter siden):

Har også lagt merke til det du skriver om amerikaneres oppfatning av hva som er bra eller godt nok når det gjelder krymp. Vi har også lik oppfatning av viktigheten av riktig «stablehøyde» i hylsa for å få til en riktig og ensartet stjernebrett siden det har betydning for slutten av ladeprosessen dvs skuddet.

Går ikke regnestykket helt opp så er det jo alltids en mulighet å rullekrympe isteden. Det har jeg sett behov for med hylser fra Fiocchi Steel som har litt høyere base wad enn f.eks Gyttorp og RC. Har ellers fått bra resultater med rullekrymp. 

Og en god rullekrymp gir også noe lavere trykk enn samme lading  med stjernebrett :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Et par (evt dumme spørsmål) ; rettveggede hylser...jeg trodde i mitt enfold at alle hagelhylser er rettveggede,..men er det slik at noen er litt koniske?

mummitrollet skrev (2 timer siden):

Går ikke regnestykket helt opp så er det jo alltids en mulighet å rullekrympe isteden

Er det helt ok å lade med plastikk wad (istedet for filt/kork) og likevel avslutte med rullekrymp. 

Spør av ren interesse,- kommer antagelig ikke igang med haglelading da innkjøp av komponenter, (spes hagl) virker komplisert og omstendig. 

Krutt/hetter/wads og filt er jo ingen problem, men godt utvalg av hagl er fraværende kan det se ut til 😐

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Europeiske hylser har normalt jevn tykkelse på veggen mens noen amerikanske blir tykkere dvs koner mot bunnen av hylsa. Begge typer kan lades om, men har forskjellige wad’er og ikke minst forskjellige ladedata. 
Patroner med haggel kan uansett haglstørrelse rullekrympes, men må da ha et lokk i form av papp eller plast skive over haglet som rullekrympen kan stange mot. Unntaket er om man lader slug. Den kan i alle fall med plasthylser enten foldes eller ha rullekrymp uten skive. Papp hylser har jeg ikke erfaring med. 
Hagl er nok tilgjengelig om enn i begrenset utvalg.

Dersom man vil benytte mindre hagl størrelser så kan man lage disse selv.

En Shotmaker er fin til det. 
Det vises flere modeller, ferdige og  hjemmelagde,  på YouTube. 
Når det gjelder filt eller plast wad så er de ikke direkte omskiftbare uten endrede ladedata. Benytt publiserte data for den wad typen du ønsker å benytte. 
Lading av hagl patroner gir lite eller ingen signaler om overtrykk før våpenet sprenges så publiserte data gjelder. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På tidiga 90 talet så var tillgången på hylsor extremt skral i Sverige . Just dessa Gold medal hylsor importerade jag begagnade från Ballistic products så även NYA fiocchi som jag betalade 4 usd per/250 för att ta ur tändhatten, att jag köpte Fiocchi var att dom i BPI:s data gick att skifta med GM , dock var storleken i tändhatt hålet ett aber då man bara fick tag på amerikanska, inbland kemira 20 som var lite större.   

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...