Jump to content

Våpensprengning hva kan ha skjedd?


Andreasv

Recommended Posts

ignorant skrev (2 minutter siden):

Bergara-Man 
d
en sprengning du viser, er formodentlig en kombination af dritt i den fremre del af pipen. Kombineret med en elendig kvalitet af koldhamret Rustfrit stål.
Den type blokeringer, vil IKKE medfører forhøjet kammertryk. Og bare i kombination med dårlig stålkvalitet, eller dybe flutninger, vil den lave den type langsgående sprækning.
En god sejg stålkvalitet, vil lave en udbuling og en kontrolleret udblæsning.
-
For at kunne opnå forhøjet kammertryk, så skal der være en bastant blokering som sitter tættere end 10 cm frem for kammeret

 

Ja, jeg skjønner. Men at løpsblokkering kan forårsake sprengning av pipen langsetter har jeg faktisk sett på en 22LR rifle for over 35 år siden. Der hadde en unggutt tatt ut kula av en 22LR patron og tømt ut litt av kruttet for å få en patron som ikke smalt så høyt. Han tømte ut litt for mye krutt slik at kula satte seg fast omtrent 10 cm fra munningen. Uvitende som han var så satte han da inn en vanlig patron og trodde alt bare skulle bli med ut med en vanlig smell. Men det sa skikkelig BANG og pipa spjæret de ytterste 10-15cm. Det ble ikke noen andre skader, og han ble ikke skadet bortsett fra ev. øresus tror jeg. Men det var jo jævli dumt gjort ja. Jeg mener det var en gammel enkeltskudd rifle av noe slag, og pipa var ganske tynn ytterst husker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Guffen opplevelse, men flott det gikk bra. Støtter @Chiefen.v-2s anbefaling om en tur til øyelege, for sikkerhets skyld.

 

Jeg tror det kan ha vært en svakhet med våpenet før denne testskytingen, og at bruk av lyddemper har forsterket effekten av denne. Kan en skjevhet/defekt i sluttstykkehode (og ev. at sluttstykket ved siste skudd ikke var helt låst i nedre stilling) ført til at det ble mangelfull støtte mot hylsebunnen? I så fall bør det finnes indikasjoner på de 8 hylsene skutt før ulykken skjedde, og ev. også på hylsa fra det uforklarlige bomskuddet på elgen. 

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (1 time siden):

Hylseavrivning går som oftest bra, men hylsebrist nærmere bunnen er det som er farlig og som mest sannsynlig er årsaken i dette tilfellet. Dette er to helt ulike hendelser og har helt ulik årsak.

Hylseavrivning og halsbrist kikker man etter.
Hylsebrist, er det mulig å forutsjå eller er det rett og slett ein latent risiko i messingen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du ikke kan se det, er snakk om svakheter inni godset.

 

Selv med anerkjente produsenter kan det en sjelden gang være materialfeil i messingen Bortsett fra sære eksperimenter med langt snoravtrekk var min  eneste erfaring med sprekk og gasslekkasje bak på hylsa med Lapua Match som jo skal være noe av det beste man får kjøpt av fabrikkammo. Heldigvis udramatisk, min gamle Tikka M55 feis litt gass ut bakover men det var det hele. 

 

Så, selv om moderne ammunisjon jevnt over holder god kvalitet er det en fordel med våpen konstruert for å tåle en defekt patron. Enten må det holde tett rundt hylsehodet, eller trykket må ventileres i sikker retning. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (41 minutter siden):

Hylsebrist, er det mulig å forutsjå eller er det rett og slett ein latent risiko i messingen?

Som Vargen skriver er det en skjult defekt inne i messingen. Som oftest en urenhet i støpen som gjennom valsing blir til et område der messingen ikke er homogen. Om denne feilen havner i det som skal bli hylsebunn under utstansing fra platen vil det være en feil som ikke kan oppdages fra utsiden. 

I spesielle tilfeller kan fuktighet og kjemikalier føre til spenningskorrosjon i hylsene, dette kan forverre en slik feil.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (2 timer siden):

Guffen opplevelse, men flott det gikk bra. Støtter @Chiefen.v-2s anbefaling om en tur til øyelege, for sikkerhets skyld.

 

Jeg tror det kan ha vært en svakhet med våpenet før denne testskytingen, og at bruk av lyddemper har forsterket effekten av denne. Kan en skjevhet/defekt i sluttstykkehode (og ev. at sluttstykket ved siste skudd ikke var helt låst i nedre stilling) ført til at det ble mangelfull støtte mot hylsebunnen? I så fall bør det finnes indikasjoner på de 8 hylsene skutt før ulykken skjedde, og ev. også på hylsa fra det uforklarlige bomskuddet på elgen. 

Demper ble ikke brukt under det fatale skuddet, men skuddene før. Jeg har studert alle de 8 hylsene jeg har fra før det virkelig smalt. Jeg klarer ikke å måle eller se noen forskjeller eller unaturlige målinger på disse i forhold til andre hylser jeg har liggende fra samme hylse LOT. 

 

Som flere skriver så går jeg nok bort fra teorien på at jeg har satt fast ei kule i løpet før det siste skuddet. Dette burde jeg definitivt oppdaga. Jeg var hel alene på skytebanen og ingen ting som forstyrret meg. Jeg må ha reagert om jeg hadde fått et type klikksudd uten rekyl eller smell. 

Skremmede å se at dette har skjedd flere våpen. At man trekker lottotall hver gang man setter i ei hylse liker jeg ikke helt tanken på. Svikter den nå, eller nå? Spørs om sako'en blir pensjonert og en annen våpenkonstruksjon blir kjøpt inn. Får diskutere litt med børsemaker etter at han har sett på liket. 

 

Vet ikke om jeg har fått kommentert alt som det er behov for så langt, men håper det. 

Andreas 

262232436_2016509008545565_8209665099694272445_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (12 timer siden):

@Andreasv Jeg prøvde å søke på RA10 for å finne bilde av en boks med ladedata, som jeg ikke fant, men fant en tråd du har skrevet tidligere hvor du har trøbbel med samme ladning;

https://www.kammeret.no/topic/85287-lader-med-ra-10-og-får-merkelige-resultater/

Fant du ut noe fornuftig den gangen? Jeg er jo litt fristet til å tro at den lotten/boksen du har med krutt er noe rart med?

Jeg fant feilen den gangen ja. Hylsene jeg brukte hadde strekt seg for mye og halsen lå nok i klem. Jeg kasta den aktuelle hylse LOT en og begynte på en ny. Hylsene jeg skjøt nå var helpressa en gang, og trimma, etter det har det blir neck siza to ganger. Lengden er fortsatt godt innafor. Jeg har etter tråden du linker til skutt 4 kg av det kruttet i 2 ulike kalibre, 6.5x55 og 3006. Jeg har ikke opplevd noen problemer siden. Jeg har nå under ett kg igjen av dette kruttet, så går jeg over til n19. Liker det kruttet bedre. Mer data på boksen, det liker jeg.

 

Mener bestemt at vi kan friskmelde kruttet, mer usikker på han bak spakene....

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Andreasv said:

forskjellen på ladedata på boksen er betydelig. Derfor liker jeg n19 bedre enn ra10.

Det jeg synes er fint med Norma er at de oppgir trykket på ladedataene. Raufoss har vel aldri skrevet det på boksen og de oppgir heller ikke data fra maks til min.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har fått undersøkt våpenet litt mer, å demontert for å få ut sluttstykket. 

Sånn ser det ut. 

IMG_20211201_225135.jpg.ba2ce233145adf91b9dc02312a05397c.jpgIMG_20211201_225125.jpg.62cd9a8459554cba283e378031d18b3e.jpg

Det har fått rimelig hard medfart. 

 

Fikk tatt ett bilde av restene av hylsa som står i kammeret enda. Ikke verdens beste bilde, men noe ser man.

IMG_20211201_225356.jpg.179b7332d6b87605cff96494db384c72.jpgIMG_20211201_230554.jpg.59d3faabd618ccd1ded7422a99463998.jpg

Vet ikke om dere får noe ut av disse bildene? Forsterker det noen teorier, eller svekkes de? Våpenet skal til børsemaker bare jeg får tid til å områ meg litt, men det er interessant å høre litt hva kompetansen på kammeret har å si. 

 

Andreas

Edited by Andreasv
satte inn et bilde til
Link to comment
Share on other sites

Grov synsing:

 

Det som er igjen av bunnstempelet på hylsa er ikke flatklemt/utvisket. Det tyder på at trykket ikke har vært voldsomt høyt, det kan jo likevel ha vært over Max men ikke skyhøyt over når vi ser så tydelig bunnstempel som ikke er flatklemt. Overtrykksladning eller blokkering rett foran kammer kan vi derfor se bort fra som årsak.

 

Hylsehodet er revnet i de retningene det ikke har full støtte av sluttstykkehodet, nedover og til siden ved utdrageren. Akkurat som beskrevet av @ignorantog @Per-S. Det ligner også veldig på den hylsa som ble vist lengre opp i tråden, som eksempel på akkurat dette.

 

Med mindre børsa var latterlig langt utenfor headspace, noe jeg tviler på, så står vi igjen med feil i messingen. Hvis hylsa sprekker nært tennhettelomma, så får høyt gasstrykk jobbe på større areal enn det skal og i retninger det ikke skal slik at kreftene kan bli formidable. Resultatet ser vi, deler av hylsehodet blåses vekk og gasstrykket slår nedover ut magasinbrønnen samt ut utkasteråpningen. 

 

Lyspunkt: Låsingen av sluttstykket sto godt imot, og gassen fikk hovedsakelig utløp i andre retninger enn mot skytterens vitale organer. Ikke alle konstruksjoner tåler tilsvarende svikt like bra. De som vil kan jo se hva som skjer med en Serbu .50 BMG, i det som muligens egentlig er et tilsvarende uhell der gasstrykk lekker ut i mekanismen:

Denne konstruksjonen fra Serbu er egentlig veldig solid, men der var ingen ventilasjon for gass på avveie så hvis hylsa sprakk fikk trykket virke på mye større areal og dermed røyk gjengene til sluttstykket.

 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

On 12/1/2021 at 12:13 AM, ignorant said:

Da Sako af syge markedsføringsmæssige årsager, gik fra 75 til 85 valgte de at reducere sikkerhedsniveauet ved hylsterhoved seperationer, med ca 50% Da man gik fra næsten fuld omslutning af hylsterbund, til under 50%.
De sperngningstest vi har udført, viste at "mausertype" udtrækker opnår hulsterhoved sprengning ved ca 5500 til 6000bar, mens traditinel omslutning som på tikka/sako75 klarer mellem 9000 og 95oo bar, før du oplever denne lækasje. 
Fuld omslutning som Remmington og S&L klarede mellem 10500 og 11000 bar, før de havarerede.

 

Jeg mener det er like viktig hvordan et gevær havarerer. 

 

Typisk beskriver man risiko  som produktet av sannsynlighet og konsekvens. Hvor høyt trykk konstruksjonen "tåler" adresserer bare sannsynligheten. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Risikovurdering.

I dette tilfellet er at sannsynligheten for havari er relativ høy. Om tallene til Ingorant stemmer, så er den skremmende høy sammenlignet med andre våpen. Det som skremmer meg mest er konsekvensen ved havari. Jeg slapp, mest sannsynlig, nok unna sykehustur takket være at jeg brukte sekken som anlegg. Hadde jeg ligget med venstre hånd som normalt, ville jeg nok blitt betydelig hardere skadet. Sekken fikk skikkelig juling etter at magasinet havarerte. Stort hull og skader på klær nedi sekken. Jeg fant underbeslaget til magasinet nede i sekken og fjæra i snøen ved siden av sekken. Normalt ville underarmen på venstre hånd vært der sekken var, redd den ikke ville sett veldig pen ut.  Vestre side av skjeftet fant jeg igjen ca 5 meter bak til venstre for meg. Hadde tommelen min vært på normal plass er jeg redd den ville fått relativt mye juling. 

 

Hadde altså dette havariet skjedd under normal liggende skyting, ville nok skadeomfanget blitt betydelig høyrere enn noen små skrammer i ansiktet. I mitt hode er da risikoen for høy om vi ser på produktet av sannsynlighet og konsekvens. 

 

Andreas

Edited by Andreasv
Skrivefeil
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Enig i at hode og øyne må beskyttes. Må si jeg var rimelig bekymret når jeg lå med ansiktet i snøen sekundene etter at det smalt. Jeg skjønte umiddelbart hva som hadde skjedd, men brukte litt tid før jeg viste skadeomfanget på meg sjøl. Jeg så for meg at sluttstykket hadde kommet i retur, og at skadene var i det omfanget. Heldigvis slapp jeg unna det. 

 

Som jeg har skjønt det på andre innlegg så har andre våpen løsninger for at gasser ventileres ut til sidene og ikke nedover. Har jeg misforstått her? Om valget er nedover eller bakover, er  valget lett. 

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Amatør med at hode og øyne er det viktigste å beskytte.

 

Den i særklasse sikreste rifla for å beskytte hode og øyne, med manuell omlading, er Remington 760(0) pumperifle. På denne rifla er det ingenting som kommer bakover uansett hva som skjer. Låskassa på denne splintres ikke, den buler bare ut. Magasinet blir "skutt" rett ned og ventilerer ut all gassen. Underbeslaget med avtrekkerbøyle blir fortsatt sittende i kassa slik at pekefingeren ikke blir revet av. Jeg har vært vitne til en "Stengun-hendelse" med en slik, avfyring av patron i kammer før rifla gikk i lås. Skytteren var forskrekket men helt uskadet.

 

Ellers er det faktisk viktig å bruke briller med splintsikre glass under skyting. Det har reddet synet mitt etter at en fabrikkpatron omgjorde hylsa til "flytende messing". Brillene beskyttet øynene men det kom ut små messingbiter av huden i ansiktet og panne i et par uker etterpå. Hva som skjedde er ikke godt å si. Skuddet før "eksplosjonen" ble anvist så det var ikke kule i løpet.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Andreasv said:

Som jeg har skjønt det på andre innlegg så har andre våpen løsninger for at gasser ventileres ut til sidene

 

De hullene som er boret for å slippe ut gass til sidene, er langt fra tilstrekkelige for ta unna de gassmengdene som kommer.

Link to comment
Share on other sites

Amatør, takk for den oppklaringen. Jeg må vel sakte men sikkert begynne å se etter nytt våpen... Usikker på hvordan det blir å legge seg ned å skyte igjen etter dette. Men man må vel komme seg opp på hesten igjen. Jakta gir meg for mye til at jeg kan legge den bort. Godt å se at flertallet er relativt enige om at dette var en teknisk svikt og ikke en stor svikt av lader og skytter, altså meg....

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Andreasv skrev (14 minutter siden):

Som jeg har skjønt det på andre innlegg så har andre våpen løsninger for at gasser ventileres ut til sidene og ikke nedover. Har jeg misforstått her? Om valget er nedover eller bakover, er  valget lett. 

Ja det stemmer. Jeg tok en kjapp tur i våpenskapet mitt og sjekket litt. Både sauer 200 str og S&L har hull opp og til høyre fremme på låskassen. På saueren er det ikke så stort men på S&L er det er forholdsvis stort hull. I tillegg omslutter sluttstykket helle hylsebunnen på disse riflene.

Link to comment
Share on other sites

Bildene fra våpenet viser tydelig at det er en hylsebrist som forårsaket hendelsen. Som Vargen har skrevet er pregingen på hylsebunnen ikke utvisket og da har det ikke vært overtrykk av betydning. Husk på at våpenet tåler langt over det som er overtrykk i henhold til CIP. Beregninger i diverse regneprogrammer definerer farlig overtrykk når trykket overskrider CIP verdier, da har du nok mer enn 30% margin til der de dårligste låskassene begynner å svikte. Når hylsen svikter får gassen som kommer ut svært høy hastighet og kan ødelegge deler i våpenet. Sammen med gassen kommer det partikler og smeltet messing som "slår" i stykker deler. Det ser vi her på fronten av sluttstykket der en del er revet av. Anleggsflatene som får belastningen ved overtrykk er ikke påvirket. 

Avhengig av når hylsen svikter vil ulike mengder gass komme ut bak. Om hylsen svikter umiddelbart etter antenning av kruttet vil det meste av kruttgassene komme ut bak og ned i magasinet før kulen er ute av løpet med den effekten en ser i dettte tilfellet.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Torf said:

Helt enig med Amatør med at hode og øyne er det viktigste å beskytte.

 

Den i særklasse sikreste rifla for å beskytte hode og øyne, med manuell omlading, er Remington 760(0) pumperifle. På denne rifla er det ingenting som kommer bakover uansett hva som skjer. Låskassa på denne splintres ikke, den buler bare ut. Magasinet blir "skutt" rett ned og ventilerer ut all gassen. Underbeslaget med avtrekkerbøyle blir fortsatt sittende i kassa slik at pekefingeren ikke blir revet av. Jeg har vært vitne til en "Stengun-hendelse" med en slik, avfyring av patron i kammer før rifla gikk i lås. Skytteren var forskrekket men helt uskadet.

 

 

Jeg hadde hylseseparasjon med en slik Remington 760 pumpe i 30-06 for mange år siden.
Hylsa revnet radialt ca 3 cm foran hylsehodet, og gassen blåste rett ned i magasinet som ble revet ut.
Fremdelen av hylsa satt igjen i kammeret.
Ingen skade på meg eller rifla, men en ubehagelig opplevelse.
Grunnen den gangen var for mange helpressinger av hylsene uten sjekk om det var begynnende hylseseparasjon.
Etter det ble "bindersmetoden" flittig brukt og jeg oppdaget at det var begynnende separasjon på de fleste hylsene til denne rifla.
Alle ble kassert, og en ny lekse lært.
 

Link to comment
Share on other sites

At 200str er blant de sikrere kom vel egentlig ikke som noen overraskelse.. den er dog noe tung å drasse med på jakt.  

Hva med Howa/Vanguard, S&L, Tikka, Browning, remington 700 og de andre "vanlige"? 

Dette er jo litt greit å ha i bakhode når man skal ha ny rifle..

Link to comment
Share on other sites

@Mikkelh
Du retter ut en binders og bøyer en liten 90 graders vinkel på enden.
Med denne føler/graver du inne i hylsa  over hylsebunnen om det er antydning til sprekk.
Hylsa vil etter hvert bli strukket og tynnere i dette området, og med bindersen vil du kjenne den begynnende sprekken.
 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (29 minutter siden):

At 200str er blant de sikrere kom vel egentlig ikke som noen overraskelse.. den er dog noe tung å drasse med på jakt.  Hva med Howa/Vanguard, S&L, Tikka, Browning, remington 700 og de andre "vanlige"?  Dette er jo litt greit å ha i bakhode når man skal ha ny rifle..

 

Bergara B14 har denne bolten i hvert fall, mye lik Remington 700. I låskassa er det ett ventileringshull som vil ventilere noe gass ut til høyre ved en hylseseparasjon.

 

Bergara_B14_BMP_3.jpg

 

På Bergara Premier serien er det roterende bolthode, likner litt på Savage i grunn:

 

Gun Review: Bergara Premier Competition Rifle in 6.5 ...

 

Diverse Savage-bolter:

 

?u=https%3A%2F%2Ftse3.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.jYfBjMNTTenuy0GcJCRWZAHaFC%26pid%3DApi&f=1

Link to comment
Share on other sites

Ah, så den fremre delen blir stående og blokkere så eventuell gasslekkasje ikke får fri bane bakover i låskassa? Mens selve låseklakkene er rett bak sluttstykkehodet og roteres i inngrep? Smart løsning, ser ut som dette kan forhindre at det meste av lekkasjen finner veien ned i magasinet.

 

Uansett så diskuterer vi her grader av sikkerhet på våpen som i utgangspunktet er ganske sikre, selv en Sako 85 beskyttet som vi ser skytterens vitale organer så liv hadde ikke gått tapt uansett. Så finnes det nok enkelte våpen som i tillegg forhindrer eller reduserer mindre alvorlige skader, på litt ulikt vis. Noen slipper alt trykket ut i ufarlig retning, andre tetter så mye at det meste går ut løpet som det skal selv om hylsa ryker.

Link to comment
Share on other sites

Andreasv skrev (5 timer siden):

Risikovurdering.

….

Det er vel eit produkt av konsekvens og sannsynlighet. Etter det eg forstår så tåler dei fleste rifler ein hylseseperasjon utan særlig dramatikk. Her var årsaken sannsynlegvis hylsebrist som kan ha konsekvenser.  Spørsmålet er kva er sannsynligheten for at det skjer og at akkurat den hylsa havner i ”rett” våpen?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Chiefen.v-2 said:

M98 er designet for å beskytte skytter om slikt skjer. De som leker med mauservarianter av tidligere utgaver (feks svenske m96 og m38)... Der har gass og partikler fra hylsehavari fri bane rett mot skyttersamlagansikt.

Jeg har nå hatt hylsehavari med både M67 og STR, og hvis M98/67 er bra så tør jeg ikke å tenke på hvor ille M96 er. 

 

Med saueren la jeg ikke merke til noe før hylsa kom ut. 

Link to comment
Share on other sites

Denne typen uhell har tydeligvis også skjedd med andre våpentyper enn Sako 85.

 

De 3 uhellene med Sako 85 som det refereres til i denne linken, har noen likheter og ulikheter.

Likheter: Alle uhell skjedde med hjemmeladede patroner. Alle patronene var kraftig ladet. Flere skudd ble avfyrt før uhellet skjedde, og tomhylsene fra disse ser normale ut.

Ulikheter: Kruttypene var forskjellige, kuletypene var forskjellige. Uhellene skjedde med 308W, 270W og 6,5x55. Utetemperaturene var forskjellige. Hylseprodusent (Federal) er kun oppgitt i uhellet fra USA, men siden ett uhell skjedde i Australia, Norge og ett i USA er det stor sannsynlighet for at hylsene har forskjellig produsent.

 

Linken fra uhellet i USA tar opp spørsmålet om hylsa har blitt presset for mye. Konkret om skulderen har blitt satt tilbake for mye ved denne eller tidligere pressing. 

 

Jeg har svært liten greie på hjemmelading. Jeg tror likevel ikke at jeg bare ville bytte våpen til noe annet enn Sako 85 og deretter fortsette som før. Årsaken til uhellet bør søkes avdekket. Jeg ser at du skriver at hylsene har blitt helpressa en gang, deretter trimmet. Etter dette har du halspresset 2 ganger. Kan du ha helpresset hylsene for mye? (Du skriver at du måtte trimme de nye hylsene etter at du hadde helpresset de). En mulighet for å komme videre i undersøkelsen er å sage en brukt tomhylse langsetter og se på godstykkelsen i hylsa. En annen ting som kan undersøkes, er hvor mye du har satt skulderen tilbake. Om du ikke har skrudd på helpressingsdien siden du helpresset, kan du presse en hylse og se hvor langt skulderen blir satt tilbake sammenlignet med en brukt tomhylse (og gjerne en fabrikkladning).   

 

Jeg har som sagt liten kunnskap om hjemmeladning, så det er mulig at det jeg skriver er helt feil. Imidlertid er jeg sikker på anbefalingen om å prøve å finne årsaken til uhellet slik at dette ikke skjer igjen. At ingen av uhellene skjedde med fabrikkammunisjon kan være en indikasjon på at noe har skjedd ved hjemmeladningen.

 

Takk for at du deler informasjon om dette uhellet med oss. Jeg er glad for at det gikk bra med deg.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hylseprodusenten i denne tilfellet er Norma. 

Litt usikker hvorfor du påstår at ladningen min er kraftig. I utgangspunktet er denne ladningen relativt moderat, ikke mot hard i alle fall. 

Etter helpressing ble hylsene trimma, noen hadde strekt seg noe, andre ikke, men alle ble kjørt gjennom fresen. 

Headspace er sjekket og dobbeltsjekket, jeg kan ikke se at skulderen blir satt for langt tilbake. 

Neck Sizing foregår med collet die. Den skal ikke bevege skulderen overhode, kun presse halsen sammen. Jeg måler hylsene hver gang før lading, har ikke sett at noen av hylsene har strekt seg nevneverdig etter trimming. 

Hedspace er målt med elektrikkertape Sluttstykket lukkes ok med 1 lag tape. Får ikke lukket uten mye makt med 2 lag. Dette skal vel være en ok metode for å undersøke hvor mye skuldra settes tilbake? Strekkes hylsa for mye skal vel det gi en seperasjon noen mm over hylsebunnen. Ikke rive i stykker selve hylsebunnen?

 

Andreas

Edited by Andreasv
Endret en setning
Link to comment
Share on other sites

bimbo1 skrev (13 minutter siden):

. En mulighet for å komme videre i undersøkelsen er å sage en brukt tomhylse langsetter og se på godstykkelsen i hylsa. 

 

Imidlertid er jeg sikker på anbefalingen om å prøve å finne årsaken til uhellet slik at dette ikke skjer igjen.

 


Neppe…

 

Slik eg forstår denne hendelsen så er det neppe brukerfeil eller noko som kunne bli forutsett.

 

@per-s og @Vargen har gode forklaringer i tråden om kva som forårsaker hylsebrist. Her er det stort sett bare tilfeldighetene som spiller inn, om du skal sikre deg så er det nesten kun ved valg av våpen. 
Risikoen anser eg for å vere på nivå ned Eurojackpot.

Link to comment
Share on other sites

Eneste mulige sammenhengen jeg kan se med hjemmeladning er at man da bruker den samme defekte hylsa flere ganger, uten å vite det selvfølgelig.

 

Hvis uhellet bare inntreffer når hylsa tilfeldigvis er slik rotert at det svake partiet havner ved et ustøttet område i støtbunnen, så vil det jo som oftest gå bra selv om hylsa har en potensielt farlig svakhet.

 

Med fabrikkammo gjør man bare ett forsøk med denne "russiske rulletten", og har derfor gode sjanser. Med hjemmeladd kan det hende man skyter den samme hylsa om igjen så mange ganger at sannsynligheten for å line svakheten opp med utkastersporet i støtbunnen øker betraktelig.

 

I tillegg er det jo slik at messing utmattes og blir svakere ved gjentatt belastning opp mot flytpunkt. Hvis messingen er svekket, men ikke så svekket at den revner ved første avfyring, så kan det hende det går åt skogen etter flere gangers bruk.

 

Igjen, eneste gang jeg selv har opplevd noe lignende (men uten våpenhavari) var med fabrikkammo.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bergara-Man skrev (2 timer siden):

På Bergara Premier serien er det roterende bolthode, likner litt på Savage i grunn:

Jeg tviler på at dette er så lurt. Selv om reklamen sier det er et sikkerhetstiltak. Håper ikke sluttstykket låser direkte i pipa, men at man kan sprenge fremre låskassebro.

 

Det fundamentale er at gassen ut. Prøver man å hindre at den kommer ut, finner den seg en annen vei, og finner den ikke noen vei, så lager den seg en vei, ved å sprenge bort noen deler.

 

Noe av det viktigste man gjør med slike høytrykksdesign, er å ventilere gass raskt vekk, og unngå at trykket kan virke på et større areal, enn normalt, og dermed produsere mye større kraft enn normalt. For meg ser det ut som om Bergara har laget det slik at gassen får virke på et større areal, om hylsa havarerer. 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (6 timer siden):

Ellers er det faktisk viktig å bruke briller med splintsikre glass under skyting. 

 

Er forsvarets standard issue skytebriller i denne kategorien?

 

-Skal selv komme i gang igjen med hjemmelading, og leser tråden med gru og interesse. Glad for at det gikk bra med deg Andreasv!

Edited by sebek
Link to comment
Share on other sites

Andreasv skrev (16 timer siden):

Har fått undersøkt våpenet litt mer, å demontert for å få ut sluttstykket. 

Sånn ser det ut. 

IMG_20211201_225135.jpg.ba2ce233145adf91b9dc02312a05397c.jpgIMG_20211201_225125.jpg.62cd9a8459554cba283e378031d18b3e.jpg

Det har fått rimelig hard medfart. 

 

Fikk tatt ett bilde av restene av hylsa som står i kammeret enda. Ikke verdens beste bilde, men noe ser man.

IMG_20211201_225356.jpg.179b7332d6b87605cff96494db384c72.jpgIMG_20211201_230554.jpg.59d3faabd618ccd1ded7422a99463998.jpg

Vet ikke om dere får noe ut av disse bildene? Forsterker det noen teorier, eller svekkes de? Våpenet skal til børsemaker bare jeg får tid til å områ meg litt, men det er interessant å høre litt hva kompetansen på kammeret har å si. 

 

Andreas

 

 

Jeg reagerer på merkene på bolthodet i de to øverste bildene. Bildet oppe til venstre viser tydelig at det har vært lekkasje under høyt trykk fra tennhetta, og gassen har brent et krater der. Bildet oppe til høyre viser i tillegg et sirkulært merke til venstre. Dette merket ser også ut til å skyldes gass som slapp forbi, via hylsebunnen. Det tyder på at hylsebunnen må ha vært på plass i det området og trykket mot bolthodet når gassen kom ut, ellers hadde ikke gassen laget det sirkulære avtrykket. På bildet nederst til høyre er det også et gassmerke, ca. kl. 3.

 

Jeg forestiller meg følgende scenario: Kraftig overtrykk, gassen slipper forbi tennhetta (og sveiser et merke i bolthodet) og begynner å blåse ut under hylsebunnen (og lager det sirkulære merket på bolthodet). Hylsebunnen sprekker og gassen blåser ut på siden (kl. 3). Den delen av hylsebunnen som er usupportert sprenges vekk, og gassen går ned i magasinbrønnen. 

 

Bra bilder forresten!

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (38 minutter siden):

Jeg tviler på at dette er så lurt. Selv om reklamen sier det er et sikkerhetstiltak. Håper ikke sluttstykket låser direkte i pipa, men at man kan sprenge fremre låskassebro.

 

Det fundamentale er at gassen ut. Prøver man å hindre at den kommer ut, finner den seg en annen vei, og finner den ikke noen vei, så lager den seg en vei, ved å sprenge bort noen deler.

 

Noe av det viktigste man gjør med slike høytrykksdesign, er å ventilere gass raskt vekk, og unngå at trykket kan virke på et større areal, enn normalt, og dermed produsere mye større kraft enn normalt. For meg ser det ut som om Bergara har laget det slik at gassen får virke på et større areal, om hylsa havarerer.

 

Ja, jeg har aldri opplevd noen hylseseparasjon, men på Bergara B14 så blir det jo en åpen kanal bakover når man lukker bolten (i det langsgående sporet som låseklakkene løper), samt det gasshullet på siden.

 

Såvidt jeg klarer å se så vil gassen også blåse noe bakover på utsiden av sluttstykket. Men sluttstykkehodet omslutter jo hylsehodet bra, så messingen vil mest sannsynlig ikke fly ut slik at det ikke vil bli veldig dramatisk.

 

image.png.6aca7d69071f702da2121993daa64428.png

Edited by Bergara-Man
rettelse
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...