Jump to content

3sesong sovepose + lakenpose = vintersovepose?


joas

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har en Mountain Equipment Helium 600 dunsovepose medkomfortemperatur på -1 (comfort limit -8, extreme limit -26). Testa denne sist vinter når det var 8-12 minusgrader. Hadde på meg ullundertøy og flisgenser, men det ble i kaldeste laget. I steden for å kjøpe en dedikert vinterspovepose, så lurer jeg på om en lakenpose vil funke bra på vintertur. F.eks. denne her; Sea to Summit Sleepliner Reactor Extreme som teoretisk skal øke temperaturen i soveposen med 14 grader. Noen her som har testet en slik kombo?

Link to comment
Share on other sites

joas skrev (50 minutter siden):

Hei

 

Jeg har en Mountain Equipment Helium 600 dunsovepose medkomfortemperatur på -1 (comfort limit -8, extreme limit -26). Testa denne sist vinter når det var 8-12 minusgrader. Hadde på meg ullundertøy og flisgenser, men det ble i kaldeste laget. I steden for å kjøpe en dedikert vinterspovepose, så lurer jeg på om en lakenpose vil funke bra på vintertur. F.eks. denne her; Sea to Summit Sleepliner Reactor Extreme som teoretisk skal øke temperaturen i soveposen med 14 grader. Noen her som har testet en slik kombo?

Har ikke prøvd akkurat den varianten, men tviler sterkt på at noe sånt vil kunne heve temperaturen tilstrekkelig til å kunne holde god temperatur på vinteren. En ekstra sovepose utenpå, eller en foret fjellduk har jeg imidlertid brukt i kombinasjon med en tresesongerspose med hell... Ellers kan det være noe å hente på hva man gjør før man legger seg... Være mett... Bevege seg litt for å få opp temperaturen... Ta med seg en nalgene flaske med kokende vann i posen osv...

Edited by Erlendgb
Link to comment
Share on other sites

Først og fremst: ta alle temperaturvurderinger med en solid klype salt. De fleste produsenter er erfaringsmessig i overkant optimistiske :) Jeg har selv en 4 sesongs sovepose (påstår produsent, 3 sesongs påstår jeg) med lavere komfort på -7. I praksis er den komfortabel ned til 0/-1 uten å kle på meg flere lag ull inni posen. Jeg har testet akkurat den lakenposen du viste til der og den hjelper. Det blir varmere og hjelper til med å holde luften nærmest kroppen mer "stillestående". I tillegg er det behagelig mot huden og veldig greit de gangene du rører på deg og får litt kaldt trekk ned i soveposen. Den hjelper nok ikke like mye som produsenten påstår, men er ikke et dumt tillegg.

 

Personlig synes jeg lakenposer er litt knotete (spesielt om man sover i hengekøye). Det blir fort krøll. Som nevnt over så vil jeg heller/i tillegg anbefale en fjellduk utenpå soveposen. For et par dager siden sov jeg på bakken under åpen himmel i -5 grader i min Jerven Hunter + soveposen + et tynt skumunderlag. Jeg var god og varm hele natta :) Vannflasker i sekken som jeg også hadde inni fjellduken holdt seg over frysepunktet gjennom natta. En fjellduk er riktignok både dyrere og litt tyngre, men er også et veldig allsidig og praktisk tillegg til turlivet.

TIL;DR: Jeg synes lakenpose er helt ok, foret fjellduk er bedre, kombinasjonen er sikkert helt topp.

Link to comment
Share on other sites

En tynn sovepose UTENPÅ tre sesongs posen fungerer, fordelen med å ha tynn pose ytterst er at mesteparten av fukten legger seg i ytterste pose med minst isolasjon.

Ellers er jeg enig i at fjellduk er veldig bra ift å forsterke en tre sesongs pose, ulempen med fjellduk er kondens som bygger seg opp over tid. Fjellduk med for som kan tas ut er genialt, mindre kondens, isolasjon utenpå soveposen og ytterduk som ekstra forsterkning mot bakken, evt som ly mot været om man sover uten telt/ly

 

Erfaringer ift å sove ute om vinteren med variabelt utstyr tilgjengelig:

- Bruk hodeplagg når du sover

- Vær mett

- Gå på do før du legger deg, tom blære for å slippe tur opp om natten og det varmetapet som følger

- Tørre sokker, og gjerne løstsittende - tørt undertøy, jeg bruker også en genser på overkroppen

- Om underlaget er dårlig, legg papp, granbar, ris eller annet under for å redusere varmetapet, dette er viktig siden  
  isolasjonen i soveposen blir presset sammen der du ligger

- Jeg pleier å sove på magen/siden, jeg legger jakke og annen bekledning under overkroppen og har soveposen

  åpen til brystet, glidelåsen ned og hetta på soveposen over hodet. Jeg ordner soveposen slik at jeg puster ut

 kondens/fukt og får varmet luften litt før jeg puster den inn.  
- Flaske med varmt vann i posen

- Og om det er veldig kaldt… pisseflaske, sikkert mye som kan sies om bruk og behandling….men viktigst: ikke søl

 

 

Link to comment
Share on other sites

Soverposer inn i hverandre funker bra. Det nye systemet til Forsvaret består av en tynn sommerpose og en tykkere 3-sesong pose. Og sommerposen inne i 3-sesong posen er lik en vinterpose. 

 

Ellers har jeg som et par andre nevner her veldig god erfaring med en foret Jerven duk uten på en 3-sesong dunpose nesten identisk med den du har.

Jeg skjønner ikke helt det noen nevner med kondens i Jerven duken. Ja, på en uforet pose (som jeg også har) så dannes det kondens, men jeg har seriøst aldri hatt problemer med kondens i en foret Jerven duk.

Har flere år med 7-9 dager etter hverandre på Dovre på villreinjakt med en lett sovepose inne i min forede Jerven duk, og ikke en eneste gang dag har jeg våkned med kondens.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar folkens. Jeg har tilbrakt mange netter utendørs, så jeg kjenner alle triksene dere nevner, og bruker mange av de selv.

 

Jeg bruker å ha med meg en fjellduk thermo (normal størrelse). Den er perfekt å ha i bunnen av teltet, og gjør det mye lunere enn når bunnduken er det eneste som skiller deg fra snøen. Det går jo selvsagt ann å bre denne over seg når man skal sove, men det blir mye styr, særlig hvis man har mye utstyr eller er flere i teltet. Jeg er heller ikke fan av kondensen som ofte følger med når man ligger under den. 

 

På vinterstid har jeg tidligere brukt en ajungilak tyin vinterpose. Den var varm som bare det og god å ligge i. Det negative var vekt og pakkvolum. Denne ble desverre helt utslitt, så den pensjonerte jeg sist høst. 

 

Tanken med å supplere med en lakenpose istedenfor en ny vinterpose er:

- plass, både på tur og lagring hjemme. 

- pris, mye annet jeg også vil bruke penger på. 

- jeg digger dunposen min. 

 

@På bærturvil du anbefale den lakenposen, og hvor mye vil du si den hjelper mtp temperaturøkning?

Edited by joas
Link to comment
Share on other sites

Denne er lagd for å være ytterste pose i et toposesystem. Jeg synes den ser ut som en god løsning, men den er dyr, også er den jo en del tyngre enn en lakenpose. Dog ikke er den ikke så tung, sammenlignet med en foret fjellduk, eller en annen sovepose. Hadde den har glidelås helt ned, så den kunne doblet som sommerpose, hadde jeg handlet for lenge siden.

Link to comment
Share on other sites

@joas I likhet med Bartemannen så har jeg kun endt opp med å bruke lakenposen et par ganger da jeg ikke synes den hadde en enorm effekt, så jeg har kanskje ikke brukt den nok til å kunne si nøyaktig hvor stor effekt jeg synes den har. Noe effekt har den så klart. Er det skikkelig kaldt tar jeg den nok med i tillegg. Stoffet kjennes ganske tynt ut, lignende en t-skjorte, så du kan jo kanskje se for deg hvor stor effekt den har. Jeg legger ved et par bilder så ser du litt tydeligere.

 

Jeg vet det finnes tykkere fleece-varianter på markedet, men da begynner det jo fort å ta litt plass i sekken og jeg ser for meg at det kanskje vil være litt klamt (jeg kan selvfølgelig ta feil). Da nærmer man seg fort et system lignende det Jeffery viste til, som egentlig så ganske lurt ut.

 

Angående fjellduk og vekt, så erstatter fjellduken i mitt tilfelle stort sett også et telt, så sånn sett tilfører den egentlig ikke noe betydelig vekt til sekken min. Det er nok ikke tilfellet for alle så klart.

 

 

IMG_4940.jpeg

IMG_4941.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (4 timer siden):

Soverposer inn i hverandre funker bra. Det nye systemet til Forsvaret består av en tynn sommerpose og en tykkere 3-sesong pose. Og sommerposen inne i 3-sesong posen er lik en vinterpose. 

Anbefaler tynn sovepose ytterst for å fange kondens når du skal være ute en stund om vinteren, forøvrig samme som står i anbefalingen på Halite forsterkningsposen.

Bartemannen skrev (4 timer siden):

Ellers har jeg som et par andre nevner her veldig god erfaring med en foret Jerven duk uten på en 3-sesong dunpose nesten identisk med den du har.

Jeg skjønner ikke helt det noen nevner med kondens i Jerven duken. Ja, på en uforet pose (som jeg også har) så dannes det kondens, men jeg har seriøst aldri hatt problemer med kondens i en foret Jerven duk.

Har flere år med 7-9 dager etter hverandre på Dovre på villreinjakt med en lett sovepose inne i min forede Jerven duk, og ikke en eneste gang dag har jeg våkned med kondens.

Problemet oppstår når du er ute over tid om vinteren, da bygger det seg kondens i foret på fjellduken og fukten vil etter en tid komme på soveposen. Dersom du har mulighet til å lufte duken i plussgrader med jevne mellomrom tar det lenger tid før det blir et problem. Dersom fjellduken er det primære lyet du har når du er statisk kommer det lett litt snø inn i duken som gjør at problemet oppstår tidligere, det samme om du bruker duken på en måte som gjør at du puster inn i duken.  
For meg handler det om å innrette meg slik at jeg ikke nødvendigvis MÅ rekondisjonere i hus for å kunne være ute over tid… og ja, jeg forstår at det er autist genet mitt som gjør ting vanskeligere enn det …som oftest… trenger å være. 
Fjellduk med løst for ikke nødvendigvis er løsningen i alle situasjoner. Jeg har i hovedsak gode erfaringer med foret fjellduk, en av mine bedre vinteropplevelser med fjellduk var i Finnmark for noen år siden, brukte foret kingsize fjellduk som jeg la underlag og sovepose inni, hjørnene på fjellduken festet jeg i trærne slik at duken ble løftet, glidelåsen øverst ble åpnet litt i begge endene. Svært raskt etablere bivuak. Kondens var ikke et nevneverdig problem i løpet av de ca to ukene vi var ute, om det var pga luftingen eller at soveposen ikke var i særlig direkte kontakt med fjellduken er jeg ikke sikker på. Vekt og volum på kingsizeduken var ikke et stort problem siden vi nyttet snøskuter. 
 

Enig i at lakenpose og div fleece poser har lite for seg, rent prinsipielt et jeg tilhenger av utstyr som har lavt volum, lav vekt og som kan nyttes til mer enn en ting. Det foret jeg bruker i min uforede jerven hunter er en «poncholiner» (Helikontex), som kan nyttes til underquilt på hengekøya, forsterkningsplagg, for i jervenduken, som forsterkning av soveposen, mm. Det scorer greit på bruksområder, vekt og effekt, passe på volum og dårlig på pris. 

Link to comment
Share on other sites

Eg kjøpte ein billig lakenpose i fleece på wish eller eBay, denne er tjukk som eit fleeceteppe. I ein syntetisk 3-sesongers vart det for varmt med denne i -10. So dersom ein er frostig av seg, er dette ein rimelig måte å oppgradere posen sin til vinterpose. Eg sover mest i hengekøye under open himmel og er derfor ikkje tilhenger av å ha tynnare poser utanpå hovedposen, fordi eg opplever mykje kondens av denne løysinga.

Link to comment
Share on other sites

magnum_mauser skrev (3 timer siden):

Eg sover mest i hengekøye under open himmel og er derfor ikkje tilhenger av å ha tynnare poser utanpå hovedposen, fordi eg opplever mykje kondens av denne løysinga.

Jeg har lite erfaring med hengekøye på vinteren, kanskje 10-12 netter i aldri mer enn to-tre netter i gangen, så her er jeg på tynn is.
Interessant ift flecce pose, jeg var tydeligvis for kjapp med å erklære den som uhensiktsmessig i alle sammenhenger.  Ca vekt?

 

Hvilke løsning bruker du for å redusere varmetapet mot køya, dvs der du ligger og presser isolasjonen sammen?

Edited by all trades, master of none
Link to comment
Share on other sites

all trades, master of none skrev (4 timer siden):

Jeg har lite erfaring med hengekøye på vinteren, kanskje 10-12 netter i aldri mer enn to-tre netter i gangen, så her er jeg på tynn is.
Interessant ift flecce pose, jeg var tydeligvis for kjapp med å erklære den som uhensiktsmessig i alle sammenhenger.  Ca vekt?

 

Hvilke løsning bruker du for å redusere varmetapet mot køya, dvs der du ligger og presser isolasjonen sammen?

Eg har eit underlag frå klymit som er tilpassa hengekøye og som er meint til vinterbruk, hugsar ikkje R-verdien i farten. Men då har eg sove godt i opp til -12 og dei gangane det har vert skikkelig kaldt har eg supplert med eit mammut bamse, uten eg veit om det har vert nødvendig. Skal sjekke ut vekta på den fleece-posen og gje ein tilbakemelding.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg har brukt vanligt stivt liggeunderlag i hengekøye med stort hell. Synest det fungerar fint men eg greier aldri sovne i hengekøye, det er noko med den forma kroppen blir i så eg legger meg nedpå marka heller med ett eller fleire liggeunderlag alt ettersom kva årstid vi er i. På denne tida av året har eg gjerne med reinskinn også til og ligge på. Tipper det funkar fint i hengekøye ogso og kostar mindre en dei dyraste liggeunderlaga

Link to comment
Share on other sites

Jeg har oppgradert til «Amok Draumr», denne hengekøya er konstruert slik at man ligger flatt, dun isolert underlag sørger for at jeg unngår varmetap mot køya. Veldig god komfort.

Jeg har ikke brukt den på vinteren, kun på barmark.

Ulempe: vekt, volum og pris. Samt at du må bruke oppblåsbart underlag, noe som for min del betyr at jeg må ha med to underlag, evt sitteplate eller campingstol… For mitt bruk synes jeg den egner seg best til padling. 
 

Tidligere brukte jeg Hennesy sin hengekøye, eksperimenterte med litt ulike løsninger, kingsize fjellduk rundt hele hengekøya fungerte fint for meg, også på vinteren. Fjellduken løste oppgaven til tarp og underquilt. Viktig med lufting ift kondens.
Sovepose og vanlig «bamse» liggeunderlag inne i en fjellduk fungerte også bra ift å ikke skli av underlaget i hengekøya, men…kondens. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...