Jump to content

Blir forbudt å skyte med bly på stål på utendørsbanen i klubben-"frangible" ammo, noen som vet hvor får tak i ?


Sku

Recommended Posts

Pga. &¤#(&%¤  EU, så spøker det for min yndlings skyteaktivitet, som er å skyte på stål.

Liker instant feedback, skyting på papir er ikke noe for meg. Når jeg treffer stålet så høres det ut som kirkeklokker og jeg kommer i godt humør med en gang.

Pga. direktiv fra EU, så ser det ut som klubben kommer til å forby skyting på stål med blykuler.

Alternativet jeg tenkte på da var "frangible" kobber kuler, de er "sintered" (vet ikke hva dette heter på norsk), dvs pulver som er pressa sammen ved høy temperatur, men ikke så høy at metallet smelter.

Noen som vet hvor man får tak i ferdig 9mm "frangible" ammo, dvs. hvor man kan importere fra, eller må jeg begynne å lade selv?

 

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

Sku skrev (14 minutter siden):

når jeg treffer stålet så høres det ut som kirkeklokker og jeg kommer i godt humør med en gang.

Du kan jo begynne p gå i kirken istedenfor å skyte på stå.🙂

På banen vor jeg vanligvis skyter har stålmål vært forbudt i flere år nå helt uavhengig av kuletype. 

Link to comment
Share on other sites

Anonymrifle skrev (6 timer siden):

Sellier & Bellot lager frangible ammo, hør med Schou

S&B sin "frangible" er lista under law-enforcement-products, vil de selge til importør som selger til sivile?

www.sellier-bellot.cz/en/products/law-enforcement-products/frangible/list/

 

Fiocchi USA selger frangible ammo også, men ikke så lett å få hit antar jeg,

her en en fin demo video

 

 

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

hadde vært morsomt med frangible 223 også, så slipper å stå 100meter unna når skyter på stål (liker å skyte stående, derfor kan blinkene gjerne være nærmere. 30-40cm i diameter stålblinker som tåler 223 veier litt også, vil gjerne greie meg med mindre).

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

Pedersens våpenlager og 2alfa sier at frangible ammo ikke er tilgjengelig kommersielt (i europa?), og de har ingen planer om å ta inn blyfri ammo med vanlige kuler heller.

Ser ut som eneste muligheten å fortsette med å skyte på stål er å få reloading international til å kjøpe kuler (feks SinterFire frangible) i USA og få de sendt hit, og begynne å lade sjøl :-(

Link to comment
Share on other sites

BaconErGodtNamNamNAm skrev (2 timer siden):

Stålkjerne for å penetrere kroppspansring. 
Styresmaktene ønsker ikke at sivile skal ha dette.

men stålkjerne er da ikke forbudt ved lov, slik som 4.6 og 5.7 ?

Noen burde fortelle myndighetene at en hver riflekule fra et hvilket som helst sentertent kaliber går tvers igjennom vanlig kevlar vest (3A), og det gjør 7.62 Tokarev og den nye tsjekkiske håndkanonen også. Eller kanskje ikke fortelle.....  

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

Jeg har disse to i min samling, det er flere år siden jeg fikk disse. Jeg har aldri prøvd dette alternativet. Jeg ser på hjemmesiden deres at de markedsfører et blyfritt alternativ egnet for innebaner.

https://pmcammo.com/ammo/erange/

Jeg frykter Dynamisk ikke overlever dersom de ikke konverterer til blyfritt innendørs, de/vi skyter mye mot stål.

Det hadde vært interessant om en eller annen importør hadde fått inn noen ferdig ammo og kuler i bulk for testing.

 

DSC05215.JPG

Jeg vet ikke så mye om disse to eksemplarene, har visst det en gang, men helt glemt det.

 

DSC05216.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Anonymrifle skrev (På 30.11.2021 den 6.53):

Sellier & Bellot lager frangible ammo, hør med en Schou forhandler om de kan bestille det for deg.

Fikk svar fra Schou : Dette produktet er klassifisert under «law enforcement» hos CZ. Vi har dessverre ikke adgang til å bestille fra det segmentet.

Link to comment
Share on other sites

Vaquero skrev (1 time siden):

Jeg frykter Dynamisk ikke overlever dersom de ikke konverterer til blyfritt innendørs, de/vi skyter mye mot stål.

Med blyfritt så holder man ikke faktorkravet, eller hva det heter.

 

Vet av en kar fra Finnmark som er en av de beste i dynamisk. Han trente masse innendørs, men etter at han hosta opp blod, så trener han nå bare ute. 

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil vel påstå at dersom en dynamisk skytter skal betale kr.7,- pr. smell vil et stevne på ca.200 skudd koste kr.1.400,- i bare ammo. Selv om det nå er "vanlige folks tur" så tror jeg aktiviteten vil dale. Trening blir vel også vesentlig begrenset. Dersom blyfritt kan konkurrere med det vi har i dag er det håp. 

Link to comment
Share on other sites

Sku skrev (27 minutter siden):

Han trente masse innendørs, men etter at han hosta opp blod, så trener han nå bare ute. 

Det er klart, vi må se noen realiteter i øynene og ta visse grep. Vi kan ikke skyte oss inn i dårligere helse og kortere levealder. Vi må ikke gi oss, vi må finne løsninger. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke blykuler som er hovedproblemet med innendørs skyting, det er blyinnholdet i vanlige tennhetter og eksponert bly i bunn av FMJ-kuler, og der finnes det heldigvis alternativer til en overkommelig pris. F.eks. har Landrø nå tatt inn Magtech Clean Range, Schou har hatt S&B nontox, og blyfrie tennhetter er å få tak i for hjemmelading. Jeg skyter utelukkende kobberbelagte kuler med Murom og RWS blyfri tennhetter innendørs, det gir både renere luft og mindre skitt på gulvet.

Link to comment
Share on other sites

Vanlige tennhetter, dvs de aller fleste, inneholder bly.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lead_styphnate

 

Det finnes flere typer blyfrie tennhetter (f.eks. har Federal sin egen type, "Catalyst"), de vanligste inneholder DDNP

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Diazodinitrophenol

 

Murom oppgir utslipp av 5mg bly fra én tennhette av vanlig "non-corrosive" type.

 

Edited by Sollie
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 12/1/2021 at 10:33 AM, Sku said:

Med blyfritt så holder man ikke faktorkravet, eller hva det heter.

 

Vet av en kar fra Finnmark som er en av de beste i dynamisk. Han trente masse innendørs, men etter at han hosta opp blod, så trener han nå bare ute. 

Forsvaret sin blyfrie 9mm holder nå prodkravet med veldig god margin.Den har pf på 137,blomkål.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...