Jump to content

Liggende skytestilling til toppjakt og langhold light


Nomina sunt odiosa

Recommended Posts

(litt usikker på om denne burde ligge under langhold eller jakt)


Jeg har gjennom det siste året bygget en langhold-light-rigg. Motivet for prosjektet var og er toppjakt, men når rifla var ferdig ble det spennende å strekke holdene litt lengre. Rett og slett litt langhold light. 
 

Riggen er enkel: Sauer 200 STR (6,5x55), KKC, picatinny med Zeiss V6 5-30x50 og A-Tec carbon demper. 
 

Selv er jeg over gjennomsnittet aktiv DFSer, og har sånn i teori og praksis god innsikt skyteteknisk. Og (antakeligvis) relativt høye krav til presisjon. 
 

Jeg har skutt på 100, 200, 300 og 400 m, kronografert og laget tabell. Jeg skyter helt OK samlinger. Men bare helt OK. Omtrent slik jeg samler med diopter og reim. Klarer på det beste samlinger på 2x2 klistrelapper på 200m. I og med at selve våpenet er tiltenkt toppjakt har jeg basert på å bruke sekken (eller lignende) som anlegg når jeg skyter. Jeg har derfor ikke skutt med tofot (fordi det skal fungere i praksis, skrått oppover i dyp snø). 

 

1. Til dere som kan liggende skyting med anlegg. Når jeg tar anlegg på sekken, og har enkelt anlegg bak på kolben (mellom kolbekappen og underlaget), ville dere ligget med v. hånd på fortreet, eller bak på kolben, ved høyre skulder?

 

Jeg har prøvd begge deler. Jeg ligger godt bak våpenet med hele kroppen. Når jeg ikke holder i fortreet ser jeg at rekylopptakene blir ujevne, og rekylen slår noe ut høyre. Jeg holder imidlertid helt i ro med denne stillingen. Om jeg holder på fortreet (tradisjonell liggendestilling) klarer jeg ikke å holde helt i ro på 30x, men rekylopptakene blir markant bedre. Samlingsmessig blir resultatet nær sagt det samme, men jeg er foreløpig mest komfortabel med tradisjonell liggendestilling. 

 

2. Hva tenker dere er suksesskriteriene for å samle bedre enn med diopter og reim? Helst uten å montere tofot. Høyde på anlegg etc. 

 

3. Kolben har allerede fire forlengere, men jeg føler fortsatt at det er behov for lengre kolbe. Er et vanlig å ha relativt lang kolbe når man ligger med anlegg? 

 

På forhånd, takk😊

 

Roger

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nomina sunt odiosa skrev (9 minutter siden):

1. Til dere som kan liggende skyting med anlegg. Når jeg tar anlegg på sekken, og har enkelt anlegg bak på kolben (mellom kolbekappen og underlaget), ville dere ligget med v. hånd på fortreet, eller bak på kolben, ved høyre skulder?

 

Det er bestandig best å holde bak på kolben, når den muligheten er der. Du eliminerer da en del bevegelse i våpenet. Utfordringen er som du har erfart, rekylopptaket. Min måte for å håndtere dette er å presse kolben så hardt som mulig inn i skuldra med høyre hånd. Fungerer godt på både 308 win og 223 rem. Men man blir selvfølgelig mye raskere " avslørt" med en lett 308. Det typiske her er at treffpunktet kan "klatre" 3-5 cm rett opp (avhengig av avstand) ved for dårlig rekylopptak.  Det er den viktigste grunnen til at jeg bruker 223 rem på alt som er mindre enn rådyr. Den er mer tilgivelig når det går fort og man nå skyte fra dårlige stillinger. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Super XX skrev (37 minutter siden):

 

Det er bestandig best å holde bak på kolben, når den muligheten er der. Du eliminerer da en del bevegelse i våpenet. Utfordringen er som du har erfart, rekylopptaket. Min måte for å håndtere dette er å presse kolben så hardt som mulig inn i skuldra med høyre hånd. Fungerer godt på både 308 win og 223 rem. Men man blir selvfølgelig mye raskere " avslørt" med en lett 308. Det typiske her er at treffpunktet kan "klatre" 3-5 cm rett opp (avhengig av avstand) ved for dårlig rekylopptak.  Det er den viktigste grunnen til at jeg bruker 223 rem på alt som er mindre enn rådyr. Den er mer tilgivelig når det går fort og man nå skyte fra dårlige stillinger. 

 

Det ante meg. Det ser og kjennes best ut også, helt til det smeller😅 På den andre siden opplever jeg, som du sier, at de varierende rekylopptakene gir høydespredning og ofte litt ut høyre. Jeg skal ta med rådet ditt om å sørge for bedre kolbekontakt ved å trekke våpenet godt inn i skuldra med høyre hånd. 
 

Artig at du nevner det. Jeg hadde faktisk med meg min Savage Stevens i 223 rem på banen her om dagen. Den billigste børsa i skapet. Helt original, med Nikon Monarch på toppen - og det samlet bedre på 200 m🤦‍♂️😅 Dette fenomenet har jeg forfektet på baneskyting også. Man straffes mindre for dårlig rekylopptak med lite/lett rekyl.
 

jeg har imidlertid prøvd 223 på toppjakt, og synes den er marginal mtp. vindavdrift.  
 

 

Edited by Nomina sunt odiosa
Link to comment
Share on other sites

Jeg blir straffa hardt om jeg ikke holder under fortreet når jeg bruker sekken som anlegg om jeg bruker min lette .308 (+-2.8kg), og helst bør jeg også presse rifla litt ekstra inn i skuldra og. Med STR'en kan jeg gjøre "hva jeg vil" uten at det har særlig utslag. Men den er vel +-7kg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Wetherbyen min i .308 ligger og hopper på tofoten om jeg ikke holder den i fortreet... i alle fall på betonggulvet på banen. Blir vel ikke bedre på et svaberg om jeg tar den med på seljakt en gang. 
Skal prøve den med med ryggsekk under neste gang jeg får mulighet til å skyte, og se om det blir roligere. 

 

Link to comment
Share on other sites

FreeSkier skrev (1 time siden):

Jeg blir straffa hardt om jeg ikke holder under fortreet når jeg bruker sekken som anlegg om jeg bruker min lette .308 (+-2.8kg), og helst bør jeg også presse rifla litt ekstra inn i skuldra og. Med STR'en kan jeg gjøre "hva jeg vil" uten at det har særlig utslag. Men den er vel +-7kg.

Det har helt klart sammenheng med vekt! Jeg kan ikke si at jeg kan gjøre hva jeg vil med STRen, men skjønner hva du mener.

Link to comment
Share on other sites

Tjukkas skrev (13 minutter siden):

Wetherbyen min i .308 ligger og hopper på tofoten om jeg ikke holder den i fortreet... i alle fall på betonggulvet på banen. Blir vel ikke bedre på et svaberg om jeg tar den med på seljakt en gang. 
Skal prøve den med med ryggsekk under neste gang jeg får mulighet til å skyte, og se om det blir roligere. 

 

Skjønner hva du mener. Det er ubehagelig. Du har kanskje lyddemper allerede? Det hjelper mye pga redusert rekyl og «pipevipp». Med sekk som anlegg og støtte bak er det mulig å holde tilnærmet i ro, selv med grep om forskjeftet. 
 

Jeg vet ikke helt hva som overrasker meg mest med dette lille «prosjektet». Jeg hadde kanskje trodd at samlingene skulle krympe enda mer med kikkert og anlegg. Jeg tror det sier meg mest om hvor imponerende dioptereffekten er! 

Link to comment
Share on other sites

Ja demper er på plass. 
Når det gjelder dipoter / kikkert, så syns jeg faktisk deter vanskeligere å sørge for at man sikter på samme punkt med kikkert enn med diopter. 
Det blir jo mer bevegelse i trådkorset, og man sikter på en helt svart flate. Det er nesten bedre å skyte på noe annet enn DFS blink da. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...