Jump to content

Kikkert 22LR


Jegern73

Recommended Posts

Hei.

jeg ser på ny kikkert til Cz455 som brukes på smårovvilt jakt og moroskyting.

Noen som kan tipse om en kikkert i vettug str til denne? Ser for meg 44mm eller lignende da jeg vil anta 50mm og opp blir voldsomt på den lille tassen.

 

Takk for tips og innspill😃

 

Mvh

Ronny

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker denne her, en Leupold VX Freedom 4-12x40.
Retikkelet har en del streker både horisontalt og vertikalt, og jeg kontrollskjøt rifla på en tre-fire hold hvor kråka sitter med referanse til strekene i retikkelet.
Lagde meg en liten huskelapp, og ved å bruke disse strekene var det full klaff både på 60-90 og 110 m som var de aktuelle avstandene hvor kråka satt.
Fungerte over all forventning.
Siktet har helt grei optisk kvalitet, og mekanisk er det jo svært sjelden problem med Leupold.

 

Leupold Freedom.JPG

Edited by seawolf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det velger du selv :-)

Skyt inn på 50 meter eller yards.

Heng opp blink på 200m og juster forstørrelsen til du treffer - da treffer du også på 75m og 100m...

 

Jeg bruker ca 6.1 i forstørrelse på SK Standard + (du tuner altså retikkelet til kulebanen med forstørrelsen, jo mindre kulefang jo høyere forstørrelse)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ble litt nysgjerrig på følgende kikkert:

Zeiss Conquest HD5 3-15x42 (5000,- god pris?)

Noen erfaring med den og kan si om det vil være godt sikte også for korte hold under 20m? Det skal være parallax på denne fra 50m om jeg leste riktig. Retikkel er 20.

 

Takk igjen for kommentarer oog tips😃

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Jegern73 said:

Hva er tanker rundt prisen på 5000,- da?

Prisen er grei.

Har storebror i 5-25x50.

Ikke førstevalg for .22lr, som er forklart over her.

Bruker mitt mest til baneskyting og jaktfelt, og noen få ganger på jakt. Til jakt bruker jeg andre alternativer. Vil tro at 3-15x42 er mer egnet for jakt enn 5-25x50. Kommer an på jaktform naturligvis. I allefall på avstander ned mot 20 meter.

 

20210130_114427.jpg

20210731_151256.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jegern73 said:

men virker nå god kikkert til jakt på dagtid og ikke lenge ut i mørkets frembrudd. 

Det er gode kikkertsikter mekanisk, og optikk helt på høyde med mye av det som er mye dyrere.

Jeg ville kjøpt det :thumbup:

Edited by znopi
missprint
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...