Jump to content

Woodleigh bullets brent ned.


Think!

Recommended Posts

Woodleigh Factory Fire - 24hourcampfire

 

Ser det er snakk om at fabrikken ikke skal bygges opp igjen, langt ifra sikker kilde men virker jo til at TS i link har kjennskap til eier og familie

 

EDIT:

 

her også:

#post-846975

Incidents and Warnings - VicEmergency - her rapporteres det om en hendelse, brann, i Murrabit. Denne adressen får jeg ikke verifisert, men er på en adresse med flere driftsbygninger.

 

 

Murrabit Rd, Gonn

Updated: 28 Nov 2021 08:36
  • ALERT LEVEL:
    Not Applicable
  • LOCATION:
    2555 Murrabit Rd, Gonn, NSW 2732
  • COUNCIL AREA:
    Murray River
  • STATUS:
    Under control
  • TYPE:
    Structure Fire
  • FIRE:
    Yes
  • SIZE:
    0 ha
  • RESPONSIBLE AGENCY:
    Rural Fire Service
 
 
 
Bare for å presisere så vet ikke jeg om dette er Woodleigh sin fabrikk, emn det er den eneste brannen i Murrabit som det rapporteres om.
Edited by Ludoben
Link to comment
Share on other sites

Zedfield er registrert på den adressen som har brent ned, og det er et selskap av Woodleigh. Som da vil si at dette etter all sannsynlighet er verifisert. Zedfield er vel det registrerte selskapet som eksporterer kuler slik jeg forstår det, men for alle praktiske formål er jo dette Woodleigh.

Link to comment
Share on other sites

Da betyr vel det at når butikkenes lagre er tomme, vil en av verdens beste storviltkuler ikke lenger være tilgjengelig.
Trist sak.....
Woodleigh RN og PP har vært min favoritt i mange tiår, både her hjemme og ute, i 30-06, 338-06, 35 Whelen, 375 Ruger-og H&H.
På alt fra små steenbok, til grov elg og kudu.
Alltid supert resultat.

Edited by seawolf
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ut fra det jeg kan lese på hjemmesiden er Woodleigh en relativ "ung" kuleprodusent med særlig fokus på de grove "afrikakalibrene". At de også leverer/har levert glimrende kuler til mer "vanlige" kalibre som f. eks. .308, .270 og 6,5 (.264) har jeg fått med meg her fra Kammeret. Jeg vet ikke hvordan lønnsomheten er i denne bransjen og hvor stor markedsandel Woodleigh har hatt, men jeg tenker at om fabrikken har vært en økonomisk suksess vil den bli bygd opp igjen og drevet videre av andre enn dagens eier. Vi er alle tjent med en viss konkurranse i denne bransjen, ellers blir det lett Norma-priser over hele fjøla...😬

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Think! skrev (2 timer siden):

Woodleigh overtok vel kuleproduksjonen fra Kynoch, men har siden fortsatt å finjustere manteltykkelse mv. Mao de har trolig nedskrevet alle tekniske detaljer = enkelt for andre å overta.

 

Nei, McDonald utviklet kulene og produksjonen selv (en god stund) etter at Kynoch var historie (produksjonen av rifleammo stoppet vel i 1970).

 

 

Link to comment
Share on other sites

Omsetningen til Woodleigh sank drastisk under covid....men Norma og Federal har jo et problem nå da...begge har jo finansielle muskler til å foreta seg noe...  Kynoch/Kynamco er bare en liten parentes i denne sammenhengen..lite firma og det meste av patronene ble håndladd..

 

Norma sin ammo i PH serien er forøvrig også håndladd..det sier vel litt om lave salgsvolum..

Link to comment
Share on other sites

pondoro skrev (6 minutter siden):

 

Norma sin ammo i PH serien er forøvrig også håndladd..det sier vel litt om lave salgsvolum..

Koster litt også. Ba om pris for 500NE siden min Krieghoff er regulert med Norma PH, kostet 240kr pr smell, kunne få tilbud til 200kr. Ble til at jeg målte hastighet på de jeg hadde og ladet til samme hastighet med samme Woodleigh 570gr SN RN, da gikk de likt og grei samskyting. Lader vel for rundt 36kr smellen sist jeg regnet på det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har fortsatt en eske med (50 stk.) igjen, har ikke fått testet dem ennå. Jeg vurderer å investere i en eske til så jeg har til jakt fremover.

Når det gjelder fabrikken så må det investeres i mye nytt i maskinparken, det er ikke billig. En annen ting er hvor mange land faller fra etter hvert når det gjelder kuler med blykjerner. Europa kan falle for blyforbud, men Afrika med flere vil trolig holde koken en stund til. Ikke umulig at en produsent må være konkurransedyktig på blyfritt alternativ. Woodleigh kan sikkert fylle behovet i et nisjemarked i fremtiden, mye kostbare dobbeltrifler som fortjener en fremtid. 

Woodl. a.JPG

Her er to kuler jeg sammenligner, Ba = Barnes Original, som jeg straks er tom for. Wo = Woodleigh som jeg vil fortsette med i noen år. Jeg kan leve lenge med 100 kuler som kun blir brukt til jakt, Woodleig-kula koster nå ca.kr.20,- +frakt. 

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hornady lager sin DGS..flatnesa solid med tykk stålmantel i .375, .400, .470 og .500.  Den kula er en grei erstatning for Woodleigh...dog kanskje litt reguleringstrøbbel i dobbelrifler. Men min erfaring tilsier at de grove dobbelriflene ikke er altfor kresne på dette..verre med de mindre kaliberne..

Link to comment
Share on other sites

Vaquero skrev (1 time siden):

 Woodleigh kan sikkert fylle behovet i et nisjemarked i fremtiden, mye kostbare dobbeltrifler som fortjener en fremtid.

 

Det er akkurat det de gjorde. Etter at Kynoch avsluttet sin produksjon (som var av heller laber kvalitet de siste 5-10årene ryktes det) ble det vanskelig å holde de gamle dobbeltriflene i drift. Australske firma importere mange slike rifler fra bla India så det fantes et marked for kuler.

 

Kuler vill det sikkert ordne seg med for disse kjendisene men om de blir av samme jevne kvalitet? 

Link to comment
Share on other sites

Triste nyheter, spesielt hvis de ikke klarer å komme på beina igjen. Vil påstå at de vil etterlate seg et stort tomrom - spesielt i "big bore" segmentet. Woodleigh har i mange år vært mine favoritt jaktkuler, også i normal kaliber, har ladet disse til meg selv og andre i 7x65R, 7x64, 308 win, 30-06, 338 win mag, 9,3x74R, 416 Rigby, 450 NE og 470 NE.

 

Har et lite lager av Woodleigh kuler liggende, men det ble allikevel en aldri så liten spontanhandel i kveld: 160 grain Woodleigh PP til 7x64 Brenneke og 250 grain Woodleigh RN til 338 win mag.  

 IMG_0440.jpg.16d7608e894de919279c3e94a915571e.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette var triste nyheter! Jeg har heldigvis et bra lager med 405gr FN SN til 45-70 (30B). Såpass at det bør holde ut livet, tenker jeg. Bestilte nå 400 stk 65C for å ha til 30-06 (220gr RN SN). Har tidligere skutt disse 220gr kulene i våte telefonkataloger hvor vi hadde en 12mm finerplate bak første katalog, og ble mektig imponert over resultatet. Føler meg temmelig trygg på at denne kula vil gjøre jobben når jeg har med rifla i 30-06 som isbjørnbeskyttelse. 

 

Nå blir vel disse kulene kul umulig å få tak i om ikke så alt for lang tid, og det er kjipt. Føler behovet for å hamstre presse seg på, men får vel slå meg til ro med at jeg har nok av disse på lager allerede. Blir vel uansett et blyforbud på sikt, uten at akkurat det skal være noen trøst...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

FredrikW skrev (10 timer siden):

Dette var triste nyheter! Jeg har heldigvis et bra lager med 405gr FN SN til 45-70 (30B). Såpass at det bør holde ut livet, tenker jeg.

Hos meg blir 405 grain Woodleigh til 45/70 Govt. reservert kun elg:

Jeg bestilte nå hos Trond Alvestad, en eske 50 stk. Da har jeg 100 kuler, det går ca.15 - 18 skudd å bestemme seg for en ladning og innskyting. Bruker jeg utelukkende disse kulene til elg bør jeg også ha til jaktlivet ut. Rådyr og mye annet kan jeg bruke andre lettere tilgjengelige kuler. Til oppskyting har jeg andre jaktkuler å tære på. Jeg er litt pessimist, mulig at vi blir innhentet av et blyforbud til jakt, da er det surt å "brenne inne" med et lager av kuler i høy prisklasse som ikke kan brukes lovlig. Vi lever i nuet, bare å kjøre på. Jeg har mye kuler til 45/70 for trening og generell jakt.

 

Link to comment
Share on other sites

Vaquero skrev (5 timer siden):

Da har jeg 100 kuler, det går ca.15 - 18 skudd å bestemme seg for en ladning og innskyting.

 

Jeg har nettopp kjøpt meg en 1895GG, etter å ha vært uten storviltbørse fra Marlin siden midten av 90-tallet en gang. Da hadde jeg både 1895 og 444. Har ikke fått GG-en i hus ennå, men gleder meg jo... litt😉 Kommer til å gjøre som deg- finne en ladning til Woodleigh-kulene som funker bra i børsa, og så reservere disse kulene hovedsakelig til jakt på større vilt. Både her på berget og i utlandet.

 

Men siden jeg er av den nervøse typen blir det nok til at jeg skyter 8-10 kontrollskudd med kulene før jakt hvert år, for å sjekke at alt fungerer optimalt mtp treffpunkt osv. Så et visst forbruk vil det være. Men nå har jeg heldigvis kuler nok til at dette skal gå bra resten av tiden jeg kan forvente å ha på denne planeten🙂

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (På 28.11.2021 den 15.31):

Bestilt .510inch 570gr RN SN og FMJ samt 9,3mm 286gr RN SN for dobbelriflene hos hjemmelading.no…


Fornøyd med denne kulen i 9.3mm? Har vurdert den til min 9.3x62. Omtrent bare brukt Oryx fra før..

Triste nyheter om fabrikken. Har vurdert prøve kulene lenge, men aldri rotet meg til det..

Link to comment
Share on other sites

Fikk forresten høre en ting ang Woodleigh. Etter sigende så skal de bruke samme tykkelse på mantelen for alle kulediametere. Dvs at 6,5mm har samme manteltykkelse som .500. Dette skal igjen føre til at samme kuledesignet gir forskjellige resultater for forskjellige kulediametere. 6,5mm blir hard, 8mm blir perfekt og .423 blir bløt. Aner ikke om dette stemmer men jeg anser kilden for påstanden som pålitelig (vel, han sa ikke at 8mm var perfekt eller at .423 var bløt men dog..).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...