Jump to content

Hva mangler jeg i våpenskapet?


Ludoben

Recommended Posts

Fundert langt og lenge på hva mitt neste krumspring skal bli, jeg har fra før en Browning BAR LongTrac i 30-06, en Sabatti mod. 90 i 30-06, og en CZ 455 i 22LR og 17HMR (og ei hagle).

Planen er å skaffe noe grøvere, jeg føler 17HMR dekker alt opp mot rev, derfra og opp er 06'n fin. Jeg jakter kun i Norge og da alt fra ryper til stor elg, og jeg har foreløpig ikke startet med hjemmelading. På elgjakt er jeg både hundefører og posteringsjeger, og Browningen er jo en helt utmerket hundeførerbørse. Kanskje jeg bør anskaffe en skikkelig posteringsbørse, eller er det helt unødvendig? Hva er fornuftig? Jeg trenger iallfall ikke 2 rifler i 30-06 (begge med korte løp), og derfor ser jeg meg om etter andre ting også. Har vurdert 9.3x62, 375 H&H, diverse .33-kaliber, snillere .458 kaliber (450 Marlin / 45-70 govt / 35 whelen), .358-kaliber +++++ Mange kalibre ekskluderer seg selv grunnet behovet for hjemmelading.

 

Hva ville dere gjort?

Link to comment
Share on other sites

Hmmm…. Du blander fornuft inn i dette.. I så fall har du vel alt du treng allerede. 
 

Jakter du elg? I så fall kan du rettferdiggjere ei børse i 9.3. Då har du god tilgang på kjøpeammunisjon.

 

450 Marlin og 45/70 er fantastiske kalibre, det samme er 358 Win og 35 Whelen, men då er du etter min meining over i heimelading. 
 

Om du velger å starte med heimelading bille eg gått for ei bøylebørse i 45/70. Enkel og lade til, stas og skyte med og god virkning på vilt. 
 

Om det er ferdigkjøpt som gjeld ville eg gått for 9.3…

Link to comment
Share on other sites

9.3x62. Det er kanskje ikkje det mest spennande kaliberet, men ei rifle i 9.3 er eit fantastisk instrument på storviltjakt. Eg ladar i utgangspunktet sjølv, men etter vi kjøpte nytt hus har eg enda ikkje surra meg til å lage eit laderom og har derfor brukt fabrikkammunisjon i nokre år. Og med dagens priser på "ferdigrulla", so er det eit av dei få kalibera i "grove" kaliber ein fortsatt får kjøpt ammunisjon til fornuftige priser. 

 

Det er dessverre so praktisk med 9.3 at min kjære 416 rigby som eg tidligere hadde glede av å bruke i skogen, dei siste åra stort sett har samla støv 😂

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke lader selv, anbefaler jeg at du studerer pris og tilgjengelighet for ammunisjon i de grovkalibrene du vurderer. 9,3x62 kommer best ut, men det er fortsatt et knepp opp i pris i forhold til det du har vært vant med. Du må jo trene med grovrifla, for å beherske den.

 

Det er andre ting enn patron som har vel så stor betydning for riflas funksjonalitet. Som ergonomi, vekt- og ikke minst siktemiddel. Du vinner ikke så mye ny funksjonalitet ved norsk jakt ved å gå fra 30-06 til grovere kaliber; elgen detter ved god treff med god kule uansett. Derimot kan det være praktisk å f.eks ha ei rifle med «nærstridssikte», og en annen med kikkert som takler svakere lys f.eks.

 

Sånn fornuftsmessig er det ikke så dumt med to rifler i 30-06. Den ene med lavtforstørrende kikkert eller rødpunkt, den andre med kikkert som hånderere litt svakere lysforhold, og byr på litt mer forstørrelse. Ammunisjonslogistikken blir enkel, med en patron i begge rifler.

 

Men hvis du rett og slett har lyst på en 9,3x62, så kjøp deg det- skyt og nyt! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tenker du da grovere enn 30-06 eller grovere enn 17hmr? 

Sjølv er eg overbevist for tida om att eg behøver ei rifle i 270 win. (Trenger det egentligt ikkje i det heile tatt ettersom eg har 6.5×55 og 30-06 fra før 🙈)

Men utifra det eg har skjønt er det ei patron som har flatare kulebane og litt meir anslagsenergi en 6.5×55 og er sikkert veldig fin til alt norsk storvilt. 

Link to comment
Share on other sites

@stigamundsen Ja må nesten tenke litt fornuftig, eller kanskje ikke... Helt avhengig av hvor mye moro det er snakk om :D 450 marlin er jo et helt rått kaliber, og kan også fås i boltrifle. Har prøvd bøylerifle og det er jo egentlig fantastisk å skyte med, men upraktisk når man ligger å klunger avgårde skudd på skytebanen. Jeg vil egentlig ha litt lenger løp dersom jeg skal beholde sabattien jeg har nå (thumbhole stokken er helt konge), og da kan jeg egentlig gå for en klassisk brukt sabatti 90 og putte den i thumbhole stokken. Det er kanskje det fornuften forteller meg at jeg bør gjøre. Men igjen, moroa i meg sier meg at både 9.3'n og 450'n er fristende. Lite som slår en 350 grains interlock på nært hold i skogen... Samtidig er jo 9.3'n en av de mest kjente elgvelterne i norge, og stadig mer populær i europa forøvrig. Spørsmålet er om jeg noen gang kommer til å bytte ut halvautoen min med noen av disse på jakt?

 

@magnum_mauserhadde jeg bare hatt 9.3 og 416 så hadde jeg også selvsagt gått kun med 9.3'n. Men vil jeg bytte ut 06'n med en 9.3 når jeg drar på jakt? Tror nemlig jeg kommer til å ha samme utfordring som du har mellom 416 og 9.3, bare for meg er det 30-06 som stort sett vil bli valgt først :) Eller tar jeg feil kanskje? En halvauto eller rettrekker i 9.3 kan nok være meget spennende...

 

@spindriftja dette med pris er helt klart en faktor. Jeg ser jo at både 375, mange av 33. kaliberne og spesielt 458 kaliberne er skyhøye i pris (bortsett fra 450 Marlin). 9.3 kommer helt klart best ut, men jeg dro ikke med denne faktoren her for å unngå å snevre inn alternativene. Men helt klart, det med pris er jo absolutt et gyldig argument 👍 Og det du om å ha 2 06'er, ja det er kanskje ikke dumt. Som sagt over skaffe en model 90 med lenger løp og sette denne inn i thumbhole stokken, da har man en knallgod postrifle.

 

@Kvernhuselvaher er du inne på hva som er fornuftig igjen. Jeg finner veldig mange argumenter som taler for et 7mm kaliber, hehe :D Det er helt enkelt så mange gode kaliber her at det for er lett å gå seg vill. 7mm-08, 270win, 280 AI,  7mm WSM, 7mm STW, 7mm RM, SAUM, RUM  ++++ Har sikla på 7mm, og har forsåvidt ikke lagt det fra meg. God innspill, dårlig gjort å være så fornuftig 😂

 

@MikiN1486Ja kanskje en kombi er en god ide... Men da hadde jeg kanskje knalla til med en drilling, bare for å være ekstra sær :D Det er dog ikke aktuelt med rådyrjakt, men revejakta er jo noe jeg stadig deltar på. En kombi der kunne i noen tilfeller vært en fordel, til nå har jeg gått med både hagle og rifla og rifla er så langt den som har felt rev for meg. men med kombien slipper jeg å bære med meg 2 våpen. Inte dumt, men tror ikke det blir noe i denne omgang :)

Link to comment
Share on other sites

@Ludobenmin subjektive meining er at det er større sprang mellom 3006 og 9.3, enn det er mellom 9.3'n og 416 - som begge er kaliber som sender tunge kuler i moderat hastigheit. 3006'n kunne ein bruke til postjakt, bøjakt og denslags og 9.3'n til skogsjakt, elgjakt m.m 😉

 

Alle storviltjegere er tjent med eit kaliber som lobber avgårde tunge kuler i fornuftig fart 😎

Link to comment
Share on other sites

magnum_mauser skrev (5 minutter siden):

@Ludobenmin subjektive meining er at det er større sprang mellom 3006 og 9.3, enn det er mellom 9.3'n og 416 - som begge er kaliber som sender tunge kuler i moderat hastigheit. 3006'n kunne ein bruke til postjakt, bøjakt og denslags og 9.3'n til skogsjakt, elgjakt m.m 😉

 

Alle storviltjegere er tjent med eit kaliber som lobber avgårde tunge kuler i fornuftig fart 😎

Veldig fornuftig sagt 😎 Kan godt hende jeg bare velger å høre på deg, og ikke alle andre stemmer. Med mindre noen slenger noe enda kulere og emr fornuftig i ansiktet mitt, men det aner meg at det ikke finnes :D

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er snakk om å lobbe kuler så bør vell 45-70 vurderast sjølv om det er dyr ferdigammo. Den har jo kulebane som en snøball 😁

Og da blir det jo fort snakk om bøylerifle. 

Eg har fått augene opp for Henry longranger som ser veldigt spennandes ut som bøylerifle.HEN014.jpg.674b1e8e66fe0a01d9daf6a883dc5e41.jpg Den har løst boksmagasin, (da blir den litt meir praktisk på skytebana) boltmekanisme og frittliggandes løp og bør jo derfor være nokolunde presis. Eg veit ikkje heilt kor lett ho er og få tak i i Noreg og kva kaliber ho finst i, men i følge filmen under er det desverre berre 223, 308 og 6.5 Creedmore. Men dersom du er inne på tanken og bruke 30-06 som posteringsbørse og nyebørsa til hundeføring så er 308 kanskje ikkje så dumt? men for en som er ute etter ei ny rifle i skapet sjølv om man har det man trenger frå før så bør jo både bøylerifler, pumperifle og tilogmed knekkrifle (foreksempel TC Encore som forøvrigt er eit systemvåpen med enkelt pipeskifte der kikkerten følger pipa og i teorien slipper innskyting etter pipeskifte og har eit sjukt utvalg i forskjellige kaliber) takast med i vurderinga. Men for en som setter pris på halvauto blir vel enkeltskudsrifle fort uaktelt.

 

 

Edited by Kvernhuselva
Link to comment
Share on other sites

Jeg er i samme situasjon som deg. Går mest som hundefører/ettersøk. Fikk tilpasset meg en Tikka i 308w kort og lett.. men når denne viser seg, Og ha litt dårlig virkning med 150gr ttsx. 46-47cm pipe. Å skuddavstand 165m++  har ikke vært fornøyd med ekspansjon.. så derfor har jeg nå kjøpt en pipe i 9,3x62. Kjedelig. Ja sikkert.  Men jeg vet denne funket meget bra med 250gr Lapua Naturalis. Samt jeg kan gå på tyngre blykuler om jeg vil.. bruker 30-06 AI på post. Denne med 65cm pipe.. eller omså 6,5x55

Link to comment
Share on other sites

@Kvernhuselvaja både Henry og Browning leverer bøylerifler med magasin, praktisk det og en helt åpenbar fordel. Ser også litt på flere forskjellige mekanismer men har lagt fra meg pumperifle. Ser ikke helt poenget med den mekanisme, men mulig jeg ikke har god nok peiling selvsagt. Enkeltskudds, bøylerifle og rettrekker er vel de 3 som er aktuelle, da en bøylerifle helst i 450 marlin, kanskje rettrekkeren i 9.3 da og enkeltskuddsrifla i noe vanvitt unødvendig midtlivskrise greier :D

 

@t-trimBlyfri jakt er et viktig poeng, og faktisk derfor jeg gikk over til 3006 med en ambisjon om å jakte blyfritt. Ser det skrytes hemingsløst av kombien 9.3 og blyfritt, så det er kanskje det som blir det neste steget. Hvis ikke jeg går for en potetkaster av rang (ref. kommentaren over) :)

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (1 time siden):

Et hvert møblert våpenskap bør inneholde ei rifle i 6,5x55;). Og så ville jeg ha byttet ut den ene i .30-06 (den minst presise?) med et våpen i 9,3x62 siden noe grovere står på ønskelista. Snart jul, og kanskje nissen er deg nådig?

Hadde ei Howa 1500 i 6,5, det var min første rifle og den definitivt mest presise. For all del, stort sett alt som selges i dag er presist nok. Men heller få rifler med fabrikkladd ammo som samler hull i hull på 100 m slik denne gjorde. Skutt okse på 240 meter og på 70 meter med den, begge var like daue og veldig lite kjøttødeleggelse. Var i det hele veldig happy med 6,5 - men som sagt ville jeg jakte med blyfritt og da fikk den vike for 30-06.

 

Syntes forøvrig at julenissen, i tillegg til å være nådig, også kan komme tidlig i år :D 

Edited by Ludoben
Link to comment
Share on other sites

Ludoben skrev (4 minutter siden):

Er det veldig dumt å gå for en 300 wby mag uten ladeutstyr tru?

Ja, jeg synes det. Dessuten er jo ikke dette et grovere kaliber enn det du allerede har, den muliggjør bare mer fart med tyngre kuler i .30-kaliberet. Og du har selv redegjort greit for konsekvensene;).

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ludoben skrev (På 3.12.2021 den 14.24):

Er det veldig dumt å gå for en 300 wby mag uten ladeutstyr tru? Dyre smell, høye smell og vonde smell i en liten kropp?

Nja, kanskje. Men dersom du kjøper en brukt Weatherby Mk V i det kaliberet betaler du nesten ingenting for våpenet, som er en fantastisk konstruksjon. Da kan du jo kjøpe en del ammo til 70kr skuddet for det du sparer på rifla….

Link to comment
Share on other sites

Sivil "nyprodusert" FN Mauser i 458wm. Røverkjøp til 5k.

 

En avdød kamerat var første eier av denne og betalte 12-14K for den hos Jaktpartner/Sigurd Halvorsen på 90-tallet.

Denne FN Mauseren er en merkelig utgave UTEN lang ekstraktor, med Sako-ekstraktor og FN Mauser ejektor. Sluttstykket har full støtte helt rundt hylsa som en gammel Sako. Hvis jeg ikke husker feil har denne den beste sluttstykkegangen av alle mausere jeg har prøvd. (alt jeg skriver på verifiseres med selvsyn. Har ikke sett rifla på ca 25 år)

Den går som en "laser" med støpte kuler og reduserte ladninger. Vi snakker 3 skudd på ca 3cm på 100m med bly i 458!

Siden hylsa er rettvegget kan man sikkert få carbid-dier til 650'ien hvis man skal skyte mye 8)

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=217658799

 

799_1826893152.jpg

 

Edit:

Da fant jeg et par bilder på nettet av sluttstykket sammenliknet med std M98.

Jeg husket litt feil når det gjelder ejektoren.

(synd en slik løsning ikke ble forsøkt på Krag,,)

image.png.dad1a93fa8eca315770e2e85dcea03b2.png

image.png.6f759edaf15f860871a97d326f1b62bb.png

 

 

 

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Torfja denne har jeg faktisk lagt merke til og klikket på mange ganger, lagret som favoritt :D Problemet er ammokostnader og rekyl. Ammokostnadene lar seg løse ved å starte med hjemmelading men foreløpig har jeg ingen tid til å drive med det sli situasjonen er nå, rekylopptaket kan vel forbedres men er redd jeg kommer til å lære meg dårlig avtrekk og skyteteknikk med å ta det gigantiske steget fra en 30-06 og til en 458 WM. Sett litt på 358 NM også, som vel må være et helt optimalt kaliber for elgjakt, men der møter man litt av de samme utfordringene pluss at det nesten ikke finnes fabrikkammo til den.

Men tilbake til det du skriver så er det nok utvilsomt en virkelig god konstruksjon, jeg stiller bare spørsmål ved om det lbir litt mye å håndtere. Da tenker jeg ikke på et skudd her og der, men mer på presisjonen ved gjentatte skudd etter hverandre og hva både tenner, skuldre og blodkar måtte mene om behandlingen de får 😂

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ender med å gjøre, tror jeg, er å kjøpe en diamond hunter/Sabatti 90 med basesikter og fullengde løp til thumbhole stokken min, så får 06'n med kort løp bli en slags reserve til reserverifla.
Da har jeg 2 velfungerende rifler til elgjakt, 1 til postering/reserve og 1 som hundeførerbørse.

Deretter skal jeg etter alt å dømme kjøpe meg en kjedelig boltrifle i 9,3 eller 375 for å ha en fullverdig postersingsrifle. Jeg tror helt ærlig at noe over 375 blir både unødvendig vondt og unødvendig dyrt. Samtidig har 375 store fordeler på 9,3'n hvis man strekker holdene litt. med 9,3'n får jeg mye billigere fabrikkammo, men det er vel egentlig det eneste argumentet jeg selv ser som er til dens fordel. Selvsagt har den mindre rekyl, men det koster å være kar både i kronasjer og slitasjer 🤪

 

Link to comment
Share on other sites

Kan ein argumetere for 9,3 så passer omtrent dei argumenta også på 375. Ein treng jo ikkje lade for bøffel, sjølv om ein kan.. Har sjølv gått til innkjøp av ein Winchester i 375. Driv og støyper kuler sjølv, så tenkjer 99% av all skyting på bane kjem til å foregå med støypte pulverlakkerte kuler. Vurderer og å få meg ei støypeform med ei kule som passar til jakt. 300 grains med god og flat nase i ein passande legering må jo vere strålande på hjorten innanfor 100-150 meter. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Du kan støpe kontrollert ekspanderende jaktkuler i hvilken som helst form, det bare tar litt tid.

 

Fremgangsmåte: 

Lag til passende tilmålte biter av rent mykt bly, nok til å fylle "nesetuppen" i forma bak til der du vil ekspansjonen skal begrenses.

 

Legg en slik bit i forma, og varm forma opp ved å legge den øverst i smeltegryta inntil blyet oppi forma smelter. Det myke blyet fyller da ut nesedelen av kuleforma.

 

Ta forma vekk fra varmen, og la den kjøle seg ned igjen til det myke blyet størkner igjen (en våt svamp til å sette forma litt oppå kan framskynde avkjøling). Grunnen til at vi må avkjøle er at vi vil ha et skille mellom mykt og hardt bly, ikke at legeringene blandes.

 

Fyll så resten av forma opp med hardere blylegering fra støpeforma. Pass på å ha nok ekstra bly på toppen av påfyllingshullet, det kan suge litt mer ned enn normalt.

 

La kula størkne litt, men ikke åpne forma. Legg forma øverst i støpegryta igjen, inntil du ser at kula er helt smeltet igjen. Dette gjør at de to delene av kula smelter sammen, men uten turbulent blanding av de to legeringene. Kjøl ned, ta ut kula. Herd i vann hvis det er slik du øker hardheten.

 

Resultatet skal være en kule med hard legering der den tar i riflingen så det tåler fart, men mykt ekspanderende bly i tuppen. Du kan oppleve at det renner litt bly ut i luftekanalene i forma så du må trimme kula litt med en kniv, pga at blyet er smeltet i forma over lengre tid enn vanlig.

 

Langsomt og masse arbeid ja- men du trenger bare noen få. Form og vekt er identisk med treningskuler fra samme form, så treffpunkt skal være likt.

Link to comment
Share on other sites

Kvernhuselva skrev (På 29.12.2021 den 21.01):

Og forøvrigt ei tappekran for øl. Tenk så tøft det vill være å opne skapet å tappe seg ein halvliter😁🍺🍺🍻


Akkurat tappekrana mangler jeg ikke i våpenskapet :) På samme måte som at jeg aldri kjører bil når jeg drikker så rører jeg heller aldri våpenskapet og innholdet i det. Det er 2 nøkler man legger fra seg når man drikker og som man heller aldri gir fra seg til noen som har drukket 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

For de som måtte lure så endte jeg faktisk med å selge den korte 06’n og kjøpte en med lengere løp, monterte den i tommelhullstokken jeg er så glad i og spontankjøpte en 7mm rem mag. Men har fortsatt en ledig plass i våpenskapet og leter fortsatt etter noe gøy 😂

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...