Jump to content

Anbefaling av presse til nybegynner


RBW

Recommended Posts

God aften!

 

For en nybegynner, som _tror_ han kommer til å lade relativt begrenset, er det noen anbefalinger på startpresse? Er det Lee Breech lock som gjelder, eller like greit å hoppe på Pro 1000 eller 4000? Jeg vet jo åssen det er når gubber finner nye hobbyer, men hadde håpet at jeg ikke skulle ta helt av med en gang. Tenker .357 nå i første omgang i alle fall. :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan komme igang med et av disse settene fra Lee som inneholder en enstasjonspresse.

 

De betaler seg ganske fort hvis du skyter 357 mag hvis alternativet er å kjøpe fabrikkammmo.

 

En sånn presse har selvsagt ikke stor kapasitet, men den er enkel å ha med å gjøre.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med @Bäke, jeg startet med en Lee enkeltstasjon presse og hadde den som eneste presse i mange år. Den står nå montert ved siden av en progressiv sak, og er fremdeles til nytte for prosjekter i sære kalibre der jeg ikke gidder all fiklingen med å justere alt så den progressive skal virke bare for noen få skudd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om du vil ned i pris, se her på Finn: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=240070111

Ferdig i ditt kaliber.

 

Det hele kommer an på hvor mye du vil at hobbyen skal være å fikle med ting. Det å kjøpe Dillon frigjør det ikke helt fra dette men det er generelt mye mindre dilldall.

 

Det kan virke som mange her i landet er tomme for de billige enstasjonspakkene for tiden og det er leveringsproblemer fra USA så om du vil ha en slik pakke kan det være du må lete litt.

 

Og vær klar over at du fort opplever du for bare "må ha" en dings til :)

Dette fra en som i dag monterte MrBulletfeeder på en Dillon XL650.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode innspill!

 

Jeg har sett på litt flere videoer nå, om hvordan det fungerer, og slike roterende progressive saker virker absolutt som veien å gå. Er ikke sånn at jeg må ha den billigste Lee-pressen jeg finner, jeg så på også Pro 1000 og 4000, og de virker fine de også. Det eneste jeg stusset på med Square deal var prisen som gikk fra 4000 til 6500 i norske butikker. Eller er det kanskje sånn at den til 6500 inneholder alt ekstrautstyr som man bare må ha? Jeg får surre videre, men takk igjen for alle innspill!

Link to comment
Share on other sites

Haha, altså, jeg kjenner meg selv såpass til å vite at jeg sikkert kommer til å ta av nok en gang. Etter å ha sett diverse videoer har jeg skjønt at jeg "må" ha en av disse progressive vidunderene i alle fall. Så skal se på flere med Dillon Square Deal, men avventer litt om den bare er tilgjengelig til 6,5K per nå. Alternativet er Finn.no eller vente litt, har jo ikke dårlig tid. :)

 

Link to comment
Share on other sites

Ingen grunn til at ikke Dillon Square Deal skal kunne brukes av nybegynner. Jeg forutsetter dog at enn leser ladeboka sitt kurs å ikke hører på deres råd om enstasjonspresse som en start. I riktig gamle dager var jeg i samme situasjon å kjøpte Lymann karusellpresse, selv om proffene sa Dillon. Nå mange år senere så anser jeg at Dillon Square deal er et sikker start, å ved innstilling av kruttmende så tar en ut, og evt inn, hylsa i stasjon 3 Isetter dia, da vil jeg si det er svært lite som kan gå feil. (Vet om en som sprengte en revolver, skjønte ikke hvordan han klarte det, men så tok jeg ut/inn hylsa for kruttsjekk i stasjon 2 krutt/hette, gjør enn det så kan en rote det til skikkelig, men starter enn med fornuftig krutt som N340 så vil du garantert oppdage dobbeltlading).

 

Annet brukertips er at har du sentrifuge på vaskemaskinen, så ta av kruttmålet før neste ladeøkt, hold på lokket så det ikke faller av, snu kruttmålet på hodet 1 gang, snu rettveien å monter tilbake. Nå vil du fortsette med samme kruttmengde der du slapp tidligere, om ikke så tar det vel en 15-20 kruttslipp før lademengden har stabilisert seg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ladeboken er på vei i Posten, så skal kose meg med den i juleferien! Hørt historier om revolvertønner som har gått i flere deler ja, så må absolutt ha noe nybegynnervennlig krutt også.

 

Det som gjorde at jeg trodde Square Deal var tilgjengelig for 4k ny:  https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=125520615 Men ser nå at annonsen er fra 2020. Litt av en prisutvikling siste tiden... :)

 

Da noterer jeg meg mange stemmer på Dillon Square Deal i alle fall. Da jeg begynte å lese om presser fikk jeg inntrykk av at folk her inne mente at Lee Pro 1000 og 4000 var the shit i nedre prisklasse, men Dillon altså. Må kanskje ha med hylsemater da, ser jo voldsomt praktisk ut. Nei, blir vel eget laderom før jeg vet ordet av det! 😂

Link to comment
Share on other sites

SD er veldig fin for mindre volum, er kompakt og lar deg lade så raskt du kan sette i hylser og kuler. Skal du opp i volum og vil ha hylsemater blir det nok en brukt XL750 (arvtager til 650) eller XL650 det neste å anbefale (Ja, du kan få en Lee til mindre men se kommentaren om "cry once"). Da lønner seg å ha et fast søk på Finn.no da de kan dukke opp der fra 7000ish og opp avhengig av mengden utstyr som kommer med. Om du bare skal lade .357 for å skyte felt er en SD alt du trenger.

 

Her er en video av en som tester en helt ny SD: 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror jeg har sett samtlige videoene fra UR om Lee og Dillon nå, det var jo ikke noe lurt, fikk lyst på 750 ja! Har "endelig" også funnet mye dritt om Lee, dvs noe mer ranglete kvalitet osv. Så også at min gamle helt, Hickok45, skrøt stort av Dillon, så er vel i den retningen det går ja :D

Link to comment
Share on other sites

@RBW

Dersom du kun skal lade pistol og revolverpatroner er Square Deal super. Jeg har selv en 650 og ett par 500, og var jeg deg ville jeg satset på en 500. Dersom du skal lade riflepatroner også. 750 er bra og du kan supplere med hylsemater, dersom du vil at det skal gå fort unna, men da må du også ha kruttmål på pressa. Eg har kruttmål for hvert kaliber, så det er ingenting å si på farten. Imidlertid, dersom du ikke trenger store volum med patroner. Ville jeg valgt Dillon 500, eller Dillon SD.

RBW skrev (1 time siden):

Tror jeg har sett samtlige videoene fra UR om Lee og Dillon nå, det var jo ikke noe lurt, fikk lyst på 750 ja! Har "endelig" også funnet mye dritt om Lee, dvs noe mer ranglete kvalitet osv. Så også at min gamle helt, Hickok45, skrøt stort av Dillon, så er vel i den retningen det går ja :D

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det virker fornuftig å starte med en Square Deal ja, så kan jeg heller gå opp til 750 om jeg blir helt avhengig, eller synes det går alt for tregt. Blir ganske grei prisforskjell ser jeg, om jeg vil ha en av de større komplett. Takk for innspill!

 

Link to comment
Share on other sites

Personlig anbefaler jeg ikke Dillon 550 til nybegynnere. Den er manuelt indeksert så man må selv huske på å dreie på hylseplata. Da er faren for en dobbeltladning mye større enn på en SD eller 650/750 som har automatisk indeksering. 

 

Jeg startet med en XL650 med hylsemater fordi jeg elsker dingser som funker, hater manuelt arbeid og skjøt mye (2000+ i året) .45 ACP. Det tok meg 4 år med lading før jeg hadde gått i null på den investeringen. En SD hadde vært under halvparten av kostnaden og holdt plenty for feltskyting og trening.

 

Nå skyter jeg dynamisk og har som nevnt satt på kulemater fordi volumet per gang jeg lader er mye høyere. Hadde jeg hatt plass hadde jeg nok hatt en SD ved siden av til kalibre jeg skjøt mindre av.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

 

Kjøper man billig, ender man med å kjøpe to ganger, sies det. Men det er ikke alltid så dumt å risikere åkjøpe to ganger hvis man skal begynne med noe nytt og ikke helt vet hvor mye man skal bruke utstyret.

 

Den betraktningen er selvsagt bare interessant dersom økonomien i dette spiller noen rolle. Da er det verdt å tenke på hvor lang tid det tar før pressa har betalt seg.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har svakhet for dingser ja, derfor jeg lett risikerer å ryke på en 750. Samtidig er neppe det så farlig heller da, virker som en særs god presse.

 

Økonomi er alltid et tema, men det er ikke det viktigste her. Om jeg skulle spart mye penger hadde jeg funnet en annen hobby. Poenget for meg er å få tilfredsstilt både skyteinteressen, men også få med mest mulig av prosessene rundt. Jeg er typen som gjerne lager ting selv, for å skjønne hvordan alt henger sammen. Det gir meg rett og slett glede, så kommer økonomien litt i andre rekke. Men tenker gjerne flest mulige pang for pengene. Tror det blir artig uansett jeg :)

Vurderer 9mm på sikt, men med dagens priser osv ser jeg ikke helt poenget, rent bortsett fra å få full kontroll på ladningene da.

Igjen, takk for alle innspill!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Pro 1000 så er vel konklusjonen enkel styr unna, har hatt to stykker og det var de mest frustrerende presser jeg har vært bort i, med stadige justeringer for å få de til å fungere noenlunde.

Vet om flere som har gitt opp desse pressene, kjøp en Square Deal hvis du lader kun pistol/revolver ammo. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

+1 på Dillon SD ved kun pistol/revolver!  Dillon bare funker.

Har selv en 550, men lader til rifle også. Hadde jeg hatt plass skulle jeg handla SD i tillegg, og dedikert den til revolver lading.

Siden jeg mater kuler manuelt på min 550, så er ikke manuell indeksering noe problem i det hele tatt. Har man auto kule mater, må man ha auto indeksering også...

 

Edited by tornado
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Enig med det Think! sier, det å kjøpe presse for å lade 9mm et taps-prosjekt.

 

Eneste grunnen til at jeg startet lade 9mm er at da jeg startet var ladepressa nedbetalt (via innsparing fra .45-lading) så det jeg trengte var konverterings-sett, dier og måleutstyr (case gauge). Samlet pris ca. 2800.- 

Har senere kjøpt inn mer utstyr så all eventuell sparing har gått med der :)

 

Merk også at jeg kun har fortsatt fordi jeg fremdeles får Frontier-kulene til ca. 1.- hos Magne Landrø. Uten dette hadde jeg ikke giddet.

 

Edit: sjekket litt priser på nett og billigste 9mm jeg fant var XXL med 2,29 for 115gr Fiocchi. Alt annet er dyrere så jeg sparer nå fra 60 øre til over krona per ladet 9mm. Fremdeles ikke verd å kjøpe ny ladepresse over men definitivt verd å fortsette med for meg som har alt jeg trenger.

Edited by OysteinR
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...