Jump to content

Hvilke ski hadde dere valgt til jakta?


Bygda

Recommended Posts

9 hours ago, Bygda said:

Det jeg ønsker er god bæreevne, men samtidig noe man greier å kjøre ned fjellsiden på uten å føle man går med natoplank

Lenge siden du har vært i forsvaret? Natoplanken er som andre har nevnt blitt ny og mye bedre for mange år siden. Jeg har brukt den de siste 10-15 åra og synes den er helt topp. Men det skjer stadig nye ting på skifronten. Skulle jeg kjøpt nye ski I dag hadde jeg kanskje vurdert å prøve Åsnes Falketind 62 Xplore el. Rabb 68 i kombinasjon med den nye Rottefella Xplore Off-Track. Det ser jo veldig snasen ut, men må jo prøves før man kan si om det er bra eller dårlig. Står litt om det her: https://sportsbransjen.no/nyhetsarkiv/arets-nyvinning-rottefellas-xplore-off-track

 

Jeg kjører jo mye nedover med skiene som jeg også går bortover med og bruker gamle Riva kabelbindinger og 75 mm lærstøvler. Det kommer med en pris, og det er mindre gå komfort på flat bakke. Av og til knirker de også, men kan delvis «smøres» bort. Skal du i et skispor så er det helt ubrukelig. Men det er uslåelig i nedoverbakke, og jeg har enda til gode å finne noe som er bedre og som i tillegg egner seg for flat mark også. Men som sagt har ikke prøvd den nye Rottefella…, som ser jævlig snop ut..

 

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips.

Blir å avvente skihandlingen, var innom sporten i går og finn ikke følelsen av at de hadde noe særlig kompetanse på ski som skal brukes utenfor skiløypa. Mye mulig de nye nato skia fungerer fint, tematikken rundt stålkant / ikke stålkant er også litt interessant. Får man eksempelvis noen klare fordeler om man har ski med stålkant? Vet om problematikken med hunder og avkappa sener osv, men jeg tenker ikke å dra med hunden på jakt. Greit med svart elghund, men tror ikke vi deler samme interesse for hare/rype/storfugl  😅

 

FreeSkier skrev (18 timer siden):

Ta en titt på Fischer fjellski og evt. 

E109 eller S-Bound 98 f.eks.

Har du noen erfaringer med disse?

Mulig de nye nato plankene ikke er det dummeste. Med vinterklær, sko osv så havner jeg vel på en 100kg og da er det greit med ski som ikke er supermyke? Ser også at flere bruker disse https://www.fjellsport.no/asnes-breidablikk-hunter-bc-ski-white-201.html?channable=013b48696400373834343331c0&gclid=Cj0KCQiAy4eNBhCaARIsAFDVtI0pYhEUIE7XBlWYrBuSLOyuWCAgcDbo7JgnLZ6Q4oQdveLT8lBndskaArSfEALw_wcB

Link to comment
Share on other sites

Ski med stålkanter tåler mye mer juling. Jeg har hunder, men har kun ski med stålkant. Har prøvd uten, de ble vrak fort. Jeg sliper kantene runde med vinkelsliper/dremel/slipestein (det jeg har for hånden). Pusser over med sandpapir for å unngå kvasse kanter etter sliping. Sitter godt på alt unntatt is likevel. 

 

Ja, jeg har både E109 og S-Bound. 

Har hatt noen åsnesmodeller og. Føler Fischer er noe mer holdbare. Men de ryker tilslutt de og. Åsnes er nok hakket bedre på reklamasjon, men de ryker også oftere. Er min erfaring vertfall. 

 

Veldig tilfreds med E109. Men jeg er vel stort sett 80-85 kg med sekk og utstyr. Åsnes Combat er vel hakket stivere vil jeg tro. Men sannsynligvis også tyngre å litt dårligere å kjøre nedover med. De har muligens også mer/stivere spenn. 

 

S-Bound er rå, til sin bruk. De er ikke til å gå langt og flatt med. De skinner nedover når det er litt løst, eller generelt når det er løst. Bruker de en del på rypejakt. Den smørefrie sålen funker overraskende bra. Har vel knapt brukt feller på de. Men nå bruker jeg knapt det på E109 heller, jeg foretrekker smurning. 

 

Det beste er å innom en butikk med utvalg og noen med kunnskap. Dessverre er det få sportsbutikker som egentlig har peiling på fjellski.. 

Link to comment
Share on other sites

For de som er gammel nok, så var det faktisk en gang i tiden at folk kunne stå bra på ski med veldig enkelt utstyr. Null plast støvler og ikke noe gnag om camber, rocker, taper eller innsving. Her gåes og kjøres det på ski slik som ski var på 80 tallet;
https://youtu.be/KJ0Z8GOGnS0

(oppløsningen er også deretter 😁, men klarer man film uten HD er den moro å se på …)

Edited by Bly
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har drevet i flere uker og grublet frem og tilbake på om det skulle bli natoplankene eller falketind som skulle bli julegaven til meg selv i år, og fallt til slutt ned på falketind med Rottefella BC magnum siden jeg har sko fra før. Kan hende natoplankene hadde vært et like godt valg om de kun skulle blitt brukt til jakt, men jeg kommer nok mest til å bruke skiene uten børse på ryggen...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...