Jump to content

Mårfangsten 2021/2022


R8-SAU

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er relativt ny i mårfangerfaget, dvs hadde ei syningsfelle oppe i vår uten noe fangst.

Jeg tenkte å kjøpe noen belisle 120 feller og bygge kasser til de denne sesongen, av typen åpne "blomterpottekasser" for festing oppmed over 2m over bakken. Jeg vurderer å kjøpe noen Trapper 90 feller med trampeplate også for kasser på bakken eller horisontal montasje under 2m over bakken. Hva er synes folk er best av belisle 120 og trapper 90 i innebygde kasser?

 

I syningsfella jeg hadde oppe i vår hadde jeg kun åte (honning, og løk) men ingen luktstoff. Etter å ha lest meg litt opp på felleplasseringer, tips og triks osv. på kammeret og YouTube håper jeg på bedre fangst i år.

Jeg har søkt litt etter luftestoffer for mår, og på kammeret begynner det å bli lenge siden luktestofftyper og erfaringer med ulike varianter ble delt.

I trådene fra 2009-2012 er det mange som sverger til Sable Oil, men jeg kan ikke finne det i salg i Norge lenger. Disse skal vist lukte bra også ved lave temperaturer og det er det ofte i mitt jaktterreng. Er det noen som har link eller tips til hvor det selges? Ser det finnes noen varianter på utenlandske nettsider som er relativt kostbare. 

 

Ellers er det andre varianter å få tak i, som f.eks Tom Krause og så er det en kar som selger egenprodusert luktstoff på Finn (Gaare luktstoff).

Er det noen som har gode erfaringer med sistnevnte? Jeg er på utkikk etter en klebrig type som er lett å kline på, også tenkte jeg å bruke et par tre dråper anisolje i tillegg.

Del gjerne deres erfaringer med ulike luktestoffer i 2020 og hittil i 2021.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bruken av luktestoff under fangst er det delte meninger om, det samme gjelder behandling av feller. 
Jeg trur felle plassering og innforing er det viktigste under mårfangst.
For mange år siden forsket jeg ut dette med luktestoff. Jeg hadde 2 syningfeller ute som begge var ladet med ringdue, men det var først etter jeg byttet åte til honning/fiken at jeg fikk resultater. 5 mår på 2 feller og her brukte jeg Sable Oil under hele sesongen. 
Fatter’n tok 6 mår i samme felle ett år kun på ekorn som åte og uten luktestoff. 
 

Noen sverger til bruk av luktestoff, og da spesielt de som selger disse produktene. Jeg trur nok mye av dette er oppskrytt etter alle mine år med mårfangst og lange skogsturer. 

 

Det står litt mer utfyllende i denne tråden: 

 

Edited by Aasbø
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har ingen erfaring med brukt av luktestoff, men vil tørre å påstå at det ikke er stor forskjell. Når man snakker med erfarne fangstfolk, bruker de kun to ting. Det er honning og mere honning. Så lurt å være på godsiden til ein røkter.

Det er naturlig og noe måren er vandt med. De jeg har snakket med har mere troa på naturlige god saker som måren er vandt med.

Ikke kinesiske luktestoff, lagd på swett shops.

Edited by SchweizerStøver
Link to comment
Share on other sites

No har vi hatt ei veke med solide minusgrader, og i går kveld kom mildværet. So då pleier det å være litt meir fart og bevegelse på måren dei første dagane. 

So eg hadde trua, faktisk.

Og har ein trua, so har ein trua. 

 

20211205_115423.jpg.4109e139e8874f16663ec25bf1ec79d9.jpg

 

Hannmår på 1,65kg,  nøyaktig same vekt som dei fleste mår eg har tatt på den plassen.

Åtet var avskjær av hjort og sukra tranebær.

Luktestoff har eg ikkje brukt dei siste to sesongane.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...