Jump to content

Årets nervesammenbrudd er i anmarsj


Tjukkas

Recommended Posts

I et anfall av galskap, fant jeg ut at jeg skrur stjernekikkerten av min kjære Brno Model 2, setter tilake gubbekikkerten, en Hakko 200 2.5x32 som stod på da jeg kjøpte den, og melder meg på 
Heli-team Cup 15 meter innendørs i kikkertklassen, er i alle fall alene om det den dagen! 

Har ikke løsna et skudd utenom fulglejakta i høst, siden banen stengte for sommeren i juni. Og jeg får ikke skutt in før testskuddene på stevnet i morra. 
Så nervøs....nervene kommer til å være utenpå. 

hvorfor gjør jeg dette mot meg selv?
Jeg kunne møtt stille og rolig på voksentrening på Torsdag, men neida, her skal det peises på.


Lei meg ned i fjæra og skyt meg med sprettert!

Edited by Tjukkas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vel jeg obverlevde. 
Ankom i god tid, og det var bra for jeg glemte  reima hjemme. Snu i døra hjem og hente reim, og fant den etter noen minutters leting der jeg leita sist som vanlig. Absolutt alt ligger jo der, så hvorfor jeg ikke leter der forst som sist, vet jeg ikke!

Kom meg på plass akkurat da puljen min skulle inn på standplass. Inn, gjøre seg klar. 
Så var det prøveskudd, og bra var det for den kikkerten var ikke skutt inn, og første skuddet var ikke i skiva engang. 
OK sikte over da midten da? Jepp belønnet med en rød prikk nede i venstre kant. Skru som bare faen, antall klikk heeeelt på måfå. 
Prøveskudd 3, jess, midt på Y aksen! 
SKru seg opp!
Pang - senter!
Fem skudd til: tiere Hele gjengen....

Ok pust med magen nå. 

Så kunne man legge vekk støttehjulene, og tre på seg jegerreima. Jeg skøt inn med støtte for å eliminere meg selv mens jeg fant blinken. 
Her skulle det skytes.

Det ble usle 199 poeng av 250 mulige i kikkertklassen. 
Trøster meg med at med flaks, kunne jeg greid ti poeng til, da jeg hadde en forkiling på siste 10 skuddserien. Noen gnager spretter tomhylsa rett kikkertsiktet og kiler seg når jeg tar ladegrep, da jeg ikke merker det. Og neste skudd blir akkurat dratt ut av magasinet og blir liggende løs i utakser åpningen. SÅ jeg merket ikke at jeg manglet et skudd før etter at tiden var ute. 

Men det var likevel litt gøy å kjempe litt mot seg selv. Så tror jeg stiller neste uke også. 
Premier er det nok lang opp og fram til :-D

Artig lell!

 

  • Like 5
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Må gjøre et par forandringer på børsa. Dvs jeg kjøper meg to 5 skudds magasiner. 
10 skuddsmagasinet er jo greit nok når du skyter med tofot. Men på frihand/reim, har jeg handa rett under magasinet, 
og da blir det kronglete. 
Og samtidig er det jo greit å ha ekstramagasin, i tilfelle jeg vaser det til med antall skudd jeg får avgårde pga av ladefeil, 
bare å smekke i et nytrt magasin, istedet for å fomle med å få ladet et nytt skudd i magasinet , og tape skytestillingen i prosessen. 


Ellers så kom jo resulatlista, hvor jeg ligger sist i kikkertklassen. Meen det er bare 15 poeng opp til nestemann. Så det skal bare litt bedre skyting til, samt få avgårde alle skuddene før jeg tar han igjen. De 3 -4 beste har alle 249 poeng, didt komme rjeg neppe. MEn jeg skal faen ikke bli sist!

Ny runde Onsdag. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Artig lesning @Tjukkas. Jeg liker hvordan du tilnærmer deg dette. Det å ligge sist, men gi f*** og bare konkurrere mot seg selv.

Slik tilnærming har jeg også til alle konkurranser jeg deltar i. Om det ser gøy ut så blir jeg med. Og hvor jeg havner driter jeg i. Eneste jeg ser på er om jeg klarer å bli bedre enn jeg var sist.

Å senke skuldrene slik gir deg faktisk mange fordeler. Jeg ser i konkurranser (kanskje spesielt om det nærmer seg finale) at flesteparten av mine konkurrenter står der og er skittnervøse. Ofte så kuker de det til. Jeg skyter med hvilepuls og det er ofte ikke dumt. Har tatt hjem en medalje eller to ikke fordi jeg var best, men fordi jeg var den roligste.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Heli-team Cup er jo et fantastisk artig arrangement med deltakere fra hele landet. Åtte innledende runder som skytes på hjemmebane og meldes inn de fire beste resultatene vil til slutt telle. Deretter en utrolig morsom finale i Harstad for de som som kvalifiserer seg. Jeg har vært med på dette helt siden starten men da het det Parabolflua og finalen gikk da i Kvæfjord. Har vært vinterens store høydepunkt for meg og mange andre.

Håper jeg kommer meg såpass at jeg kan få med med de 5-6 siste rundene men det skal vel holde hardt for å klare en finaleplass da må jeg nokk skyte 348 i snitt. Nå har jeg ikke tatt i et konkurransevåpen siden Kretsmesterskapet i feltskyting og det er det jo to måneder siden gikk av staben. 

Men uansett klasse er det jo slik at øvelse gjør mester så det er jo bare og hive seg i treninga . I kikkertklassen er det jo veldig viktig at du har en kikkert med parallakse justering som går ned til 15m.

Moro er det nå uansett enten en konkurrerer mot andre eller seg selv.

Edited by bardp
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det ble 214 poeng i runde 2. Litt bedre skyting og at jeg fikk avgårde alle skudd hjelper :-D
Var sånn passe svett etterpå, men konsentrerte meg om å ha en konsistent skytestilling, og så må jeg jobbe med avtrekket. 
Kikkerten sopm står på er også grusom.....men den får jeg ikke forbedret nu. 
 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Fikk ikke skutt denne ukas runde, da jeg lider av langt framskreden mannepest. Skal med poden som også er nedsylta i forkjølelse, til test i morra. 
Broren hadde samme symptomer forige uke, og testet negativ to ganger, så regner med det bare er god gammeldags manflu, som jo setter en gammel knark som meg ut av spill uansett. Og i disse dager betyr det å være folkesky til testsvar er i hende. 

 

Link to comment
Share on other sites

Vel vel, da er banen stengt for konkuranse og organisert trening...ungdommene får trene intil videre.

Vi kan dra og skyte på individuell basis, men jeg har ikke nøkkel til anlegget, så håper de er flinke til å invitere oss med de som har. 
Det var det enkelte som var greie med i fjor, så håper å komme meg å få skutt litt av og til. I alle fall når det blir såpass dagslys at vi kan bruke utebanen.
Jordet der en kompis hadde tilatelse til å skyte i fjor  kan ikke brukes da det er kommet en innhenging for hjort der.....

Moro så lenge det varte. 3. dose i morgen. 




 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...