Jump to content

Vanntett hatt med brem, erfaringer?


stigamundsen

Recommended Posts

Har brukt denne her i mage år, på alt av jakt og fisketurer de siste 6-7 årene....
Det skal vist være en Australsk bush hat, og den bor i baksetet i bilen, sammen med unger og alt man lemper baki der, i tilfelle jeg glemmer den, for uten den blir det ikke fisk!

Kjøpt på Ebay for 200 kr....så sikkert bare drit. Men det er min drit,

Gnir den inn med mink oil eller hva jeg enn har , en gang i året, og sprayer den ellers med sko impregnering, blir så flott atte. 

IMG_20200913_074019.jpg.1ca7dc08b7ce4136244b6661b286aff9.jpg

Edited by Tjukkas
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, stigamundsen said:

 

Rallarhattar er vel ikkje vantette, @Ratel ?

Trenger dn være helt pottetett da? I såfall er jo en sydvest midt i blinken...

 

En filthatt er mer enn tett nok. Vannet renner av, og med stor nok brem drypper det utenfor andre åpninger. Det viktigste er jo å slippe å få vann nedover nakken...

Ingen krise å bli våt på toppen. I alle fall når det er lite pels igjen der...

I tillegg puster den når det ikke regner.

 

Har hatt min i bortimot 30år. Den er nok moden for utskiftning nå, da sortfargen er blitt lysegrå, bremmen henger og filten har krympet en størrelse og to...

Kjøpt på Aaserud eller magasinet mener jeg. Finnes ikke der lenger, så jeg er forsåvidt også på utkikk.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder våpen og jaktrelatert utstyr, velger eg vekk det meste som kjem frå USA, både på prinsipielt grunnlag og fordi eg synes det meste som kjem frå Europa er bedre - med nokre unntak. 

 

Derfor svalgte eg ein haug med kameler den gangen eg kjøpte meg ein skikkelig cowboyhatt - det blir jo ikkje meir amerikansk og harry enn det 😂 Men, til jakt i grisevær er den fantastisk! Hette og caps fungerer det også, men eg føler eg mister kontroll over omgivelsane - eg hverken ser eller høyrer skikkelig. Eg betalte vell rundt 1000 kr for min, smører den med lærfett etter behov og eg trur den kjem til å vare ut min jegerkarriere.

Link to comment
Share on other sites

Apropos amerikanske hodeplagg.

 

Jeg har en Stetson i ullfilt(Vitafelt på Stetsonsk). Den holder vanlig regn unna, samtidig som den puster godt og er lett. En hel dag med striregn, så begynner den å slippe igjennom litt. Mest behagelige, og anvendelige hodeplagget jeg noensinne har eid.

 

Omtrent slik: Explorer Outdoor Hat | Stetson

Usikker på hva som er forskjellen på woolfelt og vitafelt. Begge er 100% ull.

Link to comment
Share on other sites

Som @Tjukkas har jeg gode erfaringer med skinnhatt. Jeg kjøpte en Stirling-hatt av Jim Stirling på Dyrsku'n i Seljord for ca 28 år siden. Får litt "skosmurning-spray" av og til, og er fortsatt like fin. Denne bruker jeg alltid når det regner, og er kjempefornøyd med å ha tak som stikker ut over panne, ører og nakke👍 Liker ikke hette som gnisser over ørene (støy) når jeg er på jakt. Litt kald når gradestokken kryper nedover mot null, men da drar jeg på en tynn ull-balaklava fra kuiu.com. For å være synlig "på toppen" under lagsjakt bruker jeg orange hatteband. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også hatt:mrgreen: skinnhatt fra Stirling. Jeg synes de er unødvendig tunge. Og etter drøye ti år med ullhatt nå, så er jeg ikke i tvil. Aldri mer skinn-/lærhatt på meg. Ulla er varmere, men puster bedre, og er mye lettere og sitter bedre på hodet. 

 

I tillegg er min erfaring, muligens i motsetning til @Oryxhunter sin, at det skal bli ganske kaldt før en trenger noe mer enn hatten. Det blir et eget lite, ganske lunt, mikroklima under bremmen, virker det som. Min Stetson har øreklaffer bretta oppi pullen, men det er jammen ikke ofte jeg trenger å brette dem ned.

For øvrig, så er en tynn balaklava, eller buff/hals/headover, en helt kurant løsning, hvis en trenger noe mer, og ikke har klaffer.

Link to comment
Share on other sites

Jeffery skrev (På 23.11.2021 den 9.03):

Apropos amerikanske hodeplagg.

 

Jeg har en Stetson i ullfilt(Vitafelt på Stetsonsk). Den holder vanlig regn unna, samtidig som den puster godt og er lett. En hel dag med striregn, så begynner den å slippe igjennom litt. Mest behagelige, og anvendelige hodeplagget jeg noensinne har eid.

 

Omtrent slik: Explorer Outdoor Hat | Stetson

Usikker på hva som er forskjellen på woolfelt og vitafelt. Begge er 100% ull.

Skinn er tett, varmt og tungt, eit lettare og luftigare alternativ hadde vore greit - ullfilt holder deg tørr i 3-4 timer på jakt med litt ruskevær? Eg tenker ikkje på godt gammaldags plaskregn.

Link to comment
Share on other sites

  • Olesøn changed the title to Vanntett hatt med brem, erfaringer?
22 hours ago, Jeffery said:

Det er i hvert fall helt uproblematisk med min. Får ikke gjennomslag med mindre det det striregner. Og da først mot slutten av dagen. 

Dette er også min erfaring, og grunnen til at jeg stilte spørsmål ved kravet om vanntetthet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i mange år benyttet hatt når det regner, jeg har best erfaring med skinn, det holder tett lengre, men etter en lang dag i vestlandsvær begynner også skinn å lekke. Jeg har en fra Hellandsjø og en jeg kjøpte av en indiansk håndverker i Canada. Begge fungerer. Ullfilt er nok mer behagelig i tørt vær, men lekker mye tidligere enn skinn, og en våt ullhatt er ikke noen lettvekter. (Dessuten gir den ubehagelige minner, den lukter våte ulltepper.) En av de store fordelene er at om en har ansiktsmaske kan en snu hodet uten at det blir oppdaget av dyrene,

Link to comment
Share on other sites

Min gamle skinnhatt(Stirling) slapp igjennom vann betydelig fortere enn Stetsonen gjør, men det er vel ikke sikkert den er optimaliser for vannmotstand, med søm rundt i toppen og greier. Det finnes sikkert bedre konstruksjoner her. Jeg gjorde vel heller ikke noen stor innsats for å bede på det. Den fikk bare litt sprayimpregnering innimellom. Når det er sagt, så hender det ullhatten får ei runde med litt spray den og. Den trekker forbausende lite vann, og det er mulig at impregneringa hjelper på her, uten at den oppleves som vesentlig klammere for det. Den blir selvfølgelig tyngre av regn, men overraskende lite. Der vannet tekker igjennom først er i sømmen mellom brem og pull. Det tar lengre tid i selve pullen. Altså absorberer den ganske lite vann.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hatt nevneverdige problemer med at jeg blir våt i håret med hatten min på hodet i regnvær. Og den har jo en søm på toppen. 
Den kan bli litt tyngre, men deter ikke noe jeg merker noe til. 
Hadde en rallarhatt i ull en gnag. Mistet helt formen en gang den ble våt. Etter det brukte jeg forsvarets patruljehatt noen år. 

Plages med at jeg er tjukk i hodet, bruker f.eks størrelse 62 i feltlue fra forsvaret. Og de fleste størrelser slutter på 60 eller 61!
Så å finne en hatt som passer tar en stund. Det gjør denne, så det fpr bli den.,
*

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Arizona-hatten fra Chevalier som det linkes til lenger opp i tråden i flere år.

Bruker den når det er mye vær. Den er vanntett og øreklaffene kommer godt med om det er kaldt.

 

Hvis det er lite vind og ikke høljer ned bruker jeg en hatt av tovet ull. Varm og god, men puster godt. Holder regnet ute ganske lenge, og begynner det å trekke gjennom er det bare å riste vannet ut av den.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...