Jump to content

Jakt med unghund, trene hunden på og gå baksporet sitt?


magnum_mauser

Recommended Posts

Eg har ein tysk jaktterrier på 1,5 år, som viser gode tendenser som laushund. Eg har holdt tilbake på jakt, dvs eg har hatt fokus på blodspor og ettersøk til eg har følt at det er skikkelig under kontroll. Men no har eg slept han 3 ganger, første gangen støkka han kolle med kalv ut av eit skogholt, hang på 100 meter og kom tilbake - som forventa av ein unghund uten erfaring. 

 

Andre gangen eg slapp han, tok han ut noko eg er temmelig sikker på at er ein enslig kalv som går i området vårt. Eg høyrte aldri los, men såg på gps'n at det gjekk rett opp det brattaste partiet i lia og halvanna kilometer innover fjellet. Det vart stopp på ei stor myr der ei elv deler myra - han liker ikkje å krysse elver. Han surra på i det området akkurat so lenge at eg begynte å gå etter, men so såg eg at han begynte å ta baksporet sitt og eg returnere og møtte han i det han omtrent var tilbake til utgangspunktet. Og det er jo slik det skal være, og slik eg vil ha det.

 

I går slapp eg på nytt, han sendte fleire dyr rett i fanget på meg og eg skaut eit enslig dyr. Han passerte slik at eg ikkje såg han, han begynte ikkje å lose skikkelig før han hadde fulgt på dyra omlag 400 meter frå uttaket, men derfrå var det full los so lenge eg høyrde han. Når han omsider slutta å forfølge dyret so tenkte eg at det var tidlig på dag so han skulle få komme seg tilbake sjølv. Men eg såg på gps'n at han slutta å bevege seg og eg avventa ein time uten han hadde rørt på seg, astroen sa at han sto opp mot eit tre. Det enda opp med at eg gjekk etter og eg hadde ein klump i magen for kva som hadde skjedd. Når eg kom meg dit han var, satt han so kjekt på ein liten haug og såg utover ei myr 🤬

 

Kva ville dykk gjort i eit slikt tilfelle? Eg vil absolutt ikkje lære han at det er berre å surre på til han blir henta - men med korte dager blir eg bekymra, når han drar langt avgårde og gps'n seier at han ikkje beveger seg lenger. 

 

Og problemstillinga i seg sjølv er ny for min del, for dette er min andre terrier og gamlehunden har aldri fulgt på dyr som har reist ut meir enn 500 meter, og han har bestandig returnert med ein gang han bryter. Eg lurer på om eg har fått ein terrier som trur han er ein beagle 🤔

Link to comment
Share on other sites

Har hatt tjt med samme "symptomer". Bikkja hadde ofte loser over timen. Problemet var at det var akkurat som om den startet en timer i det den forlot meg. Hvis forarbeid og los varte mer enn ca 1t så returnerte den sjelden eller aldri. Hvis forarbeid+los varte mindre enn 1t så startet den som regel på baksporet men hvis det bikket ca timen så stoppet den og ble sittende. Testet en gang hvor lenge den satt ved at jeg dro hjem. Dette var på tidlig formiddagen og da jeg kom tilbake utpå kvelden så satt den fortsatt på samme plassen. De gangene terreng og avstand tillot det kunne jeg plystre den inn men det endte for ofte opp med at jeg måtte gå i posisjon for å kalle den inn noe som tok unødvendig tid og forstyrret jaktopplegget. Kan ikke se at jeg skal ha gjort noen direkte feil i opplæringsperioden (har hatt gode hunder både før og etter), tror dette rett og slett var en greie som bikkja hadde i seg. Bikkja fungerte bra i bånd og i hi men ettersom jeg trengte en fungerende løshund så ble den omplassert da den var ca 5 år.

Link to comment
Share on other sites

magnum_mauser skrev (1 time siden):

Kva ville dykk gjort i eit slikt tilfelle? Eg vil absolutt ikkje lære han at det er berre å surre på til han blir henta - men med korte dager blir eg bekymra, når han drar langt avgårde og gps'n seier at han ikkje beveger seg lenger.

Jeg mener du handlet helt korrekt! Det kunne vel ikke helt utelukkes at hunden hadde satt seg fast på en eller annen måte (i en fjellskrent, at halsbåndet hadde hektet seg i noe, etc.)? Så da tenker jeg dette kan avskrives som en uønsket enkelthendelse. Bikkja har jo tidligere vist evne til å følge baksporet tilbake til deg, og da er det vel bare å forsøke å holde hodet kaldt til neste gang.

 

Jeg hadde en gang en guffen opplevelse med en dachs-valp som gikk i rådyrlos bare drøyt 6 måneder gammel. Og nei, den losen var ikke planlagt og bikkja hadde ikke GPS. Da losen omsider opphørte måtte jeg virkelig mobilisere for ikke å gå etter. Siden hunden ga noen spredte bjeff på baksporet, valgte jeg å avskjære for å spare krefter. Tispa fulgte alltid baksporet senere.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en elghund på 6 måneder som følger etter meg inn på elgpost, men når jeg har kommet frem til posten så tar bikkja baksporet tilbake til utgangspunktet. Og der kan hun bli en time eller to, eller resten av dagen. I starten av jakta holdt hun seg rundt meg på posten, men et par uker ut i jakta har det tydeligvis blitt for kjedelig, så nå drar hun  "hjemover". Hadde hun enda søkt videre innover i terrenget...

Når jeg kommer tilbake til bilen blir hun overlykkelig, og så  beiner hun av gårde inn på posten jeg nettopp kom fra!

Link to comment
Share on other sites

magnum_mauser skrev (3 timer siden):

Tysk jaktterrier. Og for meg er det veldig uvanlig med ein tysker som ikkke bryter, gamlingen bryter etter 500 meter hvis dyra flyr avgårde og kjem baksporet sitt med ein gang 

 

Vel. Ytterpunkter finnes i alle raser. Slik som du beskriver det. Så hadde jeg brukt tid på kontakt trening. Og innkalling på fløyte/jakthorn. Virker som du har fått en meget selvstendig hund. Noen foretrekker slike. Andre får jo hjertestans så snart bikkja drar noen km og er borte noen timer.. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...