Jump to content

Tanker rundt 270 win. og 30-06.


Kvernhuselva

Recommended Posts

Er 270 win og 30-06 patronene så like att dersom eg har begge typer amunisjon liggandes så vill det være muligt i ein svak augeblink å ta feil amunisjon og kamre 270 i ei 30-06 børse?308-vs-30-06-v2.jpg.9ef7a368d64261c542260f1b3b2f5808.jpg

Ikkje bry dykk om dei raude rektangela på biletet. Det er lånt fra google.

 

Grunnen til att eg spør er att eg allereide har ein mauser i 30-06, og vurderer ei børse i 270win. Men eg er ein rotekopp og ser for meg att farlige situasjonar kan oppstå. 🙈

 

Spørsmål 2. Er om desse patronene er forskjellige nokk til att det er nokon grunn til og ha begge? (Grunnen til att eg er litt intresert er ei spesiell børse eg ser på som tilfeldigvis er i dette kaliberet)

Utifra det eg har lest er 270 sine prestasjonar i nærheten av 6.5 ×55 men tangerer den med flatere kulebane og høgare annslagsenergi. 

 

Spørsmål 3. Eg går utifra att ein heimeladar (eg har ståandes litt utstyr men har aldri tatt det i bruk eller sett meg inn i prosessen) vill kunne få fram omtrent dei same egenskapene i begge desse patrone. Eller er eg heilt på bærtur?

Link to comment
Share on other sites

Vi har hatt en del tråder om å skyte andre patroner enn det våpenet er laget for. Det velkjente eksemplet er jo kaliber "30 Idiot", 308 W avfyrt i et 30-06 kammer. Det skal jo, ifølge opptil flere, kunne gjøres uten risiko.

 

I en annen tråd skrev jeg nettopp om opp- og nedkalibrering av "standardpatroner". 30-06 skal jo være omgjort til alt fra 22-06 (eller hva den kalles, en kjenning her i Namdalen har en slik) og opp til (visstnok?) kaliber .416, da var skulderen på patronen nærmest symbolsk.

 

Hvis man avfyrer en underdimensjonert kule i et våpen, skjer vel ikke noe verre enn at kula skjener, mer eller mindre målbevisst, gjennom lufta, i lavere hastighet enn om den var skutt i et egnet våpen.

 

Det er jo det motsatte som kan være farlig. For eksempel at man avfyrer en 8x57 IS i et våpen med "I"-løp, eller en 6,5-06 i et 25-06-kammer (en kjenning bestilte 6,5-06-pipe, og fikk 25-06). Eller klarer å kamre en 7x64 i et 270 W-kammer. Det siste vet jeg ikke om er mulig, men 280 Rem har hvertfall litt lengre kropp, for at det ikke skal være mulig å kamre den i 270 W.

 

Kvernhuselva skrev (2 timer siden):

Spørsmål 2. Er om desse patronene er forskjellige nokk til att det er nokon grunn til og ha begge?

 

Det er alltid en grunn til å ha flere kalibre! Men jeg TROR (etter at 30-06'en min nærmest er blitt pensjonist, når den må konkurrere med 308 NM og 9,3x62, og 22-250 til rådyr, om å komme ut på jakt) at 30-06-en vil bli lite brukt, 270 W dekker det aller meste.

 

3: Du spør om 270 W, og sammenligner med 6,5x55 og 30-06. Etter som jeg ikke har brukt andre patroner i omtrentlig dette kaliberet enn 7mm RM, skal jeg ikke uttale meg bastant. Men jeg TROR at 270 W er en patron som har "det beste fra begge". Jeg pleier jo også si til folk som skal skifte pipe, eller kjøpe våpen med kort låskasse, at 7mm-08 er et bedre valg enn både 308 W og 6,5x55, til vanlig, norsk storviltjakt.

 

Edit.: At 7mm-08 er bedre enn 6,5x55, er fordi den kan kamres i kortere mekanismer. Og delvis fordi projektilene har litt større diameter. Når det gjelder ballistikk, setter 6,5x55 det aller meste i skyggen.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nå skiller det en snau millimeter i kulediameter mellom disse to kalibrene, så selv om hylsedimensjonene med unntak av halsen er temmelig like skal det vel godt gjøres å få kamret en .30-06 i 270 W? Men det er jo heller ikke særlig ønskelig å gjøre motsatte i en virkelig jaktsituasjon....

 

Om de er forskjellige nok til å ha en rifle i begge? Tja, kommer vel litt an på hva du skal jakte. Men et poeng står likevel fast: Om du ønsker å skyte tyngre kuler, så vel monolittiske som blykjerne, kommer du ikke utenom .30-06. Og med lette kuler kan du oppnå minst like flat kulebane.

 

Edit: Og siden du ennå ikke har pakket ut ladesettet ditt, tenker jeg pris på ammunisjon (særlig til trening) kan være et annet poeng å ta med i vurderingen.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har begge. Aldri prøvd å kamre 30-06 i 270w. 

Omvendt går jo, og det er jo som Sølvrev skriver uheldig i en jaktsituasjon. 

Har aldri vært i nærheten selv- har orden i ammunisjonsboksene mine, og ser stort sett grei forskjell på patronene. 

 

Kuleutvalget for 6.8mm/.277 er størst/best for kuler mellom 110-140gr.

For kaliber .30 er det best/størst mellom 150 og 200gr++

 

Jeg skyter stort sett med 110gr (V-max) og 130gr (ttsx, lrx, accubond) i 270w- det gir god fart, flat kulebane og lite rekyl.

For 30-06 bruker jeg stort sett 150-200gr kuler (skogsrifle). 

 

Dersom man skyter en 130gr kule i både 30-06 og 270w, vil man (forutsett lik løpslengde, ladning etc) kunne oppnå noe høyere fart i 30-06, men 270w kula vil ha noe høyere BC (f.eks 130gr. accubond i cal.277 har lik bc som 150gr. i cal.30). 

I praksis betyr det lite, om ingenting innenfor 300m. 

 

Sammenliknet med 6.5x55 gir 270w ganske mye mer futt. 

I 52cm løp med 130gr kuler får jeg fra 920-950m/s. 

I 62cm løp er farten 970-1000m/s. 

110gr v-max ladet til trening gir mellom 970-1000m/s. 

 

Ett gammelt argument mot cal. 277/6.8mm er dårlig utvalg av kuler med god BC. 

Dette er imidlertid blitt ganske så bra (i ferd med å bli langt bedre), men standard twist på 270w løp er stort sett 1:10, noe som ofte gir problemer med å stabilisere langholdskuler over 160gr. 

 

Ettersom man stort sett bruker lettere kulevekt i 270w enn 30-06, er det litt mindre rekyl (ganske mye mindre enn når jeg lader 30-06 med 180-200gr kuler). 

Med f.eks 130gr ttsx/lrx kan du felle det som er av vilt i Norge, og har ei kule som funker til alt av firebeinte fra kloss hold til 300m+ (..for de som er trygge på å strekke det såpass). 

LRX'en har også gitt svært god presisjon ut til 1000m. 

 

Jeg ser på 270w som en fin-fin patron til hjortevilt i åpent lende. 

Den fortjener helst ei 60cm+ pipe, og at man lader selv for å få ut potensialet (mye av kjøpeammoen er slapt ladet). 

30-06 kan selvfølgelig gjøre det nesten helt likt, men av overnevnte grunner holder jeg en god knapp på 270w. 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ja Ammunisjonpris er jo vesentligt. Eg er jo veldigt glad i å trene på bane. Kanskje det er motivasjonen som trengst for og pakke ut ladesettet 😉

Det er jo betryggandes att det ikkje er nokon kjempefare forbundet med og kamre 270 win. I 30-06 sjølv om det sjølvsagt aldri bør skje. 

Jegermeistern skrev (3 timer siden):

Men jeg TROR at 270 W er en patron som har "det beste fra begge".

Det er den følelsen eg ogso har etter og ha lest masse både her på kammeret, wikipedia og diverse og særligt etter det utfyllande svaret fra @Ospa

 

I denne tråden er det jo mange som argumenterer mot 270 pga. Amunisjonspris og utvalg.  

Men eg får inntrykk av att 270 er noko mange fleire burde hatt i skapet.

Link to comment
Share on other sites

Kvernhuselva skrev (15 timer siden):

I denne tråden er det jo mange som argumenterer mot 270 pga. Amunisjonspris og utvalg.  

 

 Utvalget av jaktammunisjon er ganske bra- langt bedre enn hva det er i de andre 06- kreasjonene som f.eks 280rem. 

Jaktdepoet har f.eks det man trenger fra 130gr blyfritt (Nosler e-tip) til diverse bonda og ikke bonda blykuler som fusion, accubond LR osv. https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=-6158

 

Edit: Akkurat nå er det større utvalg i 270w ammo på jaktdepoet enn i 6.5x55

 

Billig ferdigrulla treningsammo er det derimot langt mellom. Regn med å betale fra 13-14kr smellen og oppover. 

Lader man selv er det på nivå med 6.5/308/30-06 og godt utvalg i kuler fra de fleste forhandlere i Norge. 

Edited by Ospa
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg jaktet en del år med 270 Win og 30-06 Sprg parallelt.
Den første i en ganske tung Ruger No1, den andre i en lettere Ruger M77 MK II.
Jeg kan ikke si at den minimale forskjellen i rekyl betydde noe som helst, hverken på jakt eller på bane.
Min M70 Featherweight i 30-06 brukes både på jakt og til jaktfeltskyting, uten demper og helt uten problemer av noe slag.
Tror ikke du skal bekymre deg om dette.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Rekyl;- Gitt at begge lades med samme kulevekt (og samme vekt rifle) bør vel faktisk 30-06 ha en ørliten fordel og mindre rekyl grunnet dens noe større  areal/kaliber. Patronenen/hylser er jo identiske og med samme volum for mengde krutt.

 

270 Win fikk jo sitt gode rykte for langholdegenskaper 

( godt hjulpet av Jack O'Connor) med 130 grain kuler.

 

For en relevant sammenligning av disse to mht respektives SD og BC, bør 06'en i tilfelle være ladet med en god 165 grain boat tail kule.

270 med sin 130grs vil da vinne med en noe bedre kuleban (noen få mm) på de lange hold, - den tyngre 165 graineren fra .30-06 vil avlevere (på de samme hold) mere energi.  -  Take Your Pick. 

 

 

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

Det blir slik jeg har opplevd disse to patronene (270 W og 30-06) i praktisk jakt, meningsløst å legge bort 30-06 på grunn av rekyl.
Er det to patroner som stikker seg ut som fantastiske allroundere til det meste av storviltjakt, så er det 30-06 og 375 H&H.
Begge disse har etter min mening såpass lite rekyl at det knapt er verdt å nevne.
Begge er fullt ut skybar i en vanlig jaktrifle for de aller, aller fleste uten problemer.
Begge leverer fin presisjon med et stort spenn av kulevekter med gode kuler, og er lette å lade for.
Jeg ville ikke ofret rekyl en tanke på noen av de.

Edited by seawolf
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

At 375 H&H har så lite rekyl at det ikkje er verdt å nemne er tull. At rekylen frå denne patrona ikkje plagar deg, tviler eg ikkje på. Men at ein ikkje skal ofre det ein tanke er tull. 

 

Forskjellen i rekyl: 

 

375 H&H i ei 4,1 kilos børse:

29,5 ft/lbs med 235 grains kule

36,1 ft/lbs med 270 grains kule

37,3 ft/lbs med 300 grains kule

 

30-06 i ei 3,6 kilos børse:

17,6 ft/lbs med 150 grains kule

20,1 ft/lbs med 165 grains kule

20,3 ft/lbs med 180 grains kule

 

Teoretisk rekyl i 375 H&H er nesten dobbelt av det ein får i ei 30-06. Sjølvsagt spelar utforming av stokk og vekt av børse mykje, men det er vel ein grunn til at det ofte ligg mange fine børser i 375 H&H med ganske få skot igjennom på Finn..

Link to comment
Share on other sites

Ok, ok...jeg var vel en smule storkjefta der 😬
Men det er et faktum at to forskjellige rifler kan gi forskjellig rekyl med samme patron.
Rekyl er mer enn et regnestykke på et papir.
375 H&H er mere et kraftig dytt, og vanligvis er det rifler med litt vekt.

Tilbake til topic:  30-06 / 270 Win....jeg liker begge to, og til norsk jakt tror jeg det blir hipp som happ hva en velger.
Det jeg har sett ved noen anledninger er mere blodslag med 270 W, noe som kan skyldes 130 grs kuler i høyere hastighet.
30-06 med 180 grs kule virker å være en fin kombinasjon av vekt og hastighet som både gir tydelig skuddtegn, og fine slakt.
Igjen, dette avhenger naturligvis også av kulene en bruker.
Men dette er de jo messet om side opp og side ned i utallige tråder tidligere.....
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skal seiast at eg akkurat har kjøpt meg ei Winchester M70 Safari i 375 H&H. Så eg håper eg vert heilt enig i ditt utsagn om at rekylen er "omtrent" den samme som ei 30-06 :-)

 

Noko av det heftigste eg har skote med var ei lite lett Winchester M70 Featherweight i 450 Marlin. Stivt lada med 350 grains kuler var det eit lite esel å holde kontroll på. Det var ikkje ein kraftig dytt, men ein kraftig slag..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ok, @Per-Sbetviler ikke, men forklar gjerne.. 

Min tanke var at trykket i 06'en fordeles over et større areal og dermed også mindre rekyl.

Har lang erfaring med den gamle krigeren (snart 50 år) og plages ikke av rekyl,- har likevel forundret meg over 8x57 IS til sammenligning og dens sgs fravær av rekyl.

Villkatten 8-06 opplever jeg også som mykere selv med tung 250 grs kule

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (På 18.11.2021 den 17.21):

Jeg har begge. Aldri prøvd å kamre 30-06 i 270w. 

Omvendt går jo, og det er jo som Sølvrev skriver uheldig i en jaktsituasjon. 

Har aldri vært i nærheten selv- har orden i ammunisjonsboksene mine, og ser stort sett grei forskjell på patronene. 

 

Kuleutvalget for 6.8mm/.277 er størst/best for kuler mellom 110-140gr.

For kaliber .30 er det best/størst mellom 150 og 200gr++

 

Jeg skyter stort sett med 110gr (V-max) og 130gr (ttsx, lrx, accubond) i 270w- det gir god fart, flat kulebane og lite rekyl.

For 30-06 bruker jeg stort sett 150-200gr kuler (skogsrifle). 

 

Dersom man skyter en 130gr kule i både 30-06 og 270w, vil man (forutsett lik løpslengde, ladning etc) kunne oppnå noe høyere fart i 30-06, men 270w kula vil ha noe høyere BC (f.eks 130gr. accubond i cal.277 har lik bc som 150gr. i cal.30). 

I praksis betyr det lite, om ingenting innenfor 300m. 

 

Sammenliknet med 6.5x55 gir 270w ganske mye mer futt. 

I 52cm løp med 130gr kuler får jeg fra 920-950m/s. 

I 62cm løp er farten 970-1000m/s. 

110gr v-max ladet til trening gir mellom 970-1000m/s. 

 

Ett gammelt argument mot cal. 277/6.8mm er dårlig utvalg av kuler med god BC. 

Dette er imidlertid blitt ganske så bra (i ferd med å bli langt bedre), men standard twist på 270w løp er stort sett 1:10, noe som ofte gir problemer med å stabilisere langholdskuler over 160gr. 

 

Ettersom man stort sett bruker lettere kulevekt i 270w enn 30-06, er det litt mindre rekyl (ganske mye mindre enn når jeg lader 30-06 med 180-200gr kuler). 

Med f.eks 130gr ttsx/lrx kan du felle det som er av vilt i Norge, og har ei kule som funker til alt av firebeinte fra kloss hold til 300m+ (..for de som er trygge på å strekke det såpass). 

LRX'en har også gitt svært god presisjon ut til 1000m. 

 

Jeg ser på 270w som en fin-fin patron til hjortevilt i åpent lende. 

Den fortjener helst ei 60cm+ pipe, og at man lader selv for å få ut potensialet (mye av kjøpeammoen er slapt ladet). 

30-06 kan selvfølgelig gjøre det nesten helt likt, men av overnevnte grunner holder jeg en god knapp på 270w. 

 

En ting jeg glemte å tilføye ved cal 6.8mm/.277, er mangelen på helmantelkuler dersom dette er av betydning. 

Her hjemme er det stort sett Norma FMJ 130gr som er tilgjengelig. 

Den er super på fugl, men dersom dette er avgjørende for kalibervalg er det magert..  

I tillegg koster den nærmere 9kr/stk.

Det er ca 3 ganger så mye som Nosler CC (2.75kr/stk) eller to ganger så mye som f.eks Hornady IB/V-max etc. til 4-5kr stk.. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...