Jump to content

Hjelp med pinnekjøtt


Larsen111

Recommended Posts

Hei! Nybegynner på spekefronten her
 

Prøver ut å lage pinnekjøtt og fenalår for 2. år her. har kun plass til det i kjelleren, noe som ikke er helt optimalt, da luftfuktigheten kan komme opp i 86% på regntunge dager, noe det er mye av her på Vestlandet. Men det er godt luftet der og det gikk i fjor, så ser ingen grunn for at det ikke skal gå i år! 
 

Har nå stått i 14 dager, så litt til mugg i dag, som skal vaskes bort med saltlake. Spørsmålet mitt er: noen som vet hva de brune prikkene er? Er det noe form for mugg/sopp? Ikke like lett å vaske bort de som den vanlige hvite muggen. Håper noen kan hjelpe meg!

4qXansQ.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som sopp som er begynt å vokse, hvit mugg kan du vaske bort men sort og grønn mugg bør du dessverre kaste.

 

hvis du skal redde dette ville jeg skjært bort området med sort/grønn mugg og passet god på di neste dagene for å se at du har fått bort alt. Sett gjerne på en liten vifte for å få bedre luftsirkulasjon.

 

ofte begynner kjøttet og lukte surt etter slik mugg og da er det kort vei til søppelkassen her i huset.

Link to comment
Share on other sites

Trur ikkje dette er retta tida på Vestlandet for sånt nesten uansett kor du heng det. Har aldri høyrd om speka pinnakjøt før, heller spekesild og spekeflesk. Men andre har muligeins andre vanar.

 Ellers einig med ein av dei andre når det gjeld speking, litegrann kvitmygl gjere ikkje noko, men vert det grønt og sånt då er det berre og hiva. 
Ellers, før i tida åt dei mykje poteter og flesk heima om sommaren, før kjøleskap og fryseboksar, alltså før dei hadde straum. Det  var nok i speke må ha vore ramsalt og for at det skulle halda seg vil eg tru og ikkje bli surt.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Jeg holder til mitt i Vestfjorden og luftfuktigheten store deler av året er slik at tørking av både fisk og kjøtt er helt håpløst. Men jeg har et tett uthus med en luft avfukter i og der kan jeg tørke både kjøtt og fisk helt perfekt. Så her blir det både fenalår, pinnekjøtt, valskinke, klippfisk og tørrfisk. Setter avfukteren på 55% luftfuktighet og det tørker fort og effektivt.

Link to comment
Share on other sites

Gikk nå helt fint i fjor, ble veldig bra resultat da. Samme kjeller men mulig vinteren ikke var like fuktig i fjor. Trodde pinnekjøtt hørte til Vestlandet så overrasket over mange innspill her. Takk for alle innspill og tips! Kjøttet blir flyttet så raskt det lar seg gjøre til en annen plass rett og slett. Ingen strømuttak i kjellern så avfukter blir ikke mulig. Alt av sopp skåret bort, ingen vond lukt så tror det gikk fint. Har alt hengt 14 dager uten noe tegn til uting. Da har luftfuktighet ligget på 60-65%, noe jeg fikk høre var innafor(?). Sjekker hver dag så ble veldig overasket når jeg så denne hadde steget til 86 i dag. 

 

Ps: heter kanskje tørking og ikke speking? Veldig ny på dette her så mulig jeg bruker feil begrep. Er saltet i 3 døgn og så hengt opp.

Edited by Larsen111
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...